Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Mark

Mark

02-03-2014 om 11:03

Beter voor je kind willen zorgen, maar het niet mogen. Wat nu?

Waarschuwing

Mark, er moet hier ergens een waarschuwing op het forum verschijnen: zeg nooit iets negatiefs over moeders. Maar goed, je wist het niet en dacht dat je je zorgen zomaar kon bespreken.

Een paar dingen vallen me op. Je bericht begint met de vraag: hoe kan ik beter voor mijn zoon zorgen. Wat is je overweging om dan aan 'erkenning' en eventueel 'gezag' te denken? Gaat het je alleen om situaties waarin de moeder overlijdt, of ook om je angst dat de Raad voor de kinderbescherming ten tonele verschijnt? Zijn er gronden voor die angst? In het algemeen is het zo, dat vaders, ook met erkenning en gezag, zeer afhankelijk zijn van de ruimte die moeders bieden. Officieel niet, maar in de praktijk wel: als moeder niet wil dat jij meegaat naar de ouderavond, dan wordt de ouderavond voor jou een probleem. Mis je informatie op die manier en zo ja, zijn er andere, legale en normale manieren om aan die informatie te komen? Bijvoorbeeld tussendoor een gesprek met de leerkracht, of email, of, nou ja, wat je kunt verzinnen.

Denk nog eens goed na over je motieven om nu weer opnieuw te gaan nadenken over de mogelijkheden van erkenning. In je verhaal spreekt enerzijds oprechte betrokkenheid met je kind en de angst om door moeder buiten spel gezet te worden; anderzijds bespreek je de situatie van moeder ook zeer kritisch, kan het zijn dat je onderhuids eraan denkt om je zoon naar je toe te halen? Enw at voor motieven zouden dat dan zijn? Ik kan me voorstellen, dat je wellicht als je zoon naar de middelbare school gaat, dat hij dan bij jou komt wonen, mits een middelbare school bereikbaar is in jouw buurt. Vroeger, met de grote katheolieke gezinnen, waren er families die alle kinderen op puberleeftijd naar een internaat lieten gaan. Dat scheelt een hoop gedoe in huis! Maar nu, met 9 jaar, een school waar het goed gaat, ik geloof niet dat je je kind dan moet verplaatsen.

Wat me verder opvalt is, dat jij maanden na beëindiging van de relatie pas hoorde dat je ex-vriendin zwanger was. Hoorde je dat van haarzelf? Hebben jullie toen niet gesproken over elkaars rol en positie ten aanzien van het kind?

Dan valt op, dat je drie jaar lang geen kontakt hebt gehad met je kind en de moeder van je kind. Blijkbaar had je tijd nodig om volwassen te worden, te studeren, de goede baan op te bouwen die je nu hebt. Maar let wel, de eerste jaren zijn kleine kinderen echte handenbinders. Als moeder zelf niet zo sterk is of was, als er geen ondersteunende omgeving voor moeder was (inclusief ontbrekende vader) dan zijn dat voor haar cruciale jaren geweest, waarin zij juist niets heeft kunnen opbouwen, alleen maar zorgen, weinig geld waarschijnlijk, moe, geïsoleerd etc.

Ik vind het zowel van jou als van moeder knap, dat jullie na drie jaar samen de draad hebben opgepakt en zo goed mogelijk hebt gezorgd voor je kind, ieder naar eigen eer en geweten. en eigen mogelijkheden. Het is voor een kind heel belangrijk dat er een vader in beeld is, die activiteiten met hem onderneemt. Je zorgt dat je kind belangrijke dingen kan doen, dansles, kleding, kapper. Dat scheelt de moeder toch weer geld, zo kan ze van de kinderbijslag andere dingen doen. Jullie hebben het tot nu toe goed gedaan, je kind ontwikkelt zich goed, daar kun je echt trots op zijn.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje vervelend word van de opmerking van moeder over erkenning: dan kost het je ook geld. Alsof ze een prijs aan haar kind hangt, alsof ze haar kind verkoopt. Naar is dat. Ze had ook kunnen waarderen wat je tot nu toe doet en beseffen dat dat ook geld kost. Maar anderzijds, denk je dat ze niet in de schulden terecht gekomen was als jij haar alimentatie had betaald? 9 jaar maal 12 maanden maal 200 euro, dat is een behoorlijk bedrag. Anderzijds is er ook een kans dat je zoon dan nooit gedanst had, raar koppie had of slecht in de kleren zat.

Moeder is hertrouwd en heeft nu 4 kinderen. Ik begrijp dat de oudste van jou is en de twee jongste van haar nieuwe partner en dan is er blijkbaar nog een kind gekomen. En ze heeft blijkbaar in de afgelopen jaren zoveel schulden opgelopen, dat ze nu in de schuldsanering zit. Er zijn al veel zinnige dingen gezegd over alimentatie betalen en schuldhulpverlening. Wellicht is dit niet het goede moment om alimentatie te gaan betalen. Vraag het de moeder eens, want zij zal ook snappen dat het beter is om de dansles, kleding en kapper van het kind betaald te krijgen, dan het geld te laten verdwijnen in de grote pot met schulden. Misschien kun je dan ook bespreken of zij wellicht een testament wil laten maken (eventueel op jouw kosten), waarin jij benoemd wordt tot voogd, mocht haar iets overkomen. Je zou even bij de notaris moeten navragen welke mogelijkheden er zijn.

Nog een tip: als je met de moeder praat en dingen wil voorstellen, doe dat dan nooit in de vorm van kritiek, maar met de vraag: helpt het jou als.... Helpt het jou als ik het kind erken, gezag krijg, alimenatie ga betalen etc. Nog beter zou zijn: helpt het ons kind als ..... Eigenlijk de vraag die je hier boven al stelde: hoe kan ik beter voor mijn kind zorgen. Dat jij haar irriteert, dat zal zo zijn, jullie zijn niet voor niets uit elkaar gegaan. Dat zou eigenlijk geen issue moeten zijn en ook geen reden van haar om jou buiten te sluiten.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.