Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
financieel ondersteunen tot hoe oud? | Pagina 3 | CJG forum door Ouders.nl
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

brenda

brenda

26-06-2016 om 01:06

financieel ondersteunen tot hoe oud?

Kaaskopje

Kaaskopje

02-07-2016 om 01:07

Elfje

Bij de commerciëlere banen willen ze gráág ex-winkelpersoneel, maar van horecawerknemers worden ze bijna nóg enthousiaster.

Triva

Triva

02-07-2016 om 10:07

Inaya

'Welnee, als senior is werkervaring belangrijk. Als starter is vooral belangrijk dat je uitstraalt dat je zin hebt om nieuwe dingen te leren. Ook als starter had ik bijbaantjes niet op mijn cv staan. Wel een samenvatting van mijn afstudeeronderzoek en het vakkenpakket van de middelbare school.'

Welnee... oei wat stellig en daar voed ik mijn kinderen dus niet mee op. Het hebben van werkervaring in bijbaantjes zal nooit negatief kunnen worden uitgelegd dus jij hebt gewoon geluk gehad en misschien in een tijd dat er nog veel werk was. Ik zou die gok niet meer durven nemen.

Werkervaring dus in bijbaantjes en natuurlijk heb jij heel veel geleerd in al die baantjes die jij had, zie het voorbeeld van die secretaresses.

Mijn zoon van 17 doet nu zijn vierde bijbaantje bij Postnl. Hij was echt niet tevreden met hoe ze hem behandelden bij de AH en daar heeft hij ook veel van geleerd. Ook ziet hij dat er mensen zijn die dat hun hele leven doen en dat waardeert hij ook. Bij Postnl wordt hij overigens veel meer als een volwassene behandeld en dat pakt hij ook maar mooi mee. Ik weet zeker dat dit positiever staat op zijn CV bij zijn eerste echte sollicitatie en Kaaskopje: natuurlijk zet je je bijbaantjes niet meer op je CV als je al werk gedaan hebt waarvoor je bent opgeleid. Hoogstens inderdaad als een regeltje (1985-1995 diverse bijbaantjes) maar niet uitgesplitst.

Elfje65

Elfje65

02-07-2016 om 17:07

Precies Triva

Jouw zoon heeft zo onbewust al heel veel geleerd op zijn 17e.

Inaya

Inaya

vast wel Trivia

'Werkervaring dus in bijbaantjes en natuurlijk heb jij heel veel geleerd in al die baantjes die jij had'

Ja, ik heb geleerd de billen van een bejaarde te wassen. Maar ik vermoed toch dat mijn directeur een rolberoerte krijgt als ik die werkervaring inzet in mijn huidige functie ;-)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

Nee das flauwekul Inaya

Nu doe je iemand die in de zorg werkt toch echt te kort.
Ik neem aan dat er wel wat meer bij kwam kijken dan alleen dat. Sociale vaardigheden, empathie,?

Zou natuurlijk goed kunnen dat jij je dat op jonge leeftijd al eigen gemaakt had, maar inderdaad dan was je een geluksvogel.

Ik heb in ieder geval heel veel geleerd van mijn bijbaantjes. Triva omschrijft jet goed.
Maar nu zet ik ze niet meer op mijn CV. In mijn huidige baan heb ik namelijk nog veel meer geleerd.

En Kaaskopje: als je bijbaantjes van vroeger relevant zijn zou ik ze wel vermelden.

Inaya

Inaya

vakantiehulp in de zorg

'Nu doe je iemand die in de zorg werkt toch echt te kort.Ik neem aan dat er wel wat meer bij kwam kijken dan alleen dat. Sociale vaardigheden, empathie?'

Ik neem aan dat gediplomeerde medewerkers in de zorg veel meer doen en mogen dan alleen billen wassen. Maar ik kan je verzekeren dat vakantiekrachten niet veel ruimte kregen om empathisch te zijn. Die werden toch echt alleen ingezet voor het vervelende werk.

Ano

Ano

Nut bijbaantjes

Zoon heef wel zijn goed betaalde baan gekregen dankzij zijn bijbaantjes.
De supermarkt waarbij hij nu op het hoofdkantoor werkt nam hem aan omdat hij ervaring had op de werkvloer van die keten.
Daarnaast had hij tijdens zijn studie op de administratie van een vrachtvervoeder gewerkt.
Beide waren pre's voor zijn huidige baan, namelijk verantwoordelijk zijn voor de logistiek van de produkten tussen de leveranciers en het distrubutiedepot van de keten.
In de logistiek studeren genoeg mensen af maar juist dit maakte dat er voor hem gekozen werd.

Triva

Triva

flauw inaya

en koppig!

Kun je werkelijk waar niet verzinnen wat iemand allemaal leert en meekrijgt bij het doen van bijbaantjes, iets wat iemand niet leert als het na het huiswerk maken op de bank gaat liggen gamen of lezen of luieren?

Interessant, dat heb jij dan in ieder geval niet geleerd toen van al je werkzaamheden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-07-2016 om 19:07

Was mijn vraag ook

En daar heb je dan helemaal niks van geleerd???

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-07-2016 om 19:07

Overigens

Mocht jij echt billen wassen?
Tegenwoordig moet je daar, volgens mij, toch echt en diploma voor hebben. Ongeschoold komt je echt niet verder dan stoffen en dweilen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-07-2016 om 20:07

Inaya

Ik krijg de indruk dat je niet weet waar je het over hebt. Je kunt je eigen ervaring van zoveel jaar geleden niet meer als voorbeeld nemen. De tijden veranderen.

Vakantiekrachten krijgen in mijn ogen soms téveel verantwoordelijkheid. Mijn dochter draaide op haar 17de volwaardig mee in een instelling voor geestelijk gehandicapten (of zoals je nu hoort te zeggen: met een geestelijke beperking), een soort gezinsvervangend tehuis. Niet de rotklusjes dus. Ik verbaasde me over de mate van verantwoordelijkheid die zij daar droeg. Later mocht ze, nog steeds onder de noemer 'vakantiewerk' in een tehuis een heel vakantieprogramma op poten zetten voor kinderen met een geestelijke beperking. Inmiddels draait ze in een flexpool mee in de ouderenzorg en dan staat het totaal niet vreemd om te vertellen dat je er al vroeg bij was met verantwoordelijk werk in de zorg.

Toevallig vertelde mijn andere dochter net onder het eten, dat ze grote kans maakt om teamleider te worden bij haar tweede baan. Bij de eerste baan heeft ze daar geen zin in. Ze wil daar eigenlijk weg en als ze teamleider bij baan 2 kan worden, gaat ze ook weg bij baan 1. En haar vriend ís al benoemd als manager. Hij moet nog afstuderen en het is vast niet ondenkbeeldig dat hij later een baan zal zoeken die bij zijn opleiding past, maar hij zal toch gekke Henkie zijn om dan niet te vermelden dat hij manager is (geweest), omdat dat 'maar' een studentenbaan was? Net zoals het voor mijn dochter alleen maar positief is als ze haar functie bij haar 'bijbaan' vermeldt in haar cv?

tante Sidonia

tante Sidonia

02-07-2016 om 23:07

kaaskopje

Zeg je het nog niet goed want je moet zeggen:'mensen met een verstandelijke beperking'
Een geestelijke beperking wekt namelijk verwarring omdat dat ook over psychiatrisch patienten zou kunnen gaan.

Apart dat je dochter een functie als teamleider kan krijgen. Die leidinggevende laag is er in onze sector praktisch 0veral tussenuit wegbezuinigd. Men werkt met źelforganiserende teams'en heeft geen teamleider meer nodig. Weet je zeker dat die functie zo heet?

bieb63

bieb63

03-07-2016 om 00:07

Precies trivia

Dat is waar het om gaat. Mijn 17 jarige dochter heeft met haar 'flut'baamtje als vakkenvulster bij AH heel wat mee gekregen over het werkzame leven. sowieso je verplichtingen en verantwoordelijkheden (wederzijds, dus OOK opkomen voor je rechten, onredelijk gedrag van leidinggevenden, maar ook accepteren van zaken die je niet leuk vindt of niet eerlijk) kortom, veel van wat er op de algemene werkvloer straks speelt en kan spelen, zoals ook collegialiteit enz enz. Nee, kennis van haar ' vak' krijgt ze daar niet, maar wel een basis van het werkelijke werkleven en wat daar allemaal bij komt kijken (plus de mogelijkheid wat extra te verdienen)

Rianne

Rianne

03-07-2016 om 00:07

liever

Ik heb liever dat ze in hun "flut"bijbaantje onderuit gaan door stommiteiten, te laat komen, niet serieus zijn, overal tegen ingaan, te afwachtend zijn etc etc dan in de latere serieuzere banen.
En ik denk dat je van ieder bijbaantje, ongeacht de inhoud, veel kunt leren. Misschien niet inhoudelijk maar wel een heleboel andere dingen, die misschien minder zichtbaar zijn maar wel erg nuttig.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-07-2016 om 01:07

Tante Sidonia

In de ene alinea had ik het over de oudste dochter in de zorg en in de andere alinea over mijn jongste dochter, die niet in de zorg werkt.

Inaya

Inaya

03-07-2016 om 08:07

ginny

Ja, ik moest echt billen wassen. Ik kan er ook niks aan doen. En ik geloof meteen dat vakantiekrachten dat nu niet meer hoeven.

Inaya

Inaya

03-07-2016 om 08:07

kaaskopje

Grappig dat je zegt dat de tijden veranderen. Jij bent juist degene die haar eigen werkervaring van 30 jaar geleden gebruikt als argument waarom studenten nu een bijbaan moeten hebben. Ik geef aan dat mijn werkervaring als tiener en als student niet door mijn dochter geëvenaard hoeven worden.

Bijbaan streepje voor

Ik neem regelmatig stagiaires aan, en de sollicitanten mét bijbaan hebben zeker weten een streepje voor, ook al is het vakken vullen oid. Omdat ze daarmee bewijzen dat de gewend zijn om te werken, op tijd te komen, opdrachten van een baas uit te voeren en zelfstandig zijn, etc. Van de studenten die geen bijbaan hebben, weet ik dat minder zeker.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-07-2016 om 11:07

Inaya

Ik heb niet gezegd dat ik nu nog mijn vakantiebanen noem. Maar 30 jaar geleden noemde ik zeker wel mijn administratieve vakantiebaan. Om te laten zien dat ik na school wel iets gedaan heb, noem ik ook mijn werkgever van ongeveer 35 geleden, maar om eerlijk te zijn vraag ik me daarvan af of dat nodig is. Het verraadt namelijk wel dat ik wat "minpuntjes" heb. Doe ik dat niet, dan moet ik 27 ipv 21 baanloze jaren verklaren. Dat omvatte wao, ww en jaren zonder eigen inkomen. Daar maak ik van dat ik o.a. voor de kinderen gezorgd heb.

Brandweervrouw ea

Dat vind ik tegenwoordig zo raar he. Dat er hele sollicitatieprocedures zijn voor een stage. Jee, je gata toch stage lopen om dingen te leren. Om zelfs voor stages al werkervaring te eisen vind ik idioot.
Er kunnen allerlei redenen zijn dat iemand geen bijnaantje heeft. Misschien is het wel een mantelzorger of deed hij/zij aan een tijdrovende sport.
Voor sommige mbo-opleiding moet een16 jarige al zelf een stage regelen voor de opleiding begint. (Kapper, bep sociale opleidingen) Ik vind het idioot.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

03-07-2016 om 12:07

Inaya

Het is logisch dat je wilt dat je dochter het makkelijker krijgt dan jij hebt gehad (tenminste, als je bent wie ik denk), maar sommige 'ontberingen' zijn juist goed voor haar ontwikkeling. Beter een misser maken in je bijbaan dan straks als je je huur ervan moet betalen. Ik vind het soms lastig schipperen tussen beschermen en aansporen, zeker bij mijn oudste die niet van nature uitdagingen opzoekt. Ze heeft deze vakantie haar eerste bijbaantje (met 17), dus ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Zelf vond ik werken, ook bij AH, erg leuk. Vanaf mijn 15e werkte ik minimaal 10 uur per week. Best wel een beetje jammer dus dat mijn oudste niet stond te springen om te mogen werken ;-)

Rianne

Rianne

03-07-2016 om 12:07

gezellig

Ja, werken kan best gezellig zijn, Vesper. Er ontstaan geregeld stelletjes op het werk. En mijn kinderen gaan geregeld met collega's stappen. Ik denk dan wel eens, dat geklaag over hard werken en tirannie zal wel meevallen

Inaya

Inaya

03-07-2016 om 13:07

leren

'En ik denk dat je van ieder bijbaantje, ongeacht de inhoud, veel kunt leren..

Vast wel. Maar het is echt niet zodat een bijbaan noodzakelijk is om te slagen in het leven. En daar ging het in deze discussie om.

Inaya

Inaya

Vesper Lynd

'Zelf vond ik werken, ook bij AH, erg leuk.'

Maar daar ging het toch niet om? Ik zeg niet dat mijn dochter geen dag mag werken tot ze haar allerlaatste diploma op zak heeft. Ik zeg dat ik mijn best ga doen om te zorgen dat ze niet MOET werken om haar studie te kunnen betalen.
Dat sommige mensen zich dan meteen aangevallen voelen omdat zij op hun 14e moesten of wilden bollenpellen, gaat mijn voornemen echt niet veranderen.

Anna G.

Anna G.

Mach

"Dat vind ik tegenwoordig zo raar he. Dat er hele sollicitatieprocedures zijn voor een stage"

Hangt van het soort stage af. Ik neem HBO'ers/WO'ers aan van ca 20-24 jaar en voor elke stage hebben wij ruime keuze. Wij nemen ca 10-15 stagiaires per semester aan en ze krijgen bij ons ook de kans om voor een stage in Londen, Parijs, Milaan of New York te kiezen. Dat zijn inderdaad gewoon sollicitatieprocedures, omdat we de keuze hebben uit meerdere studenten. Bovendien leer je van het verleden, we hebben ook weleens de verkeerde keuze gemaakt en daardoor weet je elke keer beter wat belangrijk is. Studenten met werkervaring zijn over het algemeen een stuk zelfstandiger en verantwoordelijker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.