Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Mummie
11-05-2010 om 22:05
Zakgeld brugklasser
Ik ben benieuwd hoeveel zakgeld jullie je brugklasser geven en wat ze er dan van moeten betalen.
Mijn zoon in groep 8 krijgt nu 10 euro per maand maar hoeft er eigenlijk niets van te betalen. Als hij ergens heengaat krijgt hij geld mee. Ik denk erover het te verhogen en hem dan zelf meer te laten betalen bijv. iets lekkers op school of een keer naar de film of zo.

steph
11-05-2010 om 23:05
25 euro
25 euro in de maand waar het eten en drinken wat op school gekocht wordt betaald moet worden. Ervaring wijst uit dat er dan weinig gekocht wordt. Van thuis uit dingen meenemen mag altijd, ook soms iets kleins te snoepen.
Verder worden daar cadeautjes voor vrienden en gezin, het zwembad, bioscoop(deze laatse 2 activiteiten worden in een vakantie nog wel eens gesponserd door ons, daarbuiten niet). Lekkers op zwembad altijd zelf te betalen, van thuis meenemen mag gratis. Verder ook nog het gsm abonnement(Ben)
Ik moet er nog wel bij vertellen dat Brugklasser meteen in de 1e een folderwijkje erbij heeft genomen om nogal dure hobby te financiƫren, nl veel concerten bezoeken. Inkomsten extra 40 euro per maand.

Vera*
12-05-2010 om 11:05
Hier
zoon is in groep 8 van 5 naar 8 euro gegaan. Versnaperingen elders (voetbal e.d.) moest hij dan zelf kopen. Van thuis meenemen mag altijd. Nu in de brugklas krijgt hij 20 euro en moet er alles van doen, inclusief beltegoed. Als hij vindt dat het zakgeldbedrag te weinig is mag hij een uitgavenlijst inleveren en kan het bedrag heroverwogen worden. Zoon is lui dus dat laatste is nog niet gebeurd.

Astrid
12-05-2010 om 16:05
2,= per week
Mijn brugger krijgt 2,= per week. Op school koopt hij nooit wat.

Mach
12-05-2010 om 17:05
25 euro per maand
Hiervan moet het beltegoed worden betaald. EN snoep oid op school (doet ze nooit) verder kadootjes voor vrienden en familie. En uitstapjes die ze zelf bedenkt (bios, zwembad, shoppen) Als we gezamelijk iets doen natuurlijk niet.
Ze heeft er ruim voldoende aan. Het meeste gaat op aan beltegoed en af en toe een kadootje als een vriendin of familielid jarig is.
Astrid, 2 euro per week vind ik wel erg weinig. Ik ga er dan ook maar van uit dat je zoon er ook niet zo veel van hoeft te betalen.

Mach
13-05-2010 om 10:05
Pelle
Ik vind 2 euro inderdaad erg weinig. Ik begrijp dat Astrids zoon er ook niet zo veel mee doet. Maar misschien kan ze hier zelf iets over zeggen.
Ik geef liever wat meer waar ze ook meer voor moet kopen, zoals beltegoed, kadootjes voor anderen, een keer make-up oid. Want dan kan je ook een beetje "oefenen met geld. Met 2 euro per week valt er weinig te oefenen als je het eigenlijk nergens voor hoeft te gebruiken.

Kaaskopje
13-05-2010 om 19:05
Begonnen met 16 euro
Wij zijn begonnen met 16 euro, maar dat had ook met onze financiƫle draagkracht te maken, zodra het kon is het bedrag naar 25 euro gegaan. Per maand dus.

Kaaskopje
13-05-2010 om 19:05
2 euro per maand
Ik verbaas me ook over 2 euro per week. Ik kijk niet naar wat een kind gebruikt, maar naar wat ik vind dat een normaal zakgeldbedrag is. Als 25 euro niet verbruikt wordt ontstaat er een fraai spaarpotje. Een werkgever deelt toch ook niet minder of meer salaris uit naar gelang een werknemer minder of meer verbruikt? Zakgeld is dan geen salaris, maar een soort van kinderinkomen. Naar mijn mening stem je dat niet af op behoefte, maar op wat zo'n beetje gebruikelijk is.

soepstengel
15-05-2010 om 13:05
Oei dan krijgt dochter weinig, vrees ik.
zij krijgt per maand 12,50 zakgeld.
Beltegoed krijgt ze van mij,dit schooljaar heeft ze er 2 gehad van 10 euro. Volgende maand een abonnement op dr foon.
Feestjes betalen we soms samen. Ik geloof dat ze er genoeg aan heeft, tenminste, ik hoor d'r nooit?Ik zal t hier eens in de groep gooien.

sus-anne
15-05-2010 om 14:05
Tip:niet doen soepstengel
ga nooit vragen aan een puber of hij genoeg zakgeld krijgt: het antwoord zal namelijk altijd NEE zijn;-)

Mach
15-05-2010 om 17:05
Nee soepstengel
Jouw kind krijgt misschien minder maar heeft ook veel minder kosten. Die van mij heeft dan wel 25 euro, maar moet alle kadootjes bij feestjes en beltegoed en uitjes die ze zelf bedenkt zelf betalen. En die kadootjes kunnen flink oplopen. Ik verwacht ook dat ze iets voor jarige gezinsleden koopt.
Trouwens vindt ze zelf 25 voldoende.

Judith
16-05-2010 om 17:05
Sommigen gebruiken ook niks
Hoi,
Hier krijgt zoon van 13 (tweede klas) 10 euro per maand, maar hij krijgt van opa en oma ook nog eens 50 euro per kwartaal. Komt ie toch aan meer dan 20 euro per maand gemiddeld.
Het geld is nooit op. Zoon koopt af en toe iets lekkers op school, en hij koopt een kadootje voor een jarig familielid. Dat is het wel ongeveer. Bellen doet ie heel weinig, en kleding krijgt ie van ons. Als er een schoolfeest is, krijgt hij de entree ook gewoon van ons. Verder gaat hij weinig met vrienden op stap, dus het geld blijft gewoon in de knip. Een enkele keer koopt ie nog wel eens een computerspelletje, maar het meest speelt en downloadt hij op de computer. Ook allemaal gratis. Ik denk dat meiden op deze leeftijd veel meer geld uitgeven dan jongens.
Als onze zoon meer nodig zou hebben dan zou ie het krijgen, maar volgens mij is ie best wel tevreden. Nou, prima toch? Over een paar jaar hoop ik wel dat ie een klein baantje erbij neemt. Dat is gewoon leerzaam op die leeftijd. Even ontdekken hoe het is om te werken voor je geld...
Groet,
Judith

maggietel
16-05-2010 om 20:05
Hier ook niet zoveel per maand
Onze zoon (13 en brugklasser) krijgt 12,50 per maand zakgeld. Het is de bedoeling dat hij daarvan zijn beltegoed betaald en een kadootje koopt voor een jarig gezinslid en met vader/moederdag (klein kadootje, niet meer dan 5 euro). Hij is erg naief met zijn telefoon en zit dus regelmatig op wonderbaarlijke wijze (vindt hijzelf) zonder beltegoed. Meer geef ik hem expres niet want hij gaat bijna nooit ergens heen met vrienden (als hij dat wel doet krijgt hij wel eens een paar euro mee om wat te drinken te kunnen kopen) en als hij de kans krijgt zet hij al zijn geld om in spellen voor de xbox. Een keer een nieuw spel is leuk maar al je te besteden geld daaraan uit geven lijkt me ook niet echt de goede manier om met geld om te leren gaan. Want dat hij daarna geen geld heeft voor bijv. beltegoed maakt hem niets uit want hij verbelt het niet bewust (belt een klasgenoot vanaf school en blijft hangen terwijl klasgenoot iets op gaat zoeken, tja dat gaat hard met je mobieltje). Binnenkort begint hij met een folderwijkje en verdient dan dus iets extra's (ongeveer 12 tot 15 euro per maand). Ik vind het belangrijker dat hij leert dat er gewerkt moet worden voor het geld dat hij heeft/krijgt dan dat hij veel contant geld uit kan geven.

mar-ank
19-05-2010 om 22:05
Nibud
Wij vroegen ons een tijdje geleden ook af wat nou een goed bedrag was voor onze (nog wat jongere dochters). Ik ben toen bij het Nibud terecht gekomen. Die hebben een mooie tabel op hun site staan met het bedrag dat kinderen vanaf 6 tot 18 jaar per week gemiddeld aan zakgeld krijgen (gegevens uit 2009). Kinderen van 13 (brugklasleeftijd) kregen 2,50 tot 5 euro per week.

ijsvogeltje
20-05-2010 om 10:05
25 euro per maand
Onze brugklasser krijgt 25 euro. Daarvan moet hij 'kleine' schoolspullen betalen (schriften, kaftpapier etc. - de eerste lading hebben wij betaald), kopietjes op school, beltegoed, kadootjes, feestjes van sport of school, eten/drinken op school (kan hij ook gewoon gratis van huis meenemen), zakgeld tijdens een kamp, naar de bios of het zwembad met vrienden etc.
Kleding, schoolboeken, kampen etc. betalen wij.
Belangrijk vinden wij dat hij leert dat hij van zijn geld in de eerste plaats een aantal dingen MOET kopen. Wat over blijft, kan hij aan 'leuke' dingen besteden. (zo gaat het ook als je een baan hebt). En heeft hij meer geld nodig, dan kan hij een baantje gaan zoeken. In de praktijk komt het erop neer dat hij nauwelijks geld uitgeeft (hij doet al bijna een jaar met zijn prepaid kaart van 10 euro...) en inmiddels een aardig buffertje heeft opgebouwd. Ondanks dat zou hij graag een bijbaantje willen hebben, want hij is dol op 'bufferen'!