Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Jose
23-10-2009 om 10:10
Zoek uitdagende activiteiten puberzoon
Onze puberzoon (15) moet zijn adrenaline gebruiken, in welke activiteiten kan hij deze het best structureel kwijt?

sus-anne
23-10-2009 om 13:10
Zoon?
wat wil je zoon zelf? houd hij van sport?hardlopen? skaten? ga samen met hem kijken wat hij leuk vindt.

babs21
24-10-2009 om 09:10
Puberzoon
Skaten is inderdaad een goeie optie, dat kan altijd en overal.Doet hij ook aan een uitdagende sport?

Minet
24-10-2009 om 09:10
Jose
Heeft zoon zelf geen idee hierover? Wat doen zijn vrienden? Zijn klasgenoten? Kan hij daar geen idee opdoen? Hier zijn de heren in hun vrije tijd veel op het skateboard te vinden, in verenigingsverband voetballen ze beiden.

Petr@
24-10-2009 om 10:10
Denk met je mee...
Atletiek?
Sportschool?
Jeugdbrandweer?
Maar ik sluit mij aan bij de vorige schrijfsters: wat wil zoon?
Hier twee zonen die naar de sportschool gaan. Jongste (14) doet aan jeugdfitness en oudste (16) heeft z'n eigen programma.

Jose
24-10-2009 om 22:10
Activiteiten die in adrenalinebehoefte voorzien
Ik zoek activiteiten die in de adrenaline behoefte van onze 15 jarige zoon voorzien- vervolg vraag.
Hij heeft een autistisch verwante stoornis (NLD) is te 'onhandig' in sporten en wil daarom absoluut geen sport. Hij is wel sociaal vaardig maar zit het liefst op de Playstation (heftige oorlogs-spelen) of weggestopt in een oorlogs-boek.
We merken dat hij fysiek zijn krachten moet gaan benutten en veel spanning nodig lijkt te hebben.
Sinds kort heeft hij voor het eerst het gevoel met/voor muziek ontdekt en kikt hij helemaal van Heavy en Death Metal muziek omdat alleen deze muziek bij hem de adrenaline doet voelen.
Ik merk dat hij gefrustreerd raakt door het niets doen met zijn puber hormonen en fysieke mogelijkheden.
Vandaar mijn vraag; wie weet hoe we in zijn behoefte aan 'heftig' op een veilige-sociale manier kunnen voorzien?

Maggietel
Misschien
door met hem samen eens een stevig parcours te gaan mountainbiken ofzo? Dat is het eerste wat in me opkomt wat ook nog vaker voor herhaling vatbaar is als hij het leuk vindt. Een cursus parapenten is natuurlijk ook goed voor de adrenaline maar minder goed voor de portemonnee. Of misschien een survivalweekend en dan eens het eea uitproberen zoals klimmen, abseilen, kanoën, raften, mountainbiken. Succes.

Lara10
Vrienden?
Overigens, ook al is het leuk om veel te sporten, ik denk niet dat je de verwachting moet hebben dat je zoon geen last meer zal hebben van zijn puberhormonen als hij meer actief is hoor. Dat duurt gewoon een paar jaar voor ze daar doorheen zijn, of ze nu actief zijn of juist niet.
Mijn zoons zijn 17 en 19 inmiddels en nog steeds wisselen tijden met veel hangen en computeren zich af met periodes waarin ze juist veel actiever zijn. Het is niet echt iets waar je als ouders veel invloed in hebt, gewoon een beetje uitzitten.
Heeft hij vrienden waarmee hij leuke dingen kan doen?

nelly3
24-10-2009 om 23:10
Boerderij
Misschien eens meehelpen op een boerderij of kinderboerderij, zwaarder lichamelijk werk doen.
Nelly

Jujube
25-10-2009 om 00:10
Klimmen
Wanneer je een klimhal in de buurt hebt, is klimmen misschien wel iets. Je kunt dan eerst je toprope certificaat halen (in 4 of 5 lessen) om veilig te leren klimmen (zekeren, knopen maken en minimaal 10 meter hoog kunnen klimmen) en als het je zoon bevalt kan hij verder gaan met lessen. Jongste dochter klimt nu een jaar en vindt het geweldig. In de vakanties organiseert Mountain Network ook klimkampen in de Ardennen e.d.
Groet,
Jujube

Damajo@
25-10-2009 om 00:10
Kano
Mijn zoon heeft een paar jaar op een kanoclub gezeten.Op zaterdag werd er les gegeven en regelmatig een tocht gemaakt. Ook was er elk jaar een kanokamp.In de winter werd er behendigheidsles gegeven in een zwembad.
Als je niet heel sterk bent in sporten valt dat volgens mij bij kanoen wel mee, de behendigheid leer je wel en het is er vaak erg gezellig in de jongerengroep.En lekker buiten, ook belangrijk.