Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Bepje

Bepje

23-05-2017 om 22:05

Werkweek Londen na de aanslagen

Mijn zoon van 16 jaar gaat volgende week met de klas op werkweek naar Londen.Ik vind het doodeng (aanslag Manchester ed)en hijzelf staat ook in tweestrijd of hij wel wilt gaan.
Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Kaaskopje

Kaaskopje

04-06-2017 om 16:06

Vesta

Persoonlijk doe ik absoluut niet lacherig over bellen oid achter het stuur. Daar loop ik gevaar door, als ik even egoïstisch mag doen . Ik durf zelf onder bepaalde omstandigheden niet eens meer te fietsen omdat ik ánderen in gevaar kan brengen, maar ook mezelf. Ik ben ook net te vaak aangereden om zonder nadenken aan het verkeer deel te nemen.

Puur op statistieken gericht, heb je gelijk. Er vallen meer verkeersdoden, zeker als je het landelijk houdt, dan door aanslagen. En door het in dat perspectief te plaatsen hoop je anderen misschien ook gerust te stellen en dat is goed bedoeld, maar aanslagen zijn onderhand een fenomeen waar vooral de landen om ons heen steeds vaker aan blootgesteld worden en dan ga ik toch achter mijn oor krabben of ik daar 'zin' in heb als het niet noodzakelijk is. Hoe minder er van hun kalifaat, of kalifaten terecht komt, hoe meer schade ze hun vijand willen toebrengen.

Triva

Triva

04-06-2017 om 17:06

Kaaskopje

Het algemene advies is toch: benadruk de zeldzaamheid. Breng het in perspectief. Bijv hier: http://www.kindercorrespondent.nl/2017/05/manchester-praat-erover-met-je-kinderen/

'in Londen dachten mensen dat ze hun toeristische uitstapje konden maken of gewoon lekker uit konden gaan, in Manchester dachten kinderen van hun concert te kunnen genieten. '

Er zijn toch echt nog veel meer mensen die een normaal toeristisch uitstapje hebben gemaakt in London dit jaar dan mensen die er geen 'normaal' uitstapje hadden. Verder zijn er ook nog steeds meer mensen die van een concert genieten dan die wat vervelends meemaken.

Kaaskopje

Kaaskopje

Triva

Ik relativeer wat af met en tegenover mijn kinderen. Maar alles staat of valt bij of je jezelf ergens prettig bij voelt. Als mijn dochters naar een grote stad willen, moeten ze dat vooral doen. Ik ben inmiddels zover dat ik de ramadan-maand maar even over sla mocht ik naar een stad als Londen of Parijs willen. Puur voor mijn eigen gevoel van veiligheid. Zo doe ik dat ook op de fiets. Als ik weet dat de kans wat groter is dat ik mensen van de sokken rijd ga ik niet fietsen, daaromheen doe ik het toch maar. Voor de rest moet je het inderdaad loslaten. Je kunt altijd op het verkeerde moment en op de verkeerde plaats zijn.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

Hmmm

Ik ken toevallig iemand die bij een eerdere aanslag met leerlingen en al ter plekke was. Was traumatiserend voor alle betrokkenen. Dus mss is mijn blik gekleurd, maar ik zou niet graag hebben dat mijn kinderen dat mee hoeven te maken.

Ik heb lang geen moeite gehad met de gedachte dat mijn dierbaren naar plekken gingen waar aanslagen waren gepleegd. Ik ging ook uit van de statistieken en kon een dan goed loslaten. Een jaar geleden vond ik het onvoorbereid totaal onnodig dat een reis naar een stad waar een aanslag was gepleegd werd afgelast.
Maar ik merk dat ik me langzaam maar zeker die nuchterheid verlies. Er gebeurt te veel waarvan ik me een aantal jaar geleden niet had kunnen voorstellen. En het gebeurt opnieuw en opnieuw en opnieuw. Statistisch is de kans verwaarloosbaar dat je in zo'n situatie verzeild raakt, ik weet het, maar toch hè... Ik probeer me er niet door te laten leiden, maar ik geef eerlijk toe dat het me niet lukt om daar altijd rationeel mee om te gaan.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

Eeuh paar fouten ontdekt

'kon een dan goed loslaten' moet zijn: 'kon HET dan goed loslaten'

en

'Een jaar geleden vond ik het onvoorbereid totaal onnodig' moet zijn: 'vond ik het BIJVOORBEELD totaal onnodig....'

en

'ik merk dat ik me langzaam...' moet zijn 'ik merk dat ik langzaam...'

Excuus

Aagje

Esther

Esther

Mijn dochter zit in een grote stad in Nederland op school. Ik acht de kans op aanslagen hier net zo groot als in grote steden in de landen om ons heen. Gek genoeg last juist haar school schoolreisjes voortdurend af (Antwerpen, Parijs, Londen in de afgelopen jaren). In snap het punt in hun geval niet. Als school in een dorp kun je zeggen dat thuisblijven veiliger is voor je leerlingen, als school in een stad volgens mij niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-06-2017 om 19:06

Esther

Als je zelf in zo'n grote stad woont, schoolt of werkt, moet je wel. Je kunt moeilijk thuisblijven. Een beetje dubbel is dat wel natuurlijk. Hopelijk is mijn optimistische gevoel geheel terecht, maar voorlopig voel ik me nog vrij veilig in Nederlandse steden. Het is dus ook niet zo dat ik niet naar Amsterdam ga, of Rotterdam.

Grote stad?

Nou vinden we hier in Nederland Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wereldsteden, maar mondiaal gezien zijn het natuurlijk stadjes. Ik acht de kans dat hier wat gebeurt aanzienlijk kleiner dan Londen en Parijs, die al vaker doelwit zijn geweest.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-06-2017 om 22:06

Ze gaat

Maar met licht aangepast programma.

Ad Hombre

Ad Hombre

Kans op een aanslag

Nou ja, het is in ieder geval nu wel duidelijk genoeg aangetoond dat de kans op een tweede aanslag wel degelijk groter is als er net een gepleegd is. En omdat die aanslagen op toeristische doelen zijn gericht zou ik me er toch niet zo fijn bij voelen om mijn kind daar nu op schoolreis heen te laten gaan. Irrationeel wellicht, maar goed.

@skik
Ik denk dat de kans dat er in NL wat gebeurt ook een stuk kleiner is, maar dit soort aanslagen lijken toch lokaal georganiseerd. Het is niet of IS/AQ besluiten om een bepaalde stad aan te vallen. Het lijken meer gefrustreerde moslimjongeren die toeslaan in hun eigen omgeving. Daarom kun je een aanslag in Nederland ook niet bepaald uitsluiten. Tot nu toe hebben we geluk gehad, behalve Theo van Gogh dan natuurlijk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

Nou

Zoveel groter is Brussel nou ook weer niet.

Ik sluit niet uit dat zeker Amsterdam of Schiphol wel interessant doelwit zijn, zeker omdat ze vaak redelijk lokaal opereren.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2017 om 00:06

Brussel vs Amsterdam

Qua grootte is Brussel misschien niet erg veel interessanter dan Amsterdam, maar natuurlijk wel omdat 'Europa' daar zit. Daar raken ze de Brusselaren en Belgen in het bijzonder en Europa min of meer in zijn geheel.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

Kan.

Maar ik geloof niet dat wij gespaard gaan blijven.

Kaaskopje

Kaaskopje

Ginny

En bedankt hè! Om eerlijk te zijn verbaas ik me dat het nog niet gebeurd is. Niet op grote schaal tenminste. Zegt dat iets over onze veiligheidsdienst, of over onze mate van belangrijkheid voor aanslagplegers? Hoe dan ook... ik hoop dat het zo blijft. Brrr... ik moet er echt niet aan denken .

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

Sorry :-)

Een beetje van alles wellicht? Al geloof ik eigenlijk niet dat onze veilgheidsdienst nou zoveel beter is. En misschien wat minder actieve extremisten?

Jan

Jan

Kaaskopje

In den haag zit een hoop VN. Dat kan dan net zo goed een reden zijn...

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2017 om 01:06

Ja, daar zeg je zowat.

Preventie

Het Nederlandse systeem van wijkagenten en de aanpak gericht op radicalisatie lijkt effectiever te zijn dan hoe er in andere landen mee omgegaan wordt. Als er hier al geradicaliseerd wordt, leidt dat vaak tot Syriëgangers. Erg voor de Syriërs, maar beter voor hier.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-06-2017 om 10:06

Ja dat wordt dan geroepen Skik

Maar weet je, daar zijn er ook alweer een aantal van naar huisgekomen.

En ik heb niet zo bijster verl vertrouwen in dat wijkagent systeem. Alsof die echt weten wie waar woont. Niks hoor....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-06-2017 om 10:06

Merk er in mijn werk in ieder geval vrij weinig van....

Kaaskopje

Kaaskopje

06-06-2017 om 00:06

Theedrinken

Het zogenaamde theedrinken. Ik heb ook begrepen de Nederlandse manier in ieder geval bijdraagt aan minder problemen dan hoe het bijvoorbeeld in Frankrijk gaat, waar je zelf als agent beter weg kunt blijven uit bepaalde buitenwijken.

Yura

Yura

06-06-2017 om 11:06

Van gedachten veranderd

Na Londen kijk ik er nu wel anders tegen aan. Ik sluit me eigenlijk aan bij Ad Hombre. In mijn vorige reactie zei ik dag een aanslag kort na elkaar op dezelfde plek niet vaak gebeurt. Maar het is nu bewezen dat dat anders is. Ik zou me er nu ook niet fijn bij voelen als mijn kind op schoolreis naar Londen ging. Ik zou in ieder geval de Ramadan periode voortaan vermijden.
Familielid woont in Londen en dan heb je niet veel keus natuurlijk. Ze was ook in de buurt zaterdagavond, maar gelukkig niet dicht genoeg om echt iets gezien te hebben. Ze is gelijk naar huis gegaan en als eerste de familie geappt dat ze veilig was. Wij hadden toen nog niet eens van de aanslag gehoord, fijn dat ze gelijk wat appte, het lijkt me dat kort na zo'n aanslag ook je bereik weg valt etc, door overbelast telefoonverkeer. Maar dan realiseer je je wel dat het heel dichtbij komt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-06-2017 om 13:06

Das nog eens een hart onder de riem Yura

We hopen er maar het beste van....

MariaV

MariaV

08-06-2017 om 11:06

Ik woon in Brussel, mijn zus woont in Londen. Ik ga echt niet elke dag met knikkende knietjes over straat, mijn zus ook niet. Ja, de eerste keer met de metro na de aanslagen, dat was even slikken. Maar de tweede keer was het alweer vrijwel gewoon. Ik denk er wel over na, maar ik laat niets vanwege de aanslagen. Ik ga naar mijn werk, concerten, feesten, ik reis met het openbaar vervoer, ik ga nog steeds om met mijn vrienden die moslim zijn, ik weiger me bang te laten maken. Want dat is precies wat deze terroristen willen: angst zaaien en een splitsing tussen moslims en niet-moslims bewerkstelligen. Nou, ik doe niet mee!

Natuurlijk schrik je je een ongeluk als je hoort van aanslagen in je stad. Het raakte me direct omdat mijn kinderen hun school urenlang niet uit mochten en ik ze ook niet kon gaan halen omdat het centrum voor alle verkeer afgesloten was. Een goede vriend was op de luchthaven maar is wonder boven wonder niet gewond geraakt. Maar toch. Zelfs als je het binnen de stad bekijkt, is het aantal slachtoffers nog veel kleiner dan het aantal verkeersslachtoffers. Echt, we moeten banger zijn voor het verkeer en pak hem beet kanker dan voor terroristen.

Dat kun je dan sussende mantra's oid noemen, ze stellen mij in staat de zaken in perspectief te plaatsen en door te gaan met mijn leven. Ja, de politie en de geheime diensten moeten hun belangrijke werk doen en iedereen moet in het dagelijks leven zijn ogen en oren open houden. Ondertussen ga ik wel gewoon door met mijn dingen.

Als het iets teweeg heeft gebracht, is het dat ik me meer ben gaan inzetten in mijn wijk, en ik ben bepaald niet de enige. Daar begint het volgens mij. Ik heb heel wat nieuwe en heel verschillende mensen leren kennen en dat is hartstikke leuk. Kleine initiatieven (samen zingen, samen een buurtfeest organiseren, samen sporten) doen volgens mij minstens zo veel tegen radicalisering dan allerlei overheidsinitiatieven.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-06-2017 om 11:06

MariaV

Want dat is precies wat deze terroristen willen: angst zaaien en een splitsing tussen moslims en niet-moslims bewerkstelligen. Nou, ik doe niet mee!===

Het is nog erger, ze willen een splitsing tussen goede moslims (hun opvatting daarover) en de rest. Dat zie je nu in Iran. Nou... als dat geen moslimland is.... Maar ja, van de verkeerde stroming. Heb je dat weer.

In de praktijk ga ik ook gewoon mijn gang. Ik was een tijdje geleden bij een manifestatie en door paniekerige praat van ánderen stond ik er pas bij stil dat we met een grote mensenmassa een interessant doelwit waren. We stonden toen op de bus naar huis te wachten .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.