Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Mayke70
02-01-2010 om 18:01
Weinig vrienden en computeren
Mijn puber van bijna 13 heeft weinig vrienden in real life. Wel een aantal online vriendschappen want gamen is zijn grootste hobby. Op school gaat het prima. Hij hoort niet bij de populaire jongens maar valt ook niet buiten de boot. Wel gaat hij zijn eigen gang. Spreekt nooit af en heeft daar eigenlijk ook geen behoefte aan. Op de basisschool was dit al zo. Ik had gehoopt dat hij nu op de grote school wel een goede vriend(en) zou maken maar het blijft oppervlakkig. Ik weet dat je het niet kan dwingen. Hij moet zijn eigen weg daarin gaan en zolang hij goed in zijn vel zit is er niks aan de hand. Toch vind ik het jammer. Je kan zoveel leuke dingen beleven met vrienden. Extra nadeel vind ik dat er in vakanties er weinig voor hem te doen is behalve computeren. Voor hem geen probleem natuurlijk. Ik laat hem regelmatig 's middags afsluiten met de gedachte dat als hij zich verveelt hij eerder geneigd is een "vriend" van school te bellen iets te gaan maar dat werkt niet. Is dit voor jullie herkenbaar en hoe gaan jullie om met computeren en jullie pubers. Laat je ze een beetje hun gang gaan en hebben jullie pubers veel vrienden of valt dat ook wel mee?

EL
02-01-2010 om 20:01
Dochter ook
Hier precies zo met als verschil dat dochter intussen 16 is. Op de basisschool was ze net het tegenovergestelde. Brugklas niet zo goed getroffen maar nu heeft ze toch wel wat vrienden op school waar ze mee af zou kunnen spreken maar dit zelden doet. Ik heb ook vaak genoeg aangedrongen maar laat het maar zo, ik kan iemand ook niet in een houding dwingen die ik zelf liever zie. Dochter is tevreden met de manier waarop ze nu leeft.
Ik vind het, net als jij, ook wel jammer dat het niet anders is. Ik zie andere kinderen zo gezellig met groepen van alles ondernemen en zou dat ook leuk vinden voor puber. Heel af en toe eens naar de bios of concert maar dat is nogmaals wel zelden. Computer is ook heel belangrijk.

Nikus
03-01-2011 om 13:01
De vraag is
Wie wil dit? Je zoon of jij? Jij kan voor je zoon gaan invullen wat leuk is maar wellicht ervaar je zoon het heel anders. Hier ook een puber die het liefst thuis is. hij ligt prima in de groep. Niks mis mee maar heeft geen behoefte om buiten school wat te ondernemen. Prima toch?

Mayke70
03-01-2011 om 20:01
De vraag ligt wat anders
Ik vul voor mijn zoon niet in wat hij leuk moet vinden. Snap zijn passie voor dat gamen wel, als ik er handiger in was deed ik het ook. Maar dat staat los van het feit dat ik hem zeker één vriendschap of meerdere zou gunnen. Daarnaast vind ik dat kinderen hun eigen weg moeten vinden maar nog wel binnen bepaalde grenzen. Daar ligt ook een beetje mijn dilemma. Hem maar heel de dag op de computer laten omdat hij nu eenmaal op zichzelf is of toch proberen te stimuleren andere dingen te ondernemen door hem dus niet de hele dag op de pc te laten. En dan vraag ik me wel af; hoe gaat dat bij anderen?

koentje
04-01-2011 om 09:01
Twee dingen
je hebt het over meerdere dingen waarvan het een niet perse in rechtsstreeks verband hoeft te staan met het ander.
Ik denk dat het sowieso goed is om een limiet te stellen aan het gamen. Te veel beeldscherm is gewoon niet goed en werkt verslavend.
aNDERZIJDS MOET JE HEM VRIJLATEN IN ZIJN SOCiale contacten, vind ik. Er zijn heel veel mannen en jongens met name, die weinig tot geen vrienden hebben volgens mij. Daar zoeken ze hun eigen weg wel in.

koentje
04-01-2011 om 09:01
Oh en mijn zoon
nu 12, trekt zich steeds meer terug van sociale contacten merk ik. Is hij ergens dan speelt hij met anderen en dat gaat prima. Maar buiten school doet hij niets meer met anderen. Speelt ook niet meer met buurtkinderen. Eerst wel. Maar tegenwoordig speelt hij veel alleen buiten. Hij maakt hele fietstochten en speelt dat hij pizzabezorger is. Gaat foto's nemen van auto's en motoren. Speelt van alles en is dan soms uren alleen buiten. Komt op afgesproken tijd netjes thuis en wilt dan wel weer weg.
Maar hij weet ook dat computertijd hier sowieso altijd gelimiteerd is. Dus vraagt op een bepaald moment ook niet meer om weer op de computer te mogen, psp of tv. twee keer een uur op vrije dagen en anders een uurtje. Dat is hem helder.

Nikus
04-01-2011 om 17:01
Mijn 13 jarige puber
drumt, speelt gitaar, heeft dus ook in beide les. Maakt daarnaast huiswerk en leest erg veel. Daarnaast mag hij gelimiteerd achter de pc en wii. Er blijft voor hem weinig tijd voor vriendschappen over. Hij heeft wel vrienden maar geen tijd! Maak je niet te druk. Stel wel een limiet qua gamen en computeren in, In de vakanties heeft hij wel jongens over de vloer en ook wel slapers.

AnneJ
04-01-2011 om 19:01
Ict op de pc
=Informatie en Communicatie Technologie. Niets mis mee.
Bij zoon zie ik van alles.
Educatieve instructieve games waar hij van leert
Games die hij speelt met klasgenoten en vrienden, ieder op zijn eigen pc thuis.
Huiswerk maken samen met vriendin waarbij ze elkaar kunnen zien op de webcam. Ik zwaai af en toe maar eens naar het meisje of naar andere vrienden als ik op zijn kamer ben.
Gitaar spelen voor de webcam, vriendin tekent zoon zoals hij op de webcam komt.
Huiswerk maken op de computer met behulp van oefenprogramma's en software.
Emailen met zijn moeder, krijg ik soms een concrete boodschap mee door bij zoon.
Niets mis mee en ik twijfel niet meer aan de sociale vaardigheden van Aspergerzoon.