Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Karin

Karin

10-07-2019 om 22:07

Bijdragen aan studie

bieb63

bieb63

17-07-2019 om 10:07

Karin

"Stel: ons gezin betaalt 40.000 euro belasting; daarvoor ontvangen wij - naast allerlei algemene voorzieningen - prive voor terug: kinderbijslag. Geen huurtoeslag, geen zorgtoeslag, geen kindgebondenbudget en nee: ook geen hypotheekrenteaftrek. Een ander gezin betaalt < 10.000 euro belasting en krijgt tig aan toeslagen etc. De netto-inkomensverschillen (reken ik de 'auto die je nodig hebt voor het werk' nog niet eens mee) slinken daarmee fors."

Dat vind ik een beetje kort door de bocht. De door ons allen opgehoeste belasting wordt niet alleen en grotendeels terugbetaald in toeslagen e.d. De algehele belasting wordt uiteindelijk besteedt om ons land 'draairende' te houden in alle facetten. En ja, daar horen ook toeslagen bij om te zorgen dat minder verdienenden de maand rond kunnen komen. Maar ik zie het niet zo simpel als: ik betaal belasting dus dat moet ik in pegels terugkrijgen, terwijl ik zonder die pegels ook gewoon de maand rond kan komen.
W.b.t. het netto verschil: ik denk dat dat vrij laag is bij inkomens net boven toeslagen grenzen. Maar voor meer verdienenden ligt dat m.i. toch echt anders. Al is het alleen maar de keuzes die je hebt als meer verdienende: je hóeft niet in een duur huis te wonen, of een dure nieuwe auto enz. Je hebt keuzes.

Karin

Karin

17-07-2019 om 11:07

Maar...

"Maar ik zie het niet zo simpel als: ik betaal belasting dus dat moet ik in pegels terugkrijgen, terwijl ik zonder die pegels ook gewoon de maand rond kan komen."

Ik zeg ook duidelijk dat het prima is dat mensen die meer verdienen meer bijdragen (ik zeg zelfs dat ik links stem). Zowel aan algemene voorzieningen als ook aan regelingen specifiek voor mensen die minder verdienen.
Maar... als mensen die meer verdienen veel mogen meebetalen aan algemene voorzieningen (voor iedereen inclusief henzelf) maar nergens in aanmerking komen voor een specifieke regeling (zoals tegemoetkomingen die voor iedereen gelden, zoals kinderbijslag en vroeger de stufi dan gaat dat zich wreken. Ik denk dat daar de grote aanhang van PVV en FVD uit voort komt...

"En ja, daar horen ook toeslagen bij om te zorgen dat minder verdienenden de maand rond kunnen komen."
Mmm, en welke toeslagen ontvangen mensen die studeren. Hoe komen zij de maand rond? Welke andere inkomensgroepen moeten bij hun netwerk aankloppen voor ondersteuning? We draaien het om: vanaf nu gaan we vragen om AOW grotendeels af te schaffen. Alleen als AOW-ers geen kinderen hebben of kinderen die wat minder verdienen krijgen een stukje AOW. De rest moeten de AOW-ers zelf maar bij gaan verdienen (werken kan tenslotte tot je 99ste). AOW-ers met goed verdienende kinderen: jammer dan, jullie krijgen niets.

Knurf

" vind ik dat mensen met lage inkomens wel erg gemakkelijk uitdelen van andermans geld. Dat stoort me."
In mijn geval is sprake van een goede verdienend iemand die geld uitdeelt. Deels mijn eigen geld. Dus ik mag het wel zeggen?

karin en bieb

De beruchte armoedeval bestaat nog steeds, dat is waar. En het lijkt ook lastig daar een oplossing voor te verzinnen.
Overigens genieten gemiddeld genomen meerverdieners wel meer hra dan minderverdieners. Zelfde geldt voor de aftrek van pensioenpremies.
Maar het zal vast waar zijn dat als je alles tegen elkaar afzet en optelt dat je negatief uitkomt. Het fijne is als je veel verdient dat je minder noodzaak hebt om alles tegen elkaar af te zetten. Het is best makkelijk solidair te zijn met een goed inkomen. Vind ik tenminste

bieb63

bieb63

17-07-2019 om 12:07

Karin

"Maar... als mensen die meer verdienen veel mogen meebetalen aan algemene voorzieningen (voor iedereen inclusief henzelf) maar nergens in aanmerking komen voor een specifieke regeling (zoals tegemoetkomingen die voor iedereen gelden, zoals kinderbijslag en vroeger de stufi dan gaat dat zich wreken"

Die begrijp ik niet helemaal. Waarom zou je ergens voor in aanmerking moeten komen, als je het niet, feitelijk, nodig hebt? Overigens krijgt iedereen kinderbijslag, dus ook de hele rijken.

"Mmm, en welke toeslagen ontvangen mensen die studeren. Hoe komen zij de maand rond?"
Nou, mensen die studeren krijgen zorgtoeslag en huurtoeslag (indien uit huis wonend). Het zijn gewoon volwassenen, dus vallen in dezelfde rechten als iedere andere volwassene die weinig verdient.

Pluis

Pluis

17-07-2019 om 13:07

Bieb

om huurtoeslag te kunnen ontvangen, moet je een zelfstandige woonruimte huren. Studenten komen daar zo ongeveer per definitie niet voor in aanmerking, want geen inkomen. Dus ook geen huursubsidie. Blijft over de zorgtoeslag. Die niet eens dekkend is voor de premie.

Alkes en pluis

'In mijn geval is sprake van een goede verdienend iemand die geld uitdeelt. Deels mijn eigen geld. Dus ik mag het wel zeggen?'

Niet over mijn geld ☺. Ik heb niet jarenlang hard gespaard voor de studie van mijn dochter omdat aan de kinderen van geldverkwistende buurman uit te geven 😈

'Blijft over de zorgtoeslag. Die niet eens dekkend is voor de premie.'

Dit bedoel ik. Het scheelt 10 euro per maand. En zelfs die 10 euro vind je blijkbaar al te veel. Hoe hebzuchtig kun je zijn.

Karin

Karin

17-07-2019 om 14:07

Bieb

"Die begrijp ik niet helemaal. Waarom zou je ergens voor in aanmerking moeten komen, als je het niet, feitelijk, nodig hebt? Overigens krijgt iedereen kinderbijslag, dus ook de hele rijken"

Omdat je dan het gevoel oproept dat 'rijken' wel mogen betalen maar nooit eens mogen meedelen. Dat gaat zich wreken. Daarom vind ik het ook belangrijk dat kinderbijslag voor iedereen blijft bestaan. Ook al hebben 'rijken' het niet nodig (wie gaat dat trouwens bepalen?).

"Nou, mensen die studeren krijgen zorgtoeslag en huurtoeslag (indien uit huis wonend). Het zijn gewoon volwassenen, dus vallen in dezelfde rechten als iedere andere volwassene die weinig verdient."

Uhm, studerenden hebben geen recht op iets als een uitkering om 'in leven te bijven'. Daarnaast ook niet op allerlei gemeentelijke armoederegelingen e/o kwijtscheldingen. Daarnaast krijgen ze geen huurtoeslag want geen inkomen en geen huurwoningen. Blijft over: zorgtoeslag. Waarvan ik denk: bouw niet zo'n enorm duur bureaucratisch stelsel en zorg ervoor dat iedereen met inkomen < 15.000 euro bruto pj (bv) (dus studerenden, minima, etc) gratis verzekerd zijn. Oh, dat klinkt als een soort van ziekenfondsconstructie.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-07-2019 om 15:07

10 euro????

Ja misschien bij de kaalste van de kaalste verzekering.
Het scheelt hier zeker minstens 40 euro. En mee. Want hij mag de zorgverzekering naar eigen inzicht besteden aan zak-, kleed- en telefoongeld.

Ik kan dat inderdaad best missen, maar ik vind het ook nogal wat dat een 20+ kind nog zo afhankelijk is van zijn ouders. Dat was vroeger echt wel beter geregeld.

Ik vind het vrij bizar dat die knop bij 18 zo hard om gaat. Je schiet als ouder zo 400 euro per maand achteruit.

zebra

zebra

Ginny

dat vind ik dus ook, je kind wordt 18 en dan moet hij/zij zelf de zorgverzekering regelen, krijgt uiteraard wel zorgtoeslag. En als ouder krijg je geen kinderbijslag meer.

bieb63

bieb63

Karin

"Omdat je dan het gevoel oproept dat 'rijken' wel mogen betalen maar nooit eens mogen meedelen."

Maar waarom moeten ze ergens in mogen meedelen? De bedoeling is dat iedere volwassene, even los van studenten, in z'n eigen onderhoud moet kunnen voorzien (werk). En als dat niet kan en/of niet toereikend is om te kunnen leven, zijn er voorzieningen. Dat is wat het is. Meer niet.

Ginny.

"Het scheelt hier zeker minstens 40 euro. En mee. Want hij mag de zorgverzekering naar eigen inzicht besteden aan zak-, kleed- en telefoongeld."

Dat is een keuze die jullie gemaakt hebben. Hier kost de zorgpremie voor zoon ook rond een tientje na aftrek zorgtoeslag.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-07-2019 om 16:07

Niet alles is een keuze Wil

Dus als je 18 bent heb je geen aanvullende verzekering nodig.
Dat het iemand lukt om zijn kind voor netto 10 euro in de maand te verzekeren van zorg, wil niet zeggen dat dat voor iedereen is weggelegd.

Het ging mij ook om de uitspraak van Knurf: heb je dat niet eens voor je kind over...
Jawel hoor, maar niet als er onjuist geframed wordt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-07-2019 om 16:07

Inhoudelijk

Zou ik al blij zijn als de kinderbijslag voor studenten wat langer zou blijven doorlopen. Zeker als ze nog geen 18 zijn.

Het lijkt zo eerder een ontmoedigingsmaatregel tegen studeren. Die met name, weeeeeer, de middeninkomens treft.

mutsje

mutsje

17-07-2019 om 17:07

Bieb63

Ha Bieb, je slaat precies de spijker op zijn kop: "Uitgezonderd studenten". En daar gaat dus de hele discussie over. Waarom kan elke 18 jarigen die niet studeert recht hebben op bijstand, huurtoeslag etc, maar ben je op het moment dat je besluit te studeren opeens volledig afhankelijk van je ouders, of moet je lenen. De stufi die nog over is, is echt alleen voor de lage inkommens. DUO rekent gewoon uit wat men vindt dat je als ouders hoort bij te dragen.
Ik vind dat je als maatschappij moet investeren in je toekomst en ben het wat dat betreft met Karin en Tsjor eens. En nee, eeuwig studeren hoeft niet, maar dat kan al jaren niet meer.
Maar de lening is er door gekomen als een soort van investering van de student in zijn eigen toekomst. Daarbij zou het geld dat vrijkwam gebruikt worden voor het onderwijs. Dat laatste is nooit gebeurd. De overheid blijkt bovendien geen betrouwbare partner want wilde nu alweer sleutelen aan de voorwaarden van de lening. Groen links stemde voor met als argument dat de slager niet hoefde bij te dragen aan de opleiding van de advocaat. Vond dat altijd een vreemd argument want wat nu als de zoon van de slager graag rechten wil studeren en ergens in de Achterhoek woont en op kamers moet? Ik hoop dat Groen links en CDA inderdaad hun steun terug trekken voor de lening want ik vind het een wangedrocht.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-07-2019 om 19:07

Ik ook

Ik ben het in principe wel voor een groot deel met Knurf eens, maar niet op dit onderwerp.
Dat hele leenstelsel is inderdaad een wangedrocht. Hoe kan een welvarend land zo met z’n potentieel om gaan?

Triva

Triva

17-07-2019 om 20:07

Karin

"Geen huurtoeslag, geen zorgtoeslag, geen kindgebondenbudget en nee: ook geen hypotheekrenteaftrek. "

Jouw kinderen ktijgen gewoon zorgtoeslag als ze gaan studeren.

Wendelmoed

Wendelmoed

17-07-2019 om 21:07

Van alles

Hier thuis hebben we van alles, een kind op het HBO uit huis die in een veel te dure kamer zit (want haast, meer dan 100 km van huis en we moesten toch wat) die ik betaal maar hopelijk komt er binnenkort wat goedkopers. De studie verloopt prima.
Een ander die zonder diploma op het MBO beland is en daar ook niet al te lekker uit de verf komt zodat we altijd zorgen hebben, maar die gelukkig maar een kwartiertje hoeft te fietsen en dus voorlopig lekker thuis kan blijven, goedkoop en goed om er een stevig oogje op te houden, voor alle partijen prettig.
Nog eentje start binnenkort op het MBO, na een vrijwel moeiteloos verlopen VMBO, en die kan er per bus, op de brommer of de e-bike heen want die is nog te jong om uit huis te gaan.
Alle kinderen zijn me even lief, maar de verwachting dat ze allemaal wel even soepeltjes door het VWO en dan de Uni zouden gaan is al lang vervlogen.
Daarvoor in de plaats heb ik veel waardering voor het MBO gekregen en is het ook wel prettig dat dat goed betaalbaar en dicht bij huis is . En ben ik al blij als ze goed in hun vel zitten, vrienden hebben en ach, wat onze brokkenpiloot uiteindelijk gaat doen dat zien we wel. Voorlopig kijk ik nog niet uit naar een leeg nest.
Dat is geen antwoord op hoeveel ik betaal, maar ik betaal naar wat nodig is. Wel wil ik nog gaan bijhouden wie er veel kost en wie weinig, zodat ik de goedkopere "broeders" in de toekomst een spaarpotje mee kan geven en het daarmee een beetje glad trekken.
Dat lijkt me wel zo eerlijk.

Wendelmoed

Wendelmoed

17-07-2019 om 22:07

Trivia

"Dat hele leenstelsel is inderdaad een wangedrocht. Hoe kan een welvarend land zo met z’n potentieel om gaan?"

Het is inderdaad heel kleinburgerlijk. Dat "de slager betaalt mee aan de studie van de zoon van de notaris".

Yeah right, maar het is net zo goed andersom zijn en de notaris betaalt nog altijd meer (al kan een slager met meerdere vestigingen best een goede boterham hebben hoor).
En daarnaast het idee dat je na een studie *altijd* veel geld gaat verdienen. Dat hangt er maar vanaf, er zijn ook zat werkeloze artsen die moeite hebben om hun kwalificatie te mogen behouden ( https://www.medischcontact.nl/opinie/blogs-columns/blog/als-je-wel-wil-maar-niet-mag-werken-.htm , eerste reactie) en een filosoof of bioloog zal niet gelijk ver boven modaal komen.
Maar ja, wat moet je ook met al die onnuttige studies he, laten we die gewoon schrappen.
Een samenleving vol keurige burgers hoeft geen zuurverdiende centjes uit te geven aan literatuur, kunst, filosofie, geschiedenis of andere rare fratsen die geen geld opbrengen. Dat met die huidige HBS-mentaliteit alle creativiteit uiteindelijk verdwijnt en daarmee ook de bron van onze welvaart, ach.
En die werkeloze artsen, dat is gewoon marktwerking. Werkt prima voor ziekenuizen ook.
Nou ja, ik snap ook niet waarom ik links stem terwijl mensen die "links" nodig hebben allemaal rechts stemmen. Ergens heb ik een afslag gemist.

Karin

Karin

Bieb

"Maar waarom moeten ze ergens in mogen meedelen? De bedoeling is dat iedere volwassene, even los van studenten, in z'n eigen onderhoud moet kunnen voorzien (werk). En als dat niet kan en/of niet toereikend is om te kunnen leven, zijn er voorzieningen."

Huh, maar daar gaat deze discussie toch nou net over? Over studenten. Dan heeft het weinig zin om studenten 'even los' te koppelen. De vraag is: hoe moeten studenten in hun eigen onderhoud voorzien? Voor hen zijn er geen voorzieningen.

Als je de regels die gelden voor studenten op een willekeurig andere doelgroep los zou laten - b.v. AOW-ers of bijstandsgerechtigheden - dan kreeg je hele rare situaties. Stel: je ouders komen in de bijstand en de overheid klopt bij jou aan, omdat jij (kind) het primal kunt missen. Daar had je 15 jaar geleden toen je ging studeren maar rekening mee moeten houden, dat de regelingen nog wel eens veranderen in NL.

Aan mezelf merk ik dat in mij (met een heel leuk inkomen) dat meisje uit het arbeidersgezin zit. Dat meisje zou never nooit zijn gaan studeren (misschien wel HBO in de buurt). Lenen, dat is zeker voor (kinderen van) ouders die nooit de kans hebben gekregen om te studeren een brug te ver. Zo zonde.
De vrouw met het leuke salaris zegt: die studieschuld waar ik toen zo tegenop zag, eigenlijk valt die met zuinig aan doen tijdens studietijd (ik spendeerde 700 gulden per maand en daar deed ik alles van) een beetje moeite redelijk snel af te lossen. (Maar ook de regels voor hypotheek etc zijn gewijzigd).
De moeder van drie kinderen in de Achterhoek zegt: ondanks dat leuke salaris, hoe ga ik dat rooien? En als ik het al niet kan rooien, hoe gaan andere mensen met een middeninkomen dat rooien? Geen toeslagen, geen aanvullende beurs, alleen een klein beetje zorgtoeslag.

Karin

Karin

Trivia

""Geen huurtoeslag, geen zorgtoeslag, geen kindgebondenbudget en nee: ook geen hypotheekrenteaftrek. "

Jouw kinderen ktijgen gewoon zorgtoeslag als ze gaan studeren."

Ja, je kunt leuk citeren. Het ging over ons als ouders. Dat was je allang duidelijk want een student met een kindgebondenbudget en hypotheekrenteaftrek: ik moet hem nog tegenkomen...

Triva

Triva

Wendelmoed

Wil je even goed kijken wié je citeert? De tekst in 95 is echt niet van mij!

En Karin, dat begreep ik heus wel, maar toch: jouw kinderen krijgen dus toch gewoon iets.

Hardwerkende arme moeder

Hardwerkende arme moeder

Genoeg te zeuren

Ik vind het dus bespottelijk dat mijn kind met beperking een eigen bijdrage voor de WMO moet betalen alsof ze een minimuminkomen heeft (17,50 per maand). Terwijl diezelfde beperking ervoor zorgt dat ze niet zo goed kan bijverdienen als een ‘gezonde’ student. En dus wel een aanvullende verzekering nodig heeft, en geen stufi krijgt vanwege zogenaamd rijke ouders (samen geen drie keer modaal, verdeeld over twee huishoudens met nog meer kinderen). De gemeente zegt dat ze alleen maar betalen voor echt gehandicapte studenten, en niet voor een beetje autisme.
Van mij mag heel snel de basisbeurs weer terugkomen voor alle studenten.

Karin

Karin

Knurf

Ik wordt wel nieuwsgierig. Misschien wel te nieuwsgierig. Misschien staat het al wel ergens. Niet aanvallend bedoeld...

Ben benieuwd hoeveel kinderen jij hebt?
Kunnen ze dichtbij studeren?
Sponsor je alles?

Zijn er mensen die - zonder al te veel moeite - alles financieren voor uitwonende kinderen?

Zo ja, hoeveel ben je dan meer kwijt dan voorheen? Ik denk dat als ik alles op een rijtje zet, dat onze thuiswonende tieners nu ook zeker 350 euro pppm kosten (kleding/boodschappen/sport/schoolspullen inclusief excursies).

karin

Ik heb vanaf september twee studerende kinderen en die nu nog thuiswonen. Zolang ze thuiswonen kan ik ze goed zelf sponsoren. Studie oudste was eerste jaar bijzonder goedkoop, naast het collegegeld heeft hij drie keer een boek moeten kopen (in totaal niet meer dan 240 euro). O ja en een eigen laptop, maar die had hij ook al in 6v.
Ik begreep van anderen dat studie dochter wel duurder is (meer boeken kopen).
Zodra ze op kamers gaan zullen ze (deels) moeten gaan lenen. Ik zie nog wel mogelijkheden voor om tzt een groot deel van hun lening terug te betalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.