Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Zo zonde... | Pagina 3 | CJG forum door Ouders.nl
Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

meg

meg

20-12-2012 om 12:12

Zo zonde...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoho fred

Je mag me best citeren, maar ik "verplicht" niemand om ook te geven. Als jij dat in mijn berichtje leest, dan interpreteer je het verkeerd. Ik geef alleen aan, waarom IK de bezorgers een extraatje geef !

Cornelia

Cornelia

21-12-2012 om 21:12

Verplicht

Jij bent niet verplicht iets te geven, jij mag je mening geven en degene die jou nieuwjaar komt wensen is op zijn/haar beurt niet verplicht om jouw mening aan te horen. Die zal eerder denken: ¨Pff, waar maakt die ouwe zich druk om. Duh. Ik ben al weg als je niets geeft. Relax. Yolo.¨

Fred de Velde

Fred de Velde

21-12-2012 om 21:12

Verkeerd begrepen

"Je mag me best citeren, maar ik "verplicht" niemand om ook te geven. Als jij dat in mijn berichtje leest, dan interpreteer je het verkeerd. Ik geef alleen aan, waarom IK de bezorgers een extraatje geef !"

Okay dan heb ik het verkeerd begrepen. Sorry daarvoor.

"Die zal eerder denken: ¨Pff, waar maakt die ouwe zich druk om. Duh. Ik ben al weg als je niets geeft. Relax. Yolo.¨"

Dat mag ie dan ook rustig denken/zeggen/

Kaaskopje

Kaaskopje

22-12-2012 om 00:12

Fred

Als jij een puber je mening wilt geven over het feit dat die puber geld ophaalt met kerstwensen, dan heb je blijkbaar de behoefte die puber op te voeden. Je wilt hem leren dat er mensen zijn die niet van dit soort acties gediend zijn en ik vind niet dat dat je taak is op dat moment. Hij is op zo'n moment bezig met het uitoefenen van een onderdeel van zijn bezorgbaantje. Als je daar klachten over hebt, moet je bij zijn werkgever zijn. Die bezorger bij jouw deur doet wat hij mág doen van zijn baas.
Ik maak het op mijn werk ook wel eens mee dat een klant mij gaat vertellen hoe ik mijn werk naar zijn idee zou moeten doen. Opzouten, zou ik dan bijna willen zeggen.

Cornelia

Cornelia

22-12-2012 om 09:12

Tja, ik heb ook zo´n oom die altijd ongevraagd zijn mening over alles geeft, je vertelt hoe alles volgens hem zou moeten gaan, wat er allemaal fout is in de maatschappij. Aan hem had ik vroeger al een bloedhekel en het is ook nooit meer goedgekomen. Ik sta niet te wachten op dat ongevraagde gemopper onder het mom ¨ik mag zeggen wat ik wil¨.

Fred de Velde

Fred de Velde

22-12-2012 om 10:12

Vervelende buurman

Nu denkt iedereen dat ik die vervelende mopperbuurman ben die alle kinderen ongevraagd een preek geeft.

Sja, Ik werd een beetje allergisch van sommige reacties hier.

Die kwamen erop neer dat je vooral NIET mocht zeggen dat je het gebedel vond, en je mening maar voor je moest houden, want je had een tere puber voor je.

Dát vind ik nou zo'n onzin! Alsof je tot je 18de levensjaar alleen maar complimentjes mag horen, zo komt het over. Pubers gaan in hun leven nog genoeg mensen tegenkomen die ongevraagd hun mening geven, dus ze gaan heus niet dood van een vervelende buurman.

Wat dat betreft vind ik de reden 'dan moet je bij de werkgever klagen, niet bij de bezorger' veel geldiger.

Sticker

Het ging mij alleen om die sticker. Als je die niet hebt en je krijgt dus de krant daarom vindt ik het niet kunnen om dan de krantebezorger te vertellen dat zijn kerstkaartje een verkapte vorm van 'bedelen' is of dat 'even duidelijk' te maken wat dat dan ook mag betekenen. Dat mag je best vinden, maar dan kan je ook gewoon zeggen dat je nooit geld geeft en vervolgens de betreffende krantteverstrekker bellen en die het 'duidelijk maken'. Gewoon de baas dus. Of een ingezonden brief sturen naar de krant of de gemeente bellen met een klacht over colportage of zoiets. Ik vind het ook nogal 'makkelijk' om daar een meestal nog erg jonge krantebezorger op aan te spreken. Dat is een zeer makkelijk slachtoffer in zo'n discussie en daarom vind ik het niet kunnen. Kies in zoiets een gelijkwaardige 'tegenstander' dat moge duidelijk zijn.
verder denk ik dat de 'smoesjes' om geen sticker te hebben onzin zijn. Als je écht die krant niet wilt weet je heus wel een manier om dat de krantebezorger dat duidelijk te maken. Mijn ouders hebben ook een brievenbus aan het begin van hun tuin waar zo'n sticker niet op blijft zitten en die hebben omdat ze het écht écht niet willen (dat is meer om milieu-redenen) er een metalen plaatje opgeschroefd waarop de sticker wel plakt. Je hebt die sticker niet dus komen al die huis aan huis bladen en folders en dus komt de krantbezorger met zijn kerstwensen aan de deur. Het ene is het gevolg van het andere.....simpel zat. Dus heb je er 'last' van zorg dan gewoon voor zo'n sticker i.p.v. zo'n krantebezorger ermee lastig te vallen.
Heb je wél een sticker en komen ze tóch....dan is het een heel ander verhaal en dan mag het best gezegd worden. Dat had de krantebezorger zélf kunnen voorkomen door op te letten.
In 'handel' met die kaartjes geloof ik niet zo...Jongstes vriendin had precies afgeteld genoeg voor haar eigen wijk. Wel begreep ik van de dames dat er meer ouders meegingen...vooral bij de wat 'mindere wijken'. Maar mijn indruk was dat dat meer voor de veiligheid was....lijkt me ook wel logisch.
Wat betreft baantjes voor 13/14jarigen....die zijn er gewoonweg amper op die leeftijd. Pas als ze 15 zijn wordt het wat makkelijk. Een paar jaren terug kon je als 14jarige nog aan de slag bij de A.H. maar daar is A.H. mee gestopt (beleidswijziging). Een 'gewoon' baantje is echt niet te vinden. Ja rond de Sinterklaas kon ze 1 week kadootjes inpakken.....naast de kassajuffrouw en een beetje oppassen of auto's wassen dat lukt ook nog wel. Bollen pellen in de zomer en dat is het wel zo'n beetje.
En ja ze krijgen betaald, maar dat is in verhouding met hoeveel tijd het kost niet erg ruim.....ik zie het zoals je de ober een fooi geeft er zijn veel landen waar dat ook enigzins verplicht is....dus de 'folklore' is niet landelijk gebonden. Heeft krantebezorger zijn werk goed gedaan dan geef je het (of niet) maar het even 'duidelijk' maken dat gaat me te ver.
groeten albana

Cornelia

Cornelia

Gelukkig maar

Nou, gelukkig maar dat je niet die vervelende buurman bent (of mijn oom, die heeft trouwens ook nog eens hele foute politieke denkbeelden maar dat is een heel ander verhaal, nee, brrrr, ik mag die man echt niet). Mijn punt is alleen waarom je degene aan de deur een preek wil geven, dan wel wilt vertellen wat je mening erover is. Niemand zit daar op te wachten, behalve jij. Je kunt ook gewoon zeggen: ¨Jij ook.¨ en je doet de deur dicht. Duidelijk voor iedereen.

Cornelia

Cornelia

Albana

Ook de baantjes voor 15-jarigen drogen op bij de supermakrten. Een 15-jarige kent nog veel beperkingen: niet aan de kassa, werktijden etc. Er is genoeg aanbod aan potentiele vakkenvullers, dus men kan het zich veroorloven alleen vanaf 16 jaar mensen aan te nemen. Hier in de stad is dat al min of meer gebruikelijk.

Fred de Velde

Fred de Velde

Contramine

"Mijn punt is alleen waarom je degene aan de deur een preek wil geven, dan wel wilt vertellen wat je mening erover is. Niemand zit daar op te wachten, behalve jij"

Sja, het wordt steeds meer een principekwestie.

Of het nou nuttig is of niet, ik kreeg gewoon heel erg jeuk van een mevrouw die meende dat je zo'n preek niet tegen pubers af mocht steken, want daar zouden ze niet tegen kunnen. Haar kind was namelijk 'gevoelig'.

Kom op zeg. Dan ga ik in contramine, ook al heb ik al 3 jaar nog geen kaartje gezien.

En ik heb ook zo'n oom (behalve de denkbeelden dan) ; )

Cornelia

Cornelia

Ha, ha

Let´s shake hands. We zijn het geloof ik eens! Veel succes met je oom.

Fred de Velde

Fred de Velde

22-12-2012 om 11:12

: )

P

P

22-12-2012 om 17:12

Albana

Jouw argument over dat er weinig baantjes zijn voor 13/14 jarigen vind ik onzin omdat je, toen ik die leeftijd had, pas met 15 mocht beginnen!

Overigens wilde mijn oudste wel in de vakantie folders bezorgen maar kreeg hij een vaste wijk aangeboden. Die was qua ligging zo gunstig en de betaling was ook behoorlijk veel alleen de tijd die je er over zou doen was veel en veel te gunstig gesteld.

Mijn zoon heeft half november opgezegd en ze vielen daar compleet van hun stoel van verbazing. Dat hadden ze nog nooit meegemaakt (afzeggen in nov dus) maar mijn zoon kon het niets schelen, hij heeft het geld nu niet nodig en had geen zin in 2x extra bezorgen op donderdag (normaal op za avond, of zo of ma of di).

amk

amk

22-12-2012 om 21:12

Vervelende pubers

hier heeft er 1 het voor de rest verpest.
Ik heb een nee/nee sticker. En toen ik weigerde iets te geven heeft de vriendelijke jongeman de algemene meterkasten in de portieken opengebroken en alle stoppen eruit gedraaid. Niet alleen bij mij, maar bij alle appartementen van het gebouw.

Jade

Jade

22-12-2012 om 22:12

Hmmm marieke,

"Nu blijkt heel OOL in idylische dorpen te wonen waar alles altijd pais en vree is,..."

Vooroordelen....ook gij;-))

Was het maar waar, hier altijd pais en vree, maar helaas.....

En dan nu in het algemeen: ik heb hier van ze lang zal ze leven nog nooit iemand aan de deur gehad voor een fooi. Geen idee of ik wat zou geven of niet....

Als mijn kinderen het niet zouden durven zou ik ze niet de weg opsturen, om over hun verlegenheid heen te stappen. Ik zou wel voorstellen of ze dan niet samen met iemand anders langs de deuren zouden kunnen gaan, meer ook niet.

Is het schooien?? Hangt er vanaf hoe je het bekijkt, ik vind van niet. De dochter van een kennis van mij heeft onlangs ruim 200! euro opgehaald.....ik geloof dat ik mij ook maar ga inschrijven voor een krantenwijk;-)

Ik snap het denk ik niet helemaal? Baantjes toen jij 15 was??? Het is gewoon zo, tenminste in onze omgeving...Toen oudste 13 was, was het er nog wel. Reguliere baantjes dan...Toen oudste 15 was, was het opeens er-uit met de 13jarigen. Verandering van beleid bij enkele grote werkgevers waar de gemiddelde jeugd z'n reguliere baantjes vind. Ik dacht (weet het niet meer zeker) n.a.l.v. wijzigingen in de wetgeving romdom werknemers in de leeftijdscatogorie. Je kan je niet eens meer 'inschrijven' op zo'n formuliertje...Dat kan pas als je een paar maand voor je 15de verjaardag zit.
Jongste 'red' zich nog wel enigzins met hap snap baantjes (die ik al noemde), maar de enige manier om écht gewoon vaste 'inkomsten' te hebben als 13-14 jarige is dus die folders. Afgelopen zaterdag mocht ze nog 'helpen' voor de winkeliersvereniging met uitdelen van kortingsbonnen voor de kerstmarkt. Paar uurtjes uitdelen tot ze op waren....vergoeding 25 euro. Maar zoiets is 1 keer en tot volgend jaar dan maar weer...
groeten albana

15- jarige vakkenvullers (ot)

Mogen die ook alcohol "vullen" ( in de vakken bedoel ik) ?

P

P

23-12-2012 om 13:12

Ik bedoel dat toen ik die leeftijd had je niet eens MOCHT werken met 13 of 14 jaar.

Verder zijn jullie dus verwend met oudste maar ja, ik ken wel meer regels die veranderen. Hoezo mag je als 13/14 jarige geen genoegen nemen met maar een folderbaantje? Prima opstap toch als ze geld nodig hebben? Jongens krijgen amper een oppasbaantje, daar hebben de meiden nog een voordeel.

Klaartje

Klaartje

23-12-2012 om 15:12

15 jarige vakkenvullers

mogen zover ik weet wel alcohol bijvullen. Ze kopen of drinken het dan niet. Het is een beetje krom misschien. Zo vroeg ik me laatst af of ik rumbonen aan 15 jarigen mocht verkopen. Er zit tenslotte alcohol in. Je mag wel alcoholvrij bier aan jongeren verkopen, want geen alcohol.

15 jarige vakkenvullers

Ik vind de verdienste voor 15 jarige vakkenvullers niet super hoor, 3,15 per uur. Hier verdien je met folders rondbrengen meer per uur gerekend. Maar mijn dochter vult liever vakken. Vindt ze gezelliger. En ze past op, wat veel meer oplevert dan 3,15 per uur. EN het is leuker!
Voordeel van folders is dat je het tijdstip van bezorgen deels zelf kan bepalen.
Persoonlijk vind ik het niet nodig dat een 13 jarige een bijbaantje heeft. Mag wel, maar hoeft niet. Dan moeten ze hun behoefte aan kopen maar een beetje inperken.

"alcohol vullen"

Ik vroeg dit, omdat er hier (Schotland) haast geen vakkenvullers zijn onder 18. Ze mogen hier geen alcohol "handelen" en in de supermarkten is ook alle sterke drank te koop.
Een krantenbaantje is dus hier bijna het enige baantje voor jongeren onder de 18.
Maar weinig mensen laten hier de krant bezorgen, de krant wordt meestal gewoon in de winkel gekocht. Voor het bezorgen betalen we dus extra. Onze paperboy heeft ongeveer 30 klanten, die ook ook nog eens ver uit elkaar wonen.

Ja hoor is prima baantje

Het is alleen dat het aanbod minimaal is qua pubers die het willen. De baantjes die er zijn zijn allemaal al vergeven....Ja hoor is prima opstap als het er is. Het was alleen bedoeld voor marieke die folder/gratiskranten bezorgers 'spammers' noemde en zelfs 'schooiers' en enkelen die ook bepleiten dat er best 'gewoon werk' was voor deze leeftijd.
Wat jongens/meiden betreft....jongens krijgen weer makkelijker werk in b.v. tuinonderhoud (schoffelen) waar hier in de omgeving vraag naar is en in auto's poetsen.....Tsja...
Onze buren hebben voor de jongste een jongen als oppas in de vakanties. Een wel iets oudere jongen...die voor kok leert...en enorm goed met hun jongste kan opschieten. Vandaag kookt ie samen met hun jongste een 'kerstavondmaaltijd', zelfs hun oudste (13) vind het spannend....
groeten albana

Cornelia

Cornelia

24-12-2012 om 15:12

Mach

Dochter is ook 15, vult ook vakken maar als je alle toeslagen en belastingvoordeel optelt bij haar loon verdient ze een heel redelijk bedrag. Tel daar nog bij op de eventuele bonus over de boodschappen en dan houdt ze toch een heel redelijk bedrag aan over. Ze vindt zelf dat ze heel goed verdient. Ze komt met haar all inclusive loon toch dik boven de 4 euro uit.

Cornelia

Cornelia

Shonagh

Volgens mij mag een 15-jarige officieel geen alcohol bijvullen maar dat wordt vaak vergeten. Dochter heeft het een keer gedaan maar is toen weggeroepen om iets anders te gaan doen. Maar daar zit ook nog wel verschil tussen per keten en zelfs per filiaal.

Cornelia

Cornelia

Overigens

Overigens vind ik het niet slecht dat kinderen/pubers ook eigen geld verdienen. Ze leren er veel van, onder andere dat je geld niet zomaar krijgt en arbeidsethos. Je kunt niet zomaar vrij vragen of wegblijven etc. Ik merk dat er ouders zijn die dit raar vinden. Een kennis van ons vraagt iedere keer weer aan dochter of ze soms te weinig zakgeld krijgt dat ze moet werken. Maar ja, die geven hun dochter rustig een Abbercombie & Fitch trui van 80 euro bovenop haar kleedgeld. Tja, hoe leer je dan met geld omgaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.