Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Barvaux

Barvaux

03-02-2015 om 08:02

Discussie: kinderen moeten te vroeg kiezen voor later.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-02-2015 om 00:02

As is verbrande turf...

Achteraf gezien hadden wij onze oudste dochter naar vmbo-kader moeten proberen te krijgen. Het was allemaal nieuw voor ons en we hebben ons door de adviezen laten leiden. Opstromen was iets heel anders dan afstromen, dus dochter bleef in basis. Na het eerste jaar moest er gekozen worden en ja, ik vond dat véél te vroeg. Hoe kan een kind van 14 en tegenwoordig misschien ook vaak nog 13 nu serieus kiezen welke kant het op moet gaan? Mijn andere dochter mocht een jaar later kiezen (havo) en vond dat ook nog heel erg moeilijk. Het vrije vak wat ze mocht kiezen bleek heel anders te zijn dan ze dacht en ze is o.a. daarop stuk gelopen. Nu moesten wij, 40 jaar geleden, ook kiezen, maar voor zover ik mij kan herinneren gebeurde dat voor het grootste deel pas bij aanvang van het examenjaar. Dan pas koos je waar je examen in wilde doen. Je moest eerder al wel kiezen tussen de wiskunde-kant en de boekhoudkant. Dat was op zich ook een bepalende keuze. Door wiskunde te laten vallen, vielen er een aantal opleidingen af ná het voortgezet onderwijs. Toen ik van school af kwam was de verpleging bijvoorbeeld al een vrij 'verzadigde' opleiding, waardoor er striktere regels waren. Je móest wiskunde in je examenpakket hebben en je móest biologie hebben. Biologie had ik, wiskunde niet. Dat leerlingen moeten kiezen is dus niet nieuw, maar het moment waarop vrij gericht gekozen moet worden is wel vervroegd en ik kon de voordelen daar eigenlijk nooit van vinden.

sarah01

sarah01

26-02-2020 om 21:02

Hulp bij debat

Hallo Barvaux,
Ik zag dat u tegen de stelling ´kinderen moeten te vroeg kiezen voor later´
U gaf hele goede argumenten en ik wilde vragen of u mij zou kunnen helpen.
Mijn 15 jarige dochter heeft voor Nederlands een debat over de stelling ´leerlingen moeten later hun profielkeuze kiezen´ haar docent vertelde haar dat ze tegen moet zijn.

Ze vind het heel moelijk om argumenten te verzinnen, kunt u ons helpen?
Ik vraag dit omdat ik zag dat u bij die gerelateerde onderwerp ook sterke argumenten gaf.

Ik hoop dat u mij kan helpen.

Groet, Sarah

Famke

Famke

27-02-2020 om 06:02

is toch ook een meer algemene variant? 'Dienstverlening en producten' . Daarbinnen kun je vakken kiezen voor de andere profielen. Hier zijn twee vmbo-scholen die meer profielen hebben (de een twee, de ander 5) en twee vmbo-scholen die alleen het profiel 'dienstverlening en producten' aanbieden. In ieder geval op een van die scholen kun je daarbinnen of alle vakken binnen een van de andere profielen kiezen (behalve 'maritiem' en 'groen') of vakken van verschillende profielen kiezen. O, ja, er is ook nog een school met alleen het profiel 'groen'.

Volgens mij doe je op deze scholen ook automatisch de plus-variant van vmbo - t, dus met een extra praktisch vak.

Barvaux

Barvaux

27-02-2020 om 07:02

Sarah

Je kunt beter een nieuwe discussie starten met de precieze vraag.

Famke

Famke

27-02-2020 om 07:02

Overigens

vind ik na de tweede kiezen inderdaad erg vroeg. En vind ik de profielen op have en vwo geen verbetering ten opzichte van vakken kiezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.