Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Bepje

Bepje

23-05-2017 om 22:05

Werkweek Londen na de aanslagen

Mijn zoon van 16 jaar gaat volgende week met de klas op werkweek naar Londen.Ik vind het doodeng (aanslag Manchester ed)en hijzelf staat ook in tweestrijd of hij wel wilt gaan.
Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Ad Hombre

Ad Hombre

24-05-2017 om 19:05

V@@s

"de volgende aanslag kan net zo goed hier zijn"

Was ik net blij dat de Nederlandse moslims blijkbaar vreedzamer zijn dan die in het buitenland (tenminste zolang je geen islamkritische filmer bent of politicus bent), kom jij me vertellen dat dat niet zo is. Weer een illusie armer...

margaretha

margaretha

24-05-2017 om 19:05

er kan zoveel gebeuren en mis gaan

Net deze week de herdenking van een grote brand in een warenhuis. Ok al weer lang geleden maar destijds wel een 250 doden. In NL destijds de brand in Volendam met oud en nieuw. Busongelukken en vliegtuigongelukken (ongelukken en geen aanslagen).
Die soldaten zie ik niet eens meer bewust als in ik Brussel trein of metro pak. Halte Maalbeek kom ik geregeld langs en ook op Zaventem kom ik nog wel eens (halen/ brengen is een stuk lastiger geworden) Wel herinner ik me de vele bewaking overal in Israël en de waarschuwingen over geen dingen van de grond pakken/ opletten op tassen zonder eigenaar enz. En toch is al die beveiliging ook een schijnveiligheid helaas. Het is maar een klein groepje radicalen die rottigheid uithalen en zo voor veel onrust zorgen.

Discussie Ad

Zo'n poster zwengelt in elk geval de discussie aan. En natuurlijk kun je in stereotypen denken. En natuurlijk zijn gemengde relaties wat ingewikkelder dan 2 autochtone hetero dorpelingen.
De 'aanhangers van Mohammed' die ik persoonlijk ken hebben zelf een relatie met een autochtoon of iemand met een andere migratieachtergrond, zijn mijn collega's, vrienden of de vrienden van mijn kinderen.
Dan is het niet zo lastig meer om die ook te zien als 'onze' kinderen.
Heus geen makkie. Twee vrienden van mijn zoon ziet hij niet meer gelijktijdig vanwege dat Turkije gedoe, gelukkig praten ze er wel over, blijven in gesprek.
PVV-ers, eerlijk gezegd hoor ik mensen in mijn omgeving weleens iets zeggen dat mijn nekharen ook overeind krijgt, maar die politieke voorkeur durven ze in mijn buurt niet toe te geven.:-)
Mijn zoon moedigt mij juist aan om toch met PVV-ers in gesprek te gaan en de discussie niet uit de weg te gaan.
Natuurlijk ben ik een minderheid met een ex gemengde relatie en dito vriendenkring maar er zijn ook genoeg krachten in de samenleving, ook en met name in migrantenkringen, die van harte voor de Nederlandse, hun eigen, samenleving kiezen, vanwege de relatieve vrijheid.
Blijkbaar is het maar net wie je spreekt of waar je naar kijkt. Op een afstandje is de nuance al snel zoek.

Mijn werkweek in Londen

In 1982 ging ik naar Londen in VWO5 werden we als klas gewaarschuwd voor gefrustreerde Falklandoorlog veteranen die behoorlijk agressief uit de hoek konden komen. Weliswaar niet zo dodelijk als een terrorist, maar ook niet volkomen veilig.

V@@s

V@@s

24-05-2017 om 20:05

ik denk

dat de Nederlandse moslims minder geradicaliseerd zijn dan die in Frankrijk, scheelt al een stuk dat we hier geen echte achterbuurten hebben. (ja ik weet waar ik het over heb, ik heb er in eentje gewoond).

Maar de aanslagplegers in Parijs kwamen uit Brussel, die staan net zo snel (of misschien wel sneller) in Rotterdam. Gemakkelijke doelwitten genoeg. Is er op CS genoeg bewaking, dan neem je één van de vele drukke metrostations.

Toegenomen veiligheid

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2013/09/tienersterfte-sterk-afgenomen-sinds-jaren-70

Natuurlijk zijn er altijd risico's en je doet er verstandig aan om dat in beeld te krijgen.

"Sinds de jaren 70 is het aantal sterfgevallen onder tieners afgenomen met ongeveer 75 procent, vooral door de sterke afname van dodelijke verkeersongevallen."

Aan de tabel onderin kun je zien dat ook de sterfte aan kanker is afgenomen.

Kortom, de feiten zijn toch vaak wat paradoxaal.

Pooh Bear

Pooh Bear

24-05-2017 om 22:05

Moeilijk

IK heb mijn dochter beloofd deze zomer samen naar Londen te gaan. En ik denk dat we ook wel gaan Maar enige twijfel is er wel. Ik wilde dit weekend met haar gaan boeken Maar vanavond toch maar besloten om nog heel even te wachten even kijken hoe het zich loopt.
Weet slaat nergens op 2 weken rustig geeft ook geen garantie. Maar ik kijk toch even aan hoe het zich ontwikkeld. Niet alleen de kans op aanslagen maar ik weet nog dat ik er in de tijd van de Ira een x was jaren geleden. En hoe bang ze waren dat in die 5 dagen die we er toen waren er een x of 4 een verdacht pakketje werd gevonden en de straat of de winkel waar we waren ontruimd werden (gelukkig steeds voor niets)
Verder kunnen we het eigenlijk niet ontlopen we houden allemaal van concerten en mijn dochter zit in een grote Nederlandse stad op school waar ze elke dag met het openbaar vervoer naar toe gaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2017 om 00:05

V@@s

Volgens mij was zo'n aanslagpleger uit Brussel ook even in Rotterdam geweest. Dat staat mij bij.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-05-2017 om 01:05

Gemengde huwelijken

Ad Hombre, ik zou het geen racisme willen noemen wat betreft geen relatie willen of mogen met een niet-moslim, het is 'gewoon' een kwestie van niet met een ander geloof willen en mogen. Ik ben als protestants 'meisje' met een katholieke 'jongen' getrouwd en dat was kantjeboord in onze familie. Toen hij kennis kwam maken, vonden mijn ouders deze 'jongen' wel aardig, dus zijn r.k.-schap werd hem vergeven. Beter iets dan niets. Vroegere vrienden van mij waren ook gemengd, maar verloofde is voor het huwelijk nog overgestapt naar de protestantse kerk. Dat was een beter geloof dan de katholieke. Ik vrees dat het huwelijk niet was doorgegaan als hij dat niet gedaan had. 34 jaar geleden. Ik denk dat je op de biblebelt van Zeeland naar Overijssel nog steeds niet met een moslim aan hoeft te komen. Wat dat betreft lijken 'we' meer op elkaar dan je denkt. Wat ik dan wel weer hypocriet vind, is dat sommige mannen de vrijheid nemen om relaties aan te gaan met niet moslim-vrouwen, zolang er maar niet getrouwd wordt. Dat moeten moslima's eens proberen.

Tijgeroog

Tijgeroog

01-06-2017 om 13:06

Ongeluk

Vanochtend bij het wakker worden hoorde ik over het ongeluk van vannacht, en moest meteen aan dit draadje denken. Ginny, Bepje, is met jullie kinderen alles goed?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-06-2017 om 18:06

Ze is nog thuis

Vertrekt van het weekend.

Tijgeroog

Tijgeroog

01-06-2017 om 23:06

Ginny

Fijn, veel plezier voor haar!

Bepje

Bepje

04-06-2017 om 00:06

Hij is nog thuis

Lief van je.Hij vertrekt maamdag.

Net gehoord dat er iets gebeurt is in Londen...hijzelf is compleet in paniek en wil niet meer gaan.evenals inmiddels 12 andere leerlingem.
Via een groepsapp heeft het snel de ronde gedaan.

Ik word heen en weer geslingerd...wel niet wel niet....

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-06-2017 om 05:06

Vreselijk

Wat afschuwelijk weer. Denk niet/hoop niet dat de schoolreisjes nog doorgaan. Vermoed dat de groepen die er zijn wel terug gehaald worden.

Ginny, hebben jullie nog contact gehad met je dochter? Ze ging toch gisteren. Wat een spanning zullen jullie hebben.

Aagje

Li

Li

04-06-2017 om 07:06

het is er geen oorlog hoor. Mensen gaan gewoon elke dag naar werk en school. Het gevaarlijkste voor toeristen is het feit dat het verkeer van de andere kant komt. En dat meen ik serieus.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-06-2017 om 08:06

Nee geen oorlog

dat is waar. Al zijn er mensen die daar anders over denken.

Maar ik gun geen enkel kind om nu op zo'n plek van paniek te zijn. Niemand gun ik dat. Ook scholieren niet op een schoolreisje.
En als ouder zou ik mij in deze tijd toch minder zorgen maken om het verkeer dan om terreur, eerlijk gezegd. Of dat nu reeël is of niet.

Aagje

Bepje

Bepje

04-06-2017 om 09:06

Giny

Hoe is het met je dochter?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-06-2017 om 09:06

Ze zou morgen gaan

Ik heb nog niks van school gehoord. We wachten het even af.
Dochter weet ook nog van niks, die slaapt nog.

We kijken het even aan.

Ergens zou ik het ook heel sneu vinden als het nu afgelast wordt. Het is een mooi programma, met musical en al.
Maar om nu nog vol te houden dat je in Londen net zoveel risico loopt dan willekeurig ergens anders, nee....

Ik vind het moeilijk.

Bepje

Bepje

04-06-2017 om 11:06

Zojuist email gehad van school

Kinderen zitten in een plaats 2 uur rijden vanaf londen.ze zouden woensdag naar londen gaan maar hebben dat geschrapt uit het programma.
Ze gaan gewoon.

Ik ben blij dat school meedenkt

Overigens kreeg ieder de optie om te kiezen of ze mee willen jah of nee.

Mijn zoon gaat nu gewoon mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-06-2017 om 12:06

Ik vind dat jij er wel erg laconiek over doet. Het is inderdaad geen oorlog, maar dat wil niet zeggen dat je daardoor zeker bent van je veiligheid bent heden ten dage. Om daar verkeersonveiligheid tegenover te stellen is een dooddoener, waarmee je de zorgen van andere mensen belachelijk maakt. In Kabul dachten mensen gewoon naar hun werk te kunnen, in Londen dachten mensen dat ze hun toeristische uitstapje konden maken of gewoon lekker uit konden gaan, in Manchester dachten kinderen van hun concert te kunnen genieten. Ga zo maar door. School en werk móet doorgaan en iedereen zal ook van mening zijn dat je dat 'gewoon' moet doen, maar ik vind het héél begrijpelijk als mensen zich zorgen maken.

Fruitella

Fruitella

Waarom doe je geen weekje London nu? Het is vast spotgoedkoop!

Zelf zou ik mijn kind niet laten gaan, zeker niet als 't in paniek raakt: wat heb je dan nog aan een uitje?

Vesta

Vesta

Kaaskopje

dat is het nu juist met kansen, die kunnen we moeilijk / niet inschatten. Objectief gezien loop je elke dag meer kans op overlijden simpelweg door deel te nemen aan het verkeer dan op overlijden door een aanslag.
Alleen maken die aanslagen veel meer indruk want ze krijgen meer aandacht.

Dat we er meer over na gaan denken is logisch, maar dat zouden we ook over deelname aan het verkeer moeten doen. Er vallen minstens zo veel doden en gewonden door simpelweg bellen achter het stuur en daar doen we bijna lacherig over, dat valt wel mee etc.

Het is geen dooddoener om een aanslag naast verkeersdoden te plaatsen. Het is een manier om dingen in perspectief te plaatsen. Alleen het is moeilijk om dat te aanvaarden omdat we deelnemen aan het verkeer gedachteloos doen.

Jaina

Jaina

04-06-2017 om 14:06

Gaan

Ik zou wel gewoon gaan. De kans is statistisch zo enorm klein dat je betrokken raakt bij een aanslag. Ik ben nu in Londen en het leven gaat gewoon door hier.de sfeer is ook niet extreem gespannen. Ik zou mijn kind ook gewoon laten gaan. Natuurlijk maak je als ouder je zorgen maar objectief is er weinig tot geen reden om niet te gaan. Ik ben hier nu voor een paar weken met de jongste kinderen. Ik voor werk en de kinderen voor de gezelligheid. Natuurlijk vind ik het eng om ze toeristische dingen te laten doen (zonder mij erbij ) maar goed wat is het alternatief? Soms is het verstandiger om niet te gaan naar bepaalde locaties maar het risico is klein in dit geval.

Li

Li

04-06-2017 om 14:06

Fruitella

Mijn kind gaat er inderdaad heen, met een vriendin. De kans dat er op Schiphol iets gebeurt lijkt me net zo groot als dat er in Londen iets gebeurt, misschien wel groter. Het is echt niet zo dat we hier dit soort types wel goed in de gaten hebben, verscheidene ervan zijn al door Nederland gereisd zonder dat ze een strobreed in de weg werd gelegd. Zelf woonde ik in Londen toen er nog IRA aanslagen waren, dat was ook geen feest, maar iedereen ging wel gewoon naar werk en school.

Natuurlijk maak ik me zorgen, maar dat doe ik altijd. Ook als ze naar school fietsen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.