Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

sumiya

sumiya

30-11-2009 om 20:11

Zomerkampen

Hoi allemaal,

Ik zou mijn 2 zoons (nu 14 en 15) volgende zomer graag voor een paar weken naar Nederland sturen naar een of ander leuk zomerkamp. Wij wonen in het buitenland, ze hebben 3 mnd zomervakantie wat een ramp is, én ze mogen nodig hun nederlands wel eens bijspijkeren.

Nog iemand met goede ideeen, ik heb al wat kampen online gezien, maar veel duren maar 1 week, vind ik een beetje kort, liefst 2 of 3 weken.

O ja, en sportkampen het liefst, voetbal, tennis, zeilen, maakt niet zo uit, als het maar leuk en hollands is!

Sumiya

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

01-12-2009 om 07:12

Nou dumpen...

Als ze het zelf leuk vinden,is het toch geen dumpen?Een vriend van mijn zoon gaat de halve zomer naar kampen,Italie,Ardennen,noem maar op,hij vindt het geweldig.
Groetjes,bastet

sumiya

sumiya

01-12-2009 om 08:12

Pelle

Zoals ik al zei, hebben de kinderen hier drie maanden vakantie en de jongeren op middelbare zelfs iets langer. 80% van de kinderen zitten een hele maand op kamp, dat is heel normaal en vinden ze allemaal heel leuk. Ik vind zelf 1 week niks, te kort voor een vliegreis en alle kosten vandien, bovendien leren ze in een week niet zo veel.

Nee, ik "dump" m'n jongens niet, ze moéten niet, willen zelf graag en mij komt het goed uit ivm werk, heb ik ze niet de hele dag rond mij hangen, en leren ze weer een beetje nederlands en nederlandse gewoontes.

Ik ben trouwens al iets verder, ipv "zomerkampen" heb ik "jeugdkampen" ingetikt, dat lijkt er meer op, zie inderdaad dat in NL betrekkelijk weinig langere kampen zijn, is meer iets engels of amerikaans. Weet dat dat ik Belgie ook normaler is, zal er wel weer mee te maken hebben dat toch al sinds tijden ook vrouwen meer werkte daar.

Sumiya

Sawo

Sawo

01-12-2009 om 10:12

Vinea, cirkel

Hoi Sumiya

Vinea, simbo en cirkel organiseren veel vakantie voor jongeren. Meestal een week of 10 dagen, langer hebben Nederlandse jongeren niet de tijd. Maar meestal kunnen ze wel 3 a 4 weken blijven. Kijk maar in hun folders keuze genoeg.

succes

Saar

sumiya

sumiya

01-12-2009 om 12:12

Kijk, daar kan ik wat mee!

Nu heb ik wat namen en kan ik op zoek.
Inderdaad zijn ze hier rond 15 juni klaar en beginnen zo rond 18 september weer!!
Het is dus echt ontzettend lang, jongere kinderen, op lagere school, gaan meestal heel juli naar "zomerschool" gewoon op hun eigen school, maar dat gaat natuurlijk niet op voor middelbare scholieren (ook al is het dezelfde school, hier geen verschillende scholen voor lagere en middelbare) dus ze moeten toch wat als je niet wilt dat ze de hele zomer op straat rondhangen! Veel mensen gaan heel augustus weg maar met ons werk kan dat niet en dan ik 2 weekjes maar weinig hoor.

Ik ga eens surfen naar de benoemde organizaties.

Bedankt!
SUmiya

Petr@

Petr@

01-12-2009 om 13:12

Nieuwsgierig vraagje...

Waarom niet ook een weekje bij familie?
Als ik een zus of broer had die in het buitenland woonde dan mochten mijn neven wel een weekje (of 2) komen logeren. Ik woon nu 115 km van m'n zus en 175 km van m'n broer en vind het erg jammer dat onze kinderen zo weinig contact hebben (ze kunnen het nl. wel erg goed met elkaar vinden).

Succes met het vinden van leuke kampen!

gr.
Petr@

Klaartje

Klaartje

01-12-2009 om 13:12

Hier goede ervaringen

met de kampen van Vinea.

Tirza G.

Tirza G.

01-12-2009 om 15:12

Sawo

Langer hébben NL kinderen niet dan die tien dagen? Nou, dan woon jij in een ander NL dan ik. Zeker de 14-15 jarigen hebben hier toch ook al gauw een week of 8 te verspijkeren in de zomer.

Tirza

sumiya

sumiya

01-12-2009 om 16:12

Petr@

Jammergenoeg geen familie in Nederland, alleen wat oude ooms and tantes maar helemaal geen jongeren van leeftijd dus oersaai voor mijn jongens!

Sawo

Sawo

01-12-2009 om 16:12

Tirza

Hoi Tirza

Hier moeten ze minstens de eerste en laatste week uitrusten. Dan nog op vakantie met ons. Dan nog een week met de familie (oma, neefjes, nichtjes). En dan eigenlijk ook nog een vakantiebaantje, en dan nog in de zelfde week met je vriend(inn)en op zeilkamp. Bij ons een heel gepuzzel en een week echt wel genoeg.(ook qua prijs trouwens).

groet

saar

Tirza G.

Tirza G.

01-12-2009 om 18:12

Aha sawo

Dat verandert de zaak. Je bedoelt dus: míjn kinderen hebben daar geen tijd voor. Je schreef eerder: Nederlandse jongeren hebben daar geen tijd voor. Nou, die van mij wel hoor!

Tirza

Maylise

Maylise

01-12-2009 om 18:12

Pelle

Vind jij 2/3 weken kamp voor jongeren van 14/15 echt lang? Echt waar?
Misschien ben ik wel heel ontaard maar toen mijn twee van mijn kinderen 11 en 9 waren zijn ze ook voor het eerst twee weken op kamp geweest. Ik vind dat helemaal niet lang.
Mijn tweede dochter is op haar 15de een maand naar het buitenland geweest met een soort uitwisselingsproject in de zomervakantie.
Natuurlijk vond ik het lang om mijn dochter te moeten missen maar voor haar vloog de tijd om. Ze had er ook zelf voor gekozen.
Overigens waren die kampen niet in Nederland dus daar heet Sumiya weinig aan.
In Nederland ken ik weinig kampen. Je hebt wel veel zeilkampen. Misschien zijn er ook wel die twee weken duren?

Maylise

En vriendinnen ofzo?

Het is maar een idee hoor en misschien heb je er niks aan...maar heb je helemaal geen bekenden in nederland? Een kamp lijkt me voor mijn dochter ook leuk, maar die heeft daar in de zomervakantie amper 'tijd' voor. Wij laten haar wel altijd een week eerder of later bij familie, waar we zelf later ook heen gaan. Mijn neefjes en nichtjes hebben ook 3 maand vakantie en meerdere keren komen ze dan deze kant op. Ze blijven een weekje bij ons, gaan een weekje naar oude vrienden en nog een weekje naar een neef van ons en dan nog een weekje weer hier en wij zorgen dat ze weer retour gaan (b.v. samen met onze dochter). Ze zijn dan dus 4 weken weg geweest. Het ligt er misschien ook aan hoe je kind 'is' mijn oudste wil het liefste zoveel mogelijk beleven...weg zijn. En heeft nooit, maar dan ook nooit heimwee. Die laat je met gerust hart 'gaan'. Want je weet als ze weer terug komt moppert ze dat het zo 'kort' was. Jongste is heel anders, die blijft het liefste thuis bij ons. Ik kan best begrijpen dat als je een kind als onze jongste hebt je je niks kan voorstellen bij 3 weken weg en dat ook nog zielig vindt ook...Maar omdat wij oudste ook zien, weten we hoe 'anders' het kan worden ervaren. Mocht je geen kamp kunnen vinden dat langer duurt zou je evt. 10 dagen kamp kunnen boeken, 3 dagen bij 'iemand' (desnoods een oude tante) en dan weer 10 dagen kamp. Volgens mij vallen die saaie dagen dan ook wel mee....op dag 1 slapen ze alleen (om bij te komen van alles), dag 2 hangen ze voor de t.v. en p.c. (even bijpraten enzo) en dag 3 moeten ze alweer inpakken...toch?
groeten albana

Annette

Annette

02-12-2009 om 09:12

Zeilkamp

Drie weken een actief kamp lijkt mij iets te veel van het goede, na twee weken zijn kinderen echt wel "op".
Vinea heeft zeilkampen van een week, maar tussen twee kampen kan je kind eventueel gratis op de accomodatie blijven. Uit ervaring weet ik dat dit in je eentje niet zo leuk is, omdat er dan helemaal niks te doen is, maar met zn tweeen is dit prima te doen.

Ook hele goede ervaring heb ik met zeilschool Pean. Ook (gratis) overnachten tussen twee kampen én iets strengere leiding, waardoor de kinderen meer nachtrust hebben.

Succes!

Marjoleine64

Marjoleine64

02-12-2009 om 12:12

Computerkampen...

Kijk eens op tweehek.nl, ik heb er van kennissen (met een jongere zoon) hele enthousiaste verhalen over gehoord. Het duurt alleen 'maar' een week. Niet echt duur (vgl met bijvoorbeeld zeilkampen), en ze hebben ook sportkampen zodat je evt 2 weken aaneen kan doen. Oja, bij het computerkamp wordt echt niet de hele tijd gecomputerd, maar ook leuke buiten-aktiviteiten. Onze oudste (12) gaat komend jaar met zijn vriendje erheen.

Marjoleine

sumiya

sumiya

02-12-2009 om 15:12

Moeilijk te snappen denk ik

Als je op de kalender kijkt van deze week, hebben mijn oudste middelbare studenten toch écht 14 weken vakantie gehad! Dat is lang hoor, vooral omdat we dit jaar voor het eerst niet op vakantie zijn geweest omdat we bedolven waren onder het werk. In Juli zijn er dan ook bijna geen vrienden omdat iedereen op kamp is naar Ierland, Engeland, Amerika óf bij familie landinwaarts zitten. Dus dan vervelen ze zich dus, en niks erger dan verveelde tieners terwijl je zelf veel werk hebt!

Ik zou ze inderdaad wel eens naar 2 week-kampen kunnen sturen en tussendoor bij iemand uitblussen.

Ik zal vertellen dat de mensen in nederland ze héél zielige kinderen vinden die zomaar weken weggestuurd worden!

Bastet

Bastet

02-12-2009 om 15:12

Sumiya

Ik weet heel zeker dat heel veel nederlanders hen niet zielig vinden..:))Het lijkt me een leuke ervaring voor hen!
Bastet

Annet

Annet

02-12-2009 om 16:12

Sinilind

Hier twee ouders die werken, normaal hebben we 2 dagen per week opvang en werk ik 1 dag vanuit huis tot 15.00 uur.
Wij lossen het zo op:
- 3 weken met gezin op vakantie
- 2 weken naar de bso gedurende 2 dagen
- 1 week logeerpartij (opa/oma bij ons of zij bij iemand anders)
Ik werk gedurende het jaar extra uren, om tijdens vakanties extra vrij te zijn. Zo vang ik mijn vierde werkdag op en heb nog wat extra vrij.

Ik denk niet dat de kinderen langer dan een week op kamp zouden willen. Ze zouden het wel kunnen overigens. Maar die vakantie is nou juist zo leuk om ongestoord te kunnen spelen, met vriendjes af te spreken, bij te komen van school of van de gezinsvakantie. Hier vinden ze het altijd jammer dat school weer begint.
Als de vakantie langer zou zijn, dan zou kamp een leuke invulling zijn.

Tihama

Tihama

02-12-2009 om 17:12

Pelle

"Serieus: DRIE weken kamp vind ik toch wel wat overdreven hoor. Hoe leuk ze het ook vinden. Vakanties en vakantiegeld besteden we samen! "

Ik vind het nogal dogmatisch klinken, hoor.

"Wie stuurt er zijn kind nu 3 weken weg terwijl het maar 6-7 weken vakantie heeft? Heb je kinderopvang nodig ofzo?"

Hoeveel werkgevers ken jij die ouders van schoolgaande kinderen 6-7 weken vrijgeeft in de zomervakantie? Even afgezien van de vraag of je zoveel snipperdagen hebt. Mag jouw man 6 weken vrij van zijn baas? Elk jaar? Of in het geval van Sumiya: 'he, boss, ik wil graag 10 weken vakantie van de zomer, want de kinderen hebben vrij'. Ik vrees dat deze beelden niet op de werkelijkheid berusten.

Overigens: het gaat hier over kinderen van 14-15 jaar. Ik ging als 15 jarige ook bijna 2 weken op cabaretkamp. Zelf met de trein op pad. Toptijd gewoon. En nee, de organisatie waar ik toen mee ging bestaat helaas niet meer.

Tihama

Yta Chalne

Yta Chalne

Leeftijd

Misschien is deze leeftijd voor jou nog niet zo inzichtelijk, maar 15 is echt een prima leeftijd om een paar weken van huis te kunnen. Mijn oudste was net zestien geworden toen ze in de zomervakantie een paar weken naar het buitenland (Polen, Duitsland) ging zonder ons (met een groep musici) Geen enkel probleem, en een deel van het gezinsvakantiebudget meer dan waard. Rond die leeftijd begint dat gewoon. Het ene kind is wat avontuurlijker dan het andere, dat wel.

Bastet

Bastet

Pelle

Als ik opvang nodig heb voor wat oudere kinderen,en ik zou het me kunnen permitteren,dan lijkt kamp me toch een stuk leuker dan hele dagen vakantieopvang!
Groetjes,bastet

Maylise

Maylise

02-12-2009 om 19:12

Opvang

Het opvang probleem speelt juist bij kinderen van rond de 12/13. Zitten net op de middelbare school en kunnen dus niet meer naar de BSO. Of ze zitten nog op de basisschool maar op de BSO zitten alleen kleuters. Daarnaast hebben ze vaak wel een week of 8 vrij op de middelbare. Als pa en ma dan maar 3 weken vrij kunnen nemen blijft er nog heel veel tijd over..... En om nou 5 weken alleen thuis rond te hangen is ook een beetje saai. Dus dan is een kamp van 2 of 3 weken toch een ideale oplossing? Uiteraard alleen als de kinderen het leuk vinden. Niet alle kinderen vinden kamp leuk. Dan is het een ander verhaal natuurlijk. Mijn jongste dochter is heel anders dan mijn oudste twee dochters. Zij zou heel ongelukkig als ze naar een kamp zou moeten. Dus dat doen we ook niet. Echter sommige kinderen vinden kamp geweldig en dan is twee of drie weken echt niet lang.

Mijn ervaring is juist positief. Mijn kinderen gingen inderdaad niet in Nederland op zo'n langer kamp maar in het buitenland. Ik stuurde ze meestal naar Frankrijk omdat het daar ook wat goedkoper is (veel subsidies). Mijn jongste twee willen niet maar anders zouden ze zeker mogen gaan.

Hier in Nederland zijn de meeste kampen inderdaad maar een week. Ik weet ook niet waarom dat is. Op sommige kampen kan je wel 2 weken achter elkaar blijven maar dan heb je week 2 wel weer met een nieuwe groep te maken dus of dat echt leuk is weet ik niet want dan heb je wel weer dezelfde activiteiten. Eventueel kan je ook 2 verschillende kampen kiezen bij elkaar in de buurt die elkaar overlappen.

Er bestaan organisaties die ook taal reizen organiseren voor tieners maar dat is natuurlijk net niet naar Nederland dus ook ongeschikt hiervoor.

Maylise

tonny

tonny

02-12-2009 om 20:12

Kampen van meerdere weken

zitten niet in het Nederlandse systeem, niks aan te doen. Ik denk dat het ook een vrij dure hobby zou zijn, zonder subsidies.

Maar het is niet mis zeg, zoveel weken vakantie na elkaar!! r is dan verder zeker geen tussendoorvakantie meer, gewoon hup richting Kerst en hop richting zomer? 's Lands wijs 's lands eer.

Twee verschillende kampen na elkaar lijkt me niks. Andere groep, zelfde intensiteit: je raakt gesloopt! Desnoods een week voorafgaand aan de gezinsvakantie en een week erna. Dat zou nog wat zijn, maar past niet in het plaatje van de vraagstelster.

Hee, is er niemand hier die voor een vriendelijke vergoeding twee pubers wil bijspijkeren in het Nederlandse leven? Zet het gewoon bij 'vraag en aanbod'. Wie weet!

tonny

tonny

tonny

02-12-2009 om 20:12

14 weken vakantie achtereen?

Da's wat anders dan onze vakanties alhier Pelle. Inderdaad, een paar weken met je ouders mee en daarna werken. Zo gaat dat.

Met zoveel vakantie als vraagstelster noemt, moet je naar mijn idee eerst op opfriskamp voor het studiejaar van start gaat, want alles is totaal verdwenen in een kwartaal geheel andere dingen doen.

tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

03-12-2009 om 00:12

Net als yta

Ik denk ook dat Pelle teveel redeneert vanuit haar huidige positie. Nog jonge kinderen, zelf de tijd om er tijdens vakanties voor ze te zijn, een vergeleken met de kinderen van Sumiya korte vakantie én misschien een beetje gebrek aan inlevingsvermogen. Ik vind het geen schande om kinderen van de midpuberleeftijd 3 weken op vakantie te laten gaan, zéker niet als ze er zelf lol aan beleven. Mijn oudste dochter ging op die leeftijd ook al 2 weken op kamp, nou... 1 week extra maakt niet het schandelijke verschil. De stelligheden van Pelle zijn heel persoonlijke stelligheden. Vakanties kun je (deels) ook los van elkaar doorbrengen als je het geld hebt om dat te doen.
Ik keek net op de website van YMCA. Die hebben best leuke jeugdkampen volgens mij, maar ik stuiterde van de prijzen 3-400 voor een kleine week watersport.... Maar als je dat kunt missen, waarom niet?
Sumiya, in België spreken ze misschien ánders Nederlands, maar wel heel correct Nederlands. Daar zou je ook kunnen kijken.

Maxime.M

Maxime.M

03-12-2009 om 09:12

Valt toch wel mee

Hoi,

Voor 14 en 15 jarigen vind ik 3 weken nogal meevallen. Zeker gezien de vakantietijd die ze nog over hebben. En als de jongens het leuk vinden, dan is het toch geen punt? Daar gaat het om. Hier in nederland heb je meestal kampen van 1 week, dus dan zou je er 3 achter elkaar moeten zien te plannen, of 2 kampen uitkiezen en misschien kunnen ze tussen kamp1 en kamp2 door bij vrienden in Nederland logeren?

Groetjes
Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.