Jongvolwassen
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

charliefox
05-09-2017 om 21:09
Mijn dochter gaat zo'n €700,- per maand lenen van ome Duo in Groningen. Wat vinden jullie?
Sinds invoering van het leenstelsel een bekend probleem en m.i. het prille begin van wat komen gaat. Jonge mensen die niet meer leren bezuinigen, duppies omdraaien, van 'n paar Euro per dag moeten leven om het eind van de maand te halen. Want met 'n paar muisklikken, na inloggen met je DigiD in het DUO systeem, verhoog je simpelweg je leenbedrag naar maximaal €1000,- per maand. Want immers toch pas voor het eerst aflossen 2 jaar na het voltooien van je hbo/wo studie, dit jaar renteloos (wijzigt per jaar, maar staat voor 5 jaar vast). Je mag liefst 35 jaar over het aflossen doen en ook mag je zonder opgaaf van reden gerust tot 60 maanden tijdelijk je aflossing staken. Allemaal zeer gunstige voorwaarden die het lenen wel heel aantrekkelijk maken. Dus dat lenen gebeurt nu ook op grote schaal. En ja, ook in de vriendenkring van mijn oudste dochter.
Dochterlief is 19 en wil graag uit huis. Ze heeft vorig jaar in één jaar tijd haar hbo propedeuse gehaald. Toen woonde ze nog thuis en reisde in 2x 'n half uurtje op en neer naar haar studie met de trein op haar OV-chipkaart. Sinds kort woont ze op kamers, hier in Amsterdam, huur van €550,- per maand. Ze heeft 'n bijbaantje en heeft daar inkomsten van gemiddeld zo'n 250 Euro per maand. Ze komt niet in aanmerking voor een aanvullende studiebeurs ivm het inkomen van haar ouders. Ik heb voor haar begroot dat haar maandlasten zo'n 900 tot 1000 euro zullen zijn, met héél zuinig leven.
Thuis betaalde ze niets, hoefde ook van mij niet. Laat 'r lekker studeren, werken en leven, vind ik. Wij betalen overigens wel het collegegeld voor haar. Want alle 18 jaren de KBS apart gelegd daarvoor. Dus in 4 jaren tijd zou ze het nét kunnen volbrengen. Maar kleine meisjes worden groot en het leven buitenshuis lokt. Ze wil en zal nu echt op kamers en dat heeft ze dan ook onlangs gedaan. Paar keer hospiteeravonden op diverse plekken gehad en uiteindelijk gelukt.
Ik heb er als vader zeer grote moeite mee dat jonge mensen (waaronder mijn dochter) een lening aangaan louter en alleen om op jezelf te kunnen wonen. Kijk, als je het zou investeren in stenen (huis), of collegegeld, of je dat je voor je studie in een andere stad moet wonen, dan heb ik daar nog wel begrip voor. Maar in dit geval "koopt" ze haar vrijheid. Overigens bij de jongeren heel gewoon, want ik spreek regelmatig vrienden van haar. Vrijwel altijd zie ik ze wat meewarig kijken, zo van "Hmmm, best wel ouderwets die vader". Maar dat ben ik geenszins. Wél ben ik nog van de oude stempel van "Je leent niet, tenzij het écht nodig is".
Ben dus best een beetje "boos" op het systeem. Het kan en dus doen de meeste studenten het ook. Lees er de nieuws items maar op na. Zo'n meid van 19 kan toch nog niet overzien dat ze wellicht tot haar 60e (!) een maandbedrag moet aflossen van misschien wel €200,- per maand? Afhankelijk van wat ze gaat verdienen met 'n toekomstige baan. Dat is een behoorlijke last elke maand. Nog maar niet te spreken over de lagere hypotheek die er dan op volgt. Studieschuld wordt overigens vaak verzwegen, want staat niet geregistreerd bij het BKR in Tiel.
Okay, mijn bericht lijkt allemaal kommer en kwel, maar ik zie natuurlijk ook wel hoe blij ze met haar kamer is. Het inrichten samen met mijn vrouw. En de eerste keer dat we echt op visite kwamen, ze glunderde! Ben natuurlijk blij voor haar, maar met die immense lening (zo'n €25000,- in 3 jaar) kan ik maar geen vrede hebben. Het liefst heb ik dat ze binnenkort weer thuis komt wonen en dan na haar studie gewoon schuldvrij is, of voor nu: Een bescheiden schuld heeft.
Wat vinden jullie hier nou van? Als ouders, of misschien wel als studenten zelf. Goed systeem dat leenstelsel en beter dan de voormalige basisbeurs? Is het echt zo erg, een grote studieschuld? Want in de States is een studieschuld immers heel normaal.

charliefox
11-09-2017 om 23:09
En zo ziet de uiteindelijke Duo bevestigings webpagina eruit
Is de laatste stap in het muisklik proces voordat je akkoord gaat. Je kunt dus gerust met terugwerkende kracht de maandbedragen alsnog lenen.

Noname
12-09-2017 om 00:09
Charlie
De aanvullende beurs zit in de totaalsom van , op dit moment, 1034,-
https://duo.nl/particulier/student-hbo-of-universiteit/studiefinanciering/bedragen.jsp
Als je geen recht hebt op deze beurs kan je dat extra lenen als je ouders dut niet betalen. Of, als de ouders wel bijdragen, als extra.
Een student die een aanvullende beurs krijgt, kan niet meer lenen dan 646,93.
In de printscreen is de aanvullende beurs niet aangevinkt. Was dit fuctief ingevuld met een laag inkomen, was het te lenen bedrag lager geworden.
Dus... bij een laag inkomen van de ouders is het 646,93 lening en maximaal 387. Beurs
Bij een inkomen boven die grens worden ouders geacht meer bij te dragen om tot die 1034 te komen, gaat of wil dat niet dan mag deze student het resterende bijdragen extra lenen.

Noname
12-09-2017 om 00:09
Charlie
Zoveel kan dus alleen geleend worden door studenten die geen aanvullende beurs krijgen.

Babette123
12-09-2017 om 19:09
Eens
Ben het volledig met je eens Charlie. Het wordt ze te makkelijk gemaakt. Als je kind jouw geen toestemming geeft, heb je geen enkel inzicht in wat ze lenen of hoe ze er financieel voorstaan. Vanaf 18 jaar kunnen ze je blokken voor inzage in hun bankgegevens en Duo gegevens. Maar je wilt als ouders niet dat ze zich onnodig in de schulden steken. Ik vind dit van het rijk niet erg slim aangepakt. Collegegeld is al snel zo'n 2000 euro. Als je dat als ouders niet kunt betalen is het leenstelsel een prima optie. Maar daarnaast nog honderden euro's kunnen lenen moet zich wel echt een doel hebben. Althans zo denk ik.

Noname
12-09-2017 om 20:09
Uuh babette
Vul dit lijstje in, dan zie je dat je met 2000,- niet ver komt
https://duo.nl/apps/rekenhulp-studiefinanciering/index.html#/nieuwe-stelsel/studiebegroting
Een uitwonende student heeft zo'n 900 à 1000 euro nodig

Jan Mulder
13-09-2017 om 18:09
Studiebeurs komt terug?
http://www.elsevierweekblad.nl/nederland/achtergrond/2017/09/partijen-formatie-praten-over-terugkeer-van-studiebeurs-539905/
Als dit echt gebeurt is dit fantastisch voor toekomstige studenten. Maar je zal kinderen hebben die wel hebben moeten lenen of die door hun ouders betaald worden, buitengewoon oneerlijk. Dan moet dat ook terug gedraaid worden.

tsjor
18-09-2017 om 09:09
Normaal
Sorry, maar 5000 euro per maand netto vind ik niet een normale situatie. Ik vind dat veel geld. Ruim boven modaal.
Tsjor
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.