Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Zoekmaker

Vanmorgen was mijn dochter haar telefoonhoes (dierbaar souvenier uit Londen) kwijt. De hoes lag niet op zijn vaste plaats en ook niet op plaatsen waar-ie wel eens per ongeluk terechtkomt. Ze liep te zoeken tot ze echt naar school moest. Mijn man en ik kunnen ook slecht tegen dingen die kwijt zijn, dus wij zochten nog even door. Ik keek ook nog even in de kamer van mijn zoon. Die nam toen hij jonger was wel eens dingen weg om wraak te nemen om zijn oudere zus die in zo veel hem vaak de baas was. Maar nou is hij al 15, hij zou toch niet... Ik voelde me schuldig dat ik in zijn kamer keek.
Toen ik aan het eind van de middag thuis kwam, liep mijn dochter weer stralend rond met haar hoesje. Mijn zoon had de hoes weergevonden, in zijn gymtas?! Die tas waar naast maat 45 schoen nauwelijks een gymshirt en broek past? In die tas past niets "per ongeluk".
Wat moet ik hier nu mee aan. Als ik hem vraag hoe dat kan, dat hoesje in zijn gymtas, heeft hij het hoesje er niet in gedaan en roept hij: "Dan geloof je me maar niet, jij gelooft me toch nooit!"
Hoe kan ik hier met hem over in gesprek gaan? Ik heb een hekel aan dingen die zoek raken en nog een veel grotere hekel aan het wantrouwen van mijn zoon. En misschien broeit er nog iets tussen broer en zus dat er zo uitkomt, moet ik dat uitzoeken of henzelf laten uitzoeken?

Tango

Tango

25-03-2014 om 20:03

Lijkt me voldoende

Ik zou er verder niets meer mee doen. Je hebt je twijfel naar je zoon uitgesproken en bovendien lijkt je dochter nergens last van te hebben. Als zij er nog boos over zou zijn zou ik het haar zelf met haar broer op laten lossen.
Verder heeft hij het haar zelf teruggegeven dus dan zou het voor mij wel af zijn.
Herkenbaar wel hoor, dat je het niet uit kan staan dat dingen kwijt zijn. Heb ik ook. Hier is dochter zelf de sloddervos overigens, raakt altijd alles kwijt: sleutels, telefoon, agenda etc. Ik blijf dan ook zoeken tot ik het weer terug vind.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2014 om 23:03

Je dochter was blij

Als ik eerlijk ben vind ik je reactie wat overdreven. Ik zou een beetje spottend gezegd hebben dat het bijzonder knap van dat hoesje was om in die volle tas te vallen en het verder door broer en zus uit laten zoeken. Je dochter is blijkbaar allang blij dat het hoesje binnen 1 dag weer terug is.

Dalarna

Dalarna

26-03-2014 om 07:03

Precies

Eens met Kaaskopje, wat doe je moeilijk zeg. Iedereen zal nu weer wat meer op je zoon letten, dat heeft hij nu zelf voor elkaar gekregen. Hij heeft het niet gehouden of stuk gemaakt en heel snel terug gegeven.

Ik begrijp dan weer niet dat iemand een hoesje van zijn telefoon haalt maar waarschijnlijk zijn er verschillende hoesjes passend bij de outfit ofzo?

Was gelukkig geen beurs :)

Mijn dochter (toen een jaar of 7)heeft bij grap mijn beurs een keer "verstopt" en hem helemaal vergeten daarna.
Niet te vinden, alle winkels langs waar ik geweest was, uiteindelijk maar de passen geblokkeerd, aangifte gedaan bij de politie, rijbewijs en ID zaten erin. Komt hij een dag later uit een doos onder haar bed vandaan.
Heel erg blij dat de beurs weer terecht was, maar wat een hoop ellende om alles weer ongedaan te maken.

MoederMop

MoederMop

26-03-2014 om 08:03 Topicstarter

wel een beurs

De telefoonhoes fungeert ook als portemonnee, haar pasjes zitten erin, dis het was knap lastig dat het hoesje zoek was. Verder moet je de telefoon eruit halen om te kunnen gebruiken. Maar ik zal voortaan niet meer zo moeilijk doen en gelijk aan mijn zoon vragen waar de spullen van mijn dochter zijn.

dat verandert de zaak

Als je dat gelijk gezegd had, kreeg je vast andere reacties, een telefoonhoesje is heel iets anders dan een serie pasjes die zoek zijn.
Dat kan je dag heel erg gehandicapt maken, zonder bus-bieb-bank-kluis-ID enz pas.

Puck

Puck

26-03-2014 om 09:03

Moedermop

En ga je dan gelijk aan je zoon vragen: geef de spullen van je zus terug? of wordt het meer iets in de trant van "zeg heb jij de spullen van je zus ergens gezien? " En als het idd meer haar portemonnee was zou ik geloof ik toch nog vragen hoe het kan dat dat in zijn sporttas terecht komt.

Dalarna

Dalarna

ja zeg

Hoe moeten wij nou weten dat het eigenlijk haar portemonnee was?

Sowieso onhandig hoor dat je je telefoon er uit moet halen om hem te gebruiken...

Rafelkap

Rafelkap

kaboutertjes

Als je het er met hem over hebt, ga dan niet meteen uit van de slechte intenties. Daarom wordt je zoon zo boos, het is meteen zo beschuldigend. Misschien was zijn zus wel verschrikkelijk irritant of misschien ging het echt per ongeluk (hier raken spullen ook wel eens kwijt, maar ik geloof nog wel in kaboutertjes )
Het is waarschijnlijk iets tussen broer en zus en als je zoon zich ongelukkig voelt, vergeet hem dan geen positieve aandacht te geven, niet alleen verwijten.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2014 om 10:03

oh ja ik ken die hoesjes

Dat maakt verlies wel een stuk erger. Maar dan nog zou ik hetzelfde doen. Beetje valse opmerking maken en het vërder aan je dochter overlaten.

Puck

Puck

Nee hoor Dalarna, ik vind het juist wel handig

Is helemaal niet onhandig hoor, had ik bij mijn vorige telefoon ook. Reuze praktisch juist om je portemonnee en je telefoon samen te hebben, hoef je maar 1 hoesje mee te nemen. Nu heb ik altijd zowel mijn telefoon in zijn hoesje waarin hij kan blijven zitten mee als een portemonnee.

Kaaskopje

Kaaskopje

Dalarna

Ik denk dat een groot aantal mensen hun mobiel uit het hoesje moet haĺen. Ik heb ook een simpel insteekhoesje, dat vind ik prettig.

Dalarna

Dalarna

26-03-2014 om 11:03

Probleem is natuurlijk dat je telefoon veel meer gevaar loopt, toen ik nog een gewone goedkope had had ik ook een insteekhoesje, nu heb ik een veel betere en echt ook een goed ding er omheen.

Bennikki

Bennikki

26-03-2014 om 13:03

Wat maakt het nou uit wat er in zat

Het was een dierbaar souvenir en het was onverklaarbaar kwijt. Zeer waarschijnlijk heeft zoon het zoek gemaakt en later weer 'gevonden' . Vreemd dat hij het hoesje niet op een voor hem minder belastende plek heeft teruggevonden? Een verklaring daarvoor zou kunnen zijn, dat hij écht onschuldig is. Maar wat ook zou kunnen, is dat hij een signaal naar jullie wil geven. Daar kun je denk ik alleen achter komen door zoiets te zeggen als :" het hoesje van je zus is verdwenen. Ik herinner me dat je vroeger wel eens wat wegnam, als je van je zus baalde. Is dat nu weer zo? Heeft zij, of hebben wij, iets vervelends gedaaan waar je zó van baalt? "
En dan luisteren. En vooral niet boos worden, natuurlijk.

MoederMop

MoederMop

26-03-2014 om 15:03 Topicstarter

Hoe krijg ik dat signaal eruit?

Inderdaad, het maakte het alleen maar nog ongemakkelijker dat er pasjes in zaten, het dierbare souvenir is voor mijn dochter belangrijker nog dan de pasjes. En de regel is thuis is, je blijft van andermans spullen af.
Maar er zit waarschijnlijk mijn zoon wat dwars, maar we hebben er vroeger zo vaak mot over gehad dat mijn zoon alvast roept: "Dat heb ik niet gedaan!" als ik erover wil spreken. En als ik via een omtrekkende beweging het gesprek met zoon over z'n zus wil hebben is hij slim genoeg om die omtrekkende beweging te herkennen en zegt hij weer dat hij het niet gedaan heeft. Ook vroeger verstopte hij ook weggenomen dingen ook zo dat het wel duidelijk was dat hij erachter zat zodra ze weergevonden werden. Het betekent: "Ik ben boos!" Maar dit is zo'n onpraktische manier om aan te geven dat je kwaad bent. En waarom hij kwaad is, weten we dus niet (zus ook niet) en krijgen we er ook niet uit.

MoederMop

MoederMop

26-03-2014 om 15:03 Topicstarter

Overigens, boos ben ik niet geweest.

Ik heb heel verbaasd gevraagd hoe dat nou kon, een hoes die in zo'n volle tas erbij zat.
En vroeger was het trouwens de snelste manier om zulk soort dingen terug te krijgen was om tegen zoon te zeggen: "Jij kan zo goed zoeken, jij vindt het vast wel weer!"
Maar ik dacht dat dit iets van vroeger was, dat hij inmiddels vaardig genoeg was om te zeggen dat hem iets dwars zit. Maar kennelijk niet, dat is dus het probleem waar ik mee zit.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-03-2014 om 18:03

Ja maar ja maar

Je moet het ook los koppelen. Je zoon geeft een signaal af, daar moet je het over hebben. Niet over het telefoonboekje, dat is de praat namelijk niet waard!
Dus samen eens een stukje met de auto rijden, afwassen, zijn kamer opruimen ;-)
En dan terloops eens vragen hoe het met hem gaat en of ie het nog wel een beetje kan vinden met zijn zus. En dan luisteren. Als ie er nu niks over wil zeggen dan misschien wel een volgende keer....
En anders heb je het in ieder geval geprobeerd.

Bennikki

Bennikki

26-03-2014 om 22:03

Precies Ginny

Dat bedoel ik ook. Moedermop, je hebt het over een omtrekkende beweging, ik neem aan dat je bedoelt dat je via een soort van omweg er achter wilt komen dat zoon het idd gedaan heeft. Maar daar gaat het niet om, dan ben je bezig met de oppervlakte, je wilt er achter komen waaróm hij dit soort dingen doet (of deed). Zonder hem te veroordelen.
Best belangrijk om daar nu achter te komen denk ik. Mijn man en zijn broer leven nog steeds vanuit een soort rivaliteit terwijl ze nu dik in de 40 zijn.. Hun ouders hebben zich er nooit iets mee gedaan vroeger, zagen het ook niet misschien. Beter nu achterhalen hoe het zit en wat je kunt doen om te helpen!

MoederMop

MoederMop

26-03-2014 om 22:03 Topicstarter

Andere methode

Ik wil eigenlijk dat zoon leert op een andere manier zijn ongenoegen kenbaar maakt dan door dingen zoek te maken.

Bennikki

Bennikki

26-03-2014 om 23:03

Ja natuurlijk

Dit is een hele indirecte en onhandige manier, het zou veel beter zijn als hij er eerlijk en oprecht over was! Maar dan moet je er wel open voor staan. Wat zit hem dwars? Ik ben er zelf nu eigenlijk ook heel benieuwd naar, misschien kan ik er nog wat van leren!

MoederMop

MoederMop

27-03-2014 om 09:03 Topicstarter

Ik ben ook benieuwd...

Maar vragen aan hem stellen is lastig.
Hij praat honderduit tegen mij, over treinen, cavia's, school en vrienden, maar als ik iets van hem wil weten moet ik wachten tot hij het tegen mij zegt. Als ik hem iets vraag, zo tussen neus en lippen door, heeft hij al snel het gevoel "ze wil iets van mij" en klapt dicht en stampt weg. Het is laten praten en hopen dat ik wijzer word.

Wat de relatie met z'n zus betreft, ze kunnen heel gezellig samen "Masterchef" kijken, dus het is niet alleen wrijving, gelukkig.

Suze

Suze

27-03-2014 om 09:03

En de vader? Of indirect aankaarten?

Is er ook een vader?

Kan die misschien ook eens iets vragen? Of klapt zoon dan ook dicht?

Moeilijk hoor.

Nog een gedachte: soms kan je beter iets duidelijk maken door het "indirect" aan te kaarten.

Dus bijv. hem vertellen over een ander kind/persoon die ergens mee zit, maar dat op een heel andere manier uit (hoeft niet zoekmaken te zijn, kan ook iets anders zijn). En dat bleek dat dat onwenselijke gedrag eigenlijk kwam door iets heel anders. En dat het belangrijker is om de echte oorzaak te bespreken dan het onwenselijke gedrag...

Zoiets, misschien een keer laten vallen (tijdens de afwas, in de auto - elkaar niet aankijken). Niet verder direct op hem betrekken.

Dalarna

Dalarna

27-03-2014 om 10:03

Je kunt je niet de rest van je leven verschuilen achter 'dichtklappen' als er iets is en ik denk dat je hem dat eerst duidelijk moet maken. Praat dus over de manier van praten. Vraag of hij moeilijke vragen liever per mailtje wil zodat hij er over na kan denken maar benadruk wel dat dit niet werkt.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-03-2014 om 12:03

Herkenbaar

Hoe jammer ik het ook mag vinden, merk ik dat er richting mij, de moeder, een hogere lat ligt dan tussen mijn dochters onderling. Mijn dochters dwingen om iets met mij te bespreken werkt echt niet goed. Ik heb geleerd af te wachten. Toen mijn oudste dochter jonger, zat ze net als nu op scouting en ging dan regelmatig een weekendje weg, of een week. Natuurlijk mis je je kind, dus wij blij en opgewekt naar het ophalen toe. Nou... foute boel hoor! Een nors kind wat nergens antwoord op wilde geven. Dat heb ik dus afgeleerd. Ik tast af tot waar het 'gezellig' blijft en laat de rest naar me toe komen. Ik vind dat lastig. Ik wil graag weten wat er speelt en leeft. Daarnaast is mij letterlijk duidelijk gemaakt dat mijn dochters onderling soms meer bespreken dan met mij. "Dat zijn zussen-zaken." Ik begrijp dat. Ik vertelde vroeger ook niet alles aan mijn ouders, maar wel aan een zus of vrienden.

Met mijn ervaring is mijn advies daarom, om er geen druk op te leggen. Probeer te accepteren dat je zoon 'ingewikkeld' doet als hij iets duidelijk wil maken. Geef aan dat je er naar wilt luisteren als hij ergens mee zit. Dat hoef je niet plechtig in een gesprek te melden, maar 'tussen neus en lippen door'. Maak wel duidelijk dat hij moet proberen om dingen bespreekbaar te maken, omdat hij dat later op zijn werk of eventuele gezin ook moet kunnen. Die zitten namelijk niet te wachten op 'verdwijningen'. Verwacht geen antwoord terug. Laat hem vervolgens op zijn eigen manier de informatie verwerken. En zeg tegen je dochter dat ze er zélf met haar broer over moet praten. Niet op een beschuldigende toon, maar geïnteresseerd.

MoederMop

MoederMop

27-03-2014 om 15:03 Topicstarter

Kaaskopje

Ik hoop dat dochter de juiste toon kan treffen...
Verder laat ik mijn zoon lekker tegen mij aankletsen in de hoop zo wat meer van zijn zieleroerselen te weten te komen, nou ik dit topic zo aan het maken ben lijkt me dat het handigst.
Maar het blijft verdraaide lastig. Ook voor mijn man trouwens, die krijgt ook niet meer uit hem dan ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.