Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

MBO-ers zijn studenten

'What's in a name', zou je zeggen. Maar ik begrijp JOB helemaal als zij ernaar streven dat MBO-ers voortaan studenten worden genoemd. en ik was stomverbaasd, dat het wettelijk geregeld is dat zij 'deelnemers' heten.
Gelukkig wil minister van Engelshoven de wet op dit punt gaan aanpassen. Ik ben voor dit emancipatoire streven.

Tsjor

Dat gaat niet zomaar

“ dan wordt het simpelweg een studentenraad”
Nou, dat denk ik niet. Een studentenraad bestaat al namelijk. Die voldoet aan andere voorwaarden en werkt in andere omstandigheden dan een leerlingenraad. Juist daarom hebben dat soort organen verschillende namen.

Dus formeel van naam veranderen is nog een hele toer.
Dat schreef ik al eerder. Je kunt hooguit met een nieuwe meer neutrale benaming komen. Allemaal deelnemer bijvoorbeeld.

Tsjor “er is wel een gemeen deler: MBO”
Tja, maar juist dat is een bijzonder arbitrair ding en heeft meer met de financiering te maken dan met de onderlinge overeenkomsten tussen de opleidingen.

Hoe dan ook en nog steeds: de meeste leerlingen MBO zijn eigen VO leerlingen.
Ze zitten er om hun middelbare schooltijd met een sk af te ronden.
Zij zijn zeker geen studenten.

Dees

Dees

20-05-2018 om 18:05

Verwarren

Naast dat sk en financieringen zijn er ook verschillen in het type onderwijs. Mbo is vaak tot in de treure nog het handje vasthouden van de leerling bij hbo en wo wordt veel meer zelfstandigheid verwacht. Dat is zo’n groot verschil.

Ook is het in conversaties wel handig. Zo hadden wij een stagiair ze studeerde in onze werkrichting. Mijn beroep is beschermd door een aparte vakgroep, en strenge regels om de titel van ons beroep te dragen.
Ik gaf de stagiair dus een makkelijke opdracht “om erin te komen” en verwachtte dat ze er wel uit kwam. Ze knikte en zou bij me komen als ze er niet uitkwam. Na een uur kwam ze in paniek want ze begreep er niets van. Na wat doorvragen bleek ze een mbo opleiding te doen niveau 3 en ja laatste jaar, dat is dus nog dik onder het niveau van onze duaal studerende eerste jaars. Dit zijn situaties waarmee je wilt weten waar je mee te maken hebt, het verward als iemand zegt dat ze studeert en eigenlijk een mbo-leerlinge is.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-05-2018 om 19:05

Miriam

Dus formeel van naam veranderen is nog een hele toer.
Dat schreef ik al eerder. Je kunt hooguit met een nieuwe meer neutrale benaming komen. Allemaal deelnemer bijvoorbeeld.===

Als een nieuwe naam nodig is om leerlingen meer gelijkwaardig te benoemen, dan zou dat een oplossing kunnen zijn. Dat maakt mij niet uit .

tsjor

tsjor

20-05-2018 om 20:05 Topicstarter

Deels

'Hoe dan ook en nog steeds: de meeste leerlingen MBO zijn eigen VO leerlingen.
Ze zitten er om hun middelbare schooltijd met een sk af te ronden.'Dat is maar een deel. Wat mij betreft mag je de grens op 18 jaar leggen. Dan zou iedereen een Sk moeten kunnen hebben en daarna is de financiering etc. ongeveer gelijk aan HBO en WO.

Op een of andere manier wil je het laagste niveau als uitgangspunt nemen: de jongeren die nog geen SK hebben en/of de mensen die een certificaat halen. Waarom?

De meeste mensen zitten op een MBO 3 of 4. Zie : https://www.onderwijsincijfers.nl/kengetallen/mbo/deelnemers-mbo/aantal-deelnemers-mbo: ongeveer 62.000 niveau 1 en 2, 396.000 niveau 3 en 4. als je een tussentijdse MBO-2-toets voor hen inlast hebben ze met 18 jaar allemaal hun SK.

Over de waarde van dat SK hebben we het al gehad.

Tsjor

tsjor

tsjor

20-05-2018 om 20:05 Topicstarter

Dees

Hopelijk tref jij geen stukadoor die nog bij het handje moet worden vastgehouden.
Ja, de mensen op het MBO zijn niet zo slim als de mensen op HBO en WO. Dat is zo. Niet erg slim als je dat niet in de gaten hebt. Niemand pleit ervoor om de mensen van het MBO een WO-diploma te geven. Maar ze studeren onder gelijke omstandigheden en werken er net zo hard voor, zijn ook 18, moeten ook op kamers etc.
Van de NS krijgen ze een studentenreisprodukt (ze zitten in dezelfde trein als de HBO-ers en WO-ers!) en van DUO krijgen ze een basisbeurs.
Nu alleen nog de naam: noem ze dan ook studenten. En dan mag een leerlingenraad op het MBO studentenraad heten.

Tsjor

Dees

Dees

20-05-2018 om 20:05

Tsjor

Het is ander onderwijs. Ik beweer niet dat ze net zo hard werken maar ik weet wel dat de opleiding minder zelfstandig is. Dat ze na hun opleiding zelfstandig leren werken is logisch.

En ja ik weet heus wel dat ze niet net zo makkelijk kunnen leren als op het hbo en de uni maar besef jij dan ook dat studeren niet hetzelfde is als leren?

Grappig

Tsjor, je link doet het niet.
Ik heb dus zelf even gezocht en vond een tekstpagina van het CBS.

In de kop “Het aantal studenten in het mbo wordt jaarlijks gemeten. ”

Ben je nou tevreden?

tsjor

tsjor

21-05-2018 om 09:05 Topicstarter

Vreemd

Het gaat om de website met kerngetallen van het onderwijs. Vreemd dat de link het niet doet. Goed dat het CBS praat over 'studenten'. Dat mag dan ook wel vastgelegd worden in de wet.
Dees, ik heb zelf WO gedaan, zoon met HBO en twee kinderen met MBO. Dat de leerstrategieën anders zijn weet ik ook wel, alhoewel HBO en MBO wat dat betreft niet zoveel verschillen. Maar voor de kinderen zelf maakt het niet veel uit. En ik vind het niet goed om eraan mee te werken, dat we benadrukken dat MBO-ers 'aan het handje gehouden moeten worden', 'niet goed kunnen leren' etc. Benadruk liever het positieve: ze studeren, zetten zich keihard in en zijn straks afgestudeerde vaklui, waar je een kapitaaltje voor betaalt als ze willen komen (de stukadoor bijvoorbeeld). Zij kunnen iets wat een masterstudent niet kan. Waardeer het eens positief.

Tsjor

Dees

Dees

21-05-2018 om 09:05

Tsjor

Ja sorry hoor die hardwerkende leerlingen op het mbo zijn er vaak 2 op een hele klas. Ik heb zelf mbo gedaan en naast mij was er nog 1 die hard werkte maar de rest, nee hoor die zaten in de les vaak nog te kaarten.

Dees

Dees

21-05-2018 om 09:05

Hard werken

En met hard werken bedoel ik puur en alleen het huiswerk maken, had je dat gedaan dan was je gegarandeerd van een 9.

In de wet

De tekst van het CBS maakt eens te meer duidelijk dat men maar wat doet. De statistiek heet deelnemers mbo, maar de subkop spreekt van studenten.
Met doet maar wat en dat mag.
Je wil een wet, zeg je.
Hou er even rekening mee dat we in een democratie leven. Doe eens een educated guess over wat de uitkomst van die wetsformulering zal zijn.

De mijne is dat MBO-ers een aparte benaming krijgen en wettelijk niet hetzelfde genoemd mogen worden als studenten hoger onderwijs.
Om het simpele feit dat het geen hoger onderwijs is en de maatschappelijke belangen om dat onderscheid helder te houden (duidelijkheid over opleidingsniveau) te groot zijn. Dit nog helemaal los van de internationale afspraken die we hebben gemaakt over helderheid mbt opleidingsniveaus.

tsjor

tsjor

Dees

en er zijn studenten die hun tijd verzuipen. Stom argument.

Tsjor

tsjor

tsjor

Uiteraard

Is er een democratie. 'Student' staat nu gelijk aan 'hoger'. Maar dat lijkt me onterecht. Student zou gelijk moeten staan aan iemand die studeert. Of dat nu WO, HBO of MBO is. Zeg maar: alles na de scholierentoeslag; En wellicht alles na de kinderbijslag.
De noodzakelijke helderheid wat betreft opleidingsniveaus zit hem in de diplomawaardering. Ik heb al voorbeelden gegeven, waar MBO-ers in het buitenland behandeld worden als studenten.

Tsjor

Mieren in de zandbak

Het lijkt jou onterecht. Mijn vraag is hoe relevant jouw opvatting is in het geheel.

Bijvoorbeeld: Wat is studeren dan? Bestaat er iets als stucadoorskunde? En hoe maak je onderscheid tussen studeren aan het mbo groen, of bij de universiteit van Wageningen?

En nee, het gaat niet alleen om diploma waardering. Het gaat juist ook om opleiding. Europese jongeren in opleiding (Ha!) worden namelijk ook geacht stage te kunnen lopen ergens in een Europees buitenland.

Er zijn coderingen, al weet ik niet meer hoe en ook niet meer waar ik die kan vinden.
Ik ga eerst maar eens de verjaardag van mijn kleinzoon vieren.

Die studeert ook. Zijn hoofdonderwerp is mieren in de zandbak.

Jo

Jo

21-05-2018 om 10:05

Tjor

Het voorbeeld van de stukadoor heb ik niet gebruikt om iemand neer te sabelen. Het is zeer flauw van je om dit tot 2 maal toe op suggestieve wijze in je teksten te gebruiken.

Dat de meeste MBO-ers hard moeten knokken om hun diploma te behalen doet niet ter zake in deze discussie. MBO verzorgt vakopleidingen geen studies.

Ik heb zelf een MEAO diploma en nooit is het in mij opgekomen om te zeggen dat ik heb gestudeerd.

tsjor

tsjor

21-05-2018 om 10:05 Topicstarter

Iets breder

Ik ben er niet mee begonnen, het zijn jongeren op het MBO zelf die erover begonnen zijn en ik steun ze van harte.
'En hoe maak je onderscheid tussen studeren aan het mbo groen, of bij de universiteit van Wageningen?' Het ene is MBO en het andere is WO en het is allebei studeren.

Fijne verjaardag met kleinzoon.

Tsjor

Triva

Triva

21-05-2018 om 10:05

Dees

Van mij hoeven ze echt geen andere naam maar ik verwacht wel dat jij met wat meer respect over 50% van de samenleving spreekt.

"Naast dat sk en financieringen zijn er ook verschillen in het type onderwijs. Mbo is vaak tot in de treure nog het handje vasthouden van de leerling bij hbo en wo wordt veel meer zelfstandigheid verwacht. '

Iemand die BBL doet werkt gewoon 3 of 4 dagen in de week en daar word je echt niet aan het handje gehouden.

'Ja sorry hoor die hardwerkende leerlingen op het mbo zijn er vaak 2 op een hele klas. Ik heb zelf mbo gedaan en naast mij was er nog 1 die hard werkte maar de rest, nee hoor die zaten in de les vaak nog te kaarten.'

Heb je ook wel eens een draadje hier gelezen over het belabberde lesklimaat op MBO waar de leerlingen het allemaal zelf moeten uitzoeken, waar de leerkrachten het ze verschrikkelijk lastig maken met allerlei onzinnige eisen en veranderingen? Mijn zoon op HBO zou knettergek worden, daar is het allemaal goed geregeld en krijgt hij gewoon les en weet hij wat er getoetst wordt. Kom daar maar eens om op het MBO.

Tsjor

De tegenstelling tussen vakmensen die een kapitaal verdienen en wo' ers die nauwelijks minimum loon verdienen die jij schetst klopt natuurlijk niet. Gemiddeld verdiend de wo' er echt meer dan de mbo' er. Bovendien leidt een groot deel van de mbo opleidingen echt niet op tot schaarse vakmensen. Mijn pleegzoon is zich nu aan het verdiepen in welke mbo opleiding te doen en ook daar zitten heel wat opleidingen bij die wat vager zijn en/of met een meer onzeker werkperspectief. Het worden niet allemaal stukadoors en loodgieters maar je hebt ook tig administratieve, creatieve en sociale opleidingen.

Al vind ik dat hele verhaal voor de benaming helemaal niet relevant. Wel merk ik nu we naar open dagen en zo gaan dat de manier van onderwijs geven echt heel anders is dan op het wo en dat het meer een praktische voortzetting van de middelbare school lijkt. Waar helemaal niks mis mee is maar ik snap prima dat het onderscheid er is.

tsjor

tsjor

21-05-2018 om 11:05 Topicstarter

Zoals

er ook een verschil is tussen een HBO en een universiteit. En er zijn ook bijzonder vage opleidingen op HBO en universitair niveau met belabberde arbeidsperspectieven.
Niet ik, maar de studenten van het MBO zelf willen een benaming die hen recht doet. Ik steun hen. Ik ben eerlijk gezegd bijzonder verbaasd en soms geschokt door de bezwaren die hier worden genoemd.

Tsjor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-05-2018 om 11:05

Nee hoor

Volgens mij heeft niemand bezwaar tegen de aanpassing van de benaming, maar het lost het onderliggende probleem (mbo'ers voelen zich niet als volwaardig aangezien) niet op. Ik ben nog van de generatie die alleen wo echt studeren vind. Mbo'ers en hbo'ers gaan naar school, dat is altijd zo geweest. En sommige mbo'ers zijn intelligenter dan sommige wo'ers, en sommigen verdienen drie keer zoveel als ik.
Persoonlijk vind ik het erg suf als iemand zegt dat hij studeert voor stratenmaker. Dat kun je zelf niet serieus menen.

Amsterdamse

Amsterdamse

21-05-2018 om 11:05

Bij het ROC van Amsterdam, een grote opleider met meer dan 300 mbo-opleidingen, volwassenenonderwijs en andere cursussen en ook nog VO, noemen ze:
Mbo: studenten
VO: leerlingen
Volwassenonderwijs en trainingen: deelnemers

Ik heb er eerlijk gezegd geen sterke mening over.

Het woord student lijkt echter nu voorbehouden aan een bepaald soort mens, vooral door de mensen die zelf student WO zijn (geweest). Om vooral het onderscheid duidelijk te maken dat ze een hogere opleiding hebben gedaan.

Wat betreft sectoren waar veel tekorten van mbo’ers zijn: zorg, ict, tehniek, logistiek, horeca, retail. En dan gaat t over tekorten tussen 200.000 en 400.000 mensen. Of ze meer verdienen dan hoger opgeleiden weet ik niet.

tsjor

tsjor

21-05-2018 om 12:05 Topicstarter

Niet wachten

Phryne, je hoeft en kunt niet wachten tot alle problemen eerst opgelost zijn. Er zijn altijd weer nieuwe problemen te verzinnen. Door de naam te veranderen kan het gesprek over die problemen een nieuwe impuls krijgen: waarom betalen zij dan minder collegegeld, waarom krijgen niet alle studenten een basisbeurs etc.

tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2018 om 12:05

Phryne

Het is nooit te laat om een gewoonte in denken bij te stellen naar wat men in de tijd waarin je leeft passender vindt.

Risico

En dat is dan wel weer een risico. Als de positie van mbo'ers gelijk zou worden getrokken met hbo'ers/wo'ers krijg je de discussie over collegegeld/studiefinanciering. Dat het niet eerlijk is dat het niet gelijk want immers mbo'ers hebben dezelfde status als andere studenten en dus zouden ze ook dezelfde plichten moeten hebben. En dan kan het 2 kanten opgaan: collegegeld voor hbo'ers/wo'ers gaat naar beneden en die krijgen ook studiefinanciering. Of (en dat lijkt me veel waarschijnlijker) mbo'ers moeten nu ook hoger collegegeld betalen en krijgen geen basisbeurs meer. Zeker mbo'ers die al een startkwalificatie hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2018 om 12:05

Poll

Ik heb een poll uitstaan. De respons is nog niet zo groot, maar de stand is nu 67% student, 33% leerling.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.