Jongvolwassen
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Jan Mulder
13-03-2014 om 22:03
Onderwijskeuze sturen
Onze dochter van 18 jaar staat voor een belangrijke beslissing: wat doe ik na de HAVO. Ze zit nu in 5 HAVO en staat er goed voor. Ze heeft dyslexie waardoor ze ook een jaar verspeeld heeft voor dat geconstateerd werd. Met hulpmiddelen gaat het nu heel goed. Fijn zo'n gedisciplineerd, huiselijk kind zonder problemen. Ze vindt het heel moeilijk een keuze te maken uit de beschikbare HBO-studies. Er zit niets tussen waar ze echt voor gaat. Uiteraard hebben we alle hulp die beschikbaar is aan tests, advies, meeloopdagen etc al gebruikt.
Als je haar vraagt wat ze echt wil dan komt steeds terug dat ze arts wil worden. Ze heeft een bepaald ideaalbeeld van dat beroep, want zo mensgericht/zorgzaam is ze niet. Maar het lijkt haar wel leuk te puzzelen met ziektes van mensen en vooral daarover te beslissen. Het probleem is dat ik en mijn vrouw dat niet zien zitten Ze besteed nu al heel veel tijd aan haar huiswerk. Om VWO te kunnen doen zal daar nog een schepje bovenop moeten. Haar IQ is beperkt met 108, dat zal met haar dyslexie heel hard werken worden. En dan nog de loting en de zware medicijnen studie: ik schat de kans gewoon laag in dat ze het haalt en of ze het ook nog echt leuk gaat vinden.
Eigenlijk wil ik haar dus niet naar het VWO hebben. Dat is alleen maar tijdverlies, ze ontwikkelt zich verder nauwelijks door maar thuis te blijven wonen en de kans is groot dat ze er niets mee doet. Maar hoe motiveren we haar dan voor het HBO en met welke studie? Ik heb het gevoel dat we geen goede keuze kunnen maken. Alle advies is welkom.

Dalarna
18-03-2014 om 09:03
Miriam
Zeggen dat een dubbelprofiel verplicht is klinkt zo enorm zwaar.... je kunt ook gewoon zeggen, zoals al eerder is gezegd dat je wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie moet hebben en jawel die combinatie IS een dubbelprofiel maar veel jongeren die N&T kiezen hebben natuurlijk al snel een dubbelprofiel! Volgens mij hebben op de school van mijn oudste meer kinderen een dubbelprofiel dan alleen N&T.

Yura
18-03-2014 om 10:03
Geen natuurkunde
Ik had vroeger een klasgenoot. Ze was vreselijk slecht in natuurkunde en heeft dat ook laten vallen en koos een alfa pakket, dus ook geen biologie en scheikunde. We hebben dan ook met de klas enorm gelachen toen zij aankondigde geneeskunde te willen studeren. Maar volgens haar kon dat gewoon, dan ging ze eerst een jaar de ontbrekende vakken volgen. Laatst heb ik haar gegoogeld en het is dus gewoon wel gelukt, zo te zien een redelijk vooraanstaand arts zelfs, gepromoveerd ook nog.

M Lavell
18-03-2014 om 10:03
De verandering
Dat zal best Dalarna, maar dat tekent eens te meer de verandering. Mijn zoon is o.a. van school gewisseld omdat zijn school dat dubbelprofiel niet wilde ondersteunen. Te ingewikkeld in het rooster. Bovendien was hij een van de hoge uitzonderingen die voor zo'n dubbelprofiel een geen bezwaar verklaring van zijn docenten had gekregen. Ook docenten vonden de meeste leerlingen niet geschikt.
Inmiddels is dat dubbelprofiel 'normaal'.
Het toont eens te meer aan dat de verwijzing die Cersei doet naar een nog langer verleden, niet meer opgaat. Maar overigens bovendien ook dat je als ouder er helemaal niks over hoeft te zeggen. Als de school ermee in stemt, dan is elk gesputter van ouders (maar dat is te moeilijk voor jou), volstrekt overbodige overbezorgdheid.

Cersei
18-03-2014 om 11:03
eens
Zo geheel uit het verleden is mijn ervaring niet hoor. Mijn zoon met Havo heeft vorig jaar tijdens zijn eerste jaar HBO wiskunde B, biologie, scheikunde en natuurkunde deelcertificaten VWO gehaald. Ik dacht ook niet dat hem dat ging lukken maar heb hem dat niet verteld, alleen succes gewenst. Hij heeft er ongeveer een volle week per vak over gedaan. Scheikunde heeft hij herkanst, dat mag overigens onbeperkt. Dat vak had hij niet in zijn pakket op de Havo, de rest wel. Hij studeert nu in Wageningen. Ik schat hem niet in als ontzettend slim, wel als een laatbloeier.
Overigens ben ik het wel eens met Miriam, laat het bij je dochter, wil ze het proberen, wens haar veel succes en help haar op weg indien nodig. Geef als randvoorwaarde aan wat je wil bijdragen aan haar studie en leg haar niet vanuit jezelf allemaal beperkingen op.

Nada
18-03-2014 om 13:03
geen verlangens afremmen + avondonderwijs?
Allereerst zou ik het heel onverstandig vinden om dit soort verlangens bij een kind af te remmen of te kleineren (dit laatste lees ik in de berichten van Jan Mulder).
Een heel groot probleem van (jong)volwassenen is dat ze niet weten wat ze willen, zich eigenlijk nergens echt voor interesseren, of niet voor hun wensen, verlangens en toekomstdromen durven uitkomen, zelfs niet voor zichzelf, en daardoor iedere drive smoren ("dat kan ik toch niet", "men vindt dit vast raar", etc.). En zonder dat is er weinig. Geen echte ambitie, geen doorzettingsvermogen, geen richting, geen motivatie, geen zin.
Ik vind het heel gevaarlijk dat Jan de wensen en verlangens van zijn dochter zo weinig serieus neemt, zo afdoet en haar (in gedachten) kleineert.
Ik zou dus allereerst aanraden om haar wens heel serieus te nemen. Dit betekent niet dat ze uiteindelijk ook geneeskunde kan/zal studeren of dat ze er geschikt voor is. Maar neem haar wens serieus. Help haar met uitzoeken wat het inhoudt. Help haar met uitzoeken wat haar precies zo aantrekt, en waarom. Laat de bal rollen, dan zien jullie wel waar deze uitkomt. In ieder geval op een betere plaats dan wanneer deze blijft stilstaan.
Sowieso zou ik het alsnog doen van VWO stimuleren. Aan dit diploma, en aan wat je daar leert, heb je de rest van je leven heel erg veel, wat je ook gaat doen. Ditzelfde geldt voor natuurkunde, scheikunde, wiskunde en biologie.
En is er nog een mogelijkheid om later een of meer vakken later via het avondonderwijs te doen? Is vaak makkelijker en leuker dan via school.
Overigens begrijp ik wel dat ze "macht" wil. Ze wil invloed gaan uitoefenen, iets doen wat er toe doet, verschil maken. Niets mis mee. De manier waarop kan later vele vormen krijgen. Laat het nu haar drive voeden.

gonniegans
18-03-2014 om 14:03
Precies
Ik vraag me dan af hoe deze vader zich met andere zaken in dochters leven bemoeit. Misschien niet hoor, maar tracht je haar keuzes altijd op deze manier te beïnvloeden? Geef haar je vertrouwen en ruimte om haar eigen keuzes te maken. Laat het los...

Dalarna
18-03-2014 om 19:03
Miriam
Het klinkt mij erg vreemd in de oren omdat Biologie heel gewoon in het profielkeuzevak zit. Het is dus één van de vijf vakken (waar er al een paar bij zitten die niet elk VWO aanbiedt: O&O, NLT, WiskD, en informatica) die je kiest na Nl, Eng, WisB, Nat en Sche. Het kan alleen maar raar en vreemd en niet passend in het rooster zijn als dat die x jaren geleden anders was dan nu maar NU is het een hele logische keuze om biologie te nemen in N&T.

AnneJ
18-03-2014 om 20:03
via de mavo
Ik las in dat bericht dat iemand via mavo, havo, vwo geneeskunde is gaan studeren. Zo iemand had ik ook in de klas. Ik heb geen idee hoe dat dan toen met ontbrekende vakken is gegaan en of er misschien nog latijn geeist werd, geen idee. Maar ik kwam die medescholier later met zeilen tegen en die was inmiddels co-assistent.
Natuurlijk verwacht ik ook dat als kinderen zelf kiezen en gemotiveerd zijn dat je ze helpt om de route te vinden en er niet vooraf allerlei onmogelijke eisen aan gaat stellen. Je helpt ze om hun opties open te houden en als het onderweg niet blijkt te lukken zijn ze al wel weer een stuk verder, wijzer en ouder en sluit er wel weer wat anders aan. Dat zou de overheid natuurlijk graag willen dat alle kinderen efficient in de minimale tijd door een precies bij hun competenties en de toekomstige arbeidsmarkt passende studie rollen. Zo werkt het in het echt maar zelden denk ik.

Jan Mulder
05-05-2014 om 17:05
Update: studeren in Engeland
Even een update van de status: Medicijnen is ineens van de baan. Mijn dochter heeft opnieuw een gesprek gehad met een dekaan die aangaf dat Natuurkunde op VWO zonder dat in het HAVO vakkenpakket te hebben geen optie is. Inmiddels heeft ze een paar zaken afgestreept en zich voor Verpleegkunde (B-keus) en voor laboratoriumtechniek op twee locaties opgegeven. Ze heeft nu ineens een nieuwe optie erbij: studeren in Engeland. Dan zou ze één jaar bachelor kunnen doen en daarna master. Nadeel is dat dit erg duur is (9000 GBP collegegeld en dan nog boeken, kost en inwoning).

Jan Mulder
11-05-2014 om 10:05
Besloten: geen Engeland
We hebben onze dochter gevraagd te motiveren waarom ze in Engeland wil studeren en gevraagd uit te zoeken wat het financieel precies betekent. Daar hebben we gisteren een gesprek over gehad. Ze wil naar Engeland omdat daar nog de structuur is bachelor en master. Ze kan dan met Havo in 5 jaar een master halen. In Nederland doe je HBO en is overstappen naar universiteit nu afgesloten. We begrijpen dat dit een belangrijk punt is voor haar, maar de financiele consequenties zijn erg groot. We hebben uitgerekend dat over vijf jaar de studie en het leven daar ons bijna een ton kost. We hebben nog een dochter die ook zal gaan studeren. Zoveel geld kunnen we niet vrij maken. We hebben dan ook besloten dat het niet kan. Ze moet zich in Nederland op het HBO richten. Ze is uiteraard teleurgesteld.

M Lavell
11-05-2014 om 11:05
Onbegrijpelijk
Jan:" Ze wil naar Engeland omdat daar nog de structuur is bachelor en master. "
Dat klinkt alsof het een archaïsch systeem is dat op het punt van verdwijnen staat, maar het tegendeel is waar. In Nederland hebben we (sinds kort overal) ook BaMA. In Nederland kun je ook met havo in vijf jaar een Master halen.
Een beetje verdrietig doen door halve en foute informatie vind ik altijd sneu.

skik
11-05-2014 om 12:05
Is dat zo Mirjam?
Volgens mij duurt hbo vier jaar, om daarna een master aan de uni te gaan doen moet je meestal een schakeljaar doen dus dan zit je al op vijf jaar voordat je aan de één- of tweejarige de master begint. Zes of zeven jaar ben je dus zo kwijt via de havo-hbo-route.
skik

Theekopje
11-05-2014 om 13:05
Klopt Skik
Een HBO-master is niet gelijkwaardig aan een universitaire master. En als je een universitaire master wil halen na HBO, moet je meestal een schakeljaar doen.
Dus over halve en foute informatie gesproken....

Katniss
11-05-2014 om 13:05
Sneu
Wat ik dan eigenlijk het sneust (is dat een bestaand woord?) vind is dat ik het idee heb dat vader op passief dwingende wijze zijn wil probeert door te drijven en verkneukelend constateert dat de wensen van zijn kind niet mogelijk zijn. Nee, kind moet en zal naar het HBO want dat is beter/goedkoper en voor meer is ze toch niet slim genoeg.

M Lavell
11-05-2014 om 15:05
Grappig
Skik, Theekopje, wat grappig dat jullie meteen aan universiteit denken.
Master kan ook op het hbo.

Theekopje
11-05-2014 om 16:05
Miriam
Dat weet ik. Ik schreef namelijk "Een hbo-master is....". Daaruit volgt dat ik ervan op de hoogte ben dat je een master ook op het hbo kan doen.
Die is echter niet hetzelfde als een wo-master.

M Lavell
11-05-2014 om 16:05
Dat zeg ik nergens
Ik heb niet gezegd dat een hbo master hetzelfde is als een wo master.
Een hbo master kan wel heel goed hetzelfde zijn als het master diploma waar Jan het over had "ze kan dan met Havo in 5 jaar een master halen."
Nogmaals: In Nederland kun je ook met Havo in 5 jaar een Master halen.

Zus
11-05-2014 om 17:05
In vijf jaar?
Mirjam, hbo na havo duurt vier jaar, dan heb je pas je bachelor. Bestaan er na hbo's 1-jarige masters? Heb je daar een voorbeeld van?

skik
11-05-2014 om 19:05
hbo master
Er zijn maar zo'n 100 hbo masters (in takken van onderwijs, zorg, kunsten, business) ten opzichte van 1000 masters in het wo. De meeste hbo-masters duren twee jaar (bovenop de vier jaar bachelor). Het collegegeld is torenhoog want wordt niet door de overheid bekostigd en je krijgt er maar voor één jaar studiefinanciering voor. Bij een éénjarige hbo-master krijg je helemaal geen studiefinanciering, ook al heb je je bachelor in vier jaar gehaald. Even een master doen na je hbo, of je dat nou op het hbo of op het wo doet is geen sinecure.
skik

Miep
11-05-2014 om 20:05
meerwaarde?
Je kunt je ook afvragen wat de meerwaarde is, van zowel HBO als WO master. Ik werk bij de overheid en bij ons heeft vrijwel iedereen een HBO achtergrond. Alleen onze research afdeling is WO geschoold, maar bijv, niemand in het MT.

Suze
11-05-2014 om 21:05
Kosten studie
Jan, je schrijft: We hebben uitgerekend dat over vijf jaar de studie en het leven daar ons bijna een ton kost. We hebben nog een dochter die ook zal gaan studeren. Zoveel geld kunnen we niet vrij maken. We hebben dan ook besloten dat het niet kan.
Ik snap je punt. Als het inderdaad echt zoveel (meer) kost (wat heb je voor een studie in Nl gerekend?) dan heb je wat mij betreft een punt.
Heb je met dochter ook besproken dat als zij het heel graag wil, zij bijv. de meerkosten (van studeren in Engeland tov in Nederland) zelf zou kunnen betalen (lenen neem ik aan)? Of is dat niet mogelijk als je in Engeland gaat studeren?
De reactie van Katniss, alsof je je verkneukelt dat je dochter niet naar Engeland kan, begrijp ik wel een beetje uit jouw postings in het hele draadje en de toon van je laatste berichten, maar ik vind dat je als ouder best objectieve feiten mag vergelijken en aan je dochter mag voorhouden dat Engeland te hoog gegrepen is (in dit geval: te duur). Ik zou wel de optie bespreken dat als ze het heel graag wil, ze kan uitzoeken of ze er een lening voor kan krijgen. Als ze dat natuurlijk wil....

Jan Mulder
11-05-2014 om 23:05
Verkneukelen......
Ik heb mijn dochter zelf gemotiveerd om naast Nederland ook in het buitenland te kijken. Ik vond het leuk dat ze het serieus heeft opgepakt en uitgezocht. Als het wat duurder was geweest had ik er vrede mee gehad, maar met name het collegegeld is achterlijk hoog. Van verkneukelen is geen sprake. Ik ben wel blij (en zij eigenlijk ook wel krijg ik het gevoel) dat er duidelijkheid is.
Studerende kinderen gaan ons geld kosten. Dat weet ik en ik heb er rekening mee gehouden. Ik wil mijn kinderen ook een schuldenvrije start geven. Er mag ook best iets extra's bij zitten, buitenlandse stage, op kamers wonen als het strikt genomen niet hoeft. Ik wil zelfs wel in een flat investeren als beide kinderen daarin kunnen, maar het prijskaartje moet wel bij capaciteiten en motivatie passen. Dat laatste moet nog opgebouwd worden. Vergeet niet dat ze twee maanden geleden nergens gemotiveerd voor was behalve medicijnen.

M Lavell
12-05-2014 om 10:05
Ingewikkeld en duur
Skik, ik heb niet de moeite genomen om uit te zoeken in welke bochten je je allemaal moet wringen om in Engeland met een havo diploma terecht te kunnen op een opleiding die binnen vijf jaar tot een master leidt. Ik denk dat het flink ingewikkeld is. Dat het duur is gaf Jan al aan.
Jan legde een tegenstelling neer die niet bestaat: In Nederland is er ook BaMa; in Nederland kun je ook na havo in vijf jaar een master halen.
Ja, dat kost geld. Ik denk dat het goedkoper is dan in Engeland.
Miep:"Je kunt je ook afvragen wat de meerwaarde is, van zowel HBO als WO master. Ik werk bij de overheid en bij ons heeft vrijwel iedereen een HBO achtergrond."
Nou, dat dus

Katniss
12-05-2014 om 10:05
Hbo vs WO
Ik werk ook bij de overheid en bij ons heb je toch echt meer mogelijkheden met een WO-opleiding. Ook is er een aanzienlijk verschil in beloning, het maximum salaris voor Hbo'ers ligt ca 1000 euro per maand lager.
In de gezondheidszorg is dat salarisverschil natuurlijk nog veel groter.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.