Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Rosa van der Zanden
31-01-2016 om 23:01
Welke studie?
Even onder een nick van vroeger. Puber is vorig jaar naar een open dag van de KMA geweest en kwam laaiend enthousiast terug, mn door het vele sporten wat je daar mag doen. Zó enthousiast dat hij besloot voor deze opleiding te gaan en niet wilde nadenken over een plan B. Als ik het voorzichtig aankaartte antwoordde hij laconiek dat hij dan 'wel medicijnen ging doen'. VWO profiel NT met als keuzevak filo, wiskunde valt hem zwaar.
Afgelopen week intake KMA gehad en hij mag niet door. Ik probeer hem wakker te schudden maar dat lukt niet echt en ik weet te weinig van allerlei nieuwe opleidingen om hem echt te kunnen helpen. Uit zichzelf is het geen harde werker, de decaan heeft om die reden rechten afgeraden al zou hij zeker verbaal gezien een prima advocaat kunnen worden. Hij werkt wel lekker op deadlines.
We hebben het kort gehad over bewegingwetenschappen (ben gek, moet ik weer wiskunde doen), journalisitiek (ja doeiii), gamedesign (dat is voor Simon. Leuk als je Simon bent, dat ben ik niet). Heel goed, diep en volwassen gesprek van wel tien minuten.
Een tussenjaar kan altijd nog al weet ik niet of dat in zijn geval verstandig is.
Hij is enorm sportief in de zin van graag en veel sporten, kan slecht tegen zijn verlies, houdt van gamen, verbaal erg sterk, deadlinewerker, houdt in die mate van lekker eten dat we hem mee kunnen nemen naar een chique restaurant en hij daar veel lol beleeft en in staat is om de smaken te analyseren. Enorme hekel aan techniek.
Tips voor een studie aan een uni?

Noet
31-01-2016 om 23:01
waarom uni
Alleen omdat hij vwo heeft?
Kijk eens bij hbo opleidingen klinkt of daar meer een klik zit

Jamie
01-02-2016 om 06:02
Skip de uni en ga naar een open dag van een hbo. Waarschijnlijk zaterdag al!

Jamie
01-02-2016 om 06:02
Daar is ook veel sport maar daar kreeg ik mijn zoon niet naar toe: ik wil zelf sporten, geen anderen aan het sporten zetten lol

Rosa van der Zanden
01-02-2016 om 08:02
liefst uni
Als kind een diepe wens voor een bepaald beroep zou hebben dan zou het me niet uitmaken op welk niveau dit is en kan hij gewoon de opleiding doen. Dit kind heeft afgelopen week voor de eerste keer in zijn leven een teleurstelling op het schoolse vlak meegemaakt. Met twee vingers in de neus door de basisschool, makkelijk op het gymnasium, toch maar geen oude talen, makkelijk op het vwo. Vandaar dat we eerst kijken naar universiteit, op het hbo gaat hij nog minder doen dan hij nu doet.
De ALO is misschien wel wat. Vannacht zag ik ook sport, gezondheid en management Groningen, ziet er ook leuk uit en een vriendin kwam met vrijetijdsmanagement. Er is een VWO-route. Ik heb hem de links doorgemaild, het was te vroeg (of te laat, het is maar hoe je het bekijkt) om het irl te bespreken.
Vandaag naar de decaan, wordt vervolgd.

Jamie
01-02-2016 om 08:02
Dat een kind fluitend door het VWO vliegt wil nog niet zeggen dat het kind thuis is op een universiteit en op de latere banen daarmee toch?
Mag hij niet gewoon gaan doen wat hij zelf wil? Waarom laat je hem niet zelf met iets komen én ga je met hem naar een open dag van het HBO? Wie weet zegt hij dan zélf dat hij alleen iets universitairs wil doen en komt het niet geheel van jouw kant.

Noet
01-02-2016 om 09:02
Zelf
dit lijkt me nu echt de periode dat je kind in de lead moet zijn. Dit gaat om hem.
Wat is uni meer dan HBO of MBO? Meer kans op een baan? Slime handjes zijn altijd nodig.
Laat hem in elk geval zelf dit issue oplossen, begeleid hem, maar niet een bepaalde kant op duwen. Het is zijn opleiding, niet die van jou, het wordt zijn baan, niet die van jou.
Kortom nu is de tijd om los te gaan laten.
Ik heb genoeg mensen gezien die met 2 vingers in hun neus het gymnasium gehaald hebben, zat er bij in de klas op het HBO, maar al in het eerste jaar bleven ze hangen, bleek toch niet zo makkelijk te gaan als gedacht, weer andere vaardigheden nodig, zelfde op de universiteit.

Engeltje
01-02-2016 om 09:02
Ik liep om die reden vast op uni
Want idd freewheelend door basisschool en fluitend door Gymnasium. Dus nooit leren leren. En de uni viel daardoor toch tegen!! Weinig contacturen, veel zelfstudie. Ik vind je zoon niet klinken alsof hij daar tegen opgewassen is/daar geschikt voor is. Daarom zou ik juist kijken naar een HBO. Is toch iets schoolser, vaak meer contacturen.
En inderdaad je zoon de lead laten nemen, hoe moeilijk dat ook is als hij die niet (direct) pakt. Ik deed dat ook niet, ging een studie doen die mijn moeder wel wat leek voor mij, zelf had ik geen idee wat ik wilde. Ik zie dat ook een beetje bij jullie gebeuren.
Laat het los, dwing hem zelf te kiezen en verantwoordelijkheid te nemen door zelf een stap terug te doen. Hij moet iets. Kan niet zomaar aan een studie beginnen om halverwege te bedenken dat dit het niet is. Die luxe hebben jonge mensen tegenwoordig niet meer. Laat hem samen met de decaan bepalen wat zijn opties zijn.
Inderdaad is een tussenjaar mogelijk, sterker nog, achteraf had ik dat misschien moeten doen. Het zou hem kunnen helpen volwassen te worden, in de zin van dat hij door te gaan werken misschien meer leert verantwoordelijkheid voor zichzelf en zijn eigen leven te nemen. Ik zou dat als serieuze optie meenemen in de overwegingen, niet als een dat-kan-altijd-nog optie.
Sterkte, het is zo ongeveer het moeilijkste wat er is, je kind loslaten als je denkt te zien dat het niet goed gaat (tenminste, voor mij...).

Goudvis
01-02-2016 om 11:02
Andere militaire opleiding?
De eisen bij de KMA zijn zeer streng.
Maar wie weet kan hij zich aanmelden voor een andere militaire opleiding. De marine? Ook een zeer strenge toelating trouwens.
Mijn neef zit op de KMA en hij zit tegen het topsport-niveau aan. En dan word je mentaal ook nog door de mangel gehaald. Ik ken een opleider van de marine (officiersopleiding) en je moet echt fysiek en mentaal zeer sterk zijn, als ik zijn verhalen hoor. Anders kom je er niet op of val je af.
Maar er zijn genoeg andere opties bij het leger dan alleen officiersopleidingen.

Rosa van der Zanden
01-02-2016 om 12:02
leger
Het leger gaat het niet worden ivm medicatie die hij slikt. Hij is voor het psychologische gedeelte al afgekeurd. Hij mag helemaal zelf kiezen, als putjesschepper zijn droombaan is, so be it. Maar aangezien hij zelf nog helemaal geen idee heeft zijn alle opties open met een lichte voorkeur voor uni. Hij is creatief en behoorlijk eigengereid en past wat dat aangaat niet zo heel goed in een schools systeem terwijl hij tegelijkertijd wel die structuur nodig heeft.
Hij heeft enige sturing nodig om in te zien dat hij nu echt wel iets van actie moet gaan ondernemen, rond moet gaan kijken, open dagen uitzoeken enz. Voor de rest zoekt hij het lekker uit, ik heb op dat punt geen moeite met loslaten maar ik voel wel enige tijdsdruk met deze examenkandidaat.
Man is achter de schermen bezig voor een tussenjaar, lijkt mij uitermate zinvol. Een jaar een andere cultuur, ander klimaat, ver ver weg van de ouders (in dit geval dan). Maar ook dit alleen als hij het zelf wil en zelf initiatief toont.
Hij is wel langs de decaan geweest maar die was in gesprek dus nu zit hij thuis. Te gamen.

ijsvogeltje
Rosa
Je schrijft dat hij vanwege medicatie sowieso niet in het leger kan. Misschien begrijp ik het verkeerd, maar waarom zou iemand naar de KMA willen (en worden toegelaten) terwijl werken bij het leger überhaupt geen optie is?
Maar goed, dat spoor gaat dus sowieso niet door.
Ik vind zeker dat je zoon zelf zijn keuzes moet gaan maken. Wat ik vorig jaar bij mijn zoon wel heb gedaan: hem enorm gestimuleerd om naar open dagen te gaan. Hij was zelf behoorlijk afwachtend (5VWO, dus ook nog wel even de tijd) en had zoiets van 'ach, ik weet ongeveer wel wat ik wil'. Ik heb data opgezocht en eigenlijk gewoon gemeld: dan gaan we naar open dag X, dan gaan we naar open dag Y. En tegen hem gezegd dat hij een aantal studierichtingen moest uitkiezen voor de info-sessies. Dat werkte prima, hij had dat zetje even nodig. Ik ben met hem mee geweest naar 5 universiteiten en daarna was de keuze ook helemaal duidelijk. Overduidelijk zijn keuze. Ik heb er alleen maar voor gezorgd dat hij zich erin ging verdiepen.

Rosa van der Zanden
IJsvogeltje
Het was van tevoren niet duidelijk dat dit een dealbreaker zou zijn. Bij toetsen slikt hij Ritalin en Concerta en omdat dit wordt beschouwd als het meest stressvolle in een scholierenleven vonden ze hem oa om dit ongeschikt. Ik weet niet hoe het zou zijn geweest als hij het altijd had geslikt. De kinderarts leek het leger ook een strak plan, ze schijnen dol op ADHD-ers te zijn. Eerst handelen, dan denken. Dat werk.
We zijn naar een aantal open dagen met hem geweest en vanuit school heeft hij ook een aantal opleidingen bezocht. Het is niet zo dat we niets gedaan hebben, maar het vonkje is nog niet overgesprongen.
Ik moet vandaag wat aan de computer werken maar zodra ik tijd heb ga ik kijken wanneer er open dagen zijn en dan als de donder maar overal gaan kijken. Enige jammere in dit opzicht is dat ik meer ben gaan werken tov vorig jaar en het wat lastiger te regelen is op mijn werk.
Techniek wordt hem sowieso niet, dat is al wel duidelijk.

n@nny
01-02-2016 om 13:02
Toch tussenjaar?
Rosa, ik weet het niet, maar het klinkt alsof je zoon nog in een soort van 'rouwprocesje' zit. Hij heeft zich helemaal vastgebeten in die KMA en nu dat niks wordt, moet hij ineens iets anders verzinnen.
Volgens mij schiet je er niks mee op om een studie te kiezen waar hij niet voor 100 procent achter staat.
Dus ik zou wel op twee sporen gaan zitten geloof ik. En een aantal open dagen bezoeken, en dat plan voor het tussenjaar verder uitwerken. Sommige kinderen hebben gewoon even wat meer tijd nodig. Een goed doordacht en zinvol ingevuld tussenjaar kan dan meer opleveren dan een ik-doe-maar-wat studie.

Rosa van der Zanden
01-02-2016 om 13:02
n@nny
Ik neig daar ook naar, heb het zelf ook gedaan en man heeft ook een jaar in het buitenland gezeten. Net zei hij nog dat het hem wel cool leek, maar ik wil iets meer enthousiasme. Het moet wat meer vanuit hemzelf komen. Hij moet al wel enigszins weten wat hij dan wil gaan doen, het is te ver en te duur om even over te komen voor een open dag.
Lief dat jullie allemaal zo meedenken!

Noet
01-02-2016 om 14:02
Buitenland
waarom zou een tussenjaar in het buitenland moeten? Hij kan toch ook een heel zinvol jaar in NL hebben.
Kan hij mooi zijn eventuele reis bij elkaar sparen door te werken, naast het uitwerken van zijn plan voor de toekomst.

Goudvis
01-02-2016 om 14:02
Of een mix
Werken in Nederland en een mooie reis naar het buitenland, eventueel daar ook werken. Dat tussenjaar is natuurlijk bedoeld om op ideeën te komen voor een vervolgstudie, je kunt niet verwachten dat hij dat vooraf al weet.

Brandweervrouw
01-02-2016 om 15:02
Werken bij de brandweer
Als hij het leuk vindt om snel te denken en te handelen in crisissituaties, heel sportief is (en fit), een bijdrage wil leveren aan de maatschappij door mensen te redden (uit huizen, uit auto's na een ongeluk, reanimatie, etc), branden te blussen, dan is de brandweer misschien iets voor hem? Altijd paraat zijn, kunnen pieken op het juiste moment. Nooit saai eigenlijk.
Brandweermensen/ functies zijn er vanaf mbo (brandwacht) tm hbo+ (hoofd/officieren). Hij kan bv beginnen met vrijwilliger worden en de opleiding tot brandwacht volgen. Als vrijwilliger krijg je gewoon betaald voor de uren dat je werkt, dus vrijwilliger is een beetje een verkeerde term. Ook zijn de arbeidsvoorwaarden best goed, nl vaak ziektekosten vergoed ed.
Ik weet datn er bijna in het hele land vrijwilligers nodig zijn. Deze website geeft een duidelijk beeld van de eisen en plichten. De opleiding duurt twee jaar en wordt betaald door de brandweer, maar daar tegenover staat dat hij dan wel geacht wordt enige tijd als vrijwilliger zich in te zetten.
https://www.brandweer.nl/hollandsmidden/werken/veelgestelde-vragen/

Yura
01-02-2016 om 15:02
Herkenbaar
Hier ook een zoon in 6 vwo, die vorig jaar al wist wat hij wilde. Hij heeft zich ook niet verder georienteerd. Dat was het en niks anders, klaar. Wij twijfelden al of zijn wiskunde en natuurkunde wel goed genoeg waren (zwaar technische studie), maar na de eerste 2 se-periodes zijn we ervan overtuigd dat het hem niet gaat worden. Nu nog snel open dagen bezoeken dus, hij heeft geen idee meer. We gaan kijken naar wat lichtere beta-studies op algemente universiteiten (geen TU dus) en ook economische richtingen. Heel fijn dat we nu dus alles moeten gaan aflopen, want in november is ook al een serie Open Dagen geweest en had je het kunnen spreiden, nu moet hij op 5 maart zowel naar Utrecht als naar Rotterdam. Als je snel bent kun je misschien nog as zaterdag naar de VU, daar zit oa bewegingswetenschappen en nog wat aanverwante studies. Wij gaan daar ook kijken.

Rosa van der Zanden
01-02-2016 om 16:02
buitenland
Ik vind buitenland echt een meerwaarde boven Nederland. Anders wordt het gewoon een jaartje werken en dat ik zie ik niet zitten. Wel fijn als je in een bepaald ritme zit van blijven leren ed. Het werk van man heeft ook een vestiging ergens in Afrika en daar kan kind wellicht terecht. Dat is wel een mega-ervaring en volgens mij is zoiets bijna alleen te doen net na je examen. Na je studie ga je het niet doen en voor je het weet zit je in de kinderen. Natuurlijk kan je dan ook naar het buitenland maar zo lekker ongedwongen kan alleen nu.
Yura, naar welke studies gaan jullie kijken?

Noet
01-02-2016 om 16:02
maar vooral
laat HEM met het plan komen, nu bedenk je weer van alles voor hem en vul je het ook al in.

Rosa van der Zanden
01-02-2016 om 17:02
valt mee hoor
Ik ben druk in mijn hoofd en spui hier op het forum van alles, kind weet helemaal van niets. Ik vraag of hij bij de decaan is geweest, morgen vraag ik het nog eens. Verder helemaal niets. Bij mij gaan alle raderen wel draaien en als kind met een vraag komt wil ik voorbereid zijn. Verder leun ik uiterlijk gezien achterover. Ik heb al plannen voor komende zaterdag, mocht kind naar een open dag willen dan moet ik dat enigszins tijdig weten zodat ik het eea kan aanpassen qua werk. Hij heeft hier allemaal geen weet van. Is na het gamen naar de sportschool vertrokken dus ik maak me niet zo druk al lijkt het hier misschien wel.
Alle hersenscheetjes komen er op het forum uit .

Maaike
01-02-2016 om 19:02
precies
Jij zit al zo vol met veronderstellingen dat je het aantal opties wel erg beperkt. Een jaar buitenland leert hem, naar een taal, ook zelfstandigheid. Eigen boontjes doppen. Wellicht kan hij dat combineren met iets sportiefs en terugkomt met concrete ideeen over zijn toekomst.
En als het toch een studie wordt, is een brede studie als bedrijfskunde iets? Kan je alle kanten mee op, echt wat voor mensen die hun toekomst nog niet hebben vormgegeven.

Mamsie
01-02-2016 om 20:02
Kost tijd
Het is hier al genoemd, maar vergeet niet te kijken naar wat voor impact deze afwijzing heeft op je zoon. Als hij er zo zijn zinnen op had gezet en het wordt afgeblazen dan is dat idd een rouwproces(je). Het kan dan gewoon tijd kosten om open te kunnen staan voor iets anders.
Hier een kind dat destijds gestart was met de altijd gedroomde studie, ging als een speer met veel plezier, en moest toen stoppen door een niet eerder aanwezige medische noodzaak. Het heeft echt wel een jaartje gekost voor het leven weer doorging zegmaar, en er ruimte kwam voor een andere studiekeus.

Elisabeth
02-02-2016 om 11:02
Misschien zeg ik iets heel stoms...
Maar KMA is dus het leger...Werken bij Defensie....
Waarom niet de politieschool proberen...en later bij de ME of hogerop? zit je toch een beetje die richting op...
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.