Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Marietje

Marietje

23-12-2015 om 18:12

Wiet gebruikt, consequenties? Advies...

Oudste zoon (18) belde me eerder vanmiddag op vanuit zijn vakantie adres. Ze zijn met school een week skiën, vandaag was de laatste dag, morgenochtend komen ze terug. Hij begon eerst met een gewoon praatje, wat zeer ongewoon is voor deze zoon. Even later kwam het verhaal eruit. Hij heeft wiet gebruikt, met een paar vrienden, en ze zijn gesnapt door de docenten/begeleiders. De onmiddellijke consequentie was dat ze vandaag niet meer mochten skiën maar binnen moesten blijven, en dat ze hun ouders moesten inlichten. Dat laatste zal nog gecontroleerd worden verwachtte hij. Hij verwacht ook dat er voor hem wellicht meer straf op school aan vast zit, omdat hij de wiet gehaald had (meegenomen uit NL). Hij heeft me, huilend, gevraagd om dit niet met mijn man te bespreken. Ik begrijp dat wel, maar heb hem toch gezegd dat ik dat niet kan maken. Man heeft een deel van het gesprek half kunnen horen, en vroeg al wat er aan de hand was. Ik heb het hem nog niet verteld, maar wil dat wel doen vanavond. Complicerende factor hierin is dat zoon en man absoluut niet door één deur kunnen, man drinkt met enige regelmaat flink (recent valt het mee, maar is gewoon alcoholist) en zoon heeft daar flink onder geleden en wil niks meer met z'n vader te maken hebben. Geen goed begin dus van een kerstweekend...
Wat nu? Zoon weet donders goed dat wij dit afkeuren, ik ben vooral heel erg teleurgesteld en ook wel boos. Hij weet dat ik niet goedkeur dat hij flink drinkt bij het uitgaan (niet vaak, maar als het gebeurt wel flink). Hij weet nl. zo goed wat de gevolgen kunnen zijn... We hebben het ook wel eens over drugs gehad, hij heeft me wel eens verteld dat het makkelijk te kopen is en dat hij best weet waar. Ik heb hem toen ook heel duidelijk verteld dat ik verwacht dat hij daar niet aan mee zou doen. En nu is hij zelfs de 'aanstichter' binnen een groepje... Wat voor sancties leggen we hier nu thuis nog op? Ik denk in ieder geval aan volgende week maar niet stappen met oudjaar (of zelfs de hele week niet). Blijft hij maar lekker thuis. Maar hoe houden we een 18-jarige thuis die gewoon op de fiets weg kan gaan? Iets anders is dat hij gewend is dat ik hem naar zijn muziekles breng, eens in de 2 weken. Maar niet meer doen tijdelijk? Hij kan ook lessen via skype. En als hij zijn rijbewijs heeft kan hij zelf rijden, wel met mijn auto. Maar natuurlijk alleen als hij zich netjes gedraagt vwb drank en drugs.
Voor de duidelijkheid: ik weet dat qua gezondheid wiet niet slechter is dan drank. Daar gaat het ook niet om. Het gaat erom dat er op deze skireis hele duidelijke regels zijn, vooraf bekend, over geen drank en geen drugs, voor niemand. De consequenties daarvan zijn ook vooraf bekend. Voor zover ik weet zijn er in voorgaande jaren wel deelnemers betrapt op alcoholgebruik (niet mijn zoon, hoewel hij wel gedronken had), maar niet op drugs.
Wie weet raad? Zowel voor wat betreft een passende straf als voor hoe dit met mijn man te bespreken?

Katniss

Katniss

23-12-2015 om 19:12

Klaar

Hij heeft straf gehad van school, weet dat hij fout zit, en is volwassen. Volgens mij hoeven jullie daar niets meer aan te doen. Je zou er nog een open gesprekje aan kunnen wagen (of hij dit echt een goed plan vond bijvoorbeeld).
Vind je trouwens echt dat je een 18-jarige nog straf kunt geven?

Adrienne

Adrienne

passende straf?

Huh, een passende straf aan een volwassene?
Gewoon, niets. Je kunt laten blijken dat je dit heel dom vindt en nogal jammer ook. Dat je je ook nog zorgen maakt.
Verder begrijp ik niet dat hij in je auto mag rijden. Zal misschien ook wel gebruikelijk zijn bij anderen maar ik zou dat sowieso alleen in zeer uitzonderlijke gevallen toestaan. Maar goed, dat is een ander onderwerp, tenzij er een kans is dat hij voor het rijden ook drank of drugs gebruikt.
Voor bespreken met je man, dat weet ik niet. Als ik niet met mijn man zou kunnen praten denk ik niet dat de relatie nog lang zou duren. Als ik (en/of mijn kinderen) bang voor hem zouden zijn. Maar je hebt er niets aan dat ik dit denk.
Hopelijk voor jou komen er nog reacties waar je wat aan hebt! Hoe dan ook sterkte!

Nastia

Nastia

Heel onhandig van je zoon. Maar wiet kopen en gebruiken is niet verboden als je 18 bent. Meenemen naar schoolreis natuurlijk wel, maar daar is hij op school al voor bestraft (niet skiën, ouders bellen). Daar zou ik het bij laten.

Natuurlijk zou ik er ook niet blij mee zijn, maar probeer het wel 'n beetje relativeren. Je zoon is volwassen, te oud om nog huisarrest te geven... Waarom niet gewoon 'n goed gesprek?

Marietje

Marietje

update

Inmiddels heb ik het verhaal aan m'n man verteld. Die was nog meer dan ik met stomheid geslagen, en meer teleurgesteld dan boos. Maar dat kan omslaan als we morgen met zoon in gesprek gaan.

En Katniss, ik weet dat hier over het algemeen gezegd wordt dat je een 18-jarige niet meer kan straffen 'want hij is volwassen'. Ja, ik weet dat hij 18 is en dus voor de wet volwassen. Maar hij zit ook nog op school (6VWO), en hij wil volgend jaar gaan studeren en op kamers. En hij rekent er ook op dat wij bepaalde zaken voor hem verzorgen. Dus ja, ik vind ook dat ik dan van hem eea mag verwachten, zeker en juist nu hij 'volwassen' is. Die dingen die ik (man doet niet zoveel) voor hem doe, zou ik dus nu ook even niet meer kunnen doen. Hij zal zich daar misschien nog meer door realiseren dat 'voor wat hoort wat' ook thuis geldt.

Zoek even op

Zoon gaat binnenkort naar Berlijn. Ik heb hem alvast geadviseerd wat de consequentie kan zijn als hij betrapt wordt met wiet. Dat is ouder dan 18 jaar dan ook gewoon zijn risico. Verder vind ik het niet nodig om er een drama van te maken met straffen, boosheid, teleurstelling, en wat er allemaal nog meer te koop kan zijn.

Voor wat hoort wat

Ik vind dat toch methodes om kinderen uit huis te jagen. Onder mijn dak, mijn regels, voor wat hoort wat.
Mijn kinderen zijn hier thuis. Ik zorg voor ze omdat het mijn kinderen zijn, daar hang ik geen verplichtingen aan. Verder zijn wij gewoon een team en zorgen samen dat de tent hier loopt. Dat is gewoon eerlijk, niet als een soort 'tegenprestatie'.
Natuurlijk wil ik hier geen misstanden thuis, maar dat willen ze zelf ook niet.
Het is voor kinderen steeds moeilijker om op zichzelf te gaan wonen. Ik ben niet degene die ze dan klem gaat zetten met tegenprestaties.

Jaina

Jaina

23-12-2015 om 20:12

Ik zou geen huisarrest meer geven op die leeftijd. Wel zou ik misschien overwegen om hem mijn auto voorlopig niet meer in bruikleen te geven. Niet om het feit dat hij een keer wiet heeft gebruikt maar wel omdat hij blijkbaar geen onderscheid kan maken tussen wanneer dat wel is toegestaan en wanneer dat niet is toegestaan. Wat ik van mijn eigen kinderen weet is dat er bij die schoolreisjes altijd 100x wordt gewaarschuwd over wiet gebruik en wiet meenemen. Dus ze weten prima dat het niet mag en dat de consequenties serieus kunnen zijn. De wet is nou eenmaal niet overal hetzelfde. Ik zou dus vooral boos zijn dat hij zo weinig beoordelingsvermogen heeft in welke situatie het echt niet ok is om te gebruiken. En doordat hij blijkbaar dat vermogen mist zou hij voorlopig mijn auto niet meekregen totdat ik wat meer vertrouwen weer heb in zijn oordeel.
Daarnaast zou ik de volgende keer hem fijn het schoolreisje zelf laten betalen. Ik zou niet mee betalen aan uitjes waarbij hij zich niet kan gedragen. Aangezien hij al in VWO6 zit zal dit niet nog een keer voorkomen. Ik zou eventueel overwegen om hem het reisgeld terug te vragen (mits jullie dit hebben betaald natuurlijk). Ik betaal dat soort reisjes zodat ze een leuke tijd hebben en niet zodat ze mij voor schut kunnen zetten bij de school.
Ik weet niet of ik dat zou vragen maar het zou kunnen. Hangt ook wat van de achtergrond af. Een brave jongen die een keer een misstap maakt kan op meer coulance rekenen dan iemand die al vaker in de problemen is gekomen en al vele kansen heeft gehad.
Huisarrest zou ik niet meer aan beginnen. Wel een goed gesprek.

In principe vind ik ook dat je een 18 jarige niet meer zou moeten straffen maar er is wel een verschil tussen een scholier of een student. Ik zou niet meer iets opleggen wat ze wel of niet moeten doen zoals huisarrest maar ik zou ze misschien dus wel mijn auto onthouden omdat ik de boel niet zou vertrouwen. En ook als je 18 bent zijn er nog regels anders moet je inderdaad maar op jezelf gaan wonen.

Maar goed het hangt natuurlijk wel heel erg af van de omstandigheden en of er al vaker problemen zijn geweest of dat dit een eerste keer is. In dat laatste geval zou ik veel eerder geneigd te zijn om coulant te zijn en het verder aan de school over te laten. Dat zijn dan van die dingen waar je van leert. Als er al eerder incidenten zijn geweest is het echt een ander verhaal.

milka

milka

23-12-2015 om 23:12

Precies, opzoeken wat de straf is in het land waar hij naar toe is en dat hij daaraan ontsnapt is. Want er worden wel degelijk bussen doorzocht. En uitleggen dat je moeite hebt hem te vertrouwen wat afspraken betreft als hij zijn rijbewijs heeft. Verder geen straf, hij is meerderjarig. Ik heb ook een 18-jarige rondlopen en ik moet ook nog wennen aan het idee dat ze meerderjarig is. Daar zitten voordelen aan maar ook nadelen, dus. School zal waarschijnlijk ook nog wel met jullie en hem in gesprek gaan. Ik zou in ieder geval mijn teleurstelling uitspreken. Scholen waarschuwen over het algemeen vrij uitgebreid en stellen regels. Jouw zoon heeft die genegeerd. Met grote risico's. Ik zou zwaar teleurgesteld in mijn kind.

sarah

sarah

24-12-2015 om 00:12

lastig hoor

Het blijft natuurlijk dubbel. Juist voor je man is hij bang (en jij?) terwijl je man dus juist het slechte voorbeeld geeft..ppfft lastig hoor!

Ik zou me zelf ook veel meer zorgen maken over het vele drinken van zoon, dan over een keer doelbewust de schoolregels overtreden.
Dat besef is er toch gewoon niet?

Ik was altijd al een braaf kind, brave puber etc, maar alcohol en drugs...tsja. Juist in Frankrijk, ik was daar als au pair, was het super spannend wiet te gebruiken. Ik wist natuurlijk dat het daar niet mocht, verboden vruchten etc. Het maakte de situatie extra speciaal. Misschien wel juíst omdat ik eigenlijk zo braaf was....(maar het ontbrak me ook volledig aan inzicht in eventuele consequenties. Ik zou hem straffen met oeverloos gezeur over consequenties geloof ik.
Maar vooral....zou ik denk eens een goed gesprek met man hebben. Wil hij dan geen goed voorbeeld zijn???

Veer

Veer

24-12-2015 om 05:12

eens

met bovenstaande reacties. Geen straf geven. Alleen een open gesprek: waarom nam je dit risico? Weet je war de risicos in Oostenrijk zijn? (ik overigens niet hoor). Verder mag je fouten maken, ook als je 18 bent. Extreem teleurgesteld? Tja, het is heel stom, ik zou het ook erg vervelend vinden, maar het wel grotendeels bij hem laten. 18 jaar, school heeft gestraft, klaar.
Hooguit de auto niet uitlenen omdat hij blijkbaar onvoldoende kan beoordelen wanneer je iets echt moet laten.

In het hele verhaal vind ik de angsr voor zijn vader het meest schokkend. Thuis zou ee veilige haven moeten zijn, zeker ook na een (enkele) misstap.

Veer

Veer

24-12-2015 om 07:12

en dus

zou ik, in plaats van nadenken over straf, nadenken over hoe ik er voor kan zorgen dat de vader niet buiten-proportioneel reageert. Voor zover jie dat kunt natuurlijk. En anders, hoe ik mijn zoon in bescherming zou kunnen nemen als de vader wel uit de bocht vliegt.
Een jong-volwassene die huilend van angst voor zijn vader aan de telefoon hangt,; dat leed is vele malen groter dan het leed dat verboden joint zou kunnen veroorzaken.

Veer

Veer

24-12-2015 om 07:12

voor zover

jij het gedrag van de vader kunt beinvloeden bedoelde ik.

Marietje

Marietje

24-12-2015 om 09:12

Dank voor de reacties

De jongens zijn inmiddels weer thuis (jongste van 16 was ook op de skireis mee). En er is nog niks gebeurd. In de auto heb ik al een flink deel van het verhaal gehoord, en het is nog wat heftiger dan ik eerst dacht. Hij blowt al langer af en toe, voor het eerst nu anderhalf jaar geleden op zijn zomerkamp (waar het ook streng verboden is). Echt alleen daar, en afgelopen zomer weer. En toen hij in oktober 18 werd kon hij dus zelf naar de koffieshop, en heeft hij met vrienden 'wel eens wat geblowt'. Hij rookt verder niet. Hij had begin december 5 gram gehaald, heel naief, met de insteek 'daar doe ik heel lang mee, dan hoef ik niet zo snel weer daarheen'. Maar hij wilde niks thuis laten liggen, dus heeft hij alles meegenomen. Toen het uitkwam dinsdagavond (ze zijn verlinkt door een klasgenote) hebben ze alle 4 direct bekend, en heeft hij ook de resterende 4,5 g ingeleverd. Ook de docenten waren naar zijn zeggen met stomheid geslagen dat hij zo'n hoeveelheid had. Het was niet bij hem opgekomen dat dit als drugssmokkel gezien kan worden in andere landen. En bij mij was het niet opgekomen dat hij dit soort dingen zou doen, dus had ik hem er ook niet voor gewaarschuwd. Een beetje zoals Sarah hierboven schrijft, altijd heel braaf, ik was blij toen hij vorig jaar interesse kreeg om met vrienden uit te gaan.

Man is het gesprek nog niet aangegaan, maar die was gisteravond nog meer verbaasd dan ik, ook toen hij er over had kunnen nadenken. Hij was er heel rustig onder, vind net als jullie dat zoon de leeftijd heeft voor dit soort experimenten en hoopt dat hij ervan leert. Dus ik ben niet bang dat dit uit de hand gaat lopen verder. Zoon heeft er ook echt wel van geleerd, denk ik. En ik heb geleerd dat ik mijn zoon toch niet zo goed ken als ik dacht, helaas. Nog wel even afwachten wat school hier verder voor consequenties aan verbind, zoon had het al over een mogelijke schorsing. Niet echt goed in zijn eindexamenjaar...

Fransien

Fransien

24-12-2015 om 09:12

consequenties

Rijden onder invloed is een zwaar misdrijf, niet alleen als hij dronken achter het stuur stapt (dat weet hij best) maar ook als hij geblowd heeft. Het heeft enorme gevolgen voor je reactiesnelheid en als je gepakt wordt ook enorme gevolgen omdat de verzekering dan niets meer dekt en je zelf aansprakelijk bent, je wil niet weten hoe dat op kan lopen bij een ongeluk met letsel.

Ik zou hem van dat type consequenties op de hoogte brengen, zodat hij weet wat de risico's zijn.
Het beste is als hij niet blowt, niet drinkt, niet rookt, maar als hij het toch wil dan graag met mate en af en toe, en vooral niet in het verkeer!

Nimbo

Nimbo

24-12-2015 om 10:12

niet als straf

Maar ik zou er persoonlijk niet over piekeren om een auto uit te lenen aan een jongen van 18 die dit soort onverantwoordelijk gedrag vertoont.

Veer

Veer

24-12-2015 om 16:12

fijn

dat hij dat alles met je gedeeld heeft. Bij ons thuis volgt er dan juist geen straf, voor zover ik een 18 jarige al zou straffen. Ik zeg dan dat ik het fijn vind dat ze het eerlijk vertellen. Ze durven dan naar jou te komen als er eens iets puberaal verkeerd gaat. Fijn ook dat je man het rustig opneemt. Ik wens jullie relaxte kerstdagen!
En af en toe de grens opzoeken, en er over gaan, hoort bij de pubertijd hoor!

Ma Slokop

Ma Slokop

24-12-2015 om 16:12

Geen vergelding

Ik hoop dat je inmiddels het idee van straf als vergelding hebt laten varen.Mijn zoon is een keer flink uit de bocht gevlogen met sterke drank. En echt, bij een normaal (sorry, weet even geen betere term) kind is het schuldgevoel en de schaamte straf genoeg.Zeker nu je zoon zo openhartig is geweest moet je het niet willen riskeren dat hij weer in zijn schulp kruipt.

Mijn man en ik hebben met onze zoon wel gesproken over vertrouwen dat te voet komt en te paard gaat. En hoe hij dacht dat geschonden vertrouwen te herstellen. Hij kwam met straffen op de proppen die zelf niet in ons opgekomen waren. Hij is twee maanden niet uitgeweest.

We zijn inmiddels ruim 4 jaar verder. Onze zoon heeft er wat van geleerd. En nu denk ik dat het niet zo verkeerd is dat hij deze ervaring onder moeders vleugels heeft opgedaan.

Marjoleine64

Marjoleine64

24-12-2015 om 17:12

Inderdaad geen vergelding, wel 'gezeur'.

Zoals Ma Slokop het verwoord zullen wij het ook doen. Een goed gesprek over de gevolgen, en het verloren vertrouwen. En zelf bedenken hoe hij dat kan terugwinnen. Waarschijnlijk aangevuld met iets minder ruimhartig mijn auto mogen gebruiken, bijvoorbeeld alleen voor de muziekles maar zeker niet voor uitgaan, en ook voorlopig niet voor bandrepetities. Dat is dan inderdaad een gevolg van verloren vertrouwen.

Renée

Renée

24-12-2015 om 18:12

Grens van 18

Ik verbaas me over de rigide grens van 18 die jullie trekken. Omdat kinderen wettelijk volwassen zijn met 18, kun je ze vanaf die dag niet meer straffen? Zolang ze bij mij thuis wonen houden ze zich aan onze regels en dan maakt het niet uit of ze net 18 zijn of nog net 17.

Ik verbaas me weleens over ouders die overal consequenties en straf op zetten bij kinderen die gewoon mensen zijn met wat minder kennis en levenservaring dan jezelf. Het gaat er uiteindelijk om dat ze vaardig en veilig door de wereld gaan.
Zelf heb ik dan niet het idee dat ik daaraan bijdraag door op die manier mijn machtsverschil in te zetten. Dat leert kinderen angst en geen vertrouwen.

Ma Slokop

Ma Slokop

24-12-2015 om 21:12

Auto lenen voor uitgaan

Daar beginnen we sowieso niet aan.De geest van een jeugdige Bob kan wel gewillig zijn, maar het vlees is vaak zwak. Alcohol en autorijden vind ik geen goede combinatie, voor een automobilist kan 1 enkel biertje al fatale gevolgen hebben. Er staan nog akelig veel berichten in de maandagkrant over jonge bestuurders die gesneuveld zijn in in eenzijdig ongelukken.

Sterker nog, toen een vriend zoon een keer kwam halen met de auto om te stappen, heb ik er op aangedrongen dat hij voor die paar kilometer de fiets zou pakken. Je kan ook een negentienjarige nog wel iets verbieden als je het maar verpakt in emotionele chantage .("jongen, ik zou geen oog dichtdoen.....)

milka

milka

25-12-2015 om 09:12

marietje en renee

Marietje, dat is even een heftig verhaal, zeker met de geschiedenis van je man in het achterhoofd. Hopelijk heeft hij ervan geleerd. Nu de schorsing nog ondergaan.
Renee, ik denk dat het niet de grens van 18 is maar het feit dat je kind jongvolwassen is. Je hebt je kinderen handvatten voor hun leven gegeven in de voorafgaande jaren en nu is het de bedoeling dat ze op eigen benen gaan staan en wat doen met die handvatten en dat jij hen loslaat. Ze zullen over het algemeen dingen doen die prima zijn, soms zullen ze ook dingen zijn waar je het niet mee eens bent of die ronduit dom zijn. Daar kun je over praten. Dat is loslaten. Straffe is raar, als ze eigenlijk al nagenoeg volwassen zijn. Bovendien, als een jongvolwassene zelfstandig woont, krijgt hij geen straf en als hij thuis woont wel, zoiets? En hoe zit dat als je kind 22 is en nog thuis woont? Ook straffen? Het verbaast mij juist dan weer dat je jongvolwassenen nog wilt straffen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.