Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Wanneer gaan ze alleen over straat? | Pagina 2 | CJG forum door Ouders.nl
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Wanneer gaan ze alleen over straat?

Freia

Freia

07-09-2016 om 01:09

trein

En ja, ik ga ook 's avonds laat alleen met de trein.
En heb ook wel eens 's nachts van het Centraal Station naar huis gelopen.
(Een taxi nemen gaf meer problemen...)

Kaaskopje

Kaaskopje

07-09-2016 om 09:09

Freia

Ik ben het met je eens, maar ik zeg er wel eerlijk bij dat ik me in het donker eerder onbehaaglijk voel dan overdag. Ik kies er daarom bijvoorbeeld voor om 2 minuten langer in de trein te zitten, zodat ik vanaf dat station voor mijn gevoel veiliger naar huis kan lopen. Het donker is voor mij in praktisch opzicht ook niet ideaal. Ik rij iedereen van de sokken als het tegenzit. Om die reden heb ik meestal geen zin om nog de stad in te gaan als het donker is. Maar verder... als je ergens heen moet, moet je ergens heen en ook weer terug. Donker of niet:-).

mirreke

mirreke

07-09-2016 om 10:09

Inderdaad ongelooflijk

En wel meerdere dingen: het iemand van bijna 18 dingen verbieden. Tijd om eigen verantwoordelijkheid te laten nemen en naar constructieve oplossingen te zoeken, niet om een bijna volwassene dingen te verbieden. Samen gedragsregels hebben omdat je samen in een huis woont, is wat anders dan een volwassene dingen verbieden. Mijn dochter woont in een soort woongroep, die hebben ook huisregels. Maar iedereen heeft natuurlijk gewoon zijn of haar eigen verantwoordelijkheid.

Maar ook: niet als vrouw in het donker de deur uit??? Ik sta verstomd. Ik, dochter van nu bijna 20, zoon van bijna 18 gaan gewoon over straat, waar, wanneer en hoe we willen. Komop zeg, we gaan toch niet onszelf vrijwillig aan een avondklok onderwerpen...

Marjoleine64

Marjoleine64

07-09-2016 om 18:09

Freia

Het voorbeeld wat ik gaf van een 20-jarige studente die van haar fiets getrokken was is midden in de stad gebeurd, waar ze rond middernacht op weg was naar huis. Maar dus wel alleen op straat, en een onverlaat die dacht makkelijk aan een beetje geld te komen (was waarschijnlijk op haar tas uit). Dat is hem niet gelukt, maar ze heeft er behoorlijke kneuzingen aan overgehouden, om maar niet te spreken van de mentale schade. De hele vriendinnengroep is daarna een cursus zelfverdediging gaan doen...

Overigens was ik net als jij, toen ik eenmaal op kamers woonde deed ik ook van alles zonder er veel bij na te denken. Allemaal goed gegaan, maar het had ook fout kunnen gaan.

Sanne

Sanne

11-09-2016 om 00:09

Omgeving

Het hangt mogelijk ook af van je omgeving? Ik ben regelmatig op vrijdag rond 12 uur pas terug met de trein en dan op station Amsterdam of Utrecht. De AH is nog open, de Hema is nog open, het is druk, op geen enkele manier vervelend ofzo. Nachttrein zitten wel eens van die vervelende groepjes in, daar let ik meer op waar ik kan zitten.

Ik fiets 's nachts ook door de stad, dan is het echt nog niet uitgestorven ofzo en ik let op mijn route. De enige vervelende ervaring die ik ooit had was op koopavond in een vol winkelcentrum. Kijk naar de criminaliteitscijfers zou ik zeggen, het loopt terug ipv op.

Yura

Yura

12-09-2016 om 10:09

Omgeving

Het hangt denk ik inderdaad van je eigen referentie-kader af hoe je reageert. Ik heb ook in Amsterdam gewoond, toen ik begin 20 was. Ging ik rustig alleen over straat, vond ik totaal niet eng, inderdaad doordat er altijd wel mensen op straat zijn. Nu wonen we in een rustig dorpje en vind ik dat dus veel enger. Je moet of naar de naastgelegen stad, wat op zichzelf niet ver is, maar er is net even een verlaten stukje dat je moet fietsen, of je gaat naar het volgende dorp, waarbij je door een zeer verlaten stuk moet fietsen. Het derde dorp kom je het snelst door door een recreatie-gebied/bosachtig terrein te fietsen, maar dat is natuurlijk helemaal verlaten (en onverlicht ook, dus oneffenheden, boomstronken en dergelijke vormen ook een gevaar daar)
Ik zie hier ook de "heldhaftige" dames die reageren met wat een onzin, erbij zeggen, maar ik fiets niet door een park. Nou wij dorpelingen kunnen dat "park" simpelweg niet vermijden. Vandaar dat wij allemaal niet alleen fietsen. En dan ook nog eens die nog niet opgepakte groep jongens die mannen van diverse leeftijden voor de lol in elkaar slaan 's nachts. Zelfs een keer iemand om een uur of 5 's ochtends die op weg naar zijn werk was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.