Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

FanvanNCIS
13-09-2014 om 15:09
Zoon pakt ongevraagd geld
Goedemiddag,
Heb me net aangemeld en wil graag wat voorleggen.
Voor de 2e x heeft zoon (13 jaar) geld gepakt. De eerste keer kwam ik daar na een dag achter. Heb er toen niets van gezegd omdat ik twijfelde of ik het toch niet zelf had uitgegeven.
Nu, de 2e keer, weet ik het wel zeker. Begin van deze middag: er zat nog 170 Euro in mijn portemonnee waarvan 1 briefje van 20 wat nu weg is en ik ben zelf niet weggeweest. Het vervelendste vind ik de ontkenning. We zijn met ons tweeën en er is dus geen andere broer of zus die het gedaan kan hebben.
En onze kat zal ook niet zelf zijn whiskas hebben gekocht .
Ik vind het niet erg als hij vraagt of hij wat geld mag meenemen als hij met vrienden weggaat. Maar dat stiekem pakken, niet zeggen en nog ontkennen ook vind ik zacht gezegd niet leuk. Het lijkt wel alsof hij denkt: hee, mama heeft zat geld nu, daar kan ik best wat van pakken.
Ik baal hier zo van. We hebben verder geen problemen samen, op school gaat het goed, genoeg vrienden, hij is sociaal, knuffelkont, hij is geen binnenvetter, vertelt normaal gesproken alles (alleen dit dus niet).
Wie heeft dit ook aan de hand gehad en hoe hebben jullie/jij dit opgelost?
Alvast bedankt.

FanvanNCIS
13-09-2014 om 18:09
de vraag stellen en dan is het soms al opgelost
Heb zoon erop aangesproken, dat ontkennen weinig zin had, aangegeven dat ik het jammer vond dat hij het niet vroeg/durfde te vragen. Waarom hij het had gepakt en hoe hij er vanaf nu zelf mee om zal gaan.
Antwoord zoon: weet ik niet (waarom hij het had gepakt), en hoe nu verder in het vervolg, gaf hij aan het gewoon te vragen.
Er is hier in huis niets wat niet besproken kan worden nl, hoe lastig hij iets soms ook vindt om aan te kaarten, en dat weet hij.
En vwb opvoeden in geldzaken: hij krijgt zakgeld (en op = op), ik spaar automatisch voor hem en 1x in de week krijgt hij geld (3 Euro)om op school in de kantine iets te kunnen kopen. Verder gewoon brood mee.
Allicht dat er toch nog dingen voor verbetering/verandering vatbaar zijn.

tante Sidonia
wat me opvalt
Is dat je het hebt over wegpakken. Een jongen van 13 die dit doet is aan het stelen. Wegpakken duit op weinig besef; bijv. een kind van 3 die dit doet; die doet dat zonder besef. Kan het zijn dat jij het op die manier minder zwaar probeert te maken? Want ik snap dat het je best aangrijpt dat hij dit gedaan heeft. Maar een kind wat steelt is niet direct verloren. Maar er moet wel stevig ingegrepen worden. Je moet echt heeeeeel duidelijk maken dat dit niet kan en dat er gevolgen zitten aan dit gedrag.
Je moet je ook goed realiseren dat als je dit met de mantel der liefde bedekt je voor hem een hele positieve ervaring creeert m.b.t. stelen. Namelijk dat het niet zo moeilijk was, dat hij genoot van het geld en dat hij een moeder had die was geschokken en wel even boos, maar ach. Dat is dan zo weer over.... Je geeft hem op die manier een hoop redenen om het nog eens te doen.
En nu....? Mijn tips:
Ik zou van hem eisen dat het geld wat hij van je gestolen heeft, terugkomt. Uit de lengte of uit de breedte: het moet terug. Desnoods gaat hij ervoor werken, bedenk het maar maar hij moet echt voelen wat hij gedaan heeft. Als hij het nog niet uitgegeven heeft dan is dat mooi, dat is dat zo geregeld. Maar is dat wel zo dan zullen jullie samen over de manier waarop moeten spreken.
Merk je dat er iets gedaan is, wat jij al zeker weet, dan zou ik geen vraag stellen maar een constatering meedelen. Je stimuleert bijna het liegen als je dan gaat vragen of hij iets gedaan heeft, daarmee maak je liegen een soort gewoonte.
En verder zou ik er zakelijk mee om gaan. Dat houdt in dat je voortaan zorgt dat hij niet meer kan stelen. Het is namelijk ook zo dat iedere keer dat je hem de kans geeft dit te doen, je meewerkt aan een gedragspatroon wat zich vast kan gaan zetten. Ik zou ook met zoveel woorden zeggen dat hij bewezen heeft niet te vertrouwen te zijn en dat dit vertrouwen opnieuw moet groeien.
En dus ook serieus zorgt dat hij niet bij het geld kan. Kan hij trouwens ook op je pasje? Er zijn namelijk ouders die hun kinderen geld laten opnemen, en dan ben je helemaal het overzicht kwijt, dus dat zou ik dan terugdraaien.
Met zakelijk ermee omgaan bedoel ik ook dat je moet zorgen dat je er niet te emotioneel over bent. Dat is ook nergens voor nodig, want het is op zich geen heel raar gedrag al moet je wel nu heel adequaat reageren. Het lijkt me best lastg omdat je alleen met hem bent, je staat er maar alleen voor.
Wat betreft de andere dingen: hoeveelheid zakgeld is vlg. mij vrij normaal. Wat hij meer wil kan hij inmiddels gaan verdienen met folders lopen of zo.
succes!

Piano
Hopelijk opgelost
Volgens mij heb je het prima aangepakt zo.
Hij krijgt van jou dus 3 euro per week om wat op school te kopen. Voor alle andere dingen (kleding, feestjes, bios, zwembad e.d.) krijgt hij geld van jou?

tante Sidonia
oh ja en nog iets...
Je geeft aan dat je het jammer vindt dat hij het niet gewoon gevraagd heeft. Is het dan zo dat hij geld van je krijgt op het moment dat hij dat vraagt? Of was er een bepaald iets waar hij geld voor nodig had, wat hij normaalgesproken wel van je krijgt?
Je moet namelijk wel ook duidelijk belijven, dat je niet de indruk wekt dat hij kan vragen wat hij wil en dat allemaal gaat krijgen.... zodat hij maar niet steelt?

Tante Tiny
13-09-2014 om 19:09
Eens met Tante Sidonia
Hij moet het geld wel teruggeven. Geen zakgeld en geen 3 euro per week meer totdat het geld is terugbetaald.

FanvanNCIS
13-09-2014 om 20:09
antwoord op de reacties
@Tante Sidonia, idd, je hebt gelijk. Stelen is ook een beter woord. Ik heb het woord gepakt idd bewust gebruikt omdat het van mij was en niet van iemand anders/uit een winkel. Niettemin komt het wel op stelen neer. Van een ander zou ik het idd stukken erger vinden omdat er dan derden gedupeerd /bij betrokken worden en nu kan ik het nog binnenshuis oplossen.
Het geld is op. Heb gevraagd wat hij ervan gekocht heeft. Snoep o.a. en dat hebben we hier in huis heus wel. Daar ligt het niet aan. Op de vraag waarom dan wel, kwam ook niet een duidelijk antwoord.
Nee, hij kan niet op mijn pasje. Die krijgt hij ook niet mee. Omdat ik er de 1e x niet zeker van was, heb ik idd een paar keer mijn portemonnee ergens anders gelaten, laptoptas. Maar weet je, dat vind ik geen fijn idee, dat ik mijn portemonnee moet gaan verstoppen.
En besef heeft hij wel, want toen ik aankaartte dat ik het eerder ook had gemerkt, gaf hij dat ook gelijk toe. Hij heeft ook sorry gezegd, heel berouwvol. Ik ben een heel redelijke moeder alleen deze schoot me echt in het verkeerde keelgat. Deze geldkwestie was helaas wel een herhaling.
Heb aangegeven dat ik het nu lastig vind om mijn tas te kunnen laten liggen waar die ligt, zonder dat er gelijk in gesnuffeld wordt/geld uit gehaald wordt. Dat ik het niet fijn vind dat ik hem daar idd niet in kan vertrouwen kennelijk.
Over emotioneel erover zijn, nee hoor, dat verder niet. Ben niet uit mijn plaat gegaan o.i.d. Ik heb wel duidelijk aangegeven dat hij niet zomaar moet denken dat als hij geld ziet, dat dat gelijk maar gespendeerd moet worden en dat hij zich moet beseffen dat geld in portemonnee dus niet gelijkstaat aan ‘fun’ geld.
En nee, hij krijgt zeer zeker niet zomaar voor alles geld mee. Soms een extraatje.
Met iets vragen bedoel ik ook vragen in het algemeen, niet per se geld gerelateerd. Kan ook zijn dat hij graag wil dat er 3 vrienden komen logeren en ik daar geen zin in heb bijv. op dat moment (drukke werkweek achter de rug bijv.)
@Piano: kleedgeld heeft hij niet dus dat komt idd van mij af. Ik weet niet of kleedgeld op 13-jarige leeftijd (al) gangbaar is? Feestjes zijn op zijn leeftijd ook nog niet echt gangbaar, althans, hier in de regio niet iig. Die enkele keer bios is op een verjaardag (dus al betaald door de ouders) of gaat hij met mij. Naar het zwembad gaan ze niet want we hebben een meertje in de buurt of anders bij elkaar thuis.
@Tante Tiny, die 3 Euro voor school houdt idd voorlopig op. Daar zit hij dan weer niet mee want dat was destijds een afspraak van mij uit gemaakt en die dag dan brood mee, zit hij niet mee. Zakgeld idd ook even niet.
En nogmaals, het staat hier thuis vrij om iets te vragen en wanneer ik nee zeg, doet hij daar verder ook niet moeilijk over, gaat geen discussie aan o.i.d.
Voor mij zit het ‘m meer in het stiekeme, het liegen. Of dat nu pubergerelateerd is of niet, ik hou er niet van, nouja, wie wel.
Hoewel ik niet zal zeggen ‘mijn kind doet dat nooooit’, want kennelijk dus wel en met die kant van hem moet ik weer een andere opvoedkant inslaan. Waarschijnlijk is dat inherent aan opvoeden. Of ik dit stukje leuk vind? Nee, dacht dat ik hem tot nu toe daarin goed mee heb gegeven wat wel en wat niet kan.
Dank voor jullie antwoorden tot nu.

FanvanNCIS
13-09-2014 om 21:09
toevoeging
En stel dat hij wel ongelimiteerd van mij geld zou krijgen, dan heeft hij toch al helemaal geen reden om het stiekem te hoeven/moeten stelen/pakken.

AnneJ
storm in een glas water
De meeste kinderen stelen weleens iets in hun leven. Zoon heeft inmiddels ervaren hoe zo iets gaat en zal er beschaamd over zijn. Helemaal niet nodig en niet aangenaam in de omgang.
Weer wat geleerd.
Meer is het niet denk ik.

FanvanNCIS
aan AnneJ
Ongetwijfeld. En ik ben ook zeker niet iemand die daar dan nog dagenlang over blijft mokken of zoon laat merken dat zijn gedrag niet kon. Uitgesproken, daar afspraken over gemaakt en dan is het wat mij betreft ook wel klaar. D.w.z. ik blijf het niet voor zijn voeten gooien dat hij oneerlijk is geweest.

Piano
13-09-2014 om 22:09
Goed van jou
Nogmaals, ik denk dat je het heel goed aanpakt. Geen drama ervan maken.
Hier geven we wel kleed- en zakgeld per maand. In een ander draadje wordt er toevallig over gediscussieerd.

FanvanNCIS
13-09-2014 om 22:09
@Piano
Ben hier net nieuw dus heb nog niet erg gekeken naar andere draadjes. Ga ik uiteraard wel doen. Soms kan meelezen al veel opheldering geven. Dank je.

Elisa Gemani
15-09-2014 om 17:09
Financiën
Lijkt mij ook dat je het zo goed hebt aangepakt en afgehandeld. Maar misschien zou het ook helpen als je zoon toch wat meer ruimte, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid krijgt wat financiën betreft om zo ook meer inzicht te krijgen in de waarde van geld. 3 Euro per week zakgeld is vrij weinig voor een 13-jarige. Dat bedrag zou je iets kunnen ophogen. Verder wellicht ook kleedgeld invoeren en zijn eigen rekening laten openen. Hem ook leren sparen van het (zak)geld in plaats van dat jij alleen voor hem spaart. Wil hij meer geld, dan moet hij maar een bijbaantje zoeken of klusjes gaan doen. Kijk eens op de site van het Nibud http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/kinderen-en-geld/financiele-opvoeding.html
En voor je zoon is de site van het Nibud voor scholieren leuk en informatief http://www.nibud.nl/scholieren/home.html
Mijn zoon is ook 13; hij krijgt 5 euro zakgeld per week. Daarnaast werkt hij op zaterdag bij de plaatselijke super. Oma heeft soms wat klusjes voor hem zoals het gras maaien en daar krijgt hij dan een paar euro voor. Hij heeft zijn eigen bankrekening en pasje. Ik krijg nog veel mooie tweedehands kleding/schoenen voor hem dus kleedgeld is nog niet aan de orde maar hij moet bijvoorbeeld wel meebetalen aan een nieuwe mobiel of computergame, als hij er op uit gaat met zijn vrienden etcetera. Niet eens zozeer omdat ik het zelf niet breed heb, maar vooral zodat hij de waarde van geld leert. En dat doet hij; hij geeft liever geen geld uit dan wel. Ik moet hem soms zelfs aansporen om wat geld uit te geven omdat hij een echte vrek lijkt te worden;-) Maar hij spaart nu ook al zelf voor zijn rijbewijs oid dus dat vind ik wel heel knap van hem. Ga eens om de tafel zitten met je zoon om over geldzaken te praten en kijk of je tot een goed en redelijk compromis kan komen.

Barvaux
15-09-2014 om 21:09
elisa
Er is helemaal niet gezegd hoeveel zakgeld hij krijgt. Hij krijgt namelijk NAAST zijn zakgeld 3 euro per week om iets te kopen op school.
Voor de TS: ik zou die 3 euro in 12 euro per maand zakgeldverhoging doen. Kan hij zelf kiezen wanneer hij iets koopt en wanneer niet. Twaalf euro omdat je ook vakantieweken hebt waar hij niets hoeft te kopen. Mijn kinderen kopen juist minder op school omdat het van hun zakgeld af gaat. Als ik ze eens per week uit mijn portemonnee geld geef om iets te kopen dan doen ze dat ook. Veel te makkelijk want het is dan 'mijn' geld en niet van hun.
Overigens krijgen ze hier niet zoveel geld om iets van te kopen maar jij geeft 3 euro per week, vandaar.

Elisa Gemani
15-09-2014 om 21:09
Barvaux
Ah, ik zie het; misgelezen;-) Maar net als jij zou ik die drie euro bij dat zakgeld doen en als hij iets op school wil kopen, dan van zijn eigen geld. Doe ik ook met zoon. Anders gaat het idd veel te gemakkelijk en wordt het te "gewoon". Financiële bewustwording begint met kleine dingen. Maar mijn zoon weet bijvoorbeeld ook dat als ik 100 euro in mijn portemonnee heb, dit mijn geld is voor een hele week boodschappen en eventuele andere uitgaven. En als dat op is, is er geen geld meer voor boodschappen, laat staan voor extraatjes. Het is een kwestie van kiezen of delen oftewel de tering naar de nering zetten. En dat leer je vooral door zelf te doen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.