Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

wifi en puberen

Hoi allemaal,
Ik heb thuis een samengesteld gezin 2 kinderen uit andere relatie jongen van 14 en dochter van 16,
en een bonusdochter van 10.

Hier thuis hebben wij bepaalde regels voor het thuis komen naar bed gaan en eten, en wifi aan.
Omdat mijn zoon van 14 alleen maar op internet zit,
Thuis bij zijn moeder mag hij bijna alles, hij kan daar ook niet weg als hij daar is omdat ze te afgelegen wonen en ook geen vrienden hebben, ze zijn doordeweeks bij mij en gaan op donderdag naar hun moeder tot maandag en andere weekend tot zaterdag, mijn zoon vind het hier absoluut niet gezellig meer en mag mijn vrouw totaal niet.
Bij zijn moeder word veel gelachen en is het tenminste gezellig en mag hij ook zijn stiefvader ( omdat die zich totaal niet met de opvoeding bemoeit).

Ik weet totaal niet met hem om te gaan en lijkt het wel of hij ons chanteert door tegen mijn vrouw te zeggen als jij wil dat het hier gezelliger word zou ik maar niet zo stom doen met je rare regeling van geen wifi meer aan.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-05-2018 om 10:05

Geen regels

Geen regels voor WiFi, eten of naar bed gaan. Thuis komen wel, maar dat is omdat ik niet wil dat ze ‘s avonds laat alleen over straat gaat. Kind is 13. Ik heb er ook een van 19 maar die is al opgevoed ;-)

Kaori

Kaori

01-05-2018 om 11:05

weinig regels

Hier ook weinig regels voor wifi, eten of naar bed gaan. Dochter is 12

Wifi staat altijd aan, hoe moeten ze anders hun huiswerk doen, dat staat ook online. En zelf luister ik via spotify naar de radio.
Verder wordt een telefoon gebruikt voor de sociale contacten maar ook voor spelletjes en voorbeelden van dansen die ze oefenen.

Eten, ok, hebben we wel wat regels over: niet in de slaapkamers en ik wil weten of ze wel of niet mee-eet. En afhankelijk van wat we eten doen we dat aan tafel of op de bank voor de tv, maar wel samen.

Naar bed gaan: ik wil dat ze om kwart voor 9 naar haar kamer vertrekt en dan wil ik haar niet meer zien of horen. Telefoon en tablet blijven in de woonkamer maar dat geldt ook voor mijzelf.

Bij haar vader gelden min of meer dezelfde regels alleen moet ze daar eerder naar bed omdat ze ook veel eerder op moet staan, maar dat snapt ze wel.

Pirata

Pirata

01-05-2018 om 12:05

hoe streng

Hoe streng zijn die wifi-regels dan?
Hier staat de wifi dag en nacht aan, tenzij iemand verslavingsverschijnselen vertoont of ik Spotify-geluidsoverlast heb.
Gaat het probleem echt om de wifi, of gaat het om de onderlinge verhoudingen? Wegduiken met je tablet/pc/telefoon zijn natuurlijk normale puberdingen, maar zeker als het zijn "escape" is uit het gezinsleven.

nitram72

nitram72

01-05-2018 om 22:05 Topicstarter

wifi

niet zo streng, s middags gaat hij aan tot de volgende ochtend als ik naar mijn werk gaat meestal om 7:00 zet ik hem uit. misschien dat ik hem beter om 22;30 uit kan zetten
mijn zoon van 14 moet half 10 naar bed maar betrap hem heel vaak dat hij nog om 23;00 op zijn tel zit.
En in de morgen als hij naar school moet is hij zijn bed niet uit te krijgen.
Nou nee hoor het is niet alleen de wifi.
Hij wil gewoon kunnen doen en laten wat hij zelf wil.
Op school is zijn gedrag ook onaceptabel, daar geven ze hem nog drie maanden om te verbeteren anders kan hij daar vertrekken.

Jasmijn

Jasmijn

03-05-2018 om 15:05

waarom overdag de wifi uit?

Snap ik dat je de wifi om 7.00 's ochtends uit zet en in de middag gaat hij aan, dus onder schooltijd (als de kinderen er niet zijn, staat de wifi uit en verder is het aan?) Waarom zet je hem dan eigenlijk uit?
Ik zou proberen met je zoon af te spreken wat hij zelf zou willen, gewoon eens om te kijken wat zijn wensen zijn, en dan proberen bij te sturen naar acceptabele regels. Laat hem meedenken. Allebei een beetje geven en nemen.
Met school kan je hem ook vragen wat hij een goed idee vindt, ik hoef er nooit zo vroeg uit maar ik ga speciaal voor m'n jongste eruit en smeer nog broodjes, hij vindt het makkelijk en ook wel gezellig. Maar volgens mij hebben alle pubers problemen met uit bed komen hoor, dus dat is niet echt uniek.
Met humor en een beetje flexibiliteit komen wij hier altijd een heel eind.
Doen jullie ook wel eens iets samen? Bioscoopje of naar McDonalds ofzo, om de sfeer een beetje op te peppen.

Niki73

Niki73

04-05-2018 om 12:05

Wifi 's avonds uit

Ik zou die wifi juist 's avonds vanaf zijn bedtijd uitzetten, dan kan hij niet meer tot laat op de avond op zijn telefoon. 's Ochtends zou ik de wifi dan juist weer aanzeten, wij gebruiken tenminste een app om te kijken hoe laat de bus naar school precies komt (real-time), plus dat de kinderen soms te horen krijgen dat het eerste lesuur vervalt, ook leuk.

Zoals gesuggereerd wordt: blijf praten, interesse tonen en leuke dingen doen (die hij mee-uitkiest), dan voelt het voor hem vanzelf gezelliger.

Amelie

Amelie

04-05-2018 om 15:05

Mijn kinderen zouden flippen

Als de WiFi een gedeelte van de tijd uitgezet zou worden. Ze zouden allerlei belangrijke en minder belangrijke informatie kunnen missen.
Heel veel informatie gaat tegenwoordig via de app of via andere programma’s waarvoor internet nodig is zoals Magister, mail, etc. Internet wordt natuurlijk vooral gebruikt voor de gezelligheid maar hier krijgen de kinderen ook wel eens een appje van de mentor als er last minute lessen uitvallen het eerste uur of wordt er overlegt in de sportapp over trainigstijden, wedstrijden, vervoer etc.
Wij hebben eigenlijk maar twee regels, geen telefoon tijdens het eten en de apparaten gaan ‘s’avond/ s’nachts naar beneden (vanaf hun bedtijd). Als ik ze een kus geef om te gaan slapen neem ik telefoon en i-pad mee naar beneden.
Ik zou echt geen strijd aangaan over internet/WiFi, dat werkt averechts. Eerst maar eens zorgen dat het gezellig wordt bij jullie, wellicht leggen de kinderen dan automatisch iets vaker hun telefoon weg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.