Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Zomervakantie 2020

Paasei

Paasei

25-06-2020 om 13:06

Preppen

Kennis werkt niet in de zorg, wel voor de (semi)overheid, thuiswerken niet mogelijk. En de werkgever 'benadrukt' inderdaad sterk het 'verantwoordelijkheidsgevoel'. Wat voor kennis bijna hetzelfde voelde als 'je mag niet'. En dat terwijl hij met de auto naar een camping in een geel vakantieland gaat. Ofwel, niet meer risico loopt dan op een camping in Nederland.

Wat mee weegt, ook bij ons trouwens, is dat kennis geen kinderen heeft en als het echt moet binnen een dag autorijden weer thuis kan zijn. Wij zijn zelf ook van plan om naar een geel land te gaan en het feit dat dat bij ons ook kan weegt wel mee in de beslissing om wel te gaan.

We zijn nu aan het 'preppen', zoals de ANWB zegt dat je moet doen. Voorbereid zijn op (on)verwachte situaties. Dus mondkapjes, schoonmaakdoekjes, handgel en handschoenen mee. En ik heb, tot grote hilariteit van mijn man, plastuitjes aangeschaft. Tip van de ANWB; als de situatie verandert, gaan mogelijk de openbare toiletten onderweg dicht. En ik ben niet meer zo goed in hurken.

Pennestreek

Pennestreek

25-06-2020 om 13:06

Paasei

oh, dank voor de tip! Ga ik ook maar mee aan de slag, met die voorbereidingen!

Wij hebben alsnog besloten wel te gaan. En nog wel met het vliegtuig... We realiseren ons dat we enig risico lopen, maar gezien het lage aantal besmettingen in het land van bestemming durven we dat wel aan. En het is gelukkig maar een korte vlucht. Tijdens de vakantie zitten we in appartementen, dus thuis koken kan altijd, we zijn niet afhankelijk van restaurants.

Mijn werkgever (zorg) vindt het absoluut geen punt, dat ik naar een 'geel' land op vakantie ga. Dat is hier echt geen issue.

Ik heb al in quarantaine gezeten aan het begin van de crisis, en kon toen nauwelijks thuis werken omdat er voor mij toen niet veel te doen was (is later helemaal goed gekomen hoor, heb het nu lekker druk). Toen heb ik voor mijn gevoel een beetje betaald vakantie gehad. Zou ik naar aanleiding van de vakantie in quarantaine moeten, dan zou ik daar zelf wel vakantiedagen voor inzetten. Dat voelt voor mij dan beter. En omdat ik dit jaar nog niks heb hoeven/kunnen opnemen heb ik daar ook wel dagen voor. Ik vind niet dat je dat als werkgever kunt verplichten. Voetbal is ook een risicovolle sport als het gaat om blessures, maar het zou toch wat zijn als werkgevers dat hun medewerkers kunnen verbieden. Je kunt het afraden, maar meer ook niet. Zo ook de vakantie. Vind ik.

Zolang de Nederlandse overheid een geel reisadvies geeft mag de werkgever dit niet eisen. Verplichte quarantaine alleen maar omdat je uit een bepaald land komt (dus zonder klachten) speelt niet, en de kans dat jij of een van je familieleden ziek wordt en je daarom niet kunt werken is in Frankrijk niet groter dan elders. Mensen mogen hun vakantie zo besteden als ze zelf willen. De werkgever bepaalt ook niet of jij in je vrije tijd ongezond eet, rookt of aan gevaarlijke sporten doet. Je bent werknemer, geen slaaf.

Marjo

Marjo

26-06-2020 om 09:06

Hier

Als je vakantieland naar oranje springt en je kunt er niet meer uit of moet thuis in quarantaine dan moet je thuiswerken, en als dat niet kan vakantiedagen opnemen of onbetaald verlof. Kans is klein maar het is je eigen verantwoordelijkheid.

Marjo

Dat vind ik terecht. Daarom ook ter plaatse een beetje in de gaten houden wat er gebeurt. Een nieuwe lockdown of een nieuw oranje advies komt niet uit het niets, dus je kunt zeker met de auto echt wel op tijd weg zijn.

Goed voorbereid onderweg

Als iemand ook overweegt om plastuitjes aan te schaffen: om het probleem van lange-afstand-fietsen zonder openbare wc's op te lossen, heb ik deze aangeschaft: https://uixi.eu/
Die werkt goed. Alleen weet ik niet wat Corona-technisch beter is als je die op een wc gebruikt of bij een bosje waar al iemand anders heeft geplast, het spettert harder dan wat ik gewend ben met zitten. En spetteren kan het Coronavirus ook verspreiden.

Pennestreek

Pennestreek

26-06-2020 om 15:06

MoederMop

Wat een leuk en handig ding! Ik heb er meteen voor de dames in de familie eentje besteld, leuk cadeautje voor de vakantie!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.