Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Mussie
20-02-2016 om 20:02
Zoon (14 jaar) eet avondeten niet
Zoon van 14 lust echt weinig qua avondeten. Hij eet veel fruit en volkorenbrood, en groente en vlees gaan ook prima dus ik maak me geen zorgen om een eventueel gebrek aan voedingsstoffen. Ik erger me gewoon aan z'n gedrag. Elke avondmaaltijd eet hij met lange tanden, laat bijna alles staan en ik heb er genoeg van. Voorheen hebben we er nooit een probleem van gemaakt en er weinig aandacht aan besteed. We dachten dat het vanzelf over zou gaan. Bij z'n oudere broer is dat ook gebeurd, die vertoonde vroeger hetzelfde gedrag maar eet inmiddels alles of hij het nou lekker vindt of niet.
Vanavond heb ik voor het eerst de ouderwetse methode geprobeerd: je eet je bord leeg en anders geen toetje (z'n lievelingsijs). Hij heeft z'n bord leeggegeten maar demonstratief met ogen dicht elke hap door geslikt. Ik denk dat dit geen goeie actie van me was. Het kind is 14 notabene! Maar ja, het bord was wel leeg.
Ik weet niet zo goed wat we moeten doen. Ik ben echt helemaal klaar met dit gedrag. Moeten we het helemaal loslaten of toch nog de strijd aangaan?

AnneJ
22-02-2016 om 19:02
Door elkaar
Vandaag op verzoek dochter de witlof in een apart schaaltje gegeven. Normaal kan ze alles wel op een bord hebben maar het gaat even niet zo goed met haar en dan zijn dingen scherper. De witlof mag dan niet tegen de aardappelen aanliggen.
Verder denk ik dat zo'n 13 jarige die bij anderen opspeelt mogelijk juist teveel 'opvoeding' en commentaar thuis heeft gekregen zodat ze zich bij voorbaat al schrap zet als er een probleem met eten is. Ook bij anderen.
Anders zou ze wel een broodje of iets anders van de tafel nemen, maar blijkbaar is dat thuis ook een argument tussen haar en haar ouders.

margrietje
22-02-2016 om 19:02
al jaren
Het door elkaar eten is en blijft hier een gevoelig punt, maar ook letterlijk heeft hij een 'gevoelige' mond. Dus het bleek na tijden eerder aan de textuur te liggen en hij kan nu goed onder woorden brengen waarom hij iets niet wil eten/moeilijk vindt.
Maar sinds een jaar of 2 zit ik dus op de lijn van: oefenen dan maar en vertel me hoe het evt verbeterd kan worden in het kookproces. Want het doel is toch om 'gewoon' mee te kunnen eten als je ergens eet. Natuurlijk kun je je veroorloven om niet je hele bord leeg te eten o.i.d., maar hij kan ook vervelend-moeilijk kijken/eten als het tegenzit. En dat vind ik niet kunnen. Dat moet hij er echt uitoefenen, als een 'klein kind' een beetje, ik weet het, maar hij snapt het ook wel en wil dat ook wel. Het gaat echt beter dan jaren geleden, en op een gegeven moment dan zal het me ook niet meer boeien, dan heeft hij voldoende variatie aangeboden gekregen om het te redden. En hij is verder beleefd e.d. en in restaurants laat ik hem zelf bestellen en (in mijn ogen. .. ) rare verzoeken doen (bij de mac een hamburger zonder saus en dat regelt hij dan gewoon).
Groet,
Margrietje

BerendDeBeer
22-02-2016 om 21:02
Laatgaan
Hallo,
Ik heb zelf 2 zoons, een van 17 en een van 20. Beiden toonden vroeger hetzelfde eetgedrag, maar na een aantal jaren veranderde het en ze lusten nu veel meer. Uw zoon gaat gewoon door een fase en op een gegeven moment lust hij het eten vanzelf wel. Ik zou gewoon uw zoon een kleinere portie geven zodat hij het wel leert eten en u zult vanzelf met de komende jaren merken dat uw zoon het eten zonder zuur gezicht eet.
Met vriendelijke groet,
Berend

Tango
23-02-2016 om 11:02
Zoon hier heeft dat ook
Dat hij sommige gerechten met van alles door elkaar niet lust. Stamppot gaat wel goed, hij eet meestal zijn aardappelen en groenten door elkaar, ook bijv. broccoli en spinazie. Bij hem is het meer de gerechten als lasagne, moussaka maar ook bijvoorbeeld een gerecht met broccoli, gebakken aardappelen en kaassaus erdoor of een hartige taart. Het zal vooral de combinatie met de saus zijn waar hij niet goed tegen kan. Hij krijgt er dan echt kippenvel van (zegt zelf dat hij het koud krijgt). Dat soort dingen krijgt hij dus niet meer op zijn bord. Voor hem doe ik dan dus bijv. de aardappelen en groente apart met wat vlees erbij. Niet echt een groot probleem vind ik.

Sanne
24-02-2016 om 00:02
Dochter van vriendin
14, eet praktisch geen warm eten.
Mee naar psycholoog geweest en alles.
Loopt nu wel vast met dingen van school of van haar vriendinnen.
Hoe gaat dat met jouw zoon?

Mussie
24-02-2016 om 10:02
Sanne
Ach wat sneu. Maar volgens mij ben ik het enige probleem dat mijn zoon heeft. Omdat ik steeds zeur dat hij niet teveel moet gamen, moet appen om te laten weten waar hij is, z'n huiswerk moet maken en z'n eten op moet eten. Verder loopt zijn leven prima momenteel.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.