Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Nausicaa
26-07-2009 om 21:07
Wie heeft de gouden tip? omgaan met geld 17-jarige zoon
Al jaren, maar zeker sinds mijn zoon bijbaantjes heeft, probeer ik hem te leren hoe met zijn geld om te gaan: Niet alles in één keer uitgeven, vooruitkijken, geld achter de hand houden voor benzine, sigaretten, cadeautjes, enz. Tot op heden is het me niet gelukt.
Het geld door mij laten beheren vindt zoon geen goed idee; hij kan het allemaal zelf. We hebben het wel geprobeerd, maar dit was geen succes; hij is bang dat hij het geld nooit meer terugziet en in mijn portemonnee verdwijnt.....zucht.
Nu wordt hij binnenkort 18 en het wordt hoog tijd dat hij doorheeft hoe het werkt. Maar hoe breng ik hem dat aan zijn verstand? Zijn spaargeld (door ons, de ouders gespaard)staat achter slot en grendel, omdat het absoluut geen goed idee is hem op zijn 18e een flinke som geld tot zijn beschikking te geven.
Zelf denk ik eraan om maandelijks, zodra hij zijn loon van de bijbaan heeft ontvangen, een "begroting" te maken: hoeveel moet hij opzij zetten voor benzine, hoeveel voor sigaretten, zijn er verjaardagen, etc.
Ik verwacht antwoorden in de trant van: "hij moet door schade en schande wijs worden". Geloof me, ook dat is de revue al gepasseerd en het heeft hem de ogen niet geopend. Voor alle duidelijkheid: mijn zoon heeft diverse diagnoses, waaronder AD(H)D.
Groet, Nausicaa

Tirza G.
26-07-2009 om 23:07
Begeleiding?
Heb je in de loop der jaren geen begeleiding bij de opvoeding van je zoon gehad? Is het niet wat om het daar te vragen? Dit zal toch wel vaker voorkomen?
Tirza

Catootje
27-07-2009 om 01:07
Mijn nichtje
heeft ook diverse diagnoses (PDD NOS oa) en mag gewoon niet aan haar eigen geld zitten. Ik weet de exacte term hier niet voor - ?onder curatele. Ze zit in een begeleid wonen project en samen met haar begeleider en haar moeder gebruikt ze haar geld.
Dingen die bij mij in huis werden gedaan ("gewone tieners") en goed hielpen:
Jaarlijks budget uitwerken en dat terugrekenen naar een maandelijks budget. Dus tel alle spijkerbroeken, sigaretten, benzine, kapper afspraken, echt ALLES ALLES ALLES wat je in een jaar uitgeeft bij elkaar op en deel het door twaalf.
Kijk dan naar je inkomsten. Verdien je bovenstaand bedrag per maand? Toen ik tiener was kreeg ik zak en kleedgeld naar aanleiding van dat bedrag. Toen ik student was vulden mijn ouders me tot dat bedrag aan als ik met stufi en bijbaantje niet aan dat bedrag kwam. Nu ik werk heb ik net zolang dingen in de jaarlijkse uitgaaf weggestreept totdat mijn uitgaven pasten bij mijn inkomen.
Hij kan ook proberen echt alles op te schrijven of in een spreadsheet te zetten wat hij uitgeeft. Dat helpt vaak om wat beter overwogen uitgaven te doen.
Een vast bedrag per week pinnen en de pinpas thuislaten is ook een slimme methode. Ik ken mensen die hun creditcard/pinpas bevriezen in een klomp water zodat ze geen onbezonnen uitgaven doen
Banken blijven extreme aanbiedingen versturen voor doorlopend krediet en creditcards (creditcards misschien in Ned minder) vanaf het moment dat je achttien wordt ondanks de kredietcrisis. Telefoonrekeningen zijn ook berucht om schulden door te krijgen. Dingen op afbetaling kopen is ook veel te snel mogelijk als je achttien wordt. Jammer genoeg is een ander nichtje van mij voor al die dingen gevallen om en na bij de tijd dat ze 18 werd en zit nu eind twintig nog in de WSNP. Praat er over, dat dat kan, gebruik voorbeelden in je omgeving, laat die mensen met je zoon praten, voordat je het weet zit je middenin de problemen.
Even Catootje