Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

franmi

franmi

11-12-2014 om 10:12

zorgen om dochter

Hieronder ben ik een discussie gestart over mij zoon, maar ik maak mij zorgen om mijn dochter over heel iets anders. Mijn dochter is 12 en zit in de brugklas. Als onze kinderen 12 worden krijgen ze een bankpas van ons waar elke maand 20 euro op wordt gestort. Ze hebben altijd vanaf hun vierde wekelijks zakgeld gehad om zo met geld om te leren gaan.
De kinderen mogen die 20 euro vrij besteden, grote bedragen overleggen ze vaak met ons en ze moeten zelf kadootjes voor verjaardagen van broers/zus en ons betalen. Nu onze dochter dit ook heeft gaat veel geld op aan snoep. Dit is haar eigen keuze, prima. Ik denk dat ze wel aanvoelt dat het erg veel is, want veel gebeurt stiekem. Op haar kamer vind ik allerlei snoeppapiertjes. De meeste zorgen baart mij haar figuur. Ze is 5 kilo aangekomen vanaf september en dat kun je ook zien. Ze lijkt er zelf geen moeite mee te hebben, maar als ik haar gewicht vraag voor het huren van een snowboard wil ze het niet zeggen. Ze sport genoeg. Hoe dring ik tot haar door dat dat snoepen slecht voor haar figuur en tanden zijn en eigenlijk vind ik het ook zonde van haar geld.

bespreken

Misschien kun je zelf meer doen om snoepgoed uit je huishouden te weren? En met je dochter bespreken dat je voor haar graag lekkere dingen wilt halen die gezond zijn en geen snoepgoed. Dan houdt ze geld over en heeft toch wat lekkers. En zelf het goede voorbeeld geven. Mandarijnen, crackers met franse kaas of ei. En vragen wat ze lekker vind om mee te nemen naar school. Snoeptomaatjes of komkommer. Broodje kaas met tomaat. Misschien heb je nog een social story. Bij mijn ouders thuis werd veel gesnoept dus ik had al 18 gaatjes gevuld toen ik de deur uitging en in middels een kunstgebit ondanks dat ik daarna gestopt ben met snoepen.
Ik bespreek regelmatig wat dochter voor fruit mee wil. Zelf kiezen helpt ook. Kiwi's geef ik gehalveerd met een theelepeltje mee, nu zijn er weer lekkere mandarijnen, anders bananen. Van de zomer weer pruimen en ander zoet fruit, dat is nu een beetje minder of duur.
En dan aan haar overlaten.

franmi

franmi

11-12-2014 om 15:12

fruit

Er is thuis voldoende fruit en gezonde lekkere dingen. Ik heb het idee dat het ook een stuk stoer doen is. Het is natuurlijk niet stoer als al je vrienden snoep kopen en jij op een appel kauwt. Thuis krijgt ze ook bijna geen snoep, maar ja die snoepautomaat in de kantine. .......

Pastelle

Pastelle

12-12-2014 om 14:12

Opschrijven

Kun je haar misschien een kasboekje laten bijhouden? Als ze opschrijft waar ze haar geld aan uitgeeft, ziet ze misschien hoeveel gedl er opgaat aan snoep. Misschien wil ze het dan zelf minderen, of misschien kun jij er een maximum op zetten.
Mijn kinderen mogen met hun zakgeld doen wat ze willen, maar geen snoep kopen. Dat speelt hier ook niet echt, het zijn geen grote snoepers, en ik begrijp ook heel goed dat het buiten je blikveld gebeurt.

Brugpiepers.

Mijn zoon ging van een basisschool dichtbij naar een vo 10 km. fietsen verderop. Daar was een kantine, supermarkt ernaast en lange schooldagen. Zijn zakgeld ging op aan lekkere snacks en snoep. Eigenlijk is dat langzamerhand vanzelf weer minder geworden. Als je niets spaart heb je geen geld voor andere dingen die je ook graag had willen hebben. 20 Euro lijkt even veel geld, maar is toch maar een euro per schooldag.
Zoon kocht na verloop van tijd nog wel wat lekkers, alleen niet iedere dag, hij werd weerbaarder tegen de verleiding van het lekkers.

Ik zou het dit verdere schooljaar wat aanzien of ze moet echt enorm aankomen. Dat dikker worden herken ik niet, het snoepen viel samen met zijn harde groeien en langere afstanden moeten fietsen.

bertje1

bertje1

13-12-2014 om 15:12

aankomen in de brugklas

het is erg vervelend, maar het gebeurt ontzettend veel: in groep 7-8 is er overgewicht (of niet) en in 1 en 2 komen ze vreselijk aan. Dit is niet zo handig, naast dat het ongezond is.
Ga eens naar een dietist (is gratis), met name een die echt naar het gedrag kijkt en niet naar het snoepen (ze weet best dat dit niet goed is)
Eenmaal een snoeper dan blijf je snoepen vanwege de gewenning.

bibi63

bibi63

13-12-2014 om 15:12

Ik herken het verhaal van wil40

Ook bij ons werd het minder en dochter werd ook niet dikker (groeispurt). Maar dat neemt niet weg dat ik dat overdadig snoepen en snacken niet fijn vond. Ik heb daar een gewoon gesprekje met haar over gevoerd. In de trant van 'je moet het zelf weten, je hebt die vrijheid', maar probeer het een beetje in te perken. Stel jezelf wat limieten. Dus bijv. iets van snoep kopen met de rest als je vind dat dat 'moet' en/of je er trek in hebt, maar beperk dat tot een rolletje. Spreek voor jezelf 1 dag in de week af, dat je als lunch iets anders eet dan je bammetje. Dat houdt het leuk en speciaal en scheelt je een boel geld. Bij ons werkte dat.
Bibi

Mijntje

Mijntje

13-12-2014 om 17:12

ongelukkig of onzeker

Ik denk ook niet dat het jullie bedoeling is om er eten (of snoep) van te kopen, ze komt bij jullie niet om van de honger. Heb het daar dan met haar over. Wil ze niet liever ergens voor sparen?
Als ze er snoep van blijft kopen heeft ze niet meer genoeg voor cadeautjes of andere dingen. Zonde. Wat vindt ze daar van?
Maar dat ze het stiekem koopt betekent ws dat ze niet gelukkig of onzeker is, voorstelbaar op deze leeftijd.
Kan je hierover contact krijgen met haar?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.