Jongvolwassen
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

bijles universiteit
26-01-2016 om 15:01
Huiswerkbegeleiding voor universiteit
Hoi allen,
Mijn zoon is dit jaar begonnen op de universiteit. Gaat nog niet echt goed.
Hebben jullie ervaringen met begeleiding voor studenten met huiswerk? Bedoel dan niet de stoomcursussen voor tentamens maar wekelijkse begeleiding met huiswerk.
Hoe denken jullie hierover? Zouden jullie dit als ouder je kind laten doen?

Theekopje
27-01-2016 om 19:01
Reacties
@rab: je begrijpt het verschil tussen bijles nodig hebben (niet abnormaal voor een gewone student) en niet in staat zijn zelf uit te zoeken of er studiebegeleiding is op een universiteit (wel abnormaal voor een gewone student)?
@renee een handicap is wat anders, vooral als er afgesproken is dat extra begeleiding en contact met ouders gewenst is. Normaal gesproken zou je echt geen antwoord krijgen als je naar de universiteit belt om naar de voortgang van je kind te vragen, zoals Jaina zegt.
@AnneJ een voorlichtingsbijeenkomst organiseren is geen zaken doen met ouders. Dat is algemene voorlichting geven.

Theekopje
27-01-2016 om 19:01
Overigens
Nog even aan rab, mijn reactie was onvolledig. Ik zet de zoon van TS niet in die hoek, ik ken hem niet. Ik viel alleen over de suggestie dat studenten zonder enige hulp het bos in gestuurd worden als je vindt dat een student ook zelf een studiegroep kan zoeken.

rab
27-01-2016 om 21:01
Theekopje, even los van het feit dat ik me niet specifiek naar jou richtte, zie ik nergens staan bij TS dat haar zoon daar niet toe in staat zou zijn. En wat is abnormaal? Het zijn allemaal individuen met hun eigen beperkingen. Dus nogmaals: wat is abnormaal?
Ik denk dat Anne wilde laten zien dat het niet vreemd is dat je je ook wel eens mengt in hun studieloopbaan. "We geven u tips & tricks over hoe u een bijdrage kunt leveren aan het studiesucces van uw kind"
Wat is er trouwens mis met wat gezonde interesse naar je kind toe en daarbij wat steun in de vorm van meedenken.

Imogen
28-01-2016 om 08:01
AnneJ
'Vroeger had je veel meer tijd om in de organisatie van de universiteit thuis te raken, je kon je nog wel wat vertraging permitteren.'
Welnee, in mijn tijd studeerde het overgrote deel van de studenten gewoon in vier jaar af hoor. Haalde de propedeuse meteen het eerste jaar, of moest na 1 jaar nog hooguit 1 vak. Door alle verhalen over brallende studenten die 7 jaar over hun studie deden, zou je gaan denken dat dat normaal was. Maar dat was echt niet zo.

mijk
28-01-2016 om 08:01
ik studeerde heel kang geleden
Op een opleiding met een bindend studieadvies. Als je het eerste jaar niet stevig aan de slag kon mocht je wieberen. En aan studievaardigheden was er niets. Als ik nu naar het aanbod in mijn universiteitsstad kijk lijkt het veel beter georganiseerd.
Maar lijkt me inderdaad tas student zelf.
Mijk

n@nny
28-01-2016 om 12:01
Zelf initiatief nemen
Op onze universiteit (nijmegen) is een groot aanbod aan studiebegeleiding. Via de introductie wordt iedere student wegwijs gemaakt in het aanbod. Ik kan me niet voorstellen dat het op andere universiteiten anders is. Iedere faculteit of zelfs opleiding heeft studiebegeleiders en studie-adviseurs.
Ik kan me niet voorstellen dat ik dit voor mijn studerende kind zou regelen. En ik kan me nog minder voorstellen dat mijn kind dit zou toelaten.
Het woord "huiswerk" heb ik gelukkig nog nooit gehoord trouwens. Dat vind ik echt bij de middelbare school horen!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.