Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

12 jarige met 6 jarig zusje samen naar school per bus en lopend?

creabea

creabea

05-02-2015 om 08:02

halen jullie er nu niet vanalles bij?

"Het gevaar hiervan....
....vind ik dat voor het oudste kind niet meer duidelijk is dat het geen opvoeder is. Het ene moment moet het zich echt opstellen als verantwoordelijk voor zusje en zelfs streng zijn als het moet, het andere moment zijn ze weer gelijkwaardig."

Kom zeg, we zijn toch allemaal verantwoordelijk voor elkaar en niet alleen voor onszelf? Dat hoort ook wel een beetje bij de opvoeding hoor, en het leven in het algemeen. Je hebt nu eenmaal een oudste kind, en die is gewoon iets meer verantwoordelijk dan een jongste kind. En het jongste kind zal toch wel een beetje opkijken naar de oudere zus (zeker als het leeftijdsverschil zo groot is?) Het lijkt me vanzelfsprekend dat de oudste bij wijze van spreken haar zusje onder een auto laat lopen en dat andersom de jongste best wat beter oplet en naar de oudere zus luistert waar nodig. Tenzij ze helemaal niet met elkaar op kunnen schieten of de jongste een eigenwijze draak is, dan wordt het een ander verhaal.

Nur

Nur

05-02-2015 om 12:02

Emine

Oudere kinderen hebben vaak invloed op jongere kinderen en hebben zo toch ook al een soort opvoedrol. Ze hebben immers een voorbeeld functie voor de jongere kinderen. Niet dat ik het zo benoem maar natuurlijk kijken onze jongste kinderen op tegen de oudste kinderen.
Als mijn oudste kinderen oppassen leg ik altijd aan de jongste kinderen uit dat wij als ouders de baas zijn maar dat als wij zeggen dat nu x even de baas is dat x dan de baas is. En zij moeten dan doen wat x zegt maar x moet ook lief voor ze zijn. En als er een probleem is dan lossen wij het op als we thuiskomen of aan de telefoon.
Dat is echt prima te begrijpen voor jongere kinderen. Onze oudste kinderen begrijpen ook prima dat als ze oppassen dat ze dan inderdaad meer mogen (in de zin van beslissingen maken) maar ook meer moeten (in de zin van de oudste en de wijste zijn).

Evanlyn

Evanlyn

05-02-2015 om 12:02

precies hetzelfde verschil. En ik vroeg me nooit af wie nou evrantwoordelijk voor wie was eigenlijk. Dus in principe moet je het jongste kind dan ook vertrouwen.

Maar ook nu ze pubers zijn vind ikhet best fijn als ze samen gaan eigenlijk.Hoeft niet, maar is wel prettig.

Nou oke

...als je kinderen dat stuk begrijpen, dan is dat probleem er voor jullie niet. Prima!

vroeger

Vroeger bestaat niet meer. Toch verlang ik er weleens naar terug. Ik zie nu ook weleens kinderen in de bus die samen naar school gaan. Gaat meestal prima. Ze letten op elkaar. En ja, risico's horen erbij, het leven is niet altijd zonder gevaar. Maar kinderen groeien er ook van.
Ik denk dat ik in de hulpverlening terecht ben gekomen omdat ik zelf ook vaak met meerdere broers en zussen naar school liep.
Denk niet dat mijn moeder dat deed. Niemand deed dat.
Ik ging, zelf onderbouw basisschool, met zeer jonge broers en zussen 's morgens in alle vroegte naar zwemles, krentenbol in de hand en lopen maar.
En bijna naar het voortgezet onderwijs liep ik met hetzelfde ploegje naar school, moesten we ook oversteken. En moest ik soms vechten om pesters die mutsen van de hoofden liepen af te trekken van ons af te slaan.
Dat was geen gebrek aan zorgzaamheid maar iedereen ging zelf naar school. En fietste 's avonds naar het meisjeskoor in het donker of naar de puberavond in de kerk. Denk niet dat mijn ouders mij kwamen ophalen als ik 's avonds van de stad naar het dorp fietste.
We zijn alleen steeds minder bereid om dat relatief kleine risico te nemen. En hoe minder mensen er op straat zijn des te meer de straat overgeleverd wordt aan mensen met minder goede bedoelingen.

ik zou

inderdaad zoveel mogelijk rondvragen want ik neem aan dat 12 jarige na de vakantie naar het VO gaat en dan zul je toch een oplossing voor jongste moeten hebben. Als jongste zo pittig is dan zou ik t niet doen denk ik,samen met oudste.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.