Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

sumiya
30-11-2009 om 20:11
Zomerkampen
Hoi allemaal,
Ik zou mijn 2 zoons (nu 14 en 15) volgende zomer graag voor een paar weken naar Nederland sturen naar een of ander leuk zomerkamp. Wij wonen in het buitenland, ze hebben 3 mnd zomervakantie wat een ramp is, én ze mogen nodig hun nederlands wel eens bijspijkeren.
Nog iemand met goede ideeen, ik heb al wat kampen online gezien, maar veel duren maar 1 week, vind ik een beetje kort, liefst 2 of 3 weken.
O ja, en sportkampen het liefst, voetbal, tennis, zeilen, maakt niet zo uit, als het maar leuk en hollands is!
Sumiya

sumiya
03-12-2009 om 15:12
Geen oppasprobleem hoor, absoluut niet!
Alsjeblieft zeg, ze zijn hier allemaal oud genoeg om voor zichzelf te zorgen, bovendien is ons kantoor aan huis, ze zorgen zelf voor hun ontbijt (het zijn er 4), studeren wat, zwemmen etc.
Het kamp gebeuren is vooral omdat we afgelopen zomer na .....14 weken....!! vakantie elkaar allemaal wel konden schieten!! We zijn erg gehecht aan elkaar omdat we al járen geen familie in de buurt hebben, maar dit was te veel van het goeie en dan ben je geen leuke ouder (en leuke tiener) meer!
Sumiya

sumiya
03-12-2009 om 15:12
Ik vond het altijd wél moeilijk inleven
in oudere leeftijden, net zo als je allerlei theorieen hebt voordat je kinderen hebt. Zo had ik ook allerlei theorieen over tieners, maar nu ik er 3.5 heb (jongste is bijna 11) leef ik het tóch anders dan ik me voorgesteld had.
Geen kritiek hoor Pelle, maar ik vond vroeger ook veel dingen belachelijk (schreef ze alleen niet op een forum, maar besprak alleen met man ofzo) en daar ben ik nu straf van teruggekomen!
Sumiya

Tihama
03-12-2009 om 16:12
Geen vraag naar
"Nogmaals: het BESTAAT niet in Nederland, dus blijkbaar is er ook geen vraag naar (logisch met die 7 wk vrij). "
Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb regelmatig dat ik ervaar dat ik vreemde dingen wil. Dan is het antwoord altijd: daar is geen vraag naar. Nou, wel hoor. IK vraag er toch naar? Overigens blijkt meestal dat een aantal jaren later het wel aangeboden wordt. Wij zijn blijkbaar te vroeg of zo.
Het probleem met dit soort dingen is dat de meeste mensen alternatieven moeten verzinnen omdat er geen oplossing is. En zodra je een alternatief verzonnen hebt, is de noodzaak voor de oplossing verdwenen, waardoor de 'markt' minder heeft om op in te spelen.
Weet je wat een veel gehoorde opmerking is van werkende ouders van pubers? Dat het veel gemakkelijker was om veel te werken toen ze nog klein waren. Dat ze als puber veel meer aandacht nodig hebben qua sociale omgeving, terwijl ze fysiek wel veel meer zelf kunnen.
Ik vroeg 8 jaar geleden al aan de kinderopvangorganisatie of ze niet iets konden bedenken om pubers aantrekkelijk opvang aan te bieden. Mijn oudste was toen 4.
Inmiddels heb ik al een andere oplossing. Noodgedwongen omdat er niets 'op de markt' is. De andere oplossing betekent dat mijn man en ik uitermate flexibel onze tijden spreiden. Gelukkig hebben wij werk waarbij dat ook kan. We veranderen ook mede niet van baan omdat we dit heel noodzakelijk vinden.
Het grootste probleem is, denk ik, dat de Nederlandse cultuur nog steeds uitgaat van het principe dat mama wel thuis is. Ook al is dit allang niet meer zo: het systeem zit tot in de poriën. Dat zie je aan de problemen rondom overblijf, ouderparticipatie op school etc.
Het blijft een half-halfverhaal. En de overtuiging dat het zo hoort zit diep. Heel diep.
Tihama

Tirza G.
03-12-2009 om 16:12
Maar pelle
Waarom vind je het sowieso raar als je een opvangprobleem hebt op het VO? Kunnen 13jarigen een hele dag alleen thuis zijn dan?
Enne.......pubers gaan vaak niet meer met pa en moe op vakantie
Tirza (die op haar 16e een maand door Europa treinde)

Damajo@
03-12-2009 om 18:12
Ook "gedumpt" bij vinea
Ik heb mijn zoon deze zomer ook "gedumpt" bij Vinea, tot zijn grote vreugde overigens.Wat hem betreft had het wel een maand mogen duren.Het was veel te kort naar zijn zin.
In Nederland is dit nog niet gebruikelijk maar wat mij betreft gaat dat het wel worden ,die jeugdkampen die langer duren.
Bij Vinea hebben ze duidelijke regels over bijv. alcohol en bedtijden maar het is wel allemaal heel ongedwongen.
Ik ben zelf als 19 jarige met Vinea meegeweest.Toen was het ook al heel goed.
Je kunt natuurlijk overwegen om ze 2x aansluitend te laten gaan Sumiya als je het kunt betalen.
Damajo

ozzieozzie
04-12-2009 om 09:12
Australie?
wil je ze niet hier een tijdje 'dumpen'? in juli/augustus kunnen ze lekker skieen en snowboarden?
lange vakanties - hier ook vanaf volgende week 9 weken vakantie... vorig jaar alleen in december 10 dagen weggeweest, de rest van de tijd thuis - ik werk 4 dagen per week... dit jaar gaan ze 6 weken naar familie in nederland .. het is altijd puzzelen vind ik, en ieder jaar probeer je toch de vakantie een beetje leuk te maken - thuisblijven, weggaan of kamp - alles al een keertje gehad en eigenlijk iedere keer is het aan het einde: leuke vakantie gehad mam! het hangt toch allemaal van het kind en de mogelijkheden af?!

Damajo@
04-12-2009 om 22:12
Pelle
Je schrijft in je eerste posting dat het als een vorm van dumpen voelt.Wat bedoelde je daar dan precies mee?
Damajo

Maylise
05-12-2009 om 01:12
Opvang pubers
Juist 12/13 jaar vind ik een lastige leeftijd voor in de vakantie. Ze kunnen niet meer naar de BSO (en meestal vinden ze daar in groep 8 al niks meer aan tenzij er veel oudere kinderen zijn en dat is meestal niet zo) maar ze zijn ook niet onafhankelijk genoeg om veel alleen te kunnen ondernemen. Een 15 of 16 jarige kan een baantje nemen, misschien zelfs een paar dagen weggaan met vrienden of op een andere manier vermaak zoeken. Met een beginnende middelbare scholier is dat anders. Ze kunnen wel alleen thuis blijven maar hoe leuk is het om 5 weken thuis rond te hangen?
Wij zijn dit jaar het grootste deel van de zomer weggeweest maar dat is een luxe die de meeste mensen niet hebben. De weken dat we thuis waren en ik moest werken ging mijn dochter van 13 overdag meestal naar familie in de buurt. Dat vond ze gezelliger dan alleen thuis zitten. Alleen zeker niet voor iedereen een optie want die familie moet er maar zijn en de meeste tieners vinden bij tante in de woonkamer hangen nou ook niet echt heel leuk.
Hier in de buurt wordt weinig georganiseerd voor tieners. Er is geen tiener vakantie opvang of zo. Bestaat vast wel ergens maar hier helaas niet.
In Frankrijk bijvoorbeeld worden veel sportstages georganiseerd voor tieners en heb je sowieso veel meer tieneropvang. Daarnaast heb je ook meer en langere kampen. Hier vind ik het vaak wat lastiger. Ik heb veel geluk dat ik in de zomer veel vrij kan nemen betreffende werk en we dus wat langer op vakantie kunnen maar als dat niet zo zijn dan zou ik het toch wel moeilijk vinden om hier in de buurt een goed alternatief te verzinnen voor een beginnende tiener.
Ik snap eigenlijk ook niet goed dat je hier zo weinig kampen hebt die langer dan een week duren. Blijkbaar is er weinig behoefte aan maar ik snap niet goed waarom. Ik vind twee of drie weken kamp voor een middelbare scholier echt een prima alternatief voor thuis hangen.
Maylise

Damajo@
06-12-2009 om 10:12
Bso 11-12 jarigen lichtelijk ot
Mijn zoon verveelde zich als 11/12 jarige kapot op de BSO. Alsof ze over die leeftijdsgroep niet nagedacht hadden.Uiteindelijk heb ik hem er maar vanaf gehaald( toen er geen verbeteringen kwamen)Hij ging sindsdien of zelf naar huis of bij vriendjes spelen.