Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

AnneJ
20-07-2013 om 22:07
Discussie thuisbevalling
Naar aanleiding van de veroordeling van 3 vroedvrouwen die vrouwen hielpen die met indicatie toch thuis wilden bevallen. Inmiddels diverse discussiestukken. Maar misschien is iedereen er wel een beetje moet van geworden. Weer een discussie over de verregaande bemoeienis die de overheid zich tegenwoordig permitteert.
Zelf ben ik uiteraard wel blij met dit 'weerwerk'.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3478953/2013/07/20/Ex-kinderrechter-Bevallen-in-ziekenhuis-afdwingen.dhtml

AnneJ
26-07-2013 om 10:07
Poliklinisch
Dat geldt natuurlijk ook als je juist poliklinisch wil bevallen. Geef je wens te kennen, inderdaad moet je dan bijbetalen. Maar zorg zelf ook dat het comfortabel gaat. Met je eigen mensen erbij ben je ook beter beschermd tegen mogelijk slecht of ondoordacht gedrag van medewerkers.

AnneJ
26-07-2013 om 10:07
Unassisted care
Toch kan ik ook heel goed begrijpen dat er vrouwen zijn die zich afwenden van de hulp. Als je zo genegeerd wordt in zo'n belangrijke levensgebeurtenis en de nodige trauma's hebt opgelopen kan ik me goed voorstellen dat je je eraan onttrekt. Niet alleen moet je bevallen van een kind maar je moet er ook mentaal tegen opgewassen zijn om dat proces en daarna de zorg voor je kind goed door te maken. Uiteindelijk zou ik dan ook de samenleving aan mijn laars lappen. Een echte protestant. Uiteindelijk alleen verantwoording schuldig aan jezelf, je kind en aan God.
Je geeft je niet vrijwillig over aan je mishandelaar.

AnneJ
26-07-2013 om 12:07
Onderteken
mmm.. probeer ik te ondertekenen ontvang ik de email niet. Hopelijk is het nog goed met die link.
Door steeds meer criteria aan te merken als indicatie voor ziekenhuis wordt de bevalling uiteindelijk onveiliger en ook duurder. En ja, het is zogenaamd een richtlijn maar zodra zo'n richtlijn er is is die niet meer onderhandelbaar en is het een plicht geworden.
Het klinkt natuurlijk wel voor de hand liggend: alle eerste bevallingen in het ziekenhuis, 50% gaat toch alsnog en de 'alsnoggers' hebben juist soms vervelende ervaringen.
Maar je kunt ook blij zijn met die 50% die toch thuisbevallen is. Ik had het voor geen goud willen missen.
Ik denk ook dat hoe meer je de criteria aanscherpt, het niet alleen duurder en onveiliger wordt, maar dat je ook steeds meer verzet krijgt van vrouwen die zich er aan gaan onttrekken.
In Amerika heb je er nogal wat, niet alleen principieel gemotiveerd natuurlijk maar ook financieel.
Om iedereen betrokken te houden en de veiligheid voor de babies zo hoog mogelijk te houden heb je er belang bij om de criteria onderhandelbaar te houden, niet te scherp te stellen en ruimte te bieden aan de keuze en de controle van vrouwen over hun baring.

Fiorucci
Anne
Dat ben ik met je eens. En snap je daarom ook dat ik vind dat deze vk's de zaak geen goed hebben gedaan? En dat ik het daarom vrij ongepast vindt om juist tijdens die tuchtzaak dit aan te stippen? De bedoelingen waren vast goed,daar ben ik van overtuigd.

Vic
Toch een beetje vreemd
In de hele (ontwikkelde) wereld wordt een bevalling gezien als iets medisch, en in Nederland kun je dus een aansteller gevonden worden als je per se in het ziekenhuis wilt bevallen. Dat is toch vreemd? Waar zou dat idee vandaan komen?

AnneJ
26-07-2013 om 13:07
Ik snap niet wat je bedoelt Fio. Bedoel je dat slechte vk-hulp kan leiden tot meer vrouwen die geen hulp meer willen? Dat kan ik me op zich wel voorstellen. Maar hier speelt dat niet denk ik. Deze vroedvrouwen respecteerden juist de wens naar eigen regie van de kraamvrouwen. Er is geen sprake van ongewenste inmenging. Het oordeel van slechte zorg door deze verloskundigen ligt dan ook bij de tuchtraad en bij reageerders, ik verwacht niet bij deze kraamvrouwen. Je hebt al besloten dat je wat er ook gebeurt zelf verantwoordelijk bent. Het kan juist je vertrouwen in respectvolle hulpverlening helpen herstellen. Er zijn dan mensen die jou wel respecteren en begrijpen dat je geen onverantwoordelijke lapzwans bent maar juist bezorgt over de gezondheid van je kind en jezelf en dat iemand jou daarin respecteert.
Iemand die zelfs de eigen positie in de waagschaal stelt om jou te helpen zoals jij dat wil. Wow, daar heb ik persoonlijk veel respect voor. Ik ben het dan ook niet eens met de huidige klikcultuur waar je privacy niets meer waard is en je eigen recht om te besluiten over zaken ook niet.

AnneJ
26-07-2013 om 13:07
Medisch model
Ik vind het inderdaad bijzonder Vic, waarom zou Nederland nog een thuisbevalcultuur hebben? Wonderlijk, wel een kwaliteit van Nederland blijkbaar.
http://www.waterkinderen.nl/onderzoeken/onderzoeken1.html
"In 2005 publiceerde hij de resultaten in het boek 'A pleasing birth, midwives and maternity care in the Netherlands'. Hierin beschrijft hij vanuit een historisch, filosofisch en sociaal perspectief de unieke Nederlandse cultuur die ondersteunend is voor de thuisbevalling en de zelfstandige positie van verloskundigen.Verloskunde in Nederland De Vries is vooral geïnteresseerd in ethische kwesties: welke sociale en psychologische factoren beïnvloeden de keuzes van vrouwen en hun zorgverleners op het gebied van verloskunde?"
Daar zal het wel in staan denk ik. Maar het is een interessante vraag.
Overigens geldt dat natuurlijk alleen voor de westerse wereld. In veel landen zijn gewoon thuisbevallingen de standaard en alleen wie geld heeft gaat naar het ziekenhuis. Ook soms met het idee dat dat 'modern' is en veilig.

Nils
26-07-2013 om 14:07
Idee?
"Soms met idee dat het modern is en veilig".
Het is geen idee dat in minder ontwikkelde landen het ziekenhuis veiliger is, het is een feit. Enig idee hoeveel vrouwen of vaker meisjes sterven in het kraambed? Ja, die fantastische landen waar ouders, niet gehinderd door nare bemoeizieke en betuttelende overheden, hun jonge meisjes massaal uithuwelijken. En die meisjes, die kunnen zo mooi op eigen kracht bevallen, een voorbeeld voor ons allen! Alleen wel jammer dat ook daar de thuisbevalling onder druk komt te staan door het ideetje dat een ziekenhuis wel eens veiliger zou kunnen zijn. Dat komt het zelfbeschikkingsrecht wat die meisjes daar zo overvloedig hebben natuurlijk niet ten goede. Annej, je draaft echt door!

AnneJ
26-07-2013 om 14:07
Veilig
Er zijn nogal wat verschillen. Je hebt overbevolkte onhygienische (staats) ziekenhuizen of luxueuze particuliere klinieken of je bevalt op een provisorische poli waar de dokter zijn aandacht verdeelt en de halve provincie binnenkomt die de ziektekiemen van mensen en dieren naar binnen dragen zonder dat er een fatsoenlijk kraantje is of er hangt een handdoek al een week. Daar zou ik weleens cijfers van willen zien hoe modern en veilig dat is. Met name in een tropisch land. Voor mij is dat net zoiets als poedermelk. Veilig in een westerse situatie maar in een derdewereldland waar schoon water geen garantie is een risico.

Vic
26-07-2013 om 15:07
Verschrikkelijke verhalen
De thuisbevallingen in de derde wereld moeten we maar niet als voorbeeld stellen. Zoals Nils al zegt, enig idee hoeveel vrouwen daar sterven in het kraambed? Ik heb verhalen gelezen over langdurige bevallingen, eindigend met een dood kind en verstoten incontinente moeder.

AnneJ
Variatie
We zijn hier natuurlijk ook biased vanwege de slechte verhalen die in het nieuws komen. Maar als je geld hebt kun je ook gewoon een medische professional in huis halen en aangezien bevallen ook handel is zie je dus wel een grote variatie. En ook al heb je niemand schijnt het ook nogal vaak gewoon goed af te lopen.
Het woord risico betekent niet dat zaken altijd fout gaan. Gaan vaak ook gewoon goed.

AnneJ
Waarom thuisbevallen
http://en.wikipedia.org/wiki/Home_birth
"The top five reasons given were safety, avoidance of unnecessary medical interventions common in hospital births, previous negative hospital experiences, more control, and a comfortable and familiar environment."
De eerste reden voor vrouwen om thuis te bevallen is de veiligheid. Maar als er discussie ontstaat heet het dat vrouwen kiezen voor hun eigen comfort.

Nils
Hoezo biased?
Ik heb wat ik beschreven heb zelf mogen ervaren. En natuurlijk bestaan verschillen tussen de prive-klinieken van de rijken en de ziekenhuizen van de armen. Zoals er ook weer een verschil is tussen die ziekenhuizen en een krot in een sloppenwijk in Dhaka of Dehli. Een sloppenwijkbevalling vergelijken met borstvoeding en een ziekenhuisbevalling met kunstvoeding? Wil je nu werkelijk beweren dat omdat de ziekenhuizen in ontwikkelingslanden bepaald niet aan onze eisen wat betreft hygiene voldoen, automatisch onveiliger zijn dan krotten, boerderijen waar de dieren gewoon in de huiskamer slapen, enz.? "En al heb je niemand schijnt het ook nogal vaak gewoon goed af te lopen". Tja, het is maar wat je vaak vindt. Zeker als je bedenkt dat het om een jonge moeder en haar kind gaat. Als jij 90% overleving wel een mooie kans vindt... Ik niet in ieder geval en ik vind het ook wel erg cynisch overkomen.

Fiorucci
Anne j
Laat ik het zo zeggen: het doet de zaak 'Thuisbevallen' geen goed, het is geen reclame. Het is natuurlijk ook de extreme variant van thuisbevallen, om het oneerbiedig te zeggen. Het geeft tegenstanders van thuisbevallen wel munitie....

AnneJ
Nee hoor nils
Het gaat er mij om dat een ziekenhuis niet automatisch veiliger is dan een thuisbevalling, ook niet in derdewereldlanden. En toch is er blijkbaar massaal gekozen voor ziekenhuiszorg. Met hier en daar initiatieven om de home birth weer terug te krijgen. Bijvoorbeeld omdat het veiliger kan zijn.

Fiorucci
Annej
Ik had een gynaecoloog die jaren in Afrika heeft gewerkt als gynaecoloog. Ik heb veel met hem gepraat, en geloof me, in veel gevallen was bevallen in zo'n kliniekje het verschil tussen leven en dood, voor zowel moeder als kind. Omdat er nu eenmaal altijd situaties zijn waarin je echt niet kunt zonder medische hulp. Zelfbeschikkingsrecht of niet.

AnneJ
Ik vind inderdaad enerzijds dat het de zaak van de thuisbevalling geen goed doet. Allerlei normaal competente mensen beginnen ineens extreme posities te kiezen. Het zet de voor- en tegenstanders tegen elkaar op.
Aan de andere kant is er met deze zaak in het nieuws ook weer een kans op juist informatie over de thuisbevalling waardoor mensen de kans hebben om beter geinformeerd te worden. Maar het versterken van de kloof tussen voor- en tegenstanders is niet handig.

skik
In Nederland wordt een bevalling ook gezien als een medische aangelegenheid, vandaar dat deze ook begeleid wordt door een medisch professional, namelijk de verloskundige of de huisarts. En mocht er meer zorg nodig zijn vanwege complicaties, dan is er zorg van een gyneacoloog.
Het is alleen niet noodzakelijk om een bevalling in het ziekenhuis te laten plaatsvinden als daar geen gegronde reden voor is. Net als bij veel andere medische ingrepen, die bijvoorbeeld de huisarts bij je thuis of in zijn praktijk doet. Dan kan je ook niet zeggen: ik vind het fijner als dat in het ziekenhuis plaatsvindt, dus laten we er een paar honderd euro onnodige zorgkosten tegenaan gooien.
skik

AnneJ
Typisch nederlands
Wat Skik zegt is ook waar denk ik. We zijn hier met ons huisartsensysteem ook veel terughoudender met ingrepen. Geen onnodige ingrepen en zorgkosten. Terwijl sommige mensen graag groots uitpakken als er iets is en dan is in sommige landen de klant gewoon koning. Terwijl dat niet altijd verantwoord is. In buitenlanden wordt ook vaak veel meer antibiotica voorgeschreven. Of je kunt preventief allerlei checkups krijgen. Dat zien we hier als een slechte zaak vanwege de bijwerkingen en de resistentie die op gaat treden. Vals positieven en het vinden van aandoeningen waar je anders geen of weinig last van had gehad en nu ga je daarvoor het medische kanaal in met alle risico's van dien. Dat heeft ook vast wel een keerzijde maar het is ook een perspectief. Als nederlandse kan ik me daar wel in vinden.

Jujube
26-07-2013 om 16:07
Ja, het is een apart iets. Ik vind het heel goed dat je in Nederland kunt kiezen, maar er zijn verloskundigen die doorschieten. Toen ik zwanger werd van de tweede woonden wij in Amsterdam en ben ik, op aanraden van vriendinnen, naar een zeer bekende verloskundigenpraktijk gegaan. Toen ik aangaf poliklinisch te willen bevallen werd ik welhaast voor gek versleten en probeerden ze mij te overreden toch thuis te gaan bevallen. Dat wilde ik niet; ben zelf in een aantal ziekenhuizen gaan kijken en besloot in het Lucas Andreas ziekenhuis te gaan bevallen. Dit gaf ik door aan de verloskundigen, die weer op mij in gingen praten; ik voelde me enorm geschoffeerd, onder druk gezet en niet gehoord. Toen ze ook nog gingen zeuren dat ik vast wel een meisje wilde hebben (eerste was een jongen),"want alle moeders willen toch een dochter", was ik ze helemaal zat. Gelukkig gingen wij toen verhuizen naar Utrecht en kon ik alsnog, net als bij de eerste (en de derde) in het Oudenrijn ziekenhuis bevallen onder leiding van een heel leuke verloskundige. En ja, skik, ik vind dat ik die keuze zelf mag maken.
Groet,
Jujube

Sinilind
26-07-2013 om 18:07
Ik kon die keuze dus niet maken :-(
Ik had van mijn eerste in het ziekenhuis willen bevallen maar zonder indicatie werd het door ons verzekering toen niet vergoed. Ik ben dus verplicht thuis bevallen terwijl ik het eigenlijk doodeng vond. Hoezo, eigen keuze van de vrouw????
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Knurf
26-07-2013 om 20:07
Je wilde de keuze niet zelf betalen!
'Ik had van mijn eerste in het ziekenhuis willen bevallen maar zonder indicatie werd het door ons verzekering toen niet vergoed. Ik ben dus verplicht thuis bevallen terwijl ik het eigenlijk doodeng vond. Hoezo, eigen keuze van de vrouw????'
Sini, je had die keuze wel. Je wilde 'm alleen niet betalen. Dat is toch wat anders? Het is niet zo dat thuisbevallen een ton kost hoor.

Maylise
26-07-2013 om 20:07
Dus heb je geen vrijheid om te kiezen
Omdat je voor een poliklinische bevalling bij moet betalen als je geen indicatie hebt is er dus geen volledige keuze vrijheid. Iedereen hier springt wel leuk op de bres voor de vrijheid van de vrouw om thuis te bevallen zelfs al is die keuze tegen alle wetenschap en gezond verstand in maar ik vind het minstens zo ernstig dat in het ziekenhuis bevallen zonder medische indicatie extra geld kost.
Als er volledige keuze vrijheid was dan zouden beide opties even veel (of weinig) moeten kosten.
Zelf ben ik overigens altijd in het ziekenhuis bevalling en ook meerdere malen onder het genot van een ruggenprik, fantastische uitvinding. Eindelijk is Nederland sinds een paar jaar zo ver dat hier min of meer vrij voor gekozen mag worden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.