Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

gees
13-10-2009 om 13:10
Zoon (14) wil graag meisje zijn?
Mijn zoon van 14 heeft veel gedragsproblemen op school. Hij is brutaal en arrogant tegen de leraren en houdt zich ondanks vele beloften niet aan de regels. Vandaag vertelde de schooldirecteur me dat mijn zoon hem vorig jaar gezegd heeft dat hij liever een meisje wil zijn. Mijn zoon heeft heel lang haar en een "meisjeachtig" gezicht maar kleedt zich heel stoer. Ik heb hem zelf ook wel al eens voor de grap gevraagd of hij liever een meisje wilde zijn maar dat heeft hij tegen mij nooit bevestigd. Hij is tegen mij erg gesloten maar het is duidelijk dat hij niet goed in zijn vel zit. Hij liegt vaak dus het is ook moelijk hem te vetrouwen. Hij rookt stiekum en vogige week hem ik ook een fles sterke drank verstopt in zijn kamer aangetroffen. Wat moet ik doen? Bij wie kan ik het best aankloppen om hulp? Mijn zoon wil niet naar de psycholoog of dokter want hij zegt dat hij geen probleem heeft. Intussen heeft hij het op school zo bont gemaakt dat hij nu de laatste waarschuwing heeft gekregen en anders van school wordt gestuurd. Ik voel me erg verdrietig en machteloos.

M Lavell
13-10-2009 om 14:10
Stapje opzij
Je hebt niet alles te kiezen als ouder en moet je soms op gepaste afstand houden terwijl je je kind met anderen de gelegenheid geeft om uit problemen te komen.
Dat lijkt zich bij jou voor te doen.
Op school is er als het goed is een vertrouwenspersoon. Organiseer een afspraak tussen die persoon en je zoon. Misschien kunnen zij samen wel door een deur en lukt het om een uitweg te verzinnen.
Of is er een tante of oom of kennis die hij met wie hij wel tot een constructief gesprek zou kunnen komen? Dat is ook goed.
Groet,
Miriam Lavell

rosa
14-10-2009 om 07:10
Grap
Als je zoon het gevoel heeft gehad dat jouw vraag 'voor de grap' was (ook al was dat niet helemaal jouw bedoeling), dan kan ik me voorstellen dat hij er niet over begint.
Misschien op een andere manier informatie geven en laten blijken dat het niet het eind van de (en jouw) wereld zou zijn als hij inderdaad liever een meisje zou zijn?
rosa

anders
14-10-2009 om 08:10
Gees
ik sluit me geheel aan bij de tips die Miriam geeft. Ik begrijp best dat je het onderwerp destijds met een grapje wilde aanroeren: het is soms zo moeilijk met een puber in gesprek te gaan en de juiste toon te vinden. Het "meisje willen zijn" kan echter best een verklaring vormen voor zijn probleem gedrag en het is dus van belang dat hij daar met iemand over kan praten. En zonder nu al te hard van stapel te lopen: als hij daar echt iets mee wil is hij nu op een betere leeftijd voor verdere stappen dan als hij al flink in de puberteit zit (maar dat is alles is pas vele stappen later)

gees
20-10-2009 om 10:10
Bedankt
Bedankt voor jullie tips en medeleven. Ik heb deze week veel nagedacht en ook geprobeerd met mijn zoon te praten. Ik denk zelf dat hij niet echt een meisje wil zijn maar dat hij meer in het algemeen moeite heeft met volwassen worden. Maar zeker weet ik het natuurlijk niet. Ik ga inderdaad een tijdje proberen wat afstand te nemen. Hij gaat binnenkort ook naar een nieuwe school en wil daar met een schone lei beginnen.