Algemeen Ouderschap
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

lieverdje
21-11-2016 om 09:11
clubjes-drukte
Mijn twee kinderen hebben in totaal 3 'clubjes' (sport, muziekles, dat soort dingen). Sinds het begin van dit schooljaar gaat er bij 1 van die clubjes (waar beide kinderen op zitten) geen week voorbij of er moet iets' anders dan anders'. Ook de weekenden gaan er regelmatig aan op. Andere lestijden, de kinderen moeten ergens heen, ze moeten speciale spullen mee, van ons ouders wordt verwacht dat we aanwezig zijn, dat soort dingen. De school is ook kampioen e-mail versturen over projectgericht onderwijs, schooltheater, ouderavonden etc. En dan komt de tijd van surprises en kerstdiners er ook nog aan....allemaal heel leuk hoor, maar ik vergeet nu al soms vrij essentiƫle afspraken (zoals ouderavonden). En soms moeten we ook gewoon 'nee' zeggen tegen dingen waar ouderparticipatie bij verwacht wordt en dan hoor je achteraf dat 'bijna alle ouders er waren....oeps!
Ik word er gek van! Ben ik meer gaan werken omdat ik uit de kleine kinderen was, lijkt het alleen maar drukker te worden.... herkenbaar? Iemand nog een gouden tip om de constante stroom van afspraken, afwijkende lestijden en berichten als 'neem volgende week x en y mee' in goede banen te leiden?

Temet
24-11-2016 om 13:11
waarom wel
Dit begint te lijken op de discussie over het Koningsontbijt of andere grappen op school.
Er is inmiddels op allerlei terreinen zowat meer jeu dan core business. Dat is voor de kinderen niet nodig, en voor de erbij betrokken volwassenen vaak helemaal niet leuk. Maar niemand wil voor de ander onderdoen of spelbreker zijn. Echt, het is een plaag. Van alles en nog wat moet worden opgeleukt met creatieve, originele, speelse weet-ik-wat. Wat niet erg zou zijn als men zich en masse te pletter zou vervelen en niets om handen zou hebben, maar die indruk krijg ik nou niet bepaald.
Groeten,
Temet

Temet
24-11-2016 om 13:11
overigens
Zelf heb ik hier weinig last van. Maar onze school slooft zich niet zo uit, en mijn kinderen hebben weinig clubjes, en die houden zich op dit vlak ook gedeisd. Dus wij komen goed weg
Groeten,
Temet

bieb63
24-11-2016 om 14:11
Nou Temet
De bijv. turnclub, is een op zich zelf staande club (vereniging). Een club die turnlessen geeft dus. Die vereniging heeft niets te maken met andere clubs, verenigingen, muziekscholen, basisscholen of wie dan ook. Laat staan wat die voor jeu of geen jeu geven of in hoeverre ze dat al zouden weten. Zij zijn een vereniging die turnlessen geeft, daarnaast jaarlijkse turnproeven en uitvoeringen (in een andere gymzaal, want waar zij lesgeven is daar te klein voor en ook op een andere dag, zaterdag in dit geval. Ook gaan ze elk jaar 3 dagen op zomerkamp. Uiteraard geheel vrijwillig. En met Sint is er ook altijd iets. Nou en? Dat mogen ze toch zelf weten. De kinderen vinden het leuk en wie het niet leuk vindt, komt niet.
Daarbij, als je kind 7 is, dan zijn de lessen bijv. op di en do om 16:00 uur. Maar als je kind 9 is, dan stroomt hij/zij door naar een andere les. En ja, dat kan best dat dat op een tijd is dat het je kind of jou niet uitkomt. Pech. Hoe zie je dat anders?
De scouting hier had voor de leeftijdsgroep van mijn dochter toentertijd 'les' op zaterdag van half 10 tot half 12. Prima tijd voor ons. Maar een scouting club doet ook veel buiten en op pad. Dus ja, dan waren de tijden wel eens anders (vaak ook langer). Bijv. meedoen met de duinenmars of met een trekschuit varen en dat soort dingen. Ja, dat was dus niet altijd standaard van half 10 tot half 12.
Het is geen opvang......

lieverdje
24-11-2016 om 20:11
dat is toch anders
....turnen met een paar jaarlijkse uitvoeringen en zomerkamp, en iets leuks met sinterklaas. Als je bij turnen elke week als ouder moet komen kijken naar een gezellige diashow van de afgelopen wedstrijd, of je kind moet weer eens een ander pak aan, of turnen is zo ongeveer om de week ineens op dinsdag om 18.00 i.p.v. om 16.00, is dat wel onhandig. Of vind jij van niet? Het is inderdaad geen opvang, maar toch ook geen bezigheidstherapie voor de ouders?
Misschien heb ik wel overmatig veel last van onregelmatige clubjesroosters, maar daarom stel ik mijn vraag hier dus ook.

lieverdje
24-11-2016 om 20:11
juf heeft er ook last van
Overigens sprak ik vandaag de juf (van mijn oudste) van groep 8, die verzuchtte dat ze deze hele week nog niet waren toegekomen aan het gewone schoolwerk. Alle dagen waren opgegaan aan o.a. een voorleeswedstrijd, week van de mediawijsheid, bezoek aan middelbare school... en de 'rommelpieten' waren langs geweest, dat had een hele ochtend gekost. En volgende week komt er ook weinig van gewoon saai lezen en rekenen, want ook nog allerlei speciale dingen op het programma.
Ik ben toch niet de enige die er last van heeft....

bieb63
25-11-2016 om 00:11
Lieverdje
Ik ben het zeker met je eens dat een vaste turnles ook normaliter op de vaste dag en tijd is. En dan niet zozeer of dat bezigheistherapie voor de ouders zou zijn, maar voor de kinderen zelf natuurlijk prettig, sowieso als ze op die andere dag niet kunnen.
En ja, school moet wel zorgen dat er genoeg tijd is voor het normale lesprogramma. Maar ook dat heeft voor mij niet zoveel te maken met het feit of ouders dat vermoeiend vinden, maar wat voor de kinderen belangrijk is,
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.