Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Hadewich
03-02-2015 om 19:02
Zoon van 15 niet te motiveren
Mijn zoon van 15 is niet te motiveren voor andere dingen dan schermpjes. Hij had een baantje, maar contract werd om onduidelijke redenen niet verlengd. Hij sport niet, het enige wat hem leuk lijkt is tennis. Maar ook daar loopt hij niet hard voor, er was een open dag bij de tennisvereniging bijvoorbeeld maar wij kregen hem niet mee. Het enige wat hij kan bedenken is pc en ipad, grmf...
Ook zijn vrienden zijn zo. Hij sprak nog wel eens met ze af, maar nu blijven ze liever thuis om dan met skype erbij met elkaar te gamen. Zoon zou dan nog wel eens met ze willen afspreken om bijvoorbeeld naar de kfc te gaan maar daar zijn die vrienden ook niet voor te porren.
Het is allemaal zo passief!
We hebben hem nu voor vanavond verboden om ipad of pc te gebruiken (heeft hij vanmiddag al 2 uur gedaan). Hij moet maar eens na gaan denken over wat hij nu wél wil, iets actiefs of sociaals met echte mensen onder handbereik.
En ik wil dat hij weer op zoek gaat naar een baantje.
Maar kunnen we nog meer doen? Herkennen jullie het?

Barvaux
Hadewich
Vanmiddag al 2 uur gamen en nu mag hij niet meer. Heeft hij geen huiswerk? Zijn zijn cijfers goed?

Hadewich
huiswerk/cijfers
Hij was vanmiddag vrij, had zijn huiswerk al gedaan. Cijfers zijn voldoende/goed. Dat is het probleem niet gelukkig! Hij weet dat zijn huiswerk eerst moet.

AnneJ
03-02-2015 om 20:02
baantje
Heeft je zoon geen behoefte aan meer zakgeld? Dan is hij daar blijkbaar ook niet zo voor te motiveren.
Overigens, wat zou je wensen dat je zoon dan wel doet als hij niet op een 'schermpje' mag?
Ik denk altijd maar aan hoe ik zelf vroeger hele tijden elke vrije minuut aan het lezen was. Dan is het gamen, en contacten met vrienden, denk ik zelfs veel 'actiever'.
Ik zou eerder kijken wat je als 'alternatief' wil dan schermtijd te beperken. Een kind gaat niet spontaan wat anders doen als er geen scherm is. Ja, sommigen wel, maar waarom zou je dan niet eerst bedenken wat je wel wil?
En wat is eigenlijk het probleem? Denk je echt dat je zoon er minder van wordt als hij meer uren doorbrengt achter een scherm? Hoe dan?

Hadewich
Nou...
Ik vind dat hij er te veel mee bezig is. Hij heeft ook al tijden slaapproblemen. Daarom hadden we al ingesteld dat hij om 21 uur moet stoppen met pc of ipad, in de hoop dat hij dan beter slaapt. Dat lijkt wel iets te schelen.
Als hij ook nog andere bezigheden had zoals baantje of sport of andere hobby, dan zou ik het niet zo erg vinden. Maar het is echt het enige wat hij doet. Hij weet ook echt niks anders.
Ik heb hem nu voorgesteld om een keer wat vrienden uit te nodigen, wat lekkers te halen en dan gaan pokeren of monopoly spelen, zonder schermpjes. Daar was hij wel enigzins positief over.

Hadewich
Op zich is het skypen natuurlijk wel sociaal bezig zijn. Ik hing vroeger uren aan de telefoon, maar was ook veel aan het teuten met vriendinnen, of aan het lezen. In ieder geval meerdere verschillende dingen. Mijn dochter doet ook meer verschillende dingen.

Karen
03-02-2015 om 21:02
Samen op pad
En (meer) samen op pad en de 'dagelijkse' dingen doen? Hij klinkt niet onwillig, dus samen koken, boodschappen doen, een stuk wandelen, fietsen. Als zijn vrienden niet de deur uit willen of hoeven is het ook wel een heel grote stap om dingen in je eentje te ondernemen.

Hadewich
03-02-2015 om 22:02
hm nee...
Ook niet helaas...Hij wil nooit mee als wij op pad gaan, behalve met een flinke storm ofzo, als het spectaculair is. Koken is ook al niet aan hem besteed...:(

Mijntje
04-02-2015 om 10:02
boek
Een muziekinstrument? Of meer interesse in muziek/concerten etc?
Koop anders een programmeerboek voor hem, dan leert hij nog wat zinnigs achter dat beeldscherm.

Hadewich
04-02-2015 om 13:02
programmeren
Misschien is dat programmeren inderdaad wat voor hem, dat is toch wel wat anders dan alleen maar gamen!
Muziek is niks voor hem, hebben we ook al geprobeerd. Hij wilde een bepaald instrument bespelen, maar dan wil hij dat ook meteen kunnen, zonder oefenen. En dat werkt niet hè!

Karen
04-02-2015 om 16:02
Nog even samen
Sommige dingen kun je misschien beter niet vragen/overleggen. Bijvoorbeeld: we gaan voordat we naar oma's verjaardag gaan een wandeling maken. (ik verzin maar iets). Dan heeft hij dat in elk geval gedaan en wie weet vindt hij het best fijn? Zeker als je niet gewend bent regelmatig iets dergelijks samen te doen is het 'vreemd' en ook zal hij als je het als vraag voorlegt 'nee' zeggen.

Hadewich
04-02-2015 om 16:02
Karen
Dat doen we ook hoor! Hij gaat dan wel mee, na een hoop gemopper. Hij was natuurlijk ooit wel gewend om dingen met ons samen te doen, maar ik vind het wel logisch dat een puber vaker zijn eigen plan trekt. Alleen is het bij hem nu 'nooit meer mee' geworden.
Het is wel een kind dat altijd wat anders wil dan de rest van het gezin: willen wij lopen, hij wil fietsen. Willen wij een ijsje halen, dan wil hij een broodje. Willen wij deze film zien, dan wil hij die film zien...

Mussie
04-02-2015 om 18:02
Mijn 16jarige
O Hadewich, ik wou dat je mijn buurvrouw was. Dan konden we onze pubers samen op pad sturen. Kan me niet schelen wat ze zouden doen, als ze de deur maar uit waren. Ik probeer inmiddels een beetje andersom te denken. Count your blessings, zeg maar. Zoon haalt redelijke cijfers, drinkt geen alcohol, blowt niet en ik heb hem het grootste deel van de tijd veilig thuis zitten. Ik hoop maar dat het een fase is. En zoals jij ook zegt, zijn sociale leven speelt zich af via dat scherm. Dus ik heb eigenlijk geen zin om dat te verbieden.

Hadewich
04-02-2015 om 18:02
haha mussie
Dat zou leuk zijn, hihi! Ik hoop ook maar dat het een fase is...Dit weekend heeft ie afgesproken om te gaan poolen, yes! :-)

Machteld
11-02-2015 om 08:02
mag ik dan aan de andere kant wonen?
Hadewich,één en al herkenbaar. Aanvankelijk hadden we gezegd, zolang je cijfers maar goed zijn is het oké. De laatste tijd nam het steeds meer de vorm van een verslaving aan. Door een combinatie van dingen (ik "betrapte" hem 's avonds laat achter dat ene spel)hij hield zich niet meer aan afspraken en hij had de week ervoor met weinig huiswerk toch twee 4-en binnengesleept, hebben we na een ruzie echt besloten de zaak aan banden te leggen. Toen ontdekte ik ook nog (geschiedenis)dat hij soms 's nachts tot 4 uur zat te gamen(wel in het weekend maar toch)Kortom ik heb zijn computer nu op ouderlijk toezicht gezet. De nacht is helemaal geblokkeerd en de andere tijden moet hij mij vragen om het te "unlocken"(ik moet zeggen ik zou het liever anders willen maar er zijn beperkte mogelijkheden)
dit alles omdat we wel kunnen zeggen je mag in het weekend 2 uur gamen maar ik weet dat als we weggaan we er geen controle meer over hebben. Hij mag nu door de weeks 1 uur en het weekend 2 uur.
Ik denk dus wel dat je het moet begrenzen en dat ze dan andere dingen gaan doen. wij doen ook genoeg als gezin, spelletjes tv kijken dan doet hij wel mee. Skypen mag hij van mij wel dat is het contact met zijn vrienden.
groetjes Machteld

Hadewich
11-02-2015 om 12:02
Haha
Haha, dat wordt gezellig met zijn allen! Zoonlief zit, als wij niet thuis zijn, helemaal lang achter die pc, maar normaal moet hij doordeweeks om 21 uur stoppen en in het weekend om 22 uur. Daar houdt hij zich vrij goed aan, komt uit zichzelf naar beneden.
Hij heeft nu, na flink nadenken, een nieuwe hobby gevonden, darten! Gewoon een dartboard op zijn kamer, hoop dat hij zich daar veel mee gaat vermaken.

Christel
12-02-2015 om 16:02
Ik wil ook jullie buurvrouw zijn
Mag dat? Het grote verschil hier is dat zoon van 14 dramatisch slechte cijfers haalt en op deze manier over 5 jaar nog in Havo 3 zit. Het interesseert 'm geen fluit allemaal. School heb ik maar losgelaten, hij blijft zitten dit jaar. De playstation is een heilig apparaat in zijn kamer. 's Avonds moet na 21.00 uur alles aan beeldscherm uit, hij heeft ontzettend moeite om in slaap te komen en ik hoop dat dit helpt.

Christel
12-02-2015 om 16:02
Overigens
zit mijn zoon wel op scouting en is hij zaterdag vanaf een uur of 2 tot 's avonds laat daar (en daar hebben ze geen playstation).
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.