Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

petra~m

petra~m

12-02-2012 om 11:02

Zoon (17) weigert naar school te gaan

Mijn zoon van 17 jaar zit sinds september vorig jaar op een MBO opleiding. Na 3 maanden bleek dat de verkeerde richting was gekozen. Hij reageerde daarop door niks meer te doen, was niet uit bed te krijgen. We probeerden het 's ochtends soms 2 uur lang.Geen beweging.

Omdat hij in het verleden al eens een depressie had gehad hebben we hem aangemeld bij de hulpverlening. We zitten nog in de intake die volgende week wordt afgerond.

Ondertussen al een gesprek gehad bij de leerplicht, geen resultaat. Volgende week ws weer een gesprek bij de leerplicht.

Hij wil inmiddels naar een andere opleiding die beter bij hem past, heeft zich aangemeld, is nog niet geplaatst en dat is ook pas in september.

De huidige school heeft inmiddels een mooi aanbod gedaan door hem mee te laten lopen op een opleiding die in dezelfde richting is als de opleiding in september.

Hij weigert want het is niet precies wat hij wil. Hij wil liever werken (vakkenvuller) ter overbrugging.

De school heeft gewaarschuwd dat de nieuwe opleiding bij hen informatie gaat vragen en dat ze geen positief verhaal krijgen. Dat weet hij ook, maar het heeft geen effect.

Ik weet me geen raad op dit moment. Wie heeft dit meegemaakt en heeft advies?

groet,

Petra~m.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Overbrugging

Wel geweldig dat school zo'n mooi aanbod heeft gedaan. Maar jammer dat je zoon dat niet ziet zitten. Het lijkt me dan ook geen enkel probleem dat je zoon vakken wil gaan vullen. Hij is al 17 en als hij daar werk in kan vinden lijkt me dat een prima oplossing om de tijd te overbruggen. Ik zou het zelf met beide handen aangrijpen. En mogelijk wil hij gewoon niet meer naar school. Dan zijn er ook nog beroepsgerichte MBO-opleidingen waar hij een werk- leertraject kan doen. Uiteindelijk zal hij zelf die keuzes moeten maken ook al lijkt het jou als ouder voor hem beter om naar school te blijven gaan. Mogelijk dat hij later alsnog naar school wil als hij ziet dat hij dan meer mogelijkheden heeft.
Dat is overigens echt niet uniek. Een familielid van mij had de verkeerde studiekeuze aan de universiteit en heeft de rest van het jaar ook doorgebracht met vakkenvullen. Nu zit hij op het HBO op een opleiding naar zijn zin.
En de zoon van een kennis heeft zelfs 4 jaar gewerkt voor hij doorging met een studie aan de universiteit waar hij het nu heel goed doet.
Vooral als je denkt aan depressie kan het des te belangrijker zijn om je zoon de controle te laten houden en mee te gaan met zijn keuzes en hem daarin te steunen.

petra~m

petra~m

12-02-2012 om 17:02

Leerplicht

Hoi Anne,

Wat je zegt lijkt mij ook voorlopig het beste. Maar helaas is hij nog leerplichtig met een vooropleiding VMBO.

Hij wil het liefst ter overbrugging vakkenvullen (heeft al een avondbaantje).

De leerplicht vindt het niet goed en dreigt met proces-verbaal tegen ons of tegen hem als hij niet naar school gaat.

Ik weet niet wat ik daarvan moet verwachten.

groet
Petra

Leerplicht

Jammer dat je de leerplichtambtenaar niet mee hebt. Maar uiteindelijk ben jij verantwoordelijk voor het welzijn van je kind. En zou ik me toch niet laten intimideren op kosten van mijn kind. Maar ja, ik heb inmiddels ervaring en gelijk gekregen. Maar ik zou de boete gewoon riskeren en doen wat in het belang van mijn kind is. En als dat vakken vullen is dan is dat maar zo. Ik zou ook een gesprek aangaan met de school waar je kind aangemeld is, samen met je man of een man, om de situatie uit te leggen. En laat ze maar rustig dreigen. En als ze zich niet betamelijk gedragen dan dien je een klacht in en als ze naar de rechter gaan dan leg je het gewoon uit.
Je hebt er toch geen greep op. Nu ga je een periode tegemoet waarin je zoon niet naar school gaat en als je daar niets mee doet heb je zeker een probleem.

En de alternatieven zijn ook niet aantrekkelijk. Je legt gewoon uit dat het geen doen is om een mens van 17 naar school te dwingen. En als hij een taakstraf krijgt of andere onzin kun je hem daar weer naartoe dwingen? Allemaal onzin.

Mbo-opleiding

En als de mbo-opleiding van zijn keuze hem niet aanneemt dan zoek je, samen met je zoon, naar een andere school.

Rechtshulp

Je wilt niet weten hoeveel ouders tegenwoordig geconfronteerd worden met dit soort handhavingsproblemen en een juridische toestand aan de hand krijgen. Ik heb er uiteraard een mening over. Het kost een enorme hoeveelheid gemeenschapsgeld en is intimiderend voor ouders en kinderen, en lost meestal niets op, integendeel draagt het bij aan thuiszitten en een gebed zonder eind. Die mensen zijn namelijk niet in staat tot het zoeken van een oplossing op maat maar je moet in het gareel gedwongen worden, in het ideetje wat zij zelf van de situatie hebben, alsof je mensen zomaar kunt dwingen om mee te gaan in zaken die ze daarna wel moeten kunnen opbrengen.

Trager

Sommige jongeren, met name jongens, rijpen trager en zijn helemaal niet geschikt voor het schoolsysteem. Als je ze dan toch iets kunt bieden mag je in je handen knijpen.
Een familielid werd jaren met en zonder begeleiding naar de mavo gestuurd, vreselijk gedoe. Heeft later met bedrijfscursussen een hele goede baan gekregen en verdient al jaren bovenmodaal. Natuurlijk zijn sommige succesverhalen een uitzondering die je geen garanties geeft. Maar het hangen op scholen waar een kind niets in ziet of mee kan helpt al helemaal niet. De kunst is denk ik je kind te helpen daarin zijn eigen weg te gaan en iets te vinden waar hij wel mee verder kan. En ja, het is toch ook een wel begrijpelijke maar toch onhaalbare regel. Met HAVO heb je wel een startkwalificatie maar met een VMBO niet? Hoe ze je klem kunnen zetten op niets af.

Wanneer 18?

Je zoon is leerplichtig tot de dag dat hij 18 wordt. Wanneer is dat?
Als dat al snel is, voor het einde van dit schooljaar, is het nog maar de vraag of de lpa zich heel erg druk gaat maken. Doet die lpa dat wel, dan volgt er een boete. Voor hem, want hij is inmiddels zelf verantwoordelijk voor zijn schoolbezoek (tenzij aannemelijk is dat jullie hem thuishouden).
Ik denk dat jullie met hem een ander probleem te bespreken hebben. Dat heeft helemaal niks te maken met school of leerplicht, of vakken vullen, maar met jullie verhoudingen thuis.
Kennelijk vindt hij dat hij zijn eigen ding mag doen, op zijn bed kan blijven, niet met jullie rekening houden.
Er is geen ambtenaar die je met dat probleem gaat helpen. Ik zou me met hem daarop concentreren.
Helder is dat hij kennelijk het risico op een boete wil lopen. Kan hij dat betalen? Zo ja, dan mag dat zijn beslissing zijn. Jullie hoeven het niet in alles met elkaar eens te zijn.
Maar jullie hoeven je ook niet alles te laten welgevallen. Je kunt van hem verwachten dat hij deelneemt aan het leven, zoals jullie dat ook moeten.
Dat is opstaan en werken of naar school. Zijn zaakjes regelen zodat het niet op jullie nek komt.
Misschien wil hij meer eigen verantwoordelijkheid voor zijn leven. Dat kan, maar die moet hij dan ook nemen.
Ik zou proberen de verhoudingen tussen jullie goed te krijgen. Niet door paaien, maar door helder te stellen wat jullie van hem verwachten.
Groet,
Miriam Lavell

petra~m

petra~m

13-02-2012 om 15:02

Werken

Hoi Miriam,

Hij wordt pas eind december 18. Hij wil eigenlijk gewoon werken. Ik heb hem nu gezegd om in elk geval invaldiensten bij de super te gaan draaien, zodat hij meer werkt zonder vast contract.

Hij reageert afwijzend op alles van school. Behalve één opleiding die hij wil volgen.

We hebben forse gesprekken gehad maar het is lastig om hem te overtuigen dat hij naar school moet. Alles is de schuld van anderen en niets van hemzelf.

We blijven bezig, maar onze grenzen komen ook in zicht.

groet

Petra~m

Moet je niet doen

Hou op over school. Heb het over jezelf. Over jullie relatie met hem.
Jullie moeten nog een tijd samen voort voordat hij op eigen benen staat. Dat moet leuk blijven. Met wederzijds respect.
Ga eens mee met hem in zijn gedachte dat hij niet naar school zou gaan. Dan is het voor jou nog niet klaar. Je wil hem niet als lamlendige zoutzak in zijn bed. Initiatiefloos en zonder enig verantwoordelijkheidsgevoel in jullie hoede leunend. Je wilt dat hij opstaat, letterlijk en figuurlijk. Dat hij onderneemt, school of werk.
Stel nou dat hij een passie had gehad, daar al zijn tijd in zou steken, normaal met jullie zou communiceren, vooruitgang zou boeken, leren van andere mensen, op zijn werk, recht in het leven, gelukkig als op een snowboard door de diepe sneeuw. Stel dat.. Zou je er dan zo'n probleem mee hebben dat hij niet naar school wilde?
Ik denk het niet. Dan zou je vertrouwen hebben dat hij aan zijn eigen leven trekt en dat daar ook wat uit gaat komen.
Zo'n gesprek moet het worden.
Die school, die regeltjes, die leerplichtambtenaar, ze kunnen allemaal de boom in als hij zelf het leven mooier leeft dan het op school geleefd kan worden.
Maar dat doet hij niet.
Dat baart je zorgen.
Heb het daar over. Probeer onder woorden te brengen waar jullie bang voor zijn en waar je op hoopt. Probeer te achterhalen wat zijn angsten/reserves zijn en waar hij op hoopt. Wat kunnen jullie voor hem doen en hij voor jullie om elkaar een beetje gelukkig te maken?
Die school is werkelijk maar bijzaak in het geheel dat tussen jullie en hem speelt.
Als de lucht tussen jullie geklaard is, dan pas is het weer tijd om het over praktische zaken te gaan hebben. Bijvoorbeeld over een boete van de leerplichtambtenaar. Wie gaat dat betalen en hoe?
Dat is nu nog niet interessant.
Groet,
Miriam Lavell

Positief

Vind ik, dat hij een baantje heeft en ook wil werken! Spaart hij dan ook ergens voor of verdampt het geld vanzelf?
Verder kan ik weinig zeggen, ik ben nog neuzen & billen aan het afvegen :)

Sterkte!

Deeltijd school?

Ik weet niet of het nog steeds er is. maar is er geen leerlingwezen (1dag school +4of 5 dagen werken) in het vakgebied wat hij wilt?
Ik heb dit zelf vroeger gedaan en vond dát wel leuk om te doen.

Ondertussen zijn de leerplichtregels helemaal anders natuurlijk (en die weet ik niet, woon in het buitenland), maar anders is dit misschien een optie?

sterkte en succes

Marie

Marie

20-02-2012 om 11:02

Bestaat nog steeds - bol of bbl

Hallo
Dat bestaat nog steeds hoor:
http://www.opleidingen.info/studie/mbo/mbo_bbl/bbl_opleiding/

petra~m

petra~m

25-02-2012 om 00:02

We hebben (bijna) een oplossing

Bedankt voor alle reacties.
Ondertussen is er veel gebeurd. Ga ik niet in detail uitleggen maar zoon heeft nu via vrienden vrijwilligerswerk in de richting waar hij zijn verdere opleiding in wil doen. Hij werkt daar 4 uur per week en ze zijn erg tevreden. Hij heeft ook een schriftelijke aanbeveling en een toezegging dat hij daar stage mag lopen. Dat is een leuke binnekomer voor zijn volgende opleiding.

Hij heeft een intake bij de nieuwe opleiding over 2 weken en hoort dan snel of hij daar kan beginnen.

Hij heeft verder 25 uur per week werk bij de super.

De diagnose is nog niet gesteld. Op dit moment denken ze aan ADHD met depressie als gevolg. Dat is even nieuw voor ons allemaal. We hopen op een aanbod zonder medicatie of zo.

De leerplicht is even uit beeld. Die wacht de testen en de uitslag af en zijn tevreden als er een vervolgopleiding is en in de tussentijd vrijwilligerswerk/werk.

En ik ben erg opgelucht en trots. Dat hij dit zelf met behulp van vrienden heeft kunnen regelen.

Het komt vast goed.

Gefeliciteerd

Van harte Petra. Geweldig dat het zo gaat. En zo snel allemaal. Hopelijk gaat het verder goed met je zoon.

Kamijn

Kamijn

25-02-2012 om 12:02

Petra

Omdat ik niet zoveel had toe te voegen, heb ik niet op je draadje gereageerd. Ik vind het heel fijn om te lezen dat er een omslag is gekomen.
Onze zoon heeft ook adhd en is daar ook depressief van geworden. Hij was toen negen jaar.
Het is een afschuwelijke tijd geweest, maar nu gaat het zoveel beter met hem. Ik heb echt het gevoel dat hij nu stevig in zijn schoenen staat en het leven aankan.
Dat wilde ik je meegeven.
Overigens heeft onze zoon wel adhd medicatie gekregen en dat helpt hem heel erg. Het was een grote stap, om hiertoe over te gaan en wij hebben er lang over getwijfeld. Maar we zien nu echt dat die medicatie enorm geholpen heeft. Ook die gedachte wilde ik je meegeven.

Succes!

erik hutink

erik hutink

28-02-2012 om 14:02

Samenwerken met lp

Wat wil jij?
Stapeling van conflicted of ....
lp mag medewerking geven als er leerdoelen gesteld worden.
Leerdoelen kunnen zijn; dagritme, omgaan met gezag/hierargie, verzord zijn, klantvriendelijk etc.
Als je eea op stage kunt realiseren, en school ziet hier op toe dan gaat lp hier mee akkoord. Lp weet ook dat een 17 jarige niet te dwingen valt... Maar !!! jij als ouder moet aan lp toegeven dat je onmachtig bent in deze situatie. Op het moment dat het lijkt dat je zoon wordt gesteund door jou opvattingen ... dan ben je aansprakelijk ..... geldboete 500,-- tot 750,- verwacht ik. Laat school met dit "stage" aan bod komen(mag geen werken heten) en laat lp maar overleggen met je zoon. Jij hebt de houding van bedankt lp voor jullie inzet,

Eric

Hopelijk is het allemaal goed afgelopen want ik begrijp dat je ervaring hebt met de leerplichtambtenaar. Verder denk ik dat Petra juist geen problemen meer heeft met de leerplicht en hopelijk blijft dat zo.
Zaken als toegeven dat je als ouder onmachtig bent e.d. zijn wat mij betreft volstrekt ongepast in zo'n situatie. Je bent juist degene die zaken aan het oplossen is en daar zoek je verstandige en praktische hulp en adviezen bij, geen diskwalificatie van jou als ouder. Misschien helpt het sommige mensen wel als je plat gaat liggen voor deskundigen of ambtenaren maar zelf geef ik toch de voorkeur aan een meer zakelijke relatie. Beleefd en vriendelijk dat wel maar ik ben niemands deurmat. En die leerdoelen lijken me verder ook niet erg praktisch. En het zou wel het laatste zijn dat ik mijn kind niet steun tegenover de instanties. Dan maar een boete, er zijn grenzen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.