Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

bianca
23-11-2017 om 00:11
zoon geeft toe te hebben gedronken
Onze zoon van 15.9 jaar heeft toegegeven afgelopen weekend te hebben gedronken op een feestje. Hij had 4 glazen bier op en 2 flesjes jilzz.Best veel dus voor een eerste keer. Hij bleef daar slapen en vertelde het de dag erna. Uiteraard ben ik erg geschrokken maar heb hem gezegd dat ik zijn eerlijkheid waardeer. Ik heb hem gevraagd naar de rede vh drinken en het ging vanzelf.. hij was nieuwsgierig.. en het was nog bevallen ook.
Ik heb hier best wel moeite mee en weet niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan. Hoe hebben jullie erop gereageerd toen jullie dat nieuws hoorden.
Mijn man heeft onze zoon gewezen op de gevaren maar ja het was al gebeurd. Ik heb aangegeven er niet achter te staan... Maar ik vind dit zo lastig.

Triva
23-11-2017 om 05:11
ter verduidelijking
Heb je nooit over alcohol gepraat met hem of begrijp ik je verkeerd?

AnneJ
23-11-2017 om 08:11
Afspraak niks
https://www.trimbos.nl/actueel/nieuws/bericht/?bericht=2449
De campagne NIKS18. Er zijn wat tegenstrijdige berichten. Overall daalt het middelengebruik, behalve onder bepaalde scholieren. Dat ligt aan de ouders.:-)
https://www.youtube.com/watch?v=8284fZCmxNc16-18 jarigen zijn niet minder gaan drinken. Door groepsdruk en ouders die het laten afweten.:-)
https://www.jellinek.nl/familie-en-omgeving/ouders-en-opvoeders/gesprekstips/gesprekstips-alcohol/
Gesprekstips.
Hier heb ik ingezet op matigheid, als familiekenmerk, en niet op niks18. Met social stories over goede en foute voorbeelden in de familie of bekenden.
En uiteraard ook zelf het goede voorbeeld geven.
Het is lastig want inderdaad groepsdruk, nieuwsgierigheid. Maar gelukkig zijn het nog steeds geen kinderen voor zuipvakanties.
De een drinkt niet, de ander zeer incidenteel.

Jo
23-11-2017 om 09:11
@ Bianca
De eerste keer dat ik verdacht gedrag op merkte bij mijn dochter was op een doordeweekse maandag.
Mijn dochter was hoogstens 14 jaar toen ze op maandag middag ging chillen met een paar vrienden na schooltijd bij vriend X thuis. Ach, zijn ouders hadden een enorme drankvoorraad, die zouden echt niet merken als die was geslonken.
Bij een vriendinnetje bleek ze zo nu en dan te blowen, gewoon in bijzijn van haar moeder.
Met roken is ze gestopt toen ze 16 werd (destijds de leeftijd dat het legaal was), drinken hield ze toen al lang voor gezien en ging naar feestjes met een fles Spa blauw.
Helaas voor ons, pubers experimenteren.

Kaori
23-11-2017 om 10:11
niet drinken en niet verkopen
De wet geeft alleen aan dat het niet verkocht mag worden aan 18- er is geen regel die zegt dat ze geen alcohol mogen drinken, dat is iets dat je binnen je gezin afspreekt.
Er is ook geen wet die particulieren verbied om alcohol aan gasten van 18- te schenken. Dus het kan ook nog zo zijn dat andere ouders jouw puber gewoon alcohol serveren als hij aangeeft een biertje te willen.
Ik verwacht van pubers dat ze gaan expirimenteren en dat je daar al veel eerder over spreekt wat je precies verwacht.
Dat je geschokt bent dat je zoon expirimenteerd bij bijna 16 verbaasd mij.
Ik houd er rekening mee dat mijn 12 jarige dat al veel eerder gaat doen. Zelf was ik ook een jaar of 13, ik vond het niet lekker dus heb tot mijn 40e geen druppel meer gedronken.
Zeker met pubers is het van belang om in gesprek te blijven. Ik denk dat rond uit verbieden, tenzij iets wettelijk verboden is, weinig zin heeft.

Okkie
23-11-2017 om 11:11
experimenteren
Ja, pubers houden van experimenteren. Ook met alcohol. Dat je praat over gevaren, prima, maar dat is een ver van mijn bed show voor een puber. Om kort door de bocht te gaan, daar heeft ie geen boodschap aan.
Ik zou in ieder geval niet een gesprek in gaan met praten of het iets ergs is wat hij gedaan heeft en dat er straf moet komen/het verboden wordt oid. Dan wordt drinken (of wat anders) iets verboden vruchtenachtigs. Dat kan verschillende kanten opgaan. Wat ouders verbieden smaakt naar meer en hij gaat juist los. Of hij vertelt je helemaal niets meer. Dat wil je ook niet.
Wij hebben altijd gepraat over hoe verstandig ermee om te gaan. Ook hoe je om moet gaan met dronken vrienden (niet alleen laten, buiten bewustzijn ouders bellen etc). Ook thuis hebben ze wel eens een biertje gehad.
Mijn kinderen hebben ook op feestjes wel eens gedronken. Eentje is een keer dronken geweest en ze vond dat zo erg dat ze daarna tot haar 18e niet meer gedronken heeft. Dat is normaal gesproken de verantwoordelijkste van de 3. Eentje heeft op feestjes gedronken maar dat bleef binnen de perken maar wel genoeg om ook wel eens aangeschoten thuis te komen. Die raakt niet graag de controle kwijt. Vanaf zijn 18e is hij wel beduidend meer gaan drinken. Maar ja, student etc En de derde heeft heel veel geexperimenteerd als puber. Op alle fronten (seks, druks en rock n roll). Nu studeert ze, het experimenteren is er niet meer bij, drinken doet ze nauwelijks. Wel blowt ze wel eens want dat is minder calorien dan alcohol.
Ik ben wel blij dat ik altijd in gesprek ben gebleven met mijn kinderen, ook al vertellen ze niet alles. En als ze gaan stappen of naar een feestje/concert gaan, zeg ik nog altijd: "Doe geen dingen waar je later spijt van krijgt"
Ja, je kinderen worden groot. Ze doen dingen die jij liever anders had gezien maar dat hoort erbij.

Kaaskopje
23-11-2017 om 11:11
Het gesprek redelijk houden
Natuurlijk weet iedereen ondertussen dat het drinken alcohol niet gezond is, zeker niet voor het puberbrein. "Jeugd" dus ook wel. Maar verboden vruchten smaken nu eenmaal het lekkerst, dus verbieden werkt zeker niet mee bij het vergroten van inzicht.
Ik zou de ervaring niet groter maken dan nodig is. Het is gebeurd, niet zo slim van zoon, maar wel begrijpelijk. Ik vind het van groot vertrouwen getuigen dat je zoon het eerlijk heeft verteld, goed dat je daar een compliment over hebt gegeven, laat dat zo blijven.
Zolang het uitzonderingen zijn dat hij alcohol drinkt, zou ik er niet zoveel moeite mee hebben. Het rare is dat ik door dit te zeggen bijna het gevoel heb dat ik me daar niet correct mee opstel, maar ik voel het als 'realistisch'. Pubershersens zijn kwetsbaar, maar veroorzaken ook 'roekeloos' gedrag en het is uiteraard héél verstandig om alles goed te bespreken, maar als dat roekeloze gedrag dan toch eens niet te stoppen bleek te zijn, bereik je met een strenger regime het tegendeel. Dus praten, uitleggen en de nadruk leggen op 'jij bent verantwoordelijk voor je eigen gedrag, niet een ander'. En als het echt niet anders kan, een streep door een minder slimme plannen trekken. Maar dat is echt het állerlaatste wat ik zou doen.

wil40
23-11-2017 om 12:11
In gesprek blijven idd.
Bijna iedere puber probeert alles een keer uit. Natuurlijk zijn we daar als ouders niet blij mee. De tijd van zorgen maken waar ze zitten en wat ze uitvreten breekt aan.
Het hoort er toch een beetje bij op deze leeftijd.
In gesprek blijven. Het is fijn als je weet waar je zoon is, wie zo ongeveer zijn vrienden zijn en hopen op zijn goede verstand.
En zeker thuis het goede voorbeeld geven. Ik heb geen grote drankvoorraad bijvoorbeeld. Ik verbied alcohol niet, maar moedig het ook zeker niet aan.

Moeder
23-11-2017 om 14:11
Andere ouders
Maar hebben die ouders waar hij was dan drank geschonken? Dat zou ik wel kwalijk vinden.

Fiona
23-11-2017 om 14:11
Lastig
Je zoon heeft idd best veel gedronken voor een eerste keer, en het beviel goed, dus de beer lijkt los.
Aanpak moet aansluiten op individuele kind, anders sla je natuurlijk de plank mis.
Zo zullen veel pubers idd niet open staan voor gevaren etc, maar die van mij beslist wel. Die zijn zo voorzichtig aangelegd dat ik het gesprek nauwelijks hoef te voeren hierover, die zijn zelf bang voor alcohol etc.
Ik zou het heel positief benaderen dat hij open is, en dat proberen vast te houden.
Tegelijktertijd zou ik proberen samen tot een middenweg te komen. Liefst eentje waar hij zelf ook achter kan staan, want anders ga je het geheid verliezen. Deze jongen gaat denk ik de alcohol niet laten staan, ook niet als je het gaat verbieden.
Misschien een maximum afspreken aan consumpties?

Bianca
23-11-2017 om 15:11
hier zeker wel over gesproken
Uiteraard is hier zeker al wel over gesproken.. drank drugs sex. groepsdruk, sexting etcetc alles passeert hier al jaren de revue. Ik heb altijd gezegd dat ik het fijn vind als ze er open over zijn en het graag zie dat ze zich " gedragen" en het alleen doen als ze er echt achter staan en liefst leeftijdsgebonden. Dus alcohol na je 18e. tatoos idem etc etc. En zeker niet drinken/ blowen/ drugs/ sex. omdat anderen dat al doen en je vind dat je erbij moet horen. Hij taalde ook nooit naar drank.. heb hem er nooit echt over gehoord. Daarom was ik geschrokken... Toch groepsdruk?? Hij zegt van niet maar ja.....

Kaori
Moeder
waarom zou je dat kwalijk vinden? Er is geen wet die het ze verbied.
Misschien zijn hun standaarden minder hoog dan die binnen jullie gezin? Weten zij dat jij dat niet wil is ook een belangrijke vraag die je dan moet stellen.

bianca
Overigens
Verbaas ik me ook over de ouders vh meisje waar het feestje was. Die weten dat hij nog maar 15 is. Er liepen kinderen rond van 14 tm 17 jaar. Ik zou zelf nooit op zo n feestje dan alcohol schenken. Misschien naïef van mij om dat ook niet na te vragen.

Flanagan
De beer is los, of toch niet.
Hier ging zoon met schoolreisje naar Duitsland waar ze met hun 16de ook bier mogen kopen. Geen 33cl blikjes maar halve liters. Terwijl we thuis alleen bier drinken op verjaardagen, en dan nog in beperkte mate, dronk hij daar ook zijn eerste bier. Gelukig deed hij tijdens het eten van een broodje vlees.
Maar na dat turbulente schoolreisje, heeft hij thuis geen behoefte aan bier. Hi heeft zelfs commentaar als ik tijdens een diner mijn wijnglas voor de tweede keer laat vullen...
Bier of andere alcoholische dranken gaan verkeerd uitwerken als je daarnaast te weinig eet. Dat geef ik mijn kinderen mee. Dat wilt niet zeggen dat ze toestemming krijgen om onbeperkt te mogen drinken, maar dat ze nadenken over wat ze aan het doen zijn wanneer hun ouders afwezig zijn.

Jo
23-11-2017 om 16:11
@ Bianca
Je komt op mij zeker wat naïef over (niet kattig bedoeld).
Als moeder van een zeer rebelse dochter ben ik snel ontnuchterd.
Hoewel ik zelf geen druppel drink heb ik voor m'n dochter d'r 15e verjaardag een fles sterke drank gekocht (geen idee meer wat). Die fles was in binnen een mum van tijd leeg.
Reden: als ik het niet doe dan neemt wel 1 van die meiden een fles mee. Zitten ze in mijn bijzijn gezellig aan de cola waar ze wel heel erg vrolijk van worden.
Haar verjaarscadeau vond ik enkele weken later onder haar kast. Heb de wodka vervangen door water. Pas jaren later heeft ze er wat van gezegd.
En wat dacht je van pilletjes. Reukloos, goedkoop en in allerlei kleuren te verkrijgen.
Onze jeugd hoeft nergens meer moeite voor te doen. Je appt wat rond en er altijd wel iemand die weet waar er een thuis feestje wordt gehouden, of bij wie je wat kunt scoren. Ja, gewoon onder je neus terwijl jij denkt samen gezellig naar GTST te zitten kijken.
Aan leesgrage pubers (ja die bestaan echt) adviseer ik de boeken van Carrie Slee en Helen Vreeswijk. Deze schrijfsters konden beter tot mijn dochter doordringen dan welk moeder-dochter gesprek dan ook. Zelf ben ik Yvonne Keuls, schrijfster van De moeder van David S en Het verrotte leven van Floortje Bloem, zeer dankbaar voor haar wijze woorden.

Okkie
23-11-2017 om 17:11
Dit verhaal had ook het verhaal van mij en mijn dochter kunnen zijn op die leeftijd. Met dat verschil dat de drank niet in een wodkafles werd vervoerd maar in waterflesjes, frisflesjes etc. Stiekem en aanvankelijk niet zichtbaar. Voordat het uberhaupt in mij opkwam te denken dat vervoer van alcohol op die manier een perfecte dekmantel was, waren we al weer een tijd verder. Het ging mij overigens wel te ver om aan alle flesjes, doppers etc te ruiken of er drank in zat, vooral als het niet je eigen kind was.
Wat jij zegt van pillen dat klopt. Goedkoop, men (lees zeurende ouders) ruik het niet en je gaat er lekker op. Wiet in welke vorm ook idem. Ik ruik het ook wel eens achter in de tuin als de achterbuurjongen vrienden over de vloer heeft. Wat ik al eerder zei, mijn dochter rookt een joint ipv bier drinken, dat scheelt calorieen (ze probeert af te vallen). Pillen heeft ze mij nooit verteld, ik weet niet of ze die echt nooit genomen heeft, ze weet dat mijn grootste angst is dat een politieagent aan de deur komt met het verhaal dat ze verkeerde pillen heeft gehad.
Ja, een experimenterende dochter die zich niet laat tegenhouden is een heel ander verhaal dan een goed gesprek over de gevaren van alcohol. Gelukkig zijn mijn andere kinderen vergeleken met haar braveriken.
Ik moest wel enorm lachen om je verhaal over de wodkafles en de inhoud vervangen door water.

Jo
23-11-2017 om 18:11
@ okkie
Waterflesje of gecamoufleerd met cola. Begreep van mijn dochter dat zo ook de drank mee ging in de bus op schoolreis.
Als ouder denk je misschien alleen aan alcohol (of drugs) op feestjes en vanaf een leeftijd van ca. 16 jaar. Het indrinken begint gewoon (bij iemand) thuis.
Helaas kan, vooral voor meiden, die leeftijdsgrens met minstens 3 jaar naar beneden worden afgesteld. En waarom wachten op een feestje of ergens buiten staan te verkleumen, als je weet de je ouder(s) voorlopig nog wel op hun werk zijn.
Dus als je, net als ik, pas op 14 jarige leeftijd van je kind wakker word, dan loop je al geruime tijd achter de feiten aan.
Mijn dochter kon liegen alsof het gedrukt was. Later bemerkte ze dat het vertellen van de waarheid geen verbod inhield of afgestraft werd. En ja, stiekem doen was toch veel leuker dan dat 't niet wordt afgekeurd (dat betekent niet per definitie dat ik het goedkeurde). En ja, als je dan nuchter bent op feestjes dan zie je heel veel..... o.a. dronken meiden die zich laten bespugen en misbruiken door jongens. Zulke filmpjes wil je niet van jezelf op internet tegen komen.

Kaaskopje
23-11-2017 om 21:11
Bianca
Over je 'overigens'... mijn dochter was 13, toen haar vriendinhaar verjaardag vierde met haar vader als volwassen 'toezicht'. Er werd alcohol geschonken, want zo vond de vader 'liever thuis en onder toezicht, dan ergens zonder toezicht'. Gelukkig had mijn dochter er (voor zover ik weet) nog geen oren naar. We hebben haar wel laten gaan, maar eigenlijk vond ik het belachelijk. Ik zou niet weten waarom je bij een verjaardag wél alcohol zou schenken, zolang het in cafés nog niet mag.

bianca
24-11-2017 om 09:11
dus naief
dus ben ik idd naïef geweest om te denken dat alle ouders net als ik onder de 18 thuis geen alcohol zouden schenken en anders eerst in overleg met desbetreffende ouders van de kinderen die er komen... ik had het gewoon nog niet verwacht..... maar goed ik ben heel blij dat hij het heeft uitgesproken en dat hebben we ook benadrukt en ook gezegd dat we het niet kunnen verbieden omdat het averechts werkt maar we het ook niet toejuichen en hopen dat hij er verstandig mee om zal gaan.. weet je grens.. drink niet alles door elkaar etcetc...
enfin.. dit hoort bij het leven.. kleine kinderen kleine zorgen, grote kinderen grote zorgen

Okkie
24-11-2017 om 09:11
ouders
De ouders hoeven het niet eens in huis te halen en thuis te schenken. De jongeren nemen het zelf mee, zels op slinkse wijze, zie Jo en mij.

binaca
24-11-2017 om 13:11
dat is me bekend
daar had ik al wel rekening mee gehouden maar niet dat ouders die erbij zijn ook voor drank zorgen. zonder overleg met andere ouders.. maar goed ik heb daar van geleerd. verbieden heeft geen nut dus blijf maar met hem in gesprek erover en hopelijk gebruikt hij dan zijn verstand

Lou
24-11-2017 om 14:11
Geen nut?
Je hoort het zo vaak, maar ik denk dat het niet per se waar is: "Verbieden heeft geen nut want dan gaan ze het juist stiekem doen."
Als je goed uitlegt waarom je niet wilt dat je kind alcohol drinkt (en als je verder een goede band hebt met elkaar), dan denk ik dat een ouderlijk verbod wel degelijk een drempel opwerpt.

Jo
24-11-2017 om 18:11
@ Lou
Ik heb twee kinderen.
Ik kan mij niet heugen ooit een woordenwisseling met de oudste te hebben gehad. Geen problemen op school of waar dan ook. Knul heeft ook nog nooit gedronken, gerookt, etc. etc.
Z'n zusje daarentegen ......
Er zijn pubers waar je alle pedagogische trucjes op los kunt laten, waar je al je energie in kunt stoppen, maar zonder of met zeer weinig effect. En als je merkt dat het helpt om de teugels te laten vieren dan betekent dat niet dat je die los laat.
Mijn dochter is nu 22 en gaf enkele dagen geleden nog te kennen dat zij echt niet zo erg was en ik veel te streng
Ze heeft gelijk, waar ik bezorgd was om mijn dochter hadden andere ouders geen benul waar hun kind uit hing of wat die deed.
Zo ging ze op 14 jarige leeftijd naar een Kermis in een gemeente verderop. Had haar gewaarschuwd voor de laatste bus. Geen probleem ze zou worden opgehaald door de moeder van M, waar ze ook zou blijven slapen. Einde van de avond contact opgenomen of ze al onderweg was. Na meerdere keren bellen kwam uiteindelijk uit dat ze met zijn vijven waren gestrand. Die moeder was een leugen en een vriend die ze hadden gebeld ging het ook niet redden. Dus zouden ze te voet door de polder richting huis komen (12 km). Het was intussen tegen enen. Ik heb de moeder van M gebeld (had haar nr omdat haar dochter enkele weken daarvoor 2 dagen vermist was en de politie was ingeschakeld!!), maar die nam niet op. Heb toen een buurman uit zijn bed gebeld en die is die vijf meiden gaan halen. Wat ze die avond van plan waren geweest dat weet ik niet. Vriendin M had tegen haar ouders gezegd bij mijn dochter te gaan slapen. Mijn dochter bij haar en 1 van die andere meiden bij de overgebleven zusjes waarvan hun moeder die nacht niet thuis zou komen. Die ouder(s) van die andere meiden zullen wel nooit hebben gehoord waar hun dochters uit hingen. Diezelfde ouders hebben ook niet geïnformeerd of hun dochter daadwerkelijk bleven slapen op mijn dochter haar 15e verjaardag.

bianca
24-11-2017 om 18:11
groot woord
verbieden is ook een groot woord.Ik heb een goeie verstandhouding en hij verteld me nog veel gelukkig. Ik zeg altijd wat ik iets liever niet heb/zie maar dan nog ben ik me ervan bewust dat ze het evengoed kunnen doen... maar ja als het dan eenmaal gebeurd kan je er wel van schrikken en dat heb ik hem ook gezegd.. a ik waardeer zijn eerlijkheid.. ben er wel van geschrokken en zag het liever anders.. dat het niet was gebeurd en wijs hem op de gevaren ervan... boos worden en straf etc heeft na mijn idee geen waarde....

Lou
24-11-2017 om 19:11
Wat een heftig verhaal. Eng ook, als je erachter komt dat ze niet is waar ze zou zijn en tegelijkertijd niet weet waar ze dan wel is en hoe de vlag erbij hangt.
Maar waarom vertel je dit? Denk je dat ik teugels loslaat of zo? Ik bedoel juist dat 'niet verbieden want dan gaan ze het juist doen' niet altijd waar is. Het kan prettig zijn, ook voor de pubers zelf, om duidelijk te zeggen waar je tegen bent, bijvoorbeeld alcohol.
Ik zou het dan trouwens niet brengen als 'dit is mijn verbod' maar meer zoals Bianca: ik wil het niet. Dan is dat maar duidelijk.

Jo
24-11-2017 om 21:11
@ Lou
Als je goed uitlegt waarom je niet wilt dat je kind alcohol drinkt (en als je verder een goede band hebt met elkaar), dan denk ik dat een ouderlijk verbod wel degelijk een drempel opwerpt.
Schijnbaar heb je het niet begrepen. Er zijn ook pubers die van alles uit proberen. Zelfs als je uitlegt waarom je bepaald gedrag niet wil. Hoe meer je ze verbiedt hoe meer ze met hun hakken in het zand staan. Dat heeft o.a. met het karakter van het kind te maken maar ook is in grote mate is de vriendenkring en het opleidingsniveau van invloed.
Ik noemde niet voor niks het contrast tussen mijn twee kinderen. De ene heb ik nergens in hoeven corrigeren en de ander was een ongeleid projectiel.
Ik ga er ook niet vanuit dat de zoon van Bianca zo'n "exemplaar" is, en in haar geval kan "ik wil het niet" voldoende zijn.
Maar jouw denken komt op mij wel erg makkelijk over.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.