Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

MBO-ers zijn studenten

'What's in a name', zou je zeggen. Maar ik begrijp JOB helemaal als zij ernaar streven dat MBO-ers voortaan studenten worden genoemd. en ik was stomverbaasd, dat het wettelijk geregeld is dat zij 'deelnemers' heten.
Gelukkig wil minister van Engelshoven de wet op dit punt gaan aanpassen. Ik ben voor dit emancipatoire streven.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2018 om 12:05

Amsterdamse

Het woord student lijkt echter nu voorbehouden aan een bepaald soort mens, vooral door de mensen die zelf student WO zijn (geweest). Om vooral het onderscheid duidelijk te maken dat ze een hogere opleiding hebben gedaan.===

Onze samenvatting gisteren: snobisme.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-05-2018 om 12:05

Apart

Kaaskopje, dat zijn dan vast allemaal mbo'ers die dat invullen. Bij mij wil het er nog niet in hoor. Ik heb zelf niet gestudeerd, en je mag best door zo'n benaming een onderscheid maken tussen theoretisch en praktisch geschoolden.

tsjor

tsjor

21-05-2018 om 12:05 Topicstarter

Kyana

Zeker, dat risico is er. Volgende keer anders stemmen met zijn allen. De manier waarop wij jongeren nu aan hun toekomst (onze toekomst) laten beginnen is dieptreurig.

tsjor

bieb63

bieb63

21-05-2018 om 14:05

studentenzorgverzekeringen en andere kortingen

De discussie gaat ook over het feit dat mbo'ers geen kortingen e.d. krijgen op allerlei dingen die studenten wel krijgen, omdat mbo'ers geen studenten zouden zijn.
Ik denk dat daar een hele andere gedachte achter zit. Mbo'ers horen grotendeels niet tot de doelgroep... De doelgroep en de gedachte die er m.i. achter zit, is dat de meeste studenten in de zin van wo'ers en evt hbo'ers 18+ (of bijna) zijn, vaak buitenshuis wonen, geen stufi hebben, collegegeld moeten betalen en er (indien nog thuiswonend) ook geen sprake meer is van kb. Kortom een doelgroep met meestal erg weinig geld.
Mbo'ers zijn een andere groep. Veelal is de fin. niet veel anders dan toen ze nog op het vo zaten. Zijn 18- en liften nog gratis mee op de zorgverz. van ouders. Tegen de tijd dat ze 18 zijn, zijn ze klaar of bijna klaar. Daarna worden het hbo'ers, dus vallen onder de studentenregelingen of gaan werken. En ook m.b.t. allerlei andere kortingen zoals musea enz enz, ook daar zijn ze niet de doelgroep. Ze zijn veelal niet 'armer' dan toen ze nog op het vo zaten. Wonen veelal nog gewoon thuis, krijgen stufi, betalen geen collegegeld, ouders ontvangen kb. Dus dat is grotendeels geen groep die ineens heel weinig te besteden heeft. Dus wat dat betreft snap ik de logica dat ze niet gezien worden als de studenten van het wo en evt hbo, die vaker op een houtje moeten bijten en daardoor kortingen wordt aangeboden.

bieb63

bieb63

21-05-2018 om 14:05

kleine correctie

Het is natuurlijk niet stufi én geen collegegeld betalen (alhoewel als je na 1 aug 18 wordt, je dat hele jaar nog geen collegegeld betaalt maar wel al stufi ontvangt). Maar geen collegegeld tot 18 jaar en dan heb je er meestal al een groot deel op zitten.

tsjor

tsjor

21-05-2018 om 14:05 Topicstarter

Bieb63

Je beperkt je nu tot een kleine groep MBO-ers. De meesten doen MBO 3 of 4.

tsjor

Wat een flauwekul

Tsjor, als mensen niet weten waarom er een verschil is in financiering, dan kunnen ze dat gewoon vragen. De antwoorden op die vragen zijn er al.
Je denkt toch niet dat studiefinanciering een opeenstapeling van volkomen ondoordachte willekeur is? Je denkt toch niet dat het veranderen van een naam tot een volkomen vernieuwde verlichting zal leiden waarmee zichtbaar wordt wat altijd donker was?

Weet je zelf eigenlijk wel hoe de vork in de steel zit?
Of ben je het alleen maar niet eens met de manier waarop het georganiseerd is?

Overigens lijkt me meer dan voldoende aannemelijk geworden dat er helemaal niks hoeft te veranderen. Wie zich student wil noemen, mag zich student noemen.
De veronderstelling dat Mbo-er geen studenten mogen heten is volstrekt onjuist.

Maar goed, daar gaat het dan ook niet om.

Mbo-ere mogen bijvoorbeeld geen lid worden van een studentenvereniging of een sportvereniging, las ik bij de NOS.
Dat is maar de halve waarheid natuurlijk.
Als MBo-ers een studentenvereniging voor zichzelf oprichten, dan mogen ze daar lid van worden.

Maar ze mogen niet lid worden van studentenverenigingen voor Universiteiten. Of voor Hoge scholen. Die verenigingen zijn namelijk met statuten en al heel duidelijk opgericht voor een doelgroep. Daar is geen twijfel over.

bieb63

bieb63

21-05-2018 om 15:05

tjor

Dat begrijp ik mbt mbo3 en mbo4. Maar die duren doorgaans ook maar 3 jaar. En dan zijn de meeste net 18. En het schooljaar dat je 18 wordt betaal je nog geen lesgeld en wonen ze doorgaans nog thuis. Dus geen arme student op kamers.

Triva

Triva

21-05-2018 om 17:05

Bieb

Bijna iedere leerling is 16 aan het begin van het eerste schooljaar op het MBO dus die zijn 18 voor ze aan het derde jaar beginnen. Overigens zijn er ook steeds meer studenten aan HBO en UNI die thuis blijven wonen gezien de hoge kosten.

Voor de duidelijkheid, van mij hoeft er niets te veranderen maar jouw argument klopt niet helemaal.

Miriam zegt het prima: niemand verbiedt het dat MBO'ers zichzelf student noemen maar ik vermoed dat mijn jongste volgend jaar echt niet wil zeggen dat hij elektrotechniek studeert als student. Is het probleem wel zo groot, Tsjor?

tsjor

tsjor

21-05-2018 om 18:05 Topicstarter

Website NOS

Dan maar even van de website van de NOS:

'Wat de overheid betreft zijn mbo'ers namelijk allang studenten: ze doen een vervolgopleiding, reizen met een ov-studentenkaart en hebben recht op studiefinanciering. Ook in alle communicatie van de overheid worden mbo'ers sinds een aantal jaar geen leerlingen, scholieren of deelnemers, maar studenten genoemd.

Maar in de wet heten mbo'ers dus nog altijd 'deelnemers'. Het ministerie van Onderwijs onderzoekt nu wat er nodig is om deze term in alle wetten te veranderen in 'student'.

Om die naamswijziging gaat het. en als het verder toch niets uitmaakt maakt het ook niets uit om het te veranderen.

Tsjor.

tsjor

tsjor

21-05-2018 om 18:05 Topicstarter

Triva

je zoon zou moeten zeggen: ik ben deelnemer aan een opleiding elektrotechniek. Maar van mij mag hij zeggen: ik studeer elektrotechniek.
Het probleem is niet zo groot, de weerstand is zo groot.

Tsjor

Triva

Triva

21-05-2018 om 18:05

nee tsjor

Hij moet helemaal niet zeggen dat hij 'deelnemer' is, hij mag zeggen wat hij wil maar hij is de allerlaatste die het woord 'studeren en student' in de mond neemt. Dat zou hij niet eens willen ook al verplicht ene Tsjor hem dat.

Wat een koppigheid. Nog een keer

Nee, het gaat niet om de naamswijziging.
Het gaat om kortingen en voordeeltjes. De illusie bestaat dat als MBO-ers voortaan wettelijk “student” heten, dat ze dan niet meer geweigerd kunnen worden door de studentenvereniging.

Maar dat is natuurlijk lariekoek. Voor de vereniging geldt namelijk de definitie en of de bedoeling, de omschrijving zoals deze in de verenigingsstatuten zijn vastgelegd.

Citaten uit het artikel

“Mbo'ers kunnen daardoor niet profiteren van sommige studentenvoordelen. Daarom wil Jongerenorganisatie Beroepsonderwijs (JOB) dat mbo'ers in de wet voortaan 'studenten' worden genoemd.”

En

“Dat zij niet door iedereen als student worden gezien, heeft namelijk veel invloed op hun studentenleven. "Het geeft mbo'ers het gevoel dat ze niet op het gelijke niveau zitten als andere studenten en dus geen aanspraak kunnen maken op dezelfde dingen", zegt Roosmarijn van de JOB.

Mbo'ers mogen bijvoorbeeld geen lid worden van een studentenvereniging of studentensportvereniging”

Een volgend artikel kopt “Minister: stel studentenverenigingen open voor mbo'ers”
Wat een huichelbak hè, die minister. Zij weet allang dat de overheid helemaal niks te zeggen heeft over het toelatingsbeleid van verenigingen.

Stel je voor dat de overheid wettelijk vast gaat leggen dat er voortaan alleen nog maar de neutrale benaming “gelovige” gebruikt gaat worden, wat het geloof ook is.
Stel je voor dat de consequentie daarvan is dat kerken en geloofsgenootschappen voortaan iedere gelovige, ongeacht het geloof, tot hun kerk of genootschap toe moeten laten.

Zou jij dat willen?

Volgens de wet

Ik dacht laat ik zelf eens kijken in de wet.
De eerste verwijzing is raak.
MBO-ers zijn wettelijk ook studenten.

“Burgerlijk wetboek 7 Art 274d
2 Onder student wordt in dit artikel verstaan een deelnemer die is ingeschreven aan een instelling als bedoeld in artikel 1.1.1, onderdeel b, van de Wet educatie en beroepsonderwijs of een student die is ingeschreven aan een universiteit of hogeschool als bedoeld in artikel 1.2, onderdelen a en b, van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek.”

moeder

moeder

21-05-2018 om 19:05

elektro

Het was zeker niet mijn bedoeling denigrerend te zijn, mijn bedoeling was uit te leggen waar van oudsher het verschil vandaan komt tussen leerling en studient. En nogmaals, van mij mag iedereen student genoemd worden en dan hoop ik dat alles gelijkgetrokken wordt qua les- dan wel collegegeld (zou het dan lesgeld noemen) en wel of geen basisbeurs.
Verder is het meeste wel gezegd, ik denk ook niet dat de naamsverandering het gewenste verschil zal opheffen.
Ik had net mijn broer aan de telefoon en gevraagd welke opleiding hij heeft gevolgd. Hij zei dat hij elektrotechniek heeft gedaan in plaats aan de Technische Universiteit. Mijn neef heb ik het ook gevraagd en die zei dat hij mbo elektrotechniek deed.

bieb63

bieb63

21-05-2018 om 20:05

Moeder

Dat een beurs is afgeschaft voor wo is een bezuinigingsmaatregel. Of dat wel of niet zou moeten, daar laat ik me niet over uit, ik ben geen econoom. Vanuit die gedachtengang (bezuiniging) zou dat ook afgeschaft moeten worden voor het mbo (stufi bij 18 plus en gratis les bij 18 min) Alleen omdathet mbo voor veel kinderen verplicht is kan dat niet. Dus dat is een apart status.
Verder heeft een mbo' er niets te zoeken bij een studentenver vsn het wo en een wo'er niets te zoeken bij een vereniging vsn mbo'ers, dat lijkt mij persoonlijk duidelijk. Wbt voordelen voor wo studenten: die hebven in de fegrl weinig geld, maar worden geacht min of meer zelfstsndig te zijn. Voor mbo'ers is dat in de regel anders.

tsjor

tsjor

21-05-2018 om 21:05 Topicstarter

Mirjam

Volgens mij gaat dat over de huurwet. Maar het willekeurige gebruik ervan hebben we al gezien. Dat private organisaties straks alsnog kunnen doen en laten wat ze willen is evident.
Het MBO is niet voor veel kinderen verplicht. De startkwalificatie is verplicht.
Blijkbaar is er een intense behoefte aan segregatie. Ik constateer het met verbazing.
MBO-ers hebben niet meer geld, behalve dan die basisbeurs. Dat betekent alleen maar minder schuld (97 euro per maand).
enz. enz. enz.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2018 om 22:05

Phryne

De tekst boven de poll:
"Naar aanleiding van een discussie ben ik benieuwd hoe leerlingen van het voortgezet onderwijs graag genoemd willen worden als zij naar het MBO gaan. Nu praten wij óver jullie, maar wat vinden jullie zélf? Het antwoord mag ook via de ouders gegeven worden, zolang het maar de mening van het kind is."

De stand nu:
73%student
27% leerling

Kaaskopje

Kaaskopje

Bieb

zat je aan de sangria tijdens het typen? 😉

Ik heb geen wo genoten, dus ben ook nooit lid geweest van een studentenvereniging. Wat is daar specifiek wo aan? Wat zouden mbo'ers niet snappen of kunnen doen van wat daar gebeurt? Ik zeg niet dat ik per se wil dat mbo'ers toegang moeten krijgen, maar ben wel benieuwd waarom jij vindt dat het niet kan.

Kaaskopje

Kaaskopje

Miriam

De wet volgt op wat in de samenleving speelt. Dus als de samenleving steeds vaker voor een eenheidswoord kiest, zou het kunnen dat de wet daarop aangepast wordt. Ooit. Wetten staan niet in steen gebeiteld. Ja de 10 geboden van Mozes.

bieb63

bieb63

Kaaskopje en tjor

Kaaskopje: sorry, typt niet zo lekker op de ipad in het zonnetje....😏
En voor je poll: mijn dochter noemde zich student.

Wat ik verder bedoel (en nee, ik ook geen wo): dat in mijn beleving (of ik moet ertotaal naast zitten) een studenrenvereniging hoort bij een bepaalde universiteit, opgericht en met leden van die uni. Net zoals ik niets te zoeken heb op een feestje van eoa buurtvereniging waar ik niet woon. Zo bedoelde ik het.

En Tjor: kom op! Het mbo niet voor veel kinderen verplicht?? Volgens mij is de doelgroep de kinderen die het vmbo hebben gedaan,...... die moeten.
En. mbo'ers (de doelgroep mbo'ers) zijn nog niet volwassen een groot deel van hun mbotijd, wonen nog thuis, betalen een groot deel van hun mbotijd geen lesgeld, dus voor hen en hun ouders niet veel andrrs dan op het vo.
En tegen de tijd dat ze lesgeld moeten betalen (meestal laatste jaar), valt dat lesgeld voor een groot deel weg tegen de stufi en vaak nog thuiswonend.

Kaaskopje

Mbo'ers kunnen uiteraard prima snappen wat er op een studentenvereniging gebeurd maar welkom zullen ze niet zijn. Zeker bij de wat meer elitaire studentenverenigingen worden hbo'ers al nauwelijks getolereerd (officieel mag het vaak wel maar er wordt wel op neergekeken).

Maar uiteraard is er wettelijk ook nu niks wat studentenverenigingen tegenhoudt de poorten voor mbo'ers open te zetten. maar dat doen ze niet en dat gaan ze ook niet doen als mbo'ers officieel student zijn. Wat ook helemaal niet erg is want mbo'ers kunnen hun eigen verenigingen oprichten.

En als iemand wel een vereniging wil oprichten voor alle niveaus dan kan dat natuurlijk, ook nu.

Van Dale

Ik vind het erg vreemd dat er mensen zijn die heel graag willen dat groepen mensen die iets anders doen, toch hetzelfde benoemd worden. Woorden zijn er juist om onderscheid te maken, anders weten we niet meer waar we over praten.

Ik heb het van Dale woordenboek er maar eens bijgepakt:
Student: iem. die studeert, m.n. aan een universiteit of hogeschool
Studeren: zich bekwamen in een vak van wetenschap: hij zit te studeren

Er van uitgaande dat MBO-leerlingen zich niet bekwamen in een vak van wetenschap, maar in een beroep, is het, denk ik, beter om MBO-leerlingen geen studenten te noemen.

Stomverbaasd

Tsjor ik begrijp niet waarom je in álles zo koppig doet.
Ik gaf je een voorbeeld van WETTIG gebruik. Dat is dus geen willekeurig gebruik. En het is maar een voorbeeld uit de enorme lijst van wetten en regels die tevoorschijn komen als je op het woord “student” zoekt tussen de wet- en regelgeving.

Jij was stomverbaasd dat er iets wettelijk geregeld zou zijn en dan in de zin dat MBO-ers geen studenten mogen heten, zie je eerste bericht.
Maar het is niet waar.

“Blijkbaar is er een intense behoefte aan segregatie. Ik constateer het met verbazing.”
Die verbazing vind ik nogal suf. Nederland drijft erop; het poldermodel van tolerantie bestaat vooral uit het keurig scheiden van geesten en sociale klassen en dat al sinds de 80 jarige oorlog.

Woedend sputteren over een vermeende ongelijkheid die er feitelijk helemaal niet is (wij willen ook student heten. Zo heten jullie al, zie de wet) brengt mogelijk het risico met zich mee dat het onderscheid er alsnog of toch weer komt. In de taal wordt het namelijk tamelijk ingewikkeld om in te schatten wat iemand nu werkelijk studeert als hij zegt of schrijft ICT te studeren.

Hoe dan ook, de studentenverenigingen hebben het op hun site steeds over lidmaatschap voor ho of wo studenten. Daarmee zeggen ze inderdaad dat de mbo studenten niet welkom zijn. Maar dat zit niet in het woord student.

Tsjor “MBO-ers hebben niet meer geld, behalve dan die basisbeurs. Dat betekent alleen maar minder schuld (97 euro per maand).
enz. enz. enz.”
Ik weet werkelijk niet wat je daarmee wilt zeggen, maar als je bedoelt dat MBO-ers commercieel aantrekkelijk zijn dan moet het voor hen vrij eenvoudig zijn om bekostiging van hun eigen studentenvereniging te vinden. Dat mag natuurlijk ook een gemengde studentenvereniging zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2018 om 10:05

Kyana

Mbo'ers kunnen uiteraard prima snappen wat er op een studentenvereniging gebeurd maar welkom zullen ze niet zijn. Zeker bij de wat meer elitaire studentenverenigingen worden hbo'ers al nauwelijks getolereerd (officieel mag het vaak wel maar er wordt wel op neergekeken). ===

Tja, aan wie ligt het dan dat dit onderscheid gemaakt wordt? Ik zei het al eerder... snobisme. Ik vind het een zéér kwalijke eigenschap als mensen die met een hogere intelligentie, of een vaardigheid die een ander minder bezit, néérkijkt op wie dat niet heeft. Je hebt lagere intelligentie en domheid. Domheid is niet voorbehouden aan mensen met een lager IQ. Maar ter geruststelling: ik weet dat het zo werkt. Wie daar gelukkig van wordt, moet vooral lid worden van zo'n vereniging. Het schijnt verstandig te zijn voor je netwerk e.d..

Wat die vereniging voor alle niveau's betreft... die is er eigenlijk al: scouting.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.