Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Puravida

Puravida

10-07-2017 om 16:07

Zoon wil niet bij tante logeren

(Onder andere nik ivm herkenbaarheid)
Zoon (net 13) is bevriend met zijn even oude neef, ze wonen niet in dezelfde plaats maar wel op fietsafstand. Neef logeert hier af en toe, maar wil nu dat zoon ook een keer bij hem gaat logeren. Best logisch, alleen: zoon wil niet. Hij is gevoelig en kan heel slecht tegen boosheid, geschreeuw en ruzie. De moeder van neef is nogal explosief en houdt zich niet in als haar iets niet bevalt, ze kan dan flink te keer gaan. Zoon vindt dat heel naar en wil daarom niet logeren.
Nou hoeft dat ook niet van mij, maar neef wil weten waarom zoon niet komt. Zoon wil hem de ware reden niet vertellen, het gaat tenslotte om zijn neef's moeder. Ik wil het neef wel proberen uit te leggen, maar dat gaat dan aan tante doorverteld worden als "Jonas komt niet logeren omdat hij bang is dat jij gaat schreeuwen" en daar gaat tante weer boos om worden, terwijl we net een beetje normaal met elkaar omgaan. (Een paar keer grote ruzie gehad helaas)
Wat kan ik het beste doen? Een smoes verzinnen samen met zoon als neef er weer op terugkomt? Toch de waarheid vertellen? En hoe breng ik het dan zo neutraal mogelijk?

Mijntje

Mijntje

heimwee

laat hem zeggen dat hij snel heimwee krijgt. Dat lijkt me het beste (is tenslotte ook zo, als hij het er naar vindt krijgt hij acuut heimwee )

Anja

Anja

herkenbaar

Mijn zoon houdt gewoon sowieso niet van logeren, nooit leuk gevonden. Kinderen mochten wel bij hem slapen maar hij ging niet bij anderen slapen. Hij is erg gehecht aan zijn eigen bed en kamer. Dus wellicht kan je dat ook gewoon zeggen als hij heimwee niet leuk vindt om te zeggen. Nou ik dit zo zeg, kan dat van mijn zoon ook wel heimwee zijn, alhoewel we op vakantie met zijn allen het nooit een probleem is ;-)
De keren dat hij bij een ander sliep, sliep hij gewoon niet lekker, die andere kinderen wilden ook altijd 'keten', terwijl hij gewoon slapen wilde (bij ons thuis daarom ook maar een paar kinderen die mochten logeren (de rustige types)

Tango

Tango

10-07-2017 om 17:07

Heb je het over mijn kind, Anja?

Hier dus ook zo'n zoon die niet van logeren houdt en ook graag liever wil slapen dan keten. Met moeite logeert hij weleens bij opa en oma en gaat hij op kamp, maar dat laatste zou hij zonder problemen overslaan.
In ons geval zou ik dus ook gewoon zeggen dat zoon niet zo van logeren houdt. Een heel eerlijk antwoord.

Lente

Lente

10-07-2017 om 17:07

Ik zou zeggen dat je zoon moeite met logeren heeft

en dat vertel jij dan aan de tante. Als ze doorvraagt, zeg je nog een keer of een paar keer hetzelfde.
'het is voor hem een te hoge drempel'
'hij durft het niet aan'
'misschien dat hij er volgend jaar aan toe is'
'ja, jammer dat het er niet in zit'

Je zoon kan dan aan neef vertellen dat jij het al uitgelegd hebt aan zijn moeder.

Veer

Veer

10-07-2017 om 18:07

Had ik met een vriendin

Haar kinderen sliepen soms bij ons. En zij wilde zó graag dat mijn kinderen ook bij haar kwamen logeren. Maar, mijn kinderen wilden niet, en ik ook niet. Ook bij hen kon het er explosief aan toe gaan, scènes aan tafel als kinderen hun bord niet leegaten enzo. Echt niet fijn om daar getuige van te moeten zijn....

Voor mij was het relatief makkelijk. Mijn vriendin wist dat mijn kinderen wel eens ergens ander gingen logeren, dus 'durven niet/heimwee' was geen optie. Dus had ik steeds een ander smoesje: kan niet, te moe, de dag erna andere plannen, schikt niet.
En wilde ze op langere termijn een logeerpartij plannen, dan zei ik dat ik logeerpartijen niet op voorhand wilde vastleggen. Ze zal me wel een muts gevonden hebben... maar het was niet anders.

Maar, bij een neefje is dat denk ik moeilijker. Logeert jouw kind nooit ergens anders, of weet tante het niet als het wel zo is, dan is de eerder genoemde heimwee-smoes prima!Meteen doen!
Als ze weet dat jouw zoon wél eens succesvol elders logeert, tja dan is het moeilijker. Dan kom je uit op óf de waarheid vertellen (zou ik niet doen, is vragen om gedoe), of de boot afhouden (zie mijn smoezen). Meer mogelijkheden zie ik niet.

Pirata

Pirata

10-07-2017 om 19:07

Ik weet niet

Ik schijn ook aan stemverheffing te doen maar de kinderen vinden dat... lollig.
Daarom zou ik de neiging hebben dit juist wel te benoemen. Mijn puber vergelijkt me met zijn favo-docent die ook af en toe uit de slof schiet. "Ze is zooooo grappig, dan ontploft ze, gaat de klas uit, komt terug met capuccino en zegt:zo, waar waren we gebleven. Ze lijkt net op jou whaaaah".
Misschien kan je kind er beter mee omgaan als hij begrijpt dat volwassenen ook niet perfect zijn?

Puravida

Puravida

10-07-2017 om 20:07

Heimwee

Ik was zo bezig te bedenken hoe ik het moest brengen, dat de optie "heimwee" niet in me opkwam. Terwijl het natuurlijk erg voor de hand ligt. Zoon logeert alleen bij opa's en oma's dus het is niet onwaarschijnlijk. Hij vond het wel prima, zei hij net, om het daarop te gooien. Dus dank!
Pirata, je kunt de uitbarstingen van tante echt niet grappig vinden. Ik weet wel wat jij bedoelt, en zoon heeft ook zo'n docent en dat is best te doen, maar tante is gewoon heel heftig. Eerlijk gezegd vind ik het zelf ook heel naar om mee te maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.