Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
beginnende automobilist naar optreden in de randstad | Pagina 3 | CJG forum door Ouders.nl
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

twijfelaar

twijfelaar

02-09-2017 om 12:09

beginnende automobilist naar optreden in de randstad

Triva

Triva

03-09-2017 om 16:09

Tsjor

'Rij-ervaring opbouwen kun je alleen maar doen door te rijden, niet door in de trein te zitten. '

Guttegut wat een dooddoener. Rij-ervaring opbouwen doe je inderdaad door te rijden maar ook door OP TE BOUWEN. Dus niet 2,5 uur heen en weer terug in de avond en nacht als je nog nooit die kant op bent geweest en niemand naast je hebt die het kan overnemen. Als je nog nooit 's nachts hebt gereden weet je niet hoe het voelt en hoe snel je in slaap valt. Nogmaals, dat moet je OPBOUWEN, dat kun je niet in 1x riskeren.

Suze

Suze

Vraag

De grote vraag is inderdaad of de jongen die gaat rijden ervaring heeft met LANGE afstanden rijden en 's avonds/'s nachts rijden?

Ik las dat hij wel eerst naast zijn ouders gereden heeft, maar niet of dat korte of lange stukken waren, of dat overdag of 's avonds/'s nachts was. Ik maak me dan weer minder zorgen om rijden in onbekende gebieden (tenzij hij een bangig type is, dan kan dat wel erg spannend zijn), daar zijn die andere jongens ook bij om mee te kijken.

Maar de gevraagde ervaring zou voor mij wel uitmaken. Vooral omdat ik zelf nu, maar ook vroeger als student, nogal snel de neiging heb/had slaperig te worden van lang of 's nachts rijden. Als we op vakantie gaan rijdt mijn man zonder problemen 3-4 uur (rijdt sowieso vaak en veel), ik haal 1,5 a 2 uur, maar 3 uur zou ik niet redden. Oke, met een tussenstop zou langer natuurlijk wel gaan.

Vroeger reed ik wel eens 's nachts van A naar B, ongeveer (ruim) een half uur. Dan viel ik ook wel eens bijna in slaap. Zodra ik dat merkte stopte ik bij het benzinestation onderweg om een powernap te nemen. Daarna weer verder. Levensgevaarlijk om te rijden als je moe bent!

Dus ik zou het zeker navragen wat zijn ervaring is en hoe de rijder er tegenaan kijkt, en hoe de andere jongens tegen het risico van in slaap vallen aankijken, ZEKER ook gezien jouw verhaal dat ze eerder met OV teruggingen en jouw zoon de enige was die wakker bleef! Gevaarlijk hoor.

Ad Hombre

Ad Hombre

Triva

Het is wel een beetje een vrouwendraadje weer. Mannen zouden hier heel anders op reageren. Veel vrouwen blijven altijd een beetje bang in de auto. Sommigen durven zelf niet eens 200km 's nachts te rijden.

Onder jongens is dat veel zeldzamer.
Laat ze lekker man worden, en ja, accepteer dat 0.00003% het niet haalt. Stekelbaarsjes hebben het veel slechter, maar die hoor je nooit klagen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-09-2017 om 17:09

over ervaring opdoen

Ik zit al een paar dagen na te denken over dit draadje. Voor mij zelf ben ik eruit: laat ze maar gaan. Inderdaad, loslaten. Laat ze maar ervaren hoe het is om moe te zijn, om lang te rijden. Je kunt ze eventueel op het hart drukken dat ze alert blijven. Het is goed als ze zich realiseren dat er inderdaad mensen achter het stuur in slaap vallen. Dat ze daar een gezamenlijke verantwoording in hebben. Maar meer zou ik niet doen.

En over dat opbouwen van ervaring. Ik geloof er niet zo in dat je steeds een half uurtje langer moet/mag/kunt rijden. Dat 2,5 uur rijden too much is voor iemand die nog niet zo lang rijdt. Het is geen marathon waarvoor je moet trainen. Het is alleen maar auto rijden.

Ja, de chauffeur kan moe worden. Nou, daar is een oplossing voor: stoppen. Frisse neus halen. Koffie of een colaatje drinken. Desnoods een powernap. Dat doen andere mensen ook. Het zijn verstandige jongens toch? Dan zou ik erop vertrouwen dat ze verstandig handelen en hun eigen problemen oplossen.

twijfelaar

twijfelaar

03-09-2017 om 17:09

Suze en anderen

de jongen die gaat rijden heeft ongeveer 5 maanden zijn rijbewijs maar is pas een paar weken geleden 18 geworden dus veel rijervaring in zijn eentje heeft hij niet (school, werk, stage ed). Hij heeft wel in het donker gereden maar ik weet niet hoe vaak, idem met lange afstanden.
Ik kan niet teveel in details treden maar de ene jongen die meegaat raakt snel in paniek als hij ergens de weg niet kent. Onze zoon blijft wel wat rustiger in dat geval. Hoe dat zit met de bestuurder weet ik niet.

Ikzelf ben een schijterd als het op autorijden aan komt, mijn man niet, die rijdt al jarenlang beroepsmatig vele kilometers per dag. Maar ook hij zegt wel eens dat hij bepaalde wegen niet fijn vindt, het is constant opletten en anticiperen op het andere verkeer. Dus de opmerking van ijsvogeltje: het is alleen maar auto rijden, daar ben ik het niet mee eens.

AD Hombre

Wat een lulkoek over vrouwen en mannen. Ik rijd niet graag s nachts. Maar ben verleden jaar zonder "gedoe" naar Toscane gereden in mijn eentje. Vind ik geen enkel probleem.
Maar toen ik als 18-jarige net rijbewijs had, vond ik avond - nacht de Bob zijn wel vermoeiend. Hele dag gewerkt, dan uit tot uur of 3 en dan op stille weg 40 km naar huis vergde al veel van mijn concentratie. Maar goed dat jij dat op je 18e al wel allemaal deed. Als Echte man.

Guera

Guera

03-09-2017 om 18:09

Sja twijfelaar

Wat wil je dan?
Je wil gewoon niet dat het gebeurt en je wil niet halen. Werken jullie avonds of moet je vroeg op ofzo?
Mij lijkt beste optie dat ze rijden naar middelgrote stad in de buurt waar de trein nog laat rijdt en dan laatste stukje met de auto.
Of vanaf dat station ophalen. Er zijn verder niet zoveel smaakjes. Alle meningen zijn voorbij gekomen en jij komt met steeds meer argumenten die wijzen op: ik wil het niet.
Weet je? Toen ik 18 was woonde ik niet meer thuis. Dan had je niet eens geweten dat hij gegaan was...

Deel je zorgen

Ik zou mijn zorgen delen met de jongeren en mogelijke alternatieven. Daarna is het hun eigen beslissing.
Lijkt mij nogal onmogelijk om na zon nacht nog fris en fruitig op je werk te verschijnen, maar dat is hun eigen risico.
Ik weet dat mijn moeder zich in die tijd ook nogal zorgen maakte. Wij gingen met alle broers en zussen nog weleens naar een pretpark in die tijd. Al haar kinderen in een auto. Maar het bleef toch onze beslissing.
Als ze verstandig zijn zoeken ze wel de oplossing die op een bepaald moment nodig is, ter plaatse in de nacht.

Triva

Triva

03-09-2017 om 18:09

inderdaad

Mijn man was het meteen eens met mij dus dat mannen/vrouwengedoe slaat nergens op. Daarbij zijn het vooral de jonge mannen die de meeste ongelukken veroorzaken toch?

Tiny

Tiny

03-09-2017 om 19:09

bang

Maar als jij het niet fijn vindt om het zo te doen en niet zo van rijden houdt(schijterd zeg je), dan betekent dat niet dat een ander dat ook zo ervaart. Dit zijn jongens van 18, vitaal, die kunnen heus wel wat aan. Neem red bull mee, dat houdt wakker, stop een keer onderweg, laat goeie afspraken maken. Ik ben het eigenlijk wel eens met Guera. Alle alternatieven worden weggewimpeld, je lijkt het niet te willen. En ook ik (en de rest van ons gezin) overlegden dergelijke dingen niet want op ons 18e woonden we al niet meer thuis.
Ik vind het ook geen strakke actie met stage etc maar ja, het zijn wel jongeren. Die zien dit allemaal nog niet zo en ze leren niets als jij het eigenlijk verbiedt (dat doe je niet in woord maar erg constructief werk je nou ook weer niet mee). En misschien gaat het allemaal wel helemaal erg prima.
En om eerlijk te zijn, mijn dochter heeft nu een half jaar haar rijbewijs maar ik maak me een stuk minder ongerust als zij een eind moet rijden en dan op de weg zit dan als mijn vader van in de 80 met de auto een redelijke afstand op onbekend terrein maakt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

Twijfelaar

"Maar ook hij zegt wel eens dat hij bepaalde wegen niet fijn vindt, het is constant opletten en anticiperen op het andere verkeer. Dus de opmerking van ijsvogeltje: het is alleen maar auto rijden, daar ben ik het niet mee eens."

Ik vergeleek het met een marathon lopen. Daarvoor is het noodzakelijk om te trainen en op te bouwen. Het is fysiek gewoon niet mogelijk om dat ongetraind te doen. Bij autorijden is dat anders. Je hoeft niet te trainen, je hoeft niet beetje bij beetje op te bouwen om überhaupt 2,5 uur te kunnen rijden. Want ja, het is 'maar' autorijden.

Volgens mij zit je eigen angst je in de weg. Ja, er zijn sommige wegen 'minder fijn'. En ja, soms moet je erg goed opletten. Nou en? Dat geldt werkelijk voor iedere automobilist, dat hoort namelijk bij autorijden. Vergeet niet dat je in NL je rijbewijs niet zomaar krijgt. Blijkbaar heeft deze jongen voldoende skills getoond om het vertrouwen van de examinator te krijgen. Het fijn van 's nachts rijen is overigens dat het érg rustig op de weg.

Triva

Triva

IJsvogeltje

Dat rustig op de weg kan ook een nadeel zijn: dat is namelijk letterlijk en figuurlijk slaapverwekkend

ijsvogeltje

ijsvogeltje

en daar kun je dus wat aan doen

"Dat rustig op de weg kan ook een nadeel zijn: dat is namelijk letterlijk en figuurlijk slaapverwekkend ;)"

Natuurlijk. Maar de angsten van Twijfelaar zitten ook bij het moeilijke verkeer, niet-fijne-wegen en de weg kwijt raken. Dat lijken mij echt de minste zorgen. Blijft over: chauffeur is moe. En daar kunnen ze prima op anticiperen. Muziek hard aan, cola, frisse lucht etc. En als het echt niet gaat, dan gewoon een uurtje slapen.

Triva

Ik ben het me je eens. Maar het is me hier al vaker opgevallen dat mensen die zelf prima 's nachts kunnen rijden, denken dat iedereen dat kan. Dat iedereen goed geconcentreerd blijft op een "lekkere stille weg".

ijsvolgeltje

Wat mijn ervaring is als 19-jarige en s nachts rijden, is dat je medepassagiers helemaal niet wakker blijven. En dat je niet zomaar even stopt om uurtje te slapen, want je wilt graag naar huis en je denkt dat je het wel redt.
En weet je hoe het voelt als je opeens in ruk wakker schiet al op de vluchtstrook? Dat is best eng. Meer dan eng.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-09-2017 om 20:09

Alkes

Eens hoor. Daarom schreef ik ook dat ik er als ouder op zou inzetten dat de jongens zich dáár heel bewust van zijn. Dat ze naar elkaar uitspreken dat ze daar samen verantwoordelijk voor zijn. En dat ze bedenken hoe ze dat gaan doen.

twijfelaar

twijfelaar

03-09-2017 om 20:09

Guera

de reden van het niet kunnen brengen en/of halen is dat we beiden erg vroeg op moeten staan, tja, die mensen bestaan namelijk ook!
Hoe ze het nu gaan doen is me nog niet bekend. En het is niet omdat ik zelf een schijterd ben dat we liever niet hebben dat onze zoon met de auto mee gaat. Ik realiseer me namelijk heel goed dat niet iedereen een schijterd is.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

03-09-2017 om 21:09

Kaartjes zijn gekocht

Je kunt zelf als ouders niet ophalen of zo. Het is binnenkort ? Geen gladheid dus, dat is vast iets.

Het is belangrijk dat ze dit als gezamenlijke taak opnemen. Dus de zenuwachtige persoon achterin en degene die rustiger blijft naast de bestuurder. TomTom wijst de weg en alledrie blijven wakker. Wordt de bestuurder moe, dan een van de remedies toepassen die ijsvogeltje aandroeg. Het voelt spannend, zonder meer, en dat doet het over een half jaar ook. ( en daarna. En daarna. En dan ook nog. Een mobiele telefoon maakt misschien wel dat je je meer zorgen maakt dan de ouders van vroeger, die in deze draad ten tonele worden gevoerd.

Herinner me goed dat jongste dochter met twee vriendinnen en alledrie niet enorm veel rijervaring ( die heb je niet als student met een OV kaart) naar Italië reden. En een jaar later met een campertje door Australië, links. Dan ben je als moeder heel blij en gelukkig als ze weer heelhuids terug zijn.

En tja, je kunt ook iets ellendigs beleven op een stukje weg waar je gedachteloos want het is overbekend elke dag rijdt.

Ad Hombre

Ad Hombre

03-09-2017 om 22:09

Alkes

Echt wel. mijn moeder haalde haar rijbewijs maar liet het rijden daarna maar liefst aan mijn vader over. Resultaat, ze durfde toen hij dood ging niet meer in de auto te stappen. Moeder van een vriendje van een van de kinderen rijdt het liefst op de bakfiets en als dat echt geen optie is verzint ze wel een ander smoesje om niet te hoeven rijden.

Toen mijnvriendin haar rijbewijs haalde waren we al bij elkaar, ik moest haar in de begintijd bijna dwingen om ook eens te rijden. Toen ik 19 was met mijn ouders op vakantie vond ik het heerlijk on in een sneeuwbui te mogen rijden en over de route napoleon te rijden.

Maak me maar belachelijk, maar mannen staan - in het algemeen - volledig anders tegenover auto's en rijden. Voor de meeste vrouwen lijkt het iets wat je doet omdat het nodig is. Voor de meeste mannen is het meer iets wat je doet omdat je het leuk vindt.

Veel mannen zijn dol op autosport, autoblaadjes, praten over auto's. Het is misschien een cliche, maar veel van jullie weten dat ik gelijk heb. Zeker weten.

Ik word er altijd zelf bij betrokken dus, dan maar even vast samenvatten. Ik hou van autorijden, maar ook heel erg van gereden worden, door mannen of vrouwen. Ik kan wel praten of boekjes over auto's lezen, maar meer dan 5 minuten hou ik dat niet vol. Ik was mijn auto zelden. Ik heb een redelijk aanwezige rijstijl. Om maar te zeggen, ik ben geen typische automan. Maar ik heb wel ogen. Aan beide kanten van mijn hoofd

Alkes, jij bent zo te zien typisch zo iemand die zich laat leiden door wat ze wil dat waar is i.p.v. de realiteit. Ik vind dat een van de meest verwerpelijke eigenschappen. Het mag niet waar zijn dus het is niet waar.

Vrouwen zijn in het algemeen vaker banging in de auto. Bangig voor zichzelf en bangig voor hun kinderen. Dat is wat je hier leest.

Triva: uitzonderingen bewijzen de regel

Suze

Suze

Ad Hombre

"Maak me maar belachelijk, maar mannen staan - in het algemeen - volledig anders tegenover auto's en rijden. Voor de meeste vrouwen lijkt het iets wat je doet omdat het nodig is. "

Ach, het zal wel aan mij liggen, maar ik ken toch best wel veel vrouwen, inclusief mezelf, die het leuk vinden om te rijden. Overigens is het wel zo dat sommigen, incl. mezelf, het vooral leuk vinden om te rijden als de man er NIET naast zit .

En ondanks dat ik graag rijd, word ik wel slaperig na 1,5 a 2 uur op een snelweg.

Kareltje

Kareltje

Nachttrein tot Rotterdam

En daarna laatste stuk met auto. Is dat een optie? Ik snap je best wel. Grote kans dat jongen met zijn examen nog niet eens een snelweg heeft gezien. Ik zou ook niet staan te juichen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-09-2017 om 23:09

Onder begeleiding

Heeft die jongen zijn rijbewijs gehaald op zijn 17e? Degenen die ik ken die dat gedaan hebben, hebben met hun ouders best veel gereden. Ook in bijzondere omstandigheden, 's nachts, bij regen, in de spits naar de stad. Maar zelfs zonder dat... Toen ik twee dagen mijn rijbewijs had heb ik een auto gehuurd (dat kon toen nog, nu echt niet meer) en zijn we naar de andere kant van het land gereden. 's avonds terug dus, wat prima ging. Het enige waar ik van in de stress raakte was toen ik had geparkeerd op een aflopend stukje met daaronder water. Het lukte me niet om uit te parkeren, dus mijn toenmalige vriend zonder rijbewijs heeft de auto gered. Die vriend had een stuk meer rij-ervaring omdat zijn vader hem op parkeerplaatsen liet rijden en zelfs stukjes in de buurt. Dat gebeurt tegenwoordig ook niet meer, en dat is wel een goede zaak ;-)

twijfelaar

twijfelaar

update

er is nog een hotelkamer geboekt, in hetzelfde hotel als waar de andere jongen (met zijn ouders) zit die ook naar dat evenement gaat. Na afloop gaan ze terug naar het hotel, onze zoon gaat de volgende dag al op tijd terug met de trein, de andere jongen maakt er met zijn ouders nog een dagje uit van.
De beide anderen gaan blijkbaar nog steeds met de auto en dan na het optreden weer gelijk terug, dat is hun keuze.

Het kan natuurlijk best zijn dat die 2 jongens het een topervaring vinden om met de auto te gaan, dat hoop ik oprecht voor hen.

twijfelaar

twijfelaar

Phryne

ja, hij was inderdaad nog 17 toen hij zijn rijbewijs haalde. Ik zeg zeker niet dat dit slecht is hoor. Het ligt er vooral aan hoeveel hij gereden heeft in de tijd tussen het behalen van zijn rijbewijs en zijn 18e verjaardag.
Ik denk dat zoiets dus alleen zinvol is als er vaak een auto voor de deur staat (met begeleider) als je ervoor kiest om voor je 18e al examen te doen.
Dat is dus ook een van de redenen dat onze zoon nog gewacht heeft met het nemen van rijlessen.

twijfelaar

twijfelaar

Kareltje

op zich een goed idee, misschien iets voor een volgende keer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.