Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Bepje
23-05-2017 om 22:05
Werkweek Londen na de aanslagen
Mijn zoon van 16 jaar gaat volgende week met de klas op werkweek naar Londen.Ik vind het doodeng (aanslag Manchester ed)en hijzelf staat ook in tweestrijd of hij wel wilt gaan.
Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Jan
23-05-2017 om 22:05
Aanslagen op dezelfde plek
Aanslagen vinden bijna nooit kort achterelkaar op dezelfde plek / in hetzelfde land plaats. Gewoon gaan dus

Ginny Twijfelvuur
24-05-2017 om 00:05
Eens met Jan
Mijn dochter gaat over anderhalve week. En ja van mij mag ze.
Risico is overal.
Maar ik steek wel een kaarsje op!

Kaaskopje
24-05-2017 om 01:05
Nou....
De terreurdreiging is omhoog geschroefd, dus ik zou het nieuws daarover in de gaten houden. Voor de rest, ondanks de begrijpelijke zorgen, toch maar gaan als het even kan.

ijsvogeltje
24-05-2017 om 01:05
gewoon gaan
Als de school besluit om toch te gaan (en scholen zijn nogal risicomijdend, dus reken maar dat de school de nieuwe dreiging nauwlettend in de gaten houdt), dan zou ik mij kind gewoon laten gaan. De kans dat je kind een auto-ongeluk krijgt, is nog steeds een stuk groter dan dat hij/zij slachtoffer wordt van een aanslag.
Blijf gewoon realistisch. De mensen die in Londen (en Manchester) wonen, gaan morgen ook gewoon naar hun werk, naar school, met de metro etc. Het leven gaat door.

Sally MacLennane
24-05-2017 om 07:05
gewoon doorgaan
De kans dat je door terrorisme wordt getroffen is statistisch gezien nog steeds klein (ook al kwam het nu dichtbij - ik ken veel moeders die vorige week met hun kind bij dezelfde zangeres zaten in Amsterdam). En het doel van terrorisme is om de samenleving te ontwrichten door angst. Wil je daaraan meewerken?
Ik zal pas blij zijn als ik mijn kind weer veilig in de armen heb gesloten, maar ik zou niet weigeren hem te laten gaan, ook nu niet, nu May de terreurdreiging heeft verhoogd naar het hoogste niveau.

Yura
24-05-2017 om 07:05
Overal
Ik heb altijd het idee dat de plek waar net een aanslag is geweest het veiligst is. Nu gaat dit over Londen en was de aanslag in Manchester, dus ja misschien is Londen dan inderdaad zorgelijker, aan de andere kant is die stad ook net aan de beurt geweest. Maar ik denk dat elke grote Europese stad nu risico op een aanslag loopt. Ik maak me juist eerder zorgen over de Nederlandse grote steden. Omdat alle ons direct omringende landen al aan de beurt zijn geweest. Ook denk ik dat ze steeds iets anders zullen proberen, los geslagen vrachtwagens zijn we inmiddels aan gewend. Dus zie je dat bij evenementen betonblokken worden geplaatst. Daarom moeten ze steeds iets anders verzinnen, ook om het schokeffect te blijven houden (hoe cynisch ook, we raken eraan gewend). Je weet dus helemaal niet welke plekken je goed aan doet om te vermijden.

Phryne Fisher
24-05-2017 om 08:05
Alleen
Mijn dochter gaat volgende week voor het eerst alleen (met een vriendin) op vakantie naar Schotland. Ergens had ik het idee dat Schotland nog wel heel veilig was, maar het had iedere stad kunnen zijn. Zelf vindt ze het wel eng. Ze was vorige week bij het concert van Ariana Grande in Ziggo Dome dus heeft toch al het gevoel aan de dood ontsnapt te zijn. Oplettend zijn en altijd zorgen voor een vluchtweg is het enige wat je kunt doen. We kunnen moeilijk met zijn allen onder een bed gaan zitten.

MoederMop
24-05-2017 om 10:05
Dochter op vakantie, en later met het hele gezin
Mijn dochter heeft een fijne neus voor wanneer er aanslagen zijn in Engeland, want de week erop heeft ze dan meestal een uitje naar Londen al in de agenda staan. Misschien moet ik MI5 daar even op wijzen.
Deze zomer gaan we met het hele gezin op vakantie naar Noord-Engeland, Schotland, dus ik duim dat alles goed gaat. Maar soms doe ik dat ook als mijn kinderen/man naar hun werk gaan, of later thuis zijn dan normaal.
Dat vind ik het lastigst van op-kamers-gaan van je kinderen, het gevoel "ze zijn allemaal veilig thuis" gaat dan niet meer...

Li
24-05-2017 om 11:05
ja hoor
dochter gaat met een vriendin naar Londen. Denk je soms dat onze steden wel veilig zijn?

Emmawee
De meeste mensen
De meeste mensen in Europa waren niet in Engeland.
De meeste mensen in Engeland waren niet in Manchester.
De meeste mensen in Manchester waren niet bij dat concert.
De meeste mensen bij dat concert waren geen direct slachtoffer van de aanslag.
De meeste directe slachtoffers van de aanslag zijn niet overleden.
Laat je niet gek maken en ook: maak jezelf niet tot slachtoffer terwijl je dat niet bent. En waarschijnlijk gelukkig nooit zult worden.

Emmawee
Oh en...
Oh en...May heeft de terreurdreiging niet verhoogd (godzijdank) maar het niveau van beveiliging daartegen. Er zijn dus aanwijzingen voor een nieuwe aanslag, maar er is ook versterking ingezet om deze te voorkomen.
Per saldo hoeft het dan dus niet minder veilig te zijn. Misschien op veel plekken juist veiliger.

Ginny Twijfelvuur
24-05-2017 om 14:05
Precies Emmawee
Wij waren onlangs in een andere Europese stad en daar stonden werkelijk waar bij ieder metrostation twee militairen in vol ornaat de wacht te houden. En ook bij alle belangrijke bezienswaardigheden stond een Jeep midden op de weg met twee militairen erbij, met hun geweer in de aanslag. Hartstikke veilig dus, maar ook best wel eng en confronterend ergens.

Emmawee
24-05-2017 om 15:05
Niet gezellig
Ja Ginny, het wordt er inderdaad niet gezelliger op. Dat is op termijn misschien wel een grotere zorg.

Sophieforum1
24-05-2017 om 16:05
Niet leven in angst
Vaak is het zo dat als er een aanslag is geweest dat iedereen dan op scherp staat. Dus de kans dat er een tweede aanslag daar wordt gepleegd is zeer klein.
Daarnaast ben ik van mening dat je je niet door dit soort dingen moet laten tegenhouden, alert zijn is prima maar ik zou zelf mijn kind gewoon sturen. Je moet ze niet laten 'winnen' en daardoor gaan leven in angst. :)

Ad Hombre
24-05-2017 om 16:05
Klets
Volgens mij is de kans op een nieuwe aanslag in Engeland nu wel degelijk groter. De aanslag kan anderen inspireren en de niet gepakte dader kan opgejaagd en wel alsnog besluiten zelfmoord te plegen en zoveel mogelijk mensen mee te nemen.
Het valt me op dat in dit soort discussies mensen volledig op de automatische piloot steeds weer dezelfde mantra's herhalen. Zelf nadenken is voor de meesten toch vaak te moeilijk.
Dan gezegd hebbende is de (a priori) kans dat jouw kind slachtoffer wordt van een aanslag in London natuurlijk absoluut gezien nog steeds laag, maar hoger dan pakweg in Amsterdam.

Silone
24-05-2017 om 17:05
school en afspraken
Zoon hier ging na de aanslagen in Brussel en Parijs met school via Brussel naar Parijs. School heeft met de kinderen samen goede afspraken gemaakt over met hoeveel mensen minimaal te blijven, hoe contact te onderhouden en hoe contact op te nemen en met wie bij calamiteit, etc. Ook rekening houdend met slecht telefoonverkeer. Vond ik een prima plan. Fijne tijd gehad.

Emmawee
Kans op nieuwe aanslag
Ja dié kans is inderdaad groter nu. Er zijn blijkbaar mensen die dit heel inspinspirerend vinden. Welke automatische piloot mantra's bedoel jij Ad?

Kaaskopje
Kopieergedrag
Na zo'n aanslag heb je altijd 'gekken' die het leuk vinden om het na te doen, maar ze waarschuwen wel nadrukkelijk voor mogelijkheden vanuit het netwerk van de aanslagpleger in Manchester. Dat doen ze vast niet zomaar.
Ik zou me er als moeder van een werkweekvierend kind helemaal niet gerust over voelen. Maar ja, als mijn dochter met haar auto weer teruggaat naar haar eigen huis, voel ik ook een lichte ongerustheid. Het kan overal misgaan.
Wat het mantra betreft stel ik me zo voor dat Ad H. bedoelt dat veel mensen zeggen dat je gewoon door moet gaan met je leven omdat 'ze' anders gewonnen hebben.

Ad Hombre
Mantra
Dat verhaal dat de kans kleiner is waar net een aanslag is gepleegd, zonder rekening te houden met de specifieke omstandigheden.

AnneJ
24-05-2017 om 18:05
Meer aanslagen in Europa voor 9/11 dan erna
De feiten zijn soms wat paradoxaal.
"De huidige golf terrorisme begon op 11 september 2001. In de 16 jaar die sinds dien zijn verstreken, stierven in Europa rond de 700 mensen door aanslagen van geradicaliseerde moslims. Maar in de 16 jaar vóór 11 september 2001, stierven 2200 mensen door aanslagen. Dat waren er drie keer zo veel, het was de tijd van de IRA, de RF en de ETA.
De mensen die vandaag rouwen in Manchester, het zal hen niet troosten. Maar uit de cijfers moet u constateren, dat de kans om in Europa te sterven door terrorisme, niet is toegenomen, maar is afgenomen."
Heb ook ergens gelezen dat het ongeveer een generatie duurt en dan weer uitdooft. Kinderen van terroristen hebben er dan niet zo'n zin meer in.

Ad Hombre
24-05-2017 om 18:05
AnneJ
Dat waren in zekere zin onze eigen kinderen, dat is nu helaas heel anders. Nu hebben we te maken met vertegenwoordigers van migrantengroepen die zich tegen ons keren en daarmee een ongekende polarisatie bewerkstelligen. Oh ja, niet onbelangrijk is dat die groepen tegelijk met honderdduizenden nieuwe immigranten worden aangevuld.
Als je denkt dat dat zomaar een op een te vergelijken is ben je volgens mij weer geruststellende mantra's aan het opzeggen. Precies wat ik hierboven signaleer.

AnneJ
24-05-2017 om 19:05
We Ad?
"vertegenwoordigers van migrantengroepen die zich tegen ons keren en daarmee een ongekende polarisatie bewerkstelligen"
Je kunt de verschillen benoemen en uitvergroten, dat kan, aan de andere kant heb je de geschiedenis waarin migratie van alle tijden is en de afstanden die steeds korter worden feiten zijn.
Dat 'wij' is tegenwoordig ook nogal relatief. Mijn kinderen hebben een ouder met een migratieachtergrond uit een Islamitische regio, al zijn ze christelijk, en ik hoop dat de tegenstellingen niet zo opgezweept worden dat het moeilijk word om normaal om te gaan met mijn collegas en vrienden, en exen, met een migratieachtergrond. Vaak zijn het oorlogshitsers zoals in Servie en de Congo die groepen tegen elkaar opzetten.
Nog niet zo lang geleden hadden we hier een beeldenstorm en waren andere verschillen weer aanleiding voor vernieling en bloedvergieten.
Het is blijkbaar iets menselijks. Waar je wel stelling tegen kunt nemen en er alles aan doet om het sociaal contract zo redelijk en rechtvaardig mogelijk te houden.
Zoals nu in Manchester, waar de religieuze top van de stad naast elkaar toespraken houdt. Juist om onderlinge spanningen te verminderen.
Je zou haast hopen dat jou dochters met een moslim thuiskomen.:-)
Vroeger had je ouders, heb je nog overigens, die het niet pikken dat hun zoon of dochter met iemand van hetzelfde geslacht thuiskomen, of van een andere protestantse richting, nu ben je nog niet jarig als het om een moslim gaat bij sommige ouders.

V@@s
de volgende aanslag kan net zo goed hier zijn
School hier in de buurt stelde hun schoolreis na Parijs uit, en uiteindelijk af. Als alternatieve bestemming werd Keulen gekozen. Kort na die beslissing vonden in Keulen de veelbesproken aanrandingen tijdens oud en nieuw plaats. Gelukkig is niet opnieuw gekozen om naar een andere bestemming te gaan.

Ad Hombre
AnneJ en haar mantra's
"Je zou haast hopen dat jou dochters met een moslim thuiskomen.:-)"
Ik heb geen dochters, maar ik kan me voorstellen dat iemand daar niet om zit te springen. Rampverhalen genoeg. Om te beginnen wordt er nogal eens geeist dat de dames zich bekeren tot het ware geloof, ten tweede eindigen dat soort relaties nogal eens met scheiding en ontvoering van kinderen naar het buitenland..
"Vroeger had je ouders, heb je nog overigens, die het niet pikken dat hun zoon of dochter met iemand van hetzelfde geslacht thuiskomen, of van een andere protestantse richting, nu ben je nog niet jarig als het om een moslim gaat bij sommige ouders."
Wat een walgelijk hypocriet gelul. Je *weet* dat dat onder moslims nog veel vreselijker is. Moslimmeisjes worden verstoten of erger als ze met een ongelovige thuiskomen. Ze worden massaal met hoofddoekjes uitgerust als 'afblijven, die is van ons' signaal.
https://www.vn.nl/de-verboden-liefde-van-sofia/
Als de gemeente Rotterdam een prachtige campagne voor vrije partnerkeuze plaatst (met diverse combinaties van allochtonen), raad eens eens welke bevolkingsgroep protesteert?
http://www.ad.nl/rotterdam/posters-met-zoenende-moslima-leiden-tot-woedende-reacties~ad503830/
Ik heb nog geen PVV-er horen klagen dat er een Nederlands meisje met een buitenlander op zo'n poster staat. Jij wel?
Hoer rechts of racistisch jij PVV-ers ook mag vinden, de aanhangers van Mohammed zijn in het algemeen nog veel erger. Die zijn pas ultra-rechts.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.