Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Annie

Annie

14-01-2016 om 20:01

Zoon (13) boos omdat hij geen baantje mag

Voor de zoveelste keer hebben we grote ruzie met onze zoon. Hij wil geld verdienen, wij willen dat hij zich houdt aan de regels omtrent werken. Bovendien vinden wij zijn programma te druk om er een folderwijk oid erbij te nemen. Als hij 15 is, willen wij graag dat hij een baantje neemt, maar nu nog niet. We hebben hem aangegeven dat hij voor max 5 euro per week (2 uur) thuis klusjes mag doen. Maar dat vindt hij niet voldoende (een klasgenootje heeft 1200 euro verdiend in 2 jaar...)
Ter info: hij krijgt 25 euro per maand zakgeld. Daarvan betaalt hij cadeautjes voor vrienden, familie en uitgaan (film en frisparty). Schooluitjes betalen wij. Het lijkt alsof hij zich realiseert dat hij geld voor een nieuwe telefoon (bv over twee jaar) never nooit niet bij elkaar krijgt. Als wij het dan hebben over sparen, dan geeft hij aan dat hij dan veel moet sparen en dat hij ook andere dingen wil. Dat begrijp ik. Het lijkt er ook op dat hij niet overziet hoe hij met de bestaande middelen 1. zijn gewone uitgaven heeft 2. enkele 100-en euro's bij elkaar spaart voor een nieuwe telefoon. Ik heb al geroepen dat hij ook geld krijgt op verjaardagen etc.
Nu zijn we allebei boos en is het nit mogelijk om er over te hebben. Help? Wie heeft tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Steggel

Steggel

14-01-2016 om 21:01

laten gaan

Wat maakt dat jullie niet willen dat hij een baantje neemt? Is hij werkelijk zo druk?
Onze zoon begon op z'n dertiende met een folderwijkje. 1x per week 2 uurtjes, ik geloof 150 adressen. Hij verdient rond de 20 euro per maand. (Krijgt ook 20 euro zakgeld)
Daarbij met oude en nieuw nog rond de 200 euro aan 'kaartjes' lopen.

Van die 25 euro kan hij toch ook niet heel veel overhouden. Is toch mooi dat hij er wat bij verdienen wil?
Hier zie ik ook dat hij besef gekregen heeft dat je best lang folderen moet voor een broodje kebab.

En volgens de wet mag hij folderen hoor met 13 jaar.

Ik snap jullie zoon dus wel.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

14-01-2016 om 21:01

Laten proberen

Mijn dochter (volgende week 11) kan niet wachten tot ze aan het werk mag. Ik moedig werklust ook alleen maar aan. Ik zou het hem dus gewoon laten proberen met de afspraak dat hij moet stoppen als zijn cijfers kelderen.

Het kelderen van cijfers

Toch zou ik daar mee oppassen. Soms raakt een kind gedemotiveerd op school en de cijfers zakken. Dan moet je daar wat aan doen. Het dan alsnog ook nog afpakken van een baantje kan zorgen dat je kind juist in een negatieve spiraal terecht komt.
Ik zou wel het verband leggen met teveel buitenschoolse activiteiten die in de weg kunnen staan van je school, die nou eenmaal voor gaat. Maar soms zijn juist die nevenactiviteiten datgene dat je kind nog aan de gang houdt tot het met school ook weer beter gaat.
voelt een kind zich al rot wordt er nog meer afgepakt.
Niet handig.

Jaina

Jaina

14-01-2016 om 22:01

Jamie

Dat valt inderdaad wel mee. Ik weet nog van een buurmeisje van een paar jaar terug. Die was er altijd eindeloos mee bezig. Eerst moest ze die folders afhalen. Dan moesten ze allemaal ingevouwd worden. De hele woonkamer lag er vol mee. En dan moesten ze nog een keer bezorgd worden. En ze kon ze niet allemaal in een keer meenemen dus ze moest tussendoor naar huis. Ze wilde ook geen bolderkar meenemen want dat was stom. Dus dat vond ik heel veel werk voor weinig geld. Niet dat dit verder een reden zou zijn waarom het niet zou mogen. Dat mogen ze zelf beslissen. Mits het wat cijfers betreft kan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.