Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Alison

Alison

24-12-2016 om 14:12

Zelfvertrouwen en zelfwaardering

Mijn zoon heeft nogal wat achter de rug en dat heeft zijn karakter gevormd. Hij heeft weinig zelfvertrouwen, is snel van de leg door wat andere mensen zeggen of doen omdat hij alles negatief op vat, ziet zichzelf niet bepaald positief en heeft eerlijk gezegd ook niet heel veel tastbaars om eigenwaarde uit te halen. Hij heeft bijvoorbeeld geen schooldiploma gehaald of iets anders in die richting.

Dit weet ik al lang en hij is ook bij de GGZ onder andere voor dit in behandeling geweest maar het speelt nu weer meer.

Gisteren heeft hij het heel duidelijk uitgesproken naar mij dat iemand de belangrijk voor hem is maar een, voor anderen, onbeduidende opmerking hoeft te maken en hij zit er meteen helemaal door heen.

Die diepe dalen baren mij zorgen en na de vakantie ga ik het met zijn behandelaar er over hebben uiteraard.

Maar voor nu zou ik graag wat tips en suggesties willen krijgen hoe ik hem kan helpen op een positievere manier naar zichzelf te kijken? Hij moet het uiteindelijk zelf doen maar hij is nog maar 17 en kan het nog niet helemaal alleen. Zeker niet met zijn rugzak.

Wie o wie? :)

uitdagen

Het is een lastig gegeven. Mijn dochter is wel positiever in het leven gaan staan na medicatie. Het blijft kwetsbaar.
Vaak daag ik haar gedachten maar eens uit. Wel of niet positief naar jezelf kijken ben je gewoon hier en het leven gaat gewoon door. Veel mensen, vooral jongeren kunnen onzeker zijn en van daaruit reageren. Daar hoef jij je niets van aan te trekken. Die zijn met zichzelf bezig.
Ik wou dat ik het haar kon geven, dat zelfvertrouwen want dat gun ik haar.
Social stories van mensen die onzeker zijn of juist niet onzeker zijn uit je eigen geschiedenis vertellen. Dat je je best kunt doen om te kiezen voor jezelf. Je eigen beste vriendje zijn, jezelf de ruimte geven om van jezelf te genieten. Zien wat je goed doet en dat je ertoe doet voor de mensen om je heen, maar vooral voor jezelf.
Accepteren dat ze nou eenmaal inherent onzeker is. En dat we daarin meestal verschillen. Daar ben ik soms ook wat ongeduldig in omdat ik het wel herken maar me er niet samen met haar in wil wentelen. Maar haar wel wil erkennen en bevestigen. Bij haar zijn.

Sanne

Sanne

28-12-2016 om 00:12

Tastbaars

Dat weinig tastbaars triggerde mij. Eigenwaarde halen uit tastbare dingen als prestaties is volgens mij niet waar je het moet zoeken. Een opleiding maakt je niet waardevol. Waarde zit in wie je bent, in je leven. Nare ervaringen beïnvloeden ook niet zozeer je karakter, als wel de bril waardoor je naar de wereld kijkt. Die bril kan ook weer af.
Het is best lastig om van een afstandje naar jezelf en je eigen situatie te kijken en nog lastiger wanneer je jong bent.

Jij kunt denk ik een deel van die relativering bieden, door uit je eigen leven of die van anderen te laten zien wat van wel waarde is. En dat je wel van iemand kunt houden om wie iemand is.

Verder zijn er ook truukjes om te leren doorzien en ervaren wat opmerkingen zeggen over een ander en over jou. En hoe jouw gedachten daarover niet waar hoeven te zijn en de gevoelens die ze oproepen ook niet. Dat zal de behandelaar oppakken.

Misschien kan jij op dit moment vooral voor fijne dagen zorgen? En het vertrouwen uitstralen en uitdragen dat het goed komt, dat hij hier doorgaan kan en dat jij er altijd voor hem bent?

mijk

mijk

28-12-2016 om 07:12

in flow afgelopen nummer

Een interview met David Dewullf over zijn problemen met het begrip zelfvertrouwen. In zijn beleving bevestigt het inderdaad alleen dat je alleen deugt bij prestaties. Hij heeft als reactie een boek over zelfcompassie geschreven... Misschien kun je iets met die invalshoek.

Mijk

Ff zo

Ff zo

01-01-2016 om 12:01

Zelfcompassie

Ik volg Mijks advies dat lezen over Zelfcompassie erg nuttig kan zijn.

Ik kan je het boek Zelfcompassie van Kristin Neff (volgens mij een bestseller op dat gebied) zeer aanbevelen. Bij Bol te bestellen.

Sterkte.

Alison

Alison

01-01-2016 om 13:01

Dank

het boek heb ik net besteld en ik ga met jullie tips en opmerkingen aan de slag :)
Hij zit weer hoog nu dus even rust.

Ff zo

Ff zo

01-01-2016 om 13:01

Welk boek

Welk boek heb je besteld? (van Kristin Neff of die andere)

Ben wel benieuwd of je zoon er wat aan heeft. Zou je dat willen terugkoppelen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.