Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Triva

Triva

20-02-2019 om 07:02

Curlingouders


Lente

Lente

28-02-2019 om 21:02

Je kunt een leerkracht niet vergelijken met het bedrijfsleven

Ja, in het bedrijfsleven zijn de salarissen voor een HBO-er gemiddeld hoger, zeker na een lange tijd. Maar dat geldt ook voor de vergelijking met de zorg en ambtenaren ten opzichte van het bedrijfsleven.

Dat het salaris in de zorg of in het onderwijs minder doorgroeit, past volgens mij wel in de invulling van het beroep. Zolang een leerkracht, hbo-verpleegundige geen erkende groei in taken heeft, is de groei in salaris er ook niet. Alleen langer in dienst zijn, geeft niet automatisch meer salaris op de lange termijn. Dat lijkt mij wel logsich.

Persoonlijk vind ik het een bijzondere gave dat leerkrachten een groep kinderen kunnen begeleiden elke dag weer. Maar dat vind ik ook van groepsbegeleiding gehandicapte kinderen, kinderopvang, ouderenzorg, etc.
Inhoudelijk vind ik de taken van een leerkracht van ondergemiddeld HBO-niveau, als ik kijk naar rapportages die ze maken, leerplannen die ze schrijven, adviezen die ze geven, de interpretatie van de ontwikkeling van een leerling, overleg met ouders en instanties. Op dat gebied wordt van HBO-ers in het bedrijfsleven in bij de overheid toch veel meer verwacht.
De ICT vaardigheden vind ik gemiddeld gezien belabberd. Daar is nog veel winst te behalen in de werkdruk die ze ervaren. Ook daarin wordt van HBO-ers in bedrijfsleven en overheid veel meer verwacht. Voor de zorg kan ik dat niet inschatten.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-02-2019 om 21:02

Niet te vergelijken

Ik denk dat mijn baan (post-hbo-niveau) veel complexer is dan leerkracht basisonderwijs, zowel qua inhoud als qua interactie met verschillende stakeholders. Om voor de klas te staan of in de zorg te werken heb je heel andere kwaliteiten nodig, vooral op het communicatieve vlak en qua alertheid. Plus een niet aflatend enthousiasme. De meeste juffen (en verpleegkundigen) spelen dat niet, die zijn dat. Moeilijk om daar een prijskaartje aan te hangen. Ik heb wel eens met mijn zus meegedacht om haar werk efficiënter te krijgen. Dat lukt me wel, maar voor haar gaat dan de lol eraf. Ze wil elk schooljaar weer nieuwe thema’s en lessen verzinnen, en ieder kind een eigen rapporttekstje Zelf zou ik stickers printen, ‘Goed gewerkt..... Veel plezier in groep 5’, de namen automatisch invoegen.

Emmawee

Emmawee

28-02-2019 om 21:02

Ik zie een mooi bruggetje

Van de efficiëntie van Phryne naar de (curling)ouder. Want die wil geen "Goed gewerkt en veel plezier" sticker voor zijn / haar kind. Onversneden echte mensen-aandacht. Daar gaat het om. En dat is misschien niet efficiënt, maar wel essentieel voor de ontwikkeling van mensen in het algemeen en kinderen in het bijzonder.

Angela67

Angela67

28-02-2019 om 22:02

emmawee

en waarom kunnen ze kinderen dan niet ook gewoon goed leren lezen en rekenen?
dat moet toch niet zo moeilijk zijn als je vanuit je competentie en je 'kracht' graag met kinderen werkt?!?
gr Angela

Angela67

Angela67

28-02-2019 om 22:02

laat namelijk duidelijk zijn

dat ik noch het enthousiasme, noch de competenties heb om met kinderen te werken. Dat lijkt me ook niet te leren op de PABO.
maar op de PABO moet je wel leren hoe je iemand iets leert en wel goed.
die hele pabo opleiding is dus overbodig omdat er mensen heen gaan die toch al willen lesgeven.
gr Angela

ps even chargeren, maar wel met een serieuze ondertoon!

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-02-2019 om 22:02

Hoe kan het?

Is er wel eens onderzocht hoe het komt dat ‘wij’ allemaal wel foutloos kunnen spellen en hoofdrekenen, en veel jonge leerkrachten niet? Ik vermoed dat dat grotendeels komt door gebrek aan oefenen, mijn kinderen hoefden geen 6000 rijtjes werkwoordvervoegingen te schrijven of honderden staartdelingen. Mijn oudste heeft in groep 7 en 8 zelfs geen taal- en rekenles gehad, een voldoende op een toets was goed genoeg. Die mist dus merkbaar de snelheid in het hoofdrekenen. Gebrek aan algemene kennis komt waarschijnlijk doordat het niet de toppers van de havo zijn die kiezen voor de pabo, maar meisjes die het leuk vinden om met kinderen te werken en te knutselen. Het niveauverschil met de stagiaires van de academische pabo is best groot. Maar ja, die komen niet voor 3500 euro per maand max.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-02-2019 om 22:02

Parttime vrouwen en mannen

Niet dat ik iemand als schuldige wil aanwijzen, maar het percentage mannen op de pabo is blijkbaar 25%. Dat betekent dat 75% vrouwen (en andere genders) zijn.

Van die 75% zijn er nogal wat die parttime of helemaal niet werken. Vrouwen doen dat namelijk veel meer dan mannen (zoals we weten uit andere discussies). Als die 75% (meer) ging werken was er helemaal geen lerarentekort...

Als het 75% mannen waren (met gelijkblijvende totalen) was er ook geen lerarentekort.

(mijn zoon heeft trouwens een keer een half jaar een mannelijke leraar gehad, de enige, een *ramp* was het;-)

Bo

Bo

28-02-2019 om 22:02

Yanea

Ja duh Yanea, dat weet ik ook wel. Maar het steekt echt niet schril af bij de gemiddelde HBO'er is wat ik bedoel te zeggen. Ja er zijn er die fors meer verdienen, maar ook die fors minder verdienen.

Passend onderwijs

Is een deel van het probleem niet gewoon het passend onderwijs en de wildgroei aan labels, rugzakjes etc. Dat roept ook om maatwerk waar ouders zich dan tegen aan bemoeien. Leerkrachten zijn bezig met een hoop administratie en zijn halve psychologen of orthopedagogen om aan al die labels het juiste onderwijs te geven. Een kind moet wel heel veel zorg nodig hebben voor het naar het speciaal onderwijs kan. Ga er maar aan staan in een klas van 30 kinderen. Dat komt de kwaliteit van het onderwijs maar ook de aandacht naar het kind onder de druk en de mondige ouder meldt zich...

Emmawee

Emmawee

01-03-2019 om 01:03

Angela

Waar beweer ik dat?
Ik ben het met je eens dat didactische vaardigheden op 1 zouden moeten staan. Waarbij efficiënt werken trouwens ook niet het belangrijkste is.

Mijn poging om weer on topic te gaan is al snel mislukt.

Floria

Floria

01-03-2019 om 07:03

Phryne

"Is er wel eens onderzocht hoe het komt dat ‘wij’ allemaal wel foutloos kunnen spellen"

Nou, dat valt ook wel weer mee. Het zijn toch voornamelijk volwassenen die op fora schrijven en ik ben altijd verbaasd als er iemand werkwoordvervoegingen goed doet

Kaaskopje

Kaaskopje

01-03-2019 om 09:03

Spellen

Spellen kan misschien foutloos lukken, maar praten of schrijven is weer iets anders. Ik stoor me echt mateloos aan 'Hij wilt', 'Me sokken'. Om het even cru te zeggen... als je nu denkt dat alleen dom volk de taal zo vernachelt... nee ook slim volk doet het. En komt daardoor dus juist voor mij ook dom over.

uitzondering

Het zijn niet alleen jonge leerkrachten die de grammatica niet altijd optimaal beheersen. Mijn zoon had 12 jaar terug een leerkracht van in de 50 die met volle overtuiging achter de eerste persoon werkwoordsvorm vrijwel altijd een -t plakte. "Ik gaat dat even voor je nakijken". Mijn zoon dacht nog even dat de juf deftig Nederlands sprak , want het klonk zo vreemd. Zijn vriendje met niet-Nederlandse talige ouders wist hem te vertellen dat het gewoon fout was. Wij wisten dat de juf haar Rotterdamse achtergrond niet kon verbloemen.
Maar zij was waarschijnlijk wel de uitzondering op de regel

Yanea

Yanea

01-03-2019 om 09:03

Alkes

Zo'n docent had ik vroeger ook! Wij dachten dat het Rotterdams of Haags was (de docent was te jong voor deftig Nederlands).

Kaaskopje

Kaaskopje

01-03-2019 om 10:03

Haags of Rotterdams

Ik dacht daar ook meteen aan . Ik hoor het nu in mijn hoofd, haha.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-03-2019 om 10:03

Doet me trouwens denken aan vroeger

Mijn Drentse tante (Overijssels van geboorte) zei toen ik daar logeerde dat ze kon horen dat ik een Rotterdamse moeder had door hoe ik de O uitsprak. Ik was me daar zelf totaal niet van bewust.

bieb63

bieb63

01-03-2019 om 11:03

"Waarom zo fanatiek? Wat maakt het jou uit? Zit je in het onderwijs en verdien je te weinig?"

Nee, ik ben geen leraar. En daarbij heb ik ook nergens gezegd dat ik het lerarensalaris te laag zou vinden. Daar heb ik me niet over uitgesproken.
Waarom zo 'fanatiek'? Wat het mij uit maakt? Omdat het uitmaakt in de discussie. Als we het over leraren hebben in de context van wat ze wel of niet zouden moeten of kunnen, dan is roepen dat een leraar een x salaris kan verdienen, waarbij die x totaal niet overeenkomt met de realiteit een totaal verkeerd beeld geven. Ter verdediging voer je dan aan dat ze toch carriere maken en dus directeur kunnen worden. Los van het feit dat die directeur ook dat x bedrag bij lange na niet verdient, is dat ook een totaal ander beroep en heeft niets met de leraar in zijn functie an sich te maken. Vervolgens ga je verder door te melden dat ze ook hoogleraar kunnen worden.... Daarmee haal je al helemaal alles uit z'n verband.

Ad Hombre

Ad Hombre

01-03-2019 om 11:03

bieb

"Suffie"
"Je kletst uit je nek."

Als dat niet fanatiek is...?

"Vervolgens ga je verder door te melden dat ze ook hoogleraar kunnen worden..."

Ik haat het als ik achteraf de discussie moet herconstrueren, maar goed, bicyclette zei dit (letterlijk citaat):

"En die mogelijkheden zijn in het onderwijs niet zo groot. En op een basisschool al helemaal niet."

Daarmee vergroot *zij* de discussie naar het hele onderwijs en daar reageer ik dan op. Want in 'het onderwijs' kun je namelijk doorgroeien tot hoogleraar om over universitaire bestuursfuncties nog maar te zwijgen.

"Daarmee haal je al helemaal alles uit z'n verband."

Wasn't me...

Hand in boezem

Scholen die klagen over curling, dienen hun hand in eigen boezem te steken.
Werkstuk:
Vroeger ging je in klas 5 ( groep 7) met een schrift naar de schoolbibliotheek om tijdens de lesuren info te verzamelen. Met een overtrekvel trok je de plaatjes over. Een verslag werd handgeschreven en was maximaal vijf pagina’s groot. Vragen stelde je aan de leerkracht. Er kwam geen ouder aan te pas.

Tegenwoordig krijgen lln in groep vijf een uitdraai mee waarvan een werkstuk dient te voldoen. Lettergrootte 11, bronvermelding, 10-15 pagina’s, uitgeprint en gekleurde plaatjes met onderschrijving.
Geen wonder dat een ouder zich meer met de schoolse taken gaat bemoeien.
Waarom legt een school dit de lln op? Om interessant te doen bij mogelijke nieuwe lln?
Om zich boven andere buurtscholen te profileren als modern?

Al de dikdoenerij heeft een keerzijde. Zo werd hier de leeshulp van ouders afgeblazen want de leerkracht bemerkte een toename van bezorgde ouders. Luizencontrole werd naar de gang verschoven. De ouder werd steeds vroeger uit de klas geweerd. Steeds minder gelegenheid om over de schouder van de leerkracht mee te kijken.
De open keuken van weleer werd gesloten zodat een gast niet kon zien hoe een kok het eten bereidde.

PS Ik heb mijn kinderen met taalproblematiek begeleid, daar waar nodig. Maar ze zijn er niet minder door geworden. Dat is toch de klacht over curling-ouders; die zouden verhinderen dat hun kinderen zelfredzaam worden.
Scholen willen gewoon niet dat ouders in hun keuken kijken en zetten ze dan neer als curling-ouders. Stempels drukken , daar zijn ze goed in.

Overtrokken beeld

Niet iedere curling-ouder betaald de scooterboete. De meeste jongelui hebben geeneens een scooter; die gaan met de fiets.
Wat een raar zwart-wit beeld, als gevolg van een stempel, een beeldvorming vanuit het onderwijs.

Verder zit een curling-ouder ook liever in het zonnetje te luieren.

bieb63

bieb63

01-03-2019 om 14:03

Klopt Fanagan

Ik zal het je nog sterker vertellen: Mijn dochter moest in groep 5! (vroeger 3e klas) een werkstuk maken. Pagina's lang, alinea's, bronvermeldingen, mooie plaatjes, nawoord, conclusie, voorwoord én inleiding.... Nou, zonder mij ging dat toch echt niet (ik moest zelfs al uitzoeken wat nou het verschil tussen voorwoord en inleiding is...). Waanzin ten top! En erger nog: dochterlief was er vanaf dat moment van overtuigd dat een werkstuk een ondoenlijke opdracht was en had er een bloedhekel aan. Een aantal jaar later heeft de school die opdracht op aandringen van ouders enigszins vereenvoudigd. Tja, zo gaat dat dus tegenwoordig....

Werkstuk (ot)

Een werkstuk is bedoeld als training voor het schrijven van stukjes tekst. Alleen staat de internet vol met werkstukken. Er wordt steeds minder zelf geschreven en steeds meer gekopiëerd. Vandaar de controle-app op plagiaat. Maar deze is makkelijk te omzeilen.

Een werkstuk is steeds meer een ‘knip en plak’- gebeuren; wil je de zin onherkenbaar maken door een woord te veranderen in een ander woord, druk je op de app betekenissen en er wordt je een woord aangereikt. kinderen weten dat ondertussen ook.
In wezen hoef je niet eens het verschil te weten tussen conclusie en nawoord, want die stukken tekst staan er ook bij. Het geeft weer aan hoe de opdracht zijn doel voorbij schiet.

Maar nu dwalen we weer te veel af van het begrip curling wat prinsjes en prinsesjes zou opleveren volgens de bedenker van het begrip, de psycholoog Bent Hougaard.
Curling is gewoon en hype, net als de andere hippe woorden zoals thuisblijfmoeder en fitmom.
https://www.trouw.nl/cultuur/het-nieuwe-opvoeden-van-curlingouder-tot-scharrelkind~ab0fb270/

Lijkt mij verstandig

'Scholen willen gewoon niet dat ouders in hun keuken kijken en zetten ze dan neer als curling-ouders.' De term komt niet van scholen af, maar van een pedagoog.
Maar het lijkt mij een goed plan als er weer een grotere scheiding komt tussen ouders en scholen. Ik kan me nog als de dg van gisteren herinneren hoe verbaasd ik was toen ik na een aantal jaren buitenland mijn kind naar een Nederlandse school bracht: deuropening dicht door een moeder die juf vertelde hoe de nacht van haar Marietje geweest was, in de klas een bankje waar een paar ouders gezellig op zaten te keuvelen, ondertussen rondrennende kinderen die de onderste puzzel uit de kast trokken .... Onvoorstelbaar, wat een chaos.
Ik weet dat er een school is, waar ouders niet meer de klas in komen, en kinderen in een rij weer de school in gaan. Wat een rust dat oplevert.

Een grotere scheiding tussen ouders en kinderen betekent ook, dat scholen geen opdrachten of taken meer geven die kinderen niet zelf kunnen maken.

In NRC staat een artikel waarin de term gebruikt wordt in 2017: ouders die naar de rechter stappen om van school te eisen dat kind bij een vriendinnenclubje in de klas mag zitten en bezorgd zijn dat hun pientere kind niet genoeg uitgedaagd wordt. Daar gaat het dan over. Het gaat om het wegpoetsen van elk mogelijk obstakel voor de ontwikkeling van hun kind.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/15/gun-je-kind-ook-eens-een-teleurstelling-a1584930

Eerlijk gezegd vind ik de term 'curling ouders' wel een mooie uitdrukking voor soortgelijke situaties.

Tsjor

Bieb63

'Nou, zonder mij ging dat toch echt niet...' Maar door het wel te doen houd je het ook in stand, met alle andere ouders samen. Gewoon niet doen.

Tsjor

Floria

Floria

02-03-2019 om 10:03

Hier

Hier geen te moeilijk huiswerk. Powerpoint kunnen ze helemaal zelf.

Ik kan me voorstellen dat een strikte scheiding ook niet meer goed werkt tegenwoordig, hoewel het bij ons prima ging vroeger. Hoe ging carnaval toen? Nu zijn er wel 5 ouders per klas nodig voor de leukigheid. Zonder inloop 's morgens zodat je de intekenlijst ziet en zonder appgroep bereikte je toen geen ouders. Nu gebruik je ze omdat je ze kunt bereiken, of bereik je ze omdat je ze kunt gebruiken?
Verder worden we gevraagd voor meelopen naar een museum, middelbare school, bejaardentehuis, rijden naar vliegveld... vroeger deden we dat allemaal gewoon niet.
Ik kan me voorstellen dat sommige mensen zich dan ook met andere dingen gaan bemoeien, hoewel ik ze niet ken. (Ik heb nog niet geholpen op school dit jaar, dus ik spreek de andere ouders ook niet zo vaak.)
Nou ja, en soms is de leerkracht ook gewoon dommer en lager opgeleid dan de ouder...hoewel dat toen zij zelf jong waren natuurlijk ook al.zo was. Ze dateren ook niet echt meer uit de periode dat er weinig mensen hoger opgeleid waren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.