Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

djay
11-10-2016 om 12:10
De basis (wat heb je nodig voor een baby en een peuter?)
Hallo allemaal!
Binnenkort krijgen wij de verantwoordelijkheid over 2 jonge kinderen van 7 maanden en 2 jaar. We hebben (nog) geen ervaring in het opvoeden van zulke kleine kinderen en willen dit natuurlijk goed doen! De kinderen hebben reeds het een en ander meegemaakt. Hier zijn wij voldoende in getraind, het zijn juist de basiszaken waar we vragen over hebben zodat we er helemaal klaar voor zijn als de kinderen komen.
Want: waar moeten we allemaal aan denken?
De kamertjes moeten nog ingericht worden. Ik denk aan bedje, nachtlampje, babyfoon en kast (basis). Vergeet ik hier nog wat in?
Een box in de kamer, een kinderwagen (heeft een 2-jarige die ook nog nodig?), kinderstoeltjes.
Het gaat maatwerk worden met deze kinderen en er is genoeg kennis en kunde over hun problematiek, maar ik wil ook graag voorbereid zijn op die echte basis.
Alle informatie is welkom! Misschien weet iemand een goed boek (er zijn er zo veel met nét niet de info die ik zoek), weet iemand praktische tips e.d.
Alvast bedankt voor het meedenken!

AnneJ
12-10-2016 om 11:10
Laag zetten
Bij ons aten kleintjes aan een eigen tafeltje of aan de salontafel met een lage kinderstoel. Ik kreeg de griebels bij het idee dat ze er uit zouden kunnen klimmen of vallen. En dan moet je er ook steeds bijblijven terwijl je heen en weer loopt met je voedsel.

djay
12-10-2016 om 12:10
Nogmaals dank!
Nogmaals dank voor het meedenken!
Eerlijk gezegd heb ik (nog) geen idee of er een tegemoetkoming in de aanloopkosten is. Ik vermoed van niet, zeker niet met alle bezuinigingen overal.
We doen nu 2 jaar pleegzorg en hebben alleen ervaring met een (destijds) 5-jarige. Een baby en een tweejarige zijn helemaal nieuw voor ons. Maar wel leuk en een uitdaging! Bij deze twee kinderen vermoed ik trouwens dat ze in leeftijd 7 maanden en 2 jaar zijn. Kinderen met deze achtergrond zullen jonger gedrag vertonen.
Dat terzijde. We hebben nog geen verdere informatie over de kinderen, we weten alleen dat ze snel kunnen komen. Dat gezegd hebbende moeten we vlug aan de slag met het inrichten van twee kamertjes en het veilig maken van het huis.
Ik ben erg blij met al jullie reacties en zal in de nabije toekomst zeker (veel) meer gebruik maken van dit forum!

Lente
12-10-2016 om 14:10
Kunnen ze bij elkaar slapen op één kamer?
Het kan ook zo zijn dat ze gewend zijn bij elkaar te zijn. Dan kunnen aparte kamers erg vervelend worden.
Of dat ze liever bij jullie slapen.

Peuterbedje
13-10-2016 om 17:10
Bedje
Ik heb nog een baby/peuterbedje staan, en een kampeerbedje. Mag je zo hebben. Ik woon in het Gooi. Is dat bij jou in de buurt?

djay
14-10-2016 om 15:10
Heel lief!
Dat is heel lief van je! Het Gooi is helaas veel te ver weg voor ons. We wonen aan de andere kant van het land.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.