Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

'alles voor je kind'

Vanavond bij de VPRO een thema-uitzending over opvoeden, waarbij de vraag centraal staat of we onze kinderen niet te veel verwennen. Dit is een vraag die ik mezelf op gezette tijden ook stel dus ik probeer te kijken vanavond. Misschien een goede kijktip?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik bedoel

ik bedoel niet dat je perse samen moet ontbijten, maar blijkbaar vonden ze dat juist wel belangrijk, en hadden ze er toch tot nu toe geen moeite voor gedaan.

liora

liora

14-04-2013 om 15:04

Als 1 ouder het kan dan kunnen 2 het toch ook?

Annet

Annet

14-04-2013 om 16:04

Aan tafel ontbijten

Volgens mij bedoelden ze dat.
Afhankelijk van werktijden vind ik heel normaal dat 1 ouder niet gelijk met de rest ontbijt.
Hier met 1 VO-kind en 1 BO-kind ontbijten we soms aan dezelfde tafel maar iedereen gaat zijneigen gang, leest de krant of de DD. Lekker rustig hoor!

Vic

Vic

14-04-2013 om 19:04

Liora

Bij twee ouders is er vaak eentje die vroeg begint zodat hij/zij de kinderen vroeger uit de opvang kan halen. De laat-beginner eet dan met de kinderen, ofzo.
Ik heb hier met jongste afgesproken dat ze vanaf groep 5 zelf haar ontbijt en trommeltjes voor school doet. Heb ik wat meer tijd voor de krant, of kan langer blijven liggen.

Stenna

Stenna

14-04-2013 om 21:04

Brutale meisje

dat was dus wat mijn puberzoon vond, zei ik al. Dat is wel apart dus, aangezien de meeste volwassenen hier dat niet vinden (en ik ook niet zo)

ChrisH

ChrisH

15-04-2013 om 09:04 Topicstarter

Quality time enzo

Volgens mij was het die Bulgaarse moeder die zei dat als ouders door drukke werkzaamheden hun kinderen maar twee uur per dag zien, ze dan geen zin hebben in gedoe en regels en conflicten. Waardoor ze dingen laten gaan die ze anders wel zouden corrigeren.

Ik vond dat overleggezin daar wel een typisch voorbeeld van. Moeder kwam om half acht 's avonds thuis van haar werk en wilde dan nog wat 'quality time' met de kinderen. De oudste ging daardoor bovendien regelmatig pas om half elf naar bed. De Antilliaanse huisvriend van een van de VPRO-filmers had het erover dat de afstand tussen ouders en kinderen in Nederland zo klein is (te klein naar zijn mening). Dat zag je goed bij dat oudste meisje vond ik. Ze had wel gelijk, maar de manier waarop ze haar ouders ter verantwoording riep vond ik te ver gaan.

Ik vond het wel een leuke uitzending. Herkenbaar ook dat eeuwige overleggen en hoe je jezelf dan in een spagaat draait. Mijn kinderen roepen hier regelmatig dat wij 'niet over hun bepalen!'. Maar dat doen we dus wel, want soms moeten dingen gewoon. Hier heb ik inmiddels afgeleerd om sommige dingen te vragen als ik weet dat ik toch niets met een negatief antwoord kan.

Molleke

Molleke

15-04-2013 om 10:04

Grappig

Ik heb het een hekel aan van die te vrije kinderen die je wel eens tegenkomt maar nav. dit draadje de uitzending gekeken en ik vond dat meisje helemaal niet brutaal. De ouders maken afspraken en ze houden zich er gewoon niet aan. En je kon aan de reactie van het meisje merken dat dit niet de eerste keer was. Ik heb toch een wat andere kijk op brutaal zijn. Voor de rest vond ik er niet veel aan. Ja, idd, dit waren vooral ouders die vonden dat de buurvrouw verkeerd aan het opvoeden is. Die moeder van zoon Tex riep nog even snel. "je bent niet verwend hoor Tex".

"ik werk al vanaf mijn 18e in de zorg en ik hoor al nooit anders dat de leerlingen en stagiaires "van tegenwoordig" echt veel lakser, luier, brutaler, onhandiger, slechter tegen kritiek kunnen, etc. dan "wij vroeger"; echt van dat ouwe plegen geklets..."
Even voor de nuancering van het beeld: de "ouwe pleeg" in kwestie is zelf pas 7 jaar aan het werk in dit vak. Ik heb haar niet over "wij vroeger" horen praten, alleen over haar ervaring van nu in vergelijking met pakweg vijf jaar terug. Verder heeft ze alleen iets gezegd over slecht tegen kritiek kunnen, niet over laks, lui of wat er verder nog in je lijstje staat.
Jammer dat je het slechts als kritiek op jonge collega's in jouw vakgebied. Ik heb haar alleen aangehaald als illustratie van een tendens dat jonge mensen slechter tegen kritiek kunnen dan voorheen. Ik had ook een voorbeeld kunnen nemen uit een ander vakgebied.
n@nny

Ef

Ef

16-04-2013 om 23:04

N@nny

Ik reageerde omdat ik het een slechte illustratie vond van de stelling dat jonge mensen slecher tegen kritiek kunnen. In de zorg wordt en werd namelijk áltijd geklaagd over de nieuwe lichting; in mijn moeders tijd waren de leerlingen lui, in mijn tijd laks en onhandig, tegenwoordig kunnen ze niet tegen kritiek. Het heeft naar mijn idee dus niks te maken met hoe het echt gesteld is met de jeugd van tegenwoordig.

Ef

Ef

16-04-2013 om 23:04

Ook sneu (ot)

trouwens, als je zelf nog maar 7 jaar werkt en je collega's die 5 (!) jaar later zijn begonnen al zo lekker neer kan zetten. Binnen 7 jaar al een "ouwe pleeg", die gaat nog heel wat leerlingen afkraken.

Nounou ef (ot)

Het zit je erg hoog blijkbaar.
Nog één keer dan: mijn vriendin heeft alleen geconstateerd dat leerlingen minder goed tegen kritiek konden dan een paar jaar geleden. Alle andere "beschuldigingen" (afkraken, lekker neerzetten) laat ik voor jouw eigen verantwoordelijkheid. Zo gaat mijn vriendin niet met haar collega's om. Haar prioriteit ligt bij het opleiden van personeel dat ze met een gerust hart op haar afdeling kan loslaten. Daar hoort bij dat ze mensen moet wijzen op dingen die beter kunnen. Lijkt me alleen maar ten goede komen aan de patiënten.
n@nny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.