Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

jeanine
20-09-2016 om 16:09
Zakgeld voor 15 jarige
Ik heb voor onze dochter een bankkaart genomen en ga er maandelijks een bedrag op storten. Dit betreft zakgeld voor het kopen van een broodje, een koek, een drankje... Ik vraag mij af welk bedrag voldoende zou zijn om een maand mee rond te komen? Zelf geef ik haar dagelijks een brooddoos en 1 drankje mee. Daarbuiten moet ik ook nog geld geven voor bv. een uitstap, kleding, haar herlaadkaart voor gsm enz.
Graag jullie advies.

Triva
dat moet je niet hier vragen
dat moet je met haar onderhandelen. Laat haar een 'aanvraag indienen' met hoe vaak ze iets wil kopen en wat dat kost. Dan bepaal jij of bruin dat kan trekken en of je wil dat bruin dat trekt. Ik weet niet meer precies hoe het hier ging maar wij kwamen uit op 2-3x per weeks 50 ct om iets te kopen op school. Dat is alleen maar voor erbij, kind kan thuis alles meenemen. Verder kun je maar beter wel dat beltegoed er bij doen. Laat haar zelf leren begroten en zorgen dat er altijd genoeg geld is voor dat beltegoed. Ik deed ook de kapper erbij bijv. Verder betalen ze natuurlijk niet alleen dat broodje ofzo van hun zakgeld, daar moeten ook kadootjes van gekocht worden, eens een keer een donaldduckpocket of een computerspel. Ze moeten ook leren keuzes maken dus geef niet te weinig.

Tango
Nibud
Ik dacht altijd dat op de site van Nibud een schemaatje stond waarop precieze bedragen genoemd werden van zakgeld en kleedgeld per leeftijd. Nu met die link hierboven zie ik dat helemaal niet. Ik dacht ik zal ook eens kijken ;)
Hier ook een 15-jarige. Ze krijgt 50 euro per maand. Daar betaalt ze ook het grootste deel van haar kleding van. BH's, winterjassen en schoenen betalen wij (schoenen 1 paar per seizoen, de rest betaalt ze zelf of soms haar oma).
Dochter werkt sinds enige maanden ook. Ik hoor haar nu niet meer klagen dat ze tekort komt. Voorheen altijd wel. Het was nooit genoeg. Maar ja, ze ging ook regelmatig naar Mc Donalds om te eten en kocht heel veel t-shirts en klaagde dat ze geen broeken had.
Oh ja, telefoonabonnement betalen we ook. Dat is het enige dingetje dat nog niet loopt. Dochter houdt voortdurend een stukje maand over w.b. data. Ik vind 700 mb per maand genoeg, zij vindt dat het 1000 moet zijn. Ik heb gezegd dat ze dan zelf bij moet betalen. Daar zijn we dus nog niet uit. Beltegoed gaat nu wel goed. Ze heeft 400 belminuten per maand en gaat nu gelukkig niet meer over haar plafond heen.

Triva
Tango
400 belminuten in deze tijd van whatsapp? Ik zou hopen dat dat genoeg is inderdaad. Waarom doe je dat niet omlaag en internet omhoog? Misschien kost dat wel evenveel?

Mikkie
20-09-2016 om 17:09
ik zou het omdraaien, geef haar 1000 mb en veel minder belminuten. De jeugd weet tegenwoordig niet eens dat een telefoon is bedoeld om te bellen.
100 mb lijkt mij ook wel het minimum in deze tijd, ook al heb je veel wifi het is niet overal.
Ik denk dat mijn kids nooit kleedgeld zullen willen. 50 euro incl zakgeld, daar gaan ze nooit mee uitkomen. 50 euro excl zakgeld lijkt me reeeler, maar zoals gezegd is dit altijd een onderwerp waarover de meningen zullen verschillen.

Lou
20-09-2016 om 21:09
Voor wat het waard is, want inderdaad dit moet je gewoon met haarzelf bespreken. Mijn dochter krijgt 65 per maand voor kleding en zakgeld. Ooit was dat verdeeld in 15 zakgeld en 50 kleedgeld. Van haar zakgeld hoeft ze niets, geen cadeautjes, niet sparen, telefoonabonnement krijgt ze ook nog van ons, dus ze mag het helemaal zelf weten. Van haar kleedgeld koopt ze wat ze nodig heeft, exclusief schoenen (moeilijke voeten, kopen wij voor haar). Maar het gaat dus op een hoop. Ze mag ook voor 65 euro kleding kopen. Of nog iets heel anders. Ze is ook 15.

Elisa Gemani
21-09-2016 om 15:09
Zakgeld
https://www.nibud.nl/consumenten/zakgeld/
Mijn zoon van 15 krijgt €5 per week zakgeld. Verder krijgt hij nog alles van mij; al dan niet tweedehands: kleding, schoenen, kapper, telefoon abo (sim only: 500mb en 100 belminuten) enzovoorts. Van zijn zakgeld gaat hij naar de bios, koopt hij cadeautjes voor verjaardagen, af en toe wat lekkers en uiteraard spaart hij. Af en toe doet hij een klusje voor zijn oma en dan krijgt hij ook iets van €5 oid.

Tango
23-09-2016 om 13:09
Belminuten ot
Gek genoeg belt mijn dochter dus wel heel veel. Ze wordt ook veel gebeld en raakt echt door die belminuten heen hoor. Hoewel het deze maand weer meevalt. Voorheen had ze er maar 100 per maand en dat was dus veel te weinig. 700 mb vind ik genoeg. Ze zat een paar dagen geleden al op 80 % en doet nu zuinig aan. Zo redt ze het net denk ik.
Ze heeft bijna overal wifi, op school, bij vriendinnen etc.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.