Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Liz

Liz

24-08-2015 om 10:08

Zoon (13) motiveren?

Ad Hombre

Ad Hombre

26-08-2015 om 09:08

Taai

Jij klinkt meer zoals mijn vriendin. Die presteerde overigens wel behoorlijk op school. Haar problemen liggen vooral in het omgaan met management in de praktijk

Liz

Liz

26-08-2015 om 09:08

Taai

"Ik was het tegenovergestelde van lui eigenlijk, heel punctueel en altijd vooruit werken (dat ging echt heel ver trouwens) uit angst het niet af te krijgen. Terwijl het me gewoon lukte, zonder problemen, alleen die zenuwen. "

Dat klinkt mij als faalangstig gedrag in de oren, dat ik van mezelf herken. Vandaar dat ik schreef dat ik het type harde werker ben.

Heb overigens niet last van het andere dat jij beschrijft.

Bij zoon vermoed ik ook faalangst, maar daarnaast ook gewoon "luiheid" (andere interesses).

Eigenlijk wat MoederMop ook al beschreef.

Die luiheid zie ik terug bij niet dingen in huis willen doen. Liever op zijn mobiel filmpjes kijken .

Vanwege de faalangstigheid heb ik juist prestaties/cijfers niet beloond, dat schijnt dan juist niet handig te zijn, maar leggen we de nadruk op "zijn best doen".

Taai

Taai

26-08-2015 om 10:08

Liz / ad offtopic

Liz, hij is puber, hij hoort lui te zijn. Als je de nadruk legt op zn best doen en ik zou je zoon zijn, dan zou ik het gevoel hebben of je dan dacht dat ik dat nooit deed. En of het dan nooit eens genoeg zou zijn in jouw ogen. Geef bij een goed cijfer gewoon eens een aai over zijn bol en zeg goed gedaan jochie maar dan zonder te zeggen: ik wist dat je het kon. Laat hem even zijn gang gaan (in het redelijke natuurlijk). Even weinig verwachtingen hebben, observeren en kijken wat er wel goed gaat en van daaruit weer verder bouwen. Hij hoeft nog niet alles te kunnen.

Ad: Ook ik presteerde best redelijk op school, ik leerde voor een voldoende. Bij nog meer inzet en mezelf over de kop leren had ik kunnen eindigen met negens, maar dat had ik er niet voor over door omstandigheden thuis.
Bedoel je dat je vriendin moeite heeft met wat boven haar staat of dat ze zelf niet kan managen? Ik hoop altijd dat bazen uit de buurt blijven, dat ik redelijke mensen als collega's heb. Meestal zie ik wel wat er fout zit in een deel van een organisatie, maar weet ik ook dat ik niet geschoold ben op dat vlak dus dat ik me koest moet houden. En zelf zou ik dingen "beter" doen, effectiever, sneller, maar ik weet ook dat ik dat niet zou trekken op den duur en dat ook managen hele vervelende onderdelen heeft. t Is wat soms, een gecompliceerd karakter hebben

Ad Hombre

Ad Hombre

26-08-2015 om 15:08

Taai

"Bedoel je dat je vriendin moeite heeft met wat boven haar staat of dat ze zelf niet kan managen?"

Met wat boven haar staat en vooral daarmee communiceren. Zichzelf managen kan ze beter dan ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.