Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Wajong toegekend | Pagina 3 | CJG forum door Ouders.nl
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ijstrio

Ijstrio

10-05-2019 om 13:05

Wajong toegekend

Dees

Dees

13-05-2019 om 06:05

Starterswoning

Starterswoning bedoel ik

Kaaskopje

Kaaskopje

13-05-2019 om 11:05

Dees

En die jongere zonder toekomstpersectief kan ook niet sparen voor een tegenvaller van honderden euro's als er iets gerepareerd moet worden.

Wij zijn bijvoorbeeld niet echt handig. De kraan in de badkamer doet zijn werk niet meer. Iemand die handig is zal zijn hand er niet voor omdraaien. Ik heb liever geen zelf aangerichte schade, dus bel ik de woningcorporatie om het voor me te doen. De wc-pot was na 27 jaar slecht geworden... even bellen... hij is vervangen. Nieuw keukenblok... gratis. Buitenverf... wordt gedaan. Binnendeur die opeens stuk was bij het scharnier... een nieuwe. Ik heb het ervoor over dat het huis nooit van ons wordt en de huur mogelijk hoger blijft dan een hypotheek. Bij inkomstendaling kan ik huurtoeslag vragen. Ik heb niet de volle mep van belastingen. Mocht ik ooit de beschikking krijgen over een fors bedrag, dan zou ik kopen overwegen. Dan zou ik dat geld niet opmaken aan het aankoopbedrag, maar een fors deel opzij zetten voor vakmensen die ons kunnen helpen bij reparatiewerkzaamheden. Zó'n fors bedrag... ik zie het niet gebeuren . Ben je wel in die positie.. dan is kopen natuurlijk geen enkel probleem. Ik kende vroeger een oudere man die zichzelf naar een villa heeft toe verbouwd. Met een goedkoop huisje begonnen, verbouwen, verkopen, groter huis, verbouwen, verkopen... Fantastisch als je dat leuk vindt. Mooi appeltje voor de dorst die steeds groter wordt op die manier ook.

Flavia

Flavia

13-05-2019 om 12:05

Kaaskopje

Dan is kopen van een appartement met actieve vve voor jullie een optie, die vve fungeert dan als verhuurder. Alleen voor die zaken in huis moet je dan nog zelf iemand regelen.
Maar zaken als verstopte afvoeren, het schilderen van de buitenboel en lekkages etc zijn dan voor de vve, betaal je een maandelijkse bijdrage voor.

Mits het wel een echt actieve vve is met een deugdelijk reserveringsbeleid en onderhouds programma, maar dat zijn openbare gegevens en die kun je bij het beslissingstraject opvragen.

Dees

Dees

13-05-2019 om 13:05

Kaaskopje

Hij is duidelijk dat je mijn eerdere bericht heb genegeerd. Je wilt gewoon geen andere zienswijze en andere ervaringen herkennen anders dan de jouwe.

Sterkte daar tussen die oogkleppen.

Kaaskopje

Kaaskopje

Snappen jullie wel wat het is om een laag inkomen te hebben?

ik verbaas me enorm dat jullie kopen (dus door kind zelf, zonder hulp van ouders) aanprijzen als haalbaar.

Ik heb met een enorme natte vinger een berekening gedaan op de site van SNS-bank. Hier hoefde ik niet mijn hele hebben en houwen door te geven, dus meteen het bedrag wat ik kan lenen. Ik ben uitgegaan van bruto 1200 per maand, dus 14.400 per jaar (natte vingerwerk dus). Ik kan "wel" 44.853 euro krijgen. Hoe ziet een woning eruit voor dat bedrag? Ik bedenk me nu dat vakantiegeld er nog bij moet, dus een kleine maanduitkering er nog bij. Laat ik het heel erg voor het gemak afronden naar 45.000.

Lidmaatschap van een VvE... in onze gemeente kwam ik een appartement tegen waarbij lidmaatschap 87 euro bedraagt. Een ander, duurder huis was het al minder gezellig, dik ik de 200 euro per maand. Als je 1000 euro per maand op de rekening krijgt is 87 euro een kapitaal. Los van dat je dat huis niet eens kunt kopen.

Ik krijg de indruk dat sommigen totaal geen inzicht hebben in het leven van iemand met weinig geld. In ons geval zouden we het dubbele van bovenstaand bedrag kunnen lenen en voor mij voelt 87 euro in een VvE-pot ook als 'veel'.

Met zo'n laag inkomen krijg je bij huur de volle huurtoeslag (denk ik). En eventueel kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Wat je aan het hoogheemraadschap moet betalen is minder dan bij een koopwoning en als alles straks duurzaam gemaakt moet worden, hoef je daar als huurder niet wakker over te liggen.

Ik weet niet waarom kind een wajong-uitkering heeft, maar als er in de toekomst een partner bij zou komen wonen, is de situatie weer anders. Is het ook een uitkering, dan blijft de situatie eigenlijk ook zo dat het geen goed idee is. Met een normaal inkomen, ergens tussen minimumloon en modaal kan kopen haalbaar worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

Dees

Ik heb je reactie wel gelezen, maar zie nu dat ik met wat grote sprongen in mijn hoofd gereageerd heb. Jij geeft mij gelijk met dat iemand als kind van TS niet moet kopen?

Dees

Dees

13-05-2019 om 14:05

Ik geef jou geen gelijk. Ik heb in mijn omgeving gezien dat mensen daar alleen maar voordeel van hebben. Of je nou huurt of koopt in beide situaties kom je in een klein rothuisje terecht wat binnen het budget past. Maar als je thuis de mogelijkheid krijgen om van te voren goed te sparen (zoals ts haar kind kan bieden) dan kan je goed terecht komen.

Mijn neef woont al jaren in een klein appartement toen van deels een mini hypotheek en een goed gespaard bedrag betaald. De hypotheek is inmiddels zo laag dat hij daar niet tegenop kan huren. Van het bespaarde geld kan hij zelfs nog sparen. En over een paar jaar geen hypotheeklasten meer dan heeft hij helemaal geen zorgen meer.

Maar

Het idee van kopen kan toch best als je grotendeels geen hypotheek nodig hebt en in een goedkoper deel van het land woont?

Als een jongere het grootste deel van zijn inkomen spaart dan kan dat best redelijk opleveren. Als je zuinig leeft en nog thuis woont kan je misschien rond de 7000-8000 per jaar sparen. Na 10 jaar heb je dan al 70,000-80,000. Na 12 jaar zit je al op 84,000-90,000 Dan kan je op een gegeven moment wel een eigen huisje kopen in een niet te duur deel van het land met een kleine hypotheek er naast. Natuurlijk duurt het jaren maar wachtlijsten voor sociale huurwoningen kunnen ook lang zijn. Plus dat zelfs als je een kleine hypotheek hebt je dat uiteindelijk kunt afbetalen en dan is het ook echt van je zelf.

Natuurlijk niet altijd de beste oplossing maar het kan best. Ik zou zelf adviseren om a) in te schrijven voor een sociale huurwoning en b) daarnaast zoveel mogelijk te sparen.

Wel/geen kostgeld zou bij mij afhangen van de noodzaak. Ik zou liever aanmoedigen om zoveel mogelijk te sparen maar als ik het geld nodig zou hebben dan zou ik er wel om vragen.

Kopen

Het nadeel van kopen is dat je opdraaait voor het groot onderhoud. Dat is gemiddeld 1 % per jaar, en voor de minimale reservering wordt uitgegaan van 0,5 % van de nieuwbouwwaarder. Als je de bijdrage van een VVE niet kunt betalen, kun je 'dus' het groot onderhoud niet betalen. En dan kun je beter niet kopen.

Bo

Bo

13-05-2019 om 18:05

precies

"Ik krijg de indruk dat sommigen totaal geen inzicht hebben in het leven van iemand met weinig geld. "

Juist wel. En juist daarom is het raadzaam voor deze jongere om thuis te wonen en zoveel mogelijk te sparen. Zie ook wat Kyana schrijft. Ik ken meerdere jongeren met een heel bescheiden inkomen die het toch gelukt is door goed te sparen.

Tienie

Tienie

13-05-2019 om 20:05

eens met kaaskopje

Ik ben eens met Kaaskopje. Hoe realistisch is het dat je als ouders 10-12 alles betaald zodat je kind kan sparen voor een eigen huis? Hoe zorg je ervoor dat deze jongeren daadwerkelijk sparen? En niet hun geld aan andere zaken uitgeven? Klinkt misschien flauw maar ik ben dit werkelijk vaak tegen gekomen.
Als ouders zelf op het minimum zitten kan het niet.

Daarbij groeien jongeren en ouders ook op een bepaald moment uit elkaar. Er komen steeds meer irritaties en het is goed als jongeren op zichzelf gaan.
Met een huurwoning heb je een aantal kosten niet, hebben ze recht op huurtoeslag en worden gemeentelijke lasten kwijtgescholden.
Een VVE klinkt leuk, maar ik heb ook bedragen van circa 200 euro per maand voorbij horen komen. Dat is erg veel naast een eventuele hypotheek. En als de meerderheid van de leden van de VVE besluiten het maandbedrag te verhogen heb je geen keuze.
Ik zou met 18 inschrijven bij de woningbouwvereniging. Hier kennen we dus het lotingssysteem waar een aantal woningen verloot worden onder alle mensen die staan ingeschreven.

Jo

Jo

13-05-2019 om 20:05

@ Kyana

Jouw berekening is totaal niet realistisch en als het het wel is, dan betreft dit een zeer egoïstische volwassenen persoon die minstens 10 jaar lang op kosten van zijn ouders wilt/moet blijven leven.

Mijn zeer zuinige volwassen zoon is aan vaste lasten, zorgverzekering, sportschool, lenzen, telefoon per maand minimaal € 225,- kwijt.

Volgens jouw berekening:
€ 1.000 inkomen
€ 583,00 per maand sparen
€ 225,00 vaste lasten

€ 192,00 over voor variabele kosten zoals kleding, shampoo, eten, drinken, OV, Tel hierbij op Gas/water/elektra dat volwassen kind bij zijn ouders verbruikt en die heel terecht "in rekening" gebracht mogen worden.

Twee jaar geleden kwam ik (volgens de richtlijnen van Nibud) voor mijn dochter op een bedrag ad. minimaal € 350,- per maand aan kostgeld uit (dak, warmte, water, eten/drinken, internet). Kleding, schoeisel, cosmetica, medicatie etc. waren uiteraard hier niet bij inbegrepen.

Op papier kun je zo makkelijk met bedragen goochelen, maar jij slaat de plank totaal mis.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-05-2019 om 14:05

Kyana en Bo

Ik meen dat een van de bezwaren van huren die hier geopperd zijn, was dat je met huren op een ellenlange wachtlijst komt te staan. Dus... wat is het voordeel wat dát betreft van kopen t.o.v. huren, als je eerst 10 jaar lang met grote bedragen moet sparen voor een bescheiden startkapitaal? En wat is vervolgens het voordeel als je al dat geld in je hypotheek moet stoppen als de eerste reparatiekosten loskomen?

Bo, jongeren kunnen vast goed door sparen en in harmonie bij de ouder(s) blijven wonen, maar dat zijn de bofkonten onder hen. Mijn dochter van 26 zou echt niet zo lang bij ons willen blijven. Ze woont liever 10 minuten fietsen bij ons vandaan in een kamer van 15 vierkante meter. En wij gaan goed met elkaar om. Ze kan sparen, dat doet ze ook, maar ze heeft ook een auto. Wegenbelasting, brandstof, apk keuring, reparaties e.d. komen daar dan ook uit voort. Ze gaat weleens uit en koopt kleding, je moet toch wat aan . Dat zijn normale wensen en gebruiken voor iemand van 20+. Iemand die aangewezen is op de Wajong is niet anders. Afhankelijk van de reden van de Wajong, is zo'n jongere dus niet automatisch een huismus die niets uit hoeft te geven. Het kan zelfs zo zijn dat een jongeren met Wajong hogere zorgkosten heeft. Hulpmiddelen, medicijnen met een eigen bijdrage, dieetkosten, wat ik zo ook maar kan bedenken... het kost allemaal een klap extra.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.