Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

sita

sita

27-01-2010 om 18:01

Weer te hoge telefoonrekening, wat is een goede consequentie/straf?

We hebben al zo vaak ruzie gehad over teveel verstuurde smsjes terwijl mijn dochter best een duur abonnement heeft waarbij ze 300 smsjes kan versturen.
Nu blijkt onze vaste telefoonrekening de helft hoger omdat er voor 40 euro gebeld is naar mobiele nummers. Gewoon om te kletsen, waarschijnlijk als ze moet stoppen met MSN, wat anders de hele avond doorgaat, met niks anders..
Rustig 5 min, 8 min, etc etc. terwijl ik dit zo vaak heb gezegd...
Zakgeld inhouden hebben we al een paar keer gedaan, helpt niet.
Nu heb ik gezegd dat ik tcoh 2 maanden haar zakgeld ga inhouden, maar dat betekent dan dus geen leuke dingen doen, niks kunnen kopen op school, geen kadootjes kunnen kopen etc.
En ik heb gezegd maar even 2 dagen geen MSN, en dat lijkt nog wel het ergste...
Ik weet het een straf van niks misschien dat MSN verbod, maar ik wil zo graag dat ze snapt dat dit echt niet kan...
Hoe krijgen jullie dat voor elkaar zonder steeds hierover te moeten zeuren, wat dus ook niets heeft opgeleverd ook nog ;(...
Ik weet het niet, net met slaande deuren alweer vertrokken naar haar kamer, want hoe kom ik erbij dat ze er schijt aan heeft, dat is niet zo....
Pffffffffffff...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anthea

Anthea

27-01-2010 om 19:01

Straf

Bij mijn zoon liep het de spuigaten uit. Na de zoveelste veel te hoge rekening heb ik zijn abonnement opgezegd, een nieuwe (goedkope) telefoon voor hem gekocht en kon hij het doen met een prepaid-kaart.

Puck

Puck

27-01-2010 om 19:01

Inderdaad prepaid

Ik zou zoals Anthea al aangeeft ook zo snel mogelijk gaan op een prepaid kaart. Dan is het gewoon op en zal ze zelf moeten betalen. En verder kijken of je jullie vaste toestel kunt blokkeren (kinderslot) zodat ze daar niet ongevraagd mee kan bellen. En wat betreft de rekening: die betaalt ze maar terug van haar zakgeld. En als dat betekent dat ze een aantal weken/maanden geen dingen op school kan kopen etc. Tja dat had ze dan kunnen voorkomen door eens te luisteren.

Karo

Karo

27-01-2010 om 20:01

Hier ook prepaid

ons hele gezin is aan de prepaid. geen gezeur met dure rekeningen etc.

Anthea

Anthea

27-01-2010 om 21:01

Oeps!

Ik lees je bericht nog eens goed en zie dat het eigenlijk gaat om een te hoge HUIStelefoonrekening. Je kan 06-nummers (en andere nummers) laten blokkeren, alleen betekent dit niet alleen een straf voor je dochter, maar misschien ook wel voor jezelf.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-01-2010 om 22:01

Blokkering

Je kunt inderdaad een blokkering aanvragen op 06 nummers, ook op 09 nummers.
Wij hebben de afspraak dat er zo min mogelijk naar mobiel wordt gebeld met de vaste lijn. Van mobiel naar mobiel is gunstiger.

Betalen.....

Wij maken het geld van oudste over op haar rekening. Ooit had ze 2 boetes opgelopen in 1 maand ( met z'n 3-en fietsen en 1 keer geen licht ). Dat was dus kassa. Dat was 2 maand zak en kleedgeld. Omdat ze die maanden vrijwel niks had (ja geld, van d'r bijbaantje) had ze ook geen pre-paid tegoed kunnen kopen....Dus belde ze van onze vaste telefoon 06-nummers. Man heeft nog gewaarschuwd na een paar telefoontjes dat ze dat óók moest betalen...Jaha...dat was oké. En toen was het in 1 week 40 euro! Want ja ze had haar vriendin moéten bellen (met de nadruk op móeten hé) want ach die arme meid was zó verdrietig omdat haar verkering uit was en ook een andere vriendin omdat ze écht moesten overleggen hoe ze haar zouden opvangen en....Afijn het was in ieder geval niet háár schuld, maar de schuld van die rotzak van een ex-vriend van vriendin(zucht). En tja omdat wij (gemene onaardige ouders) haar zak en kleedgeld hadden ingehouden had ze geen beltegoed en dus moest ze toch wat? En wisten wij wel hoe erg vriendin er aan toe was?
Afijn om een lang verhaal kort te houden. Ook dat heeft ze de maand erop nog moeten betalen.....
Wat mij ook opviel...van de meeste vriendinnnen wist ze niet eens het huistelefoonnummer.Terwijl dat toch een veel goedkoper optie is. Wij hebben haar gewoon verboden nog 06 nummers te bellen...of ze moet toestemming van ons hebben. (b.v. voor d'r werk moet ze soms ruilen van avond en moet ze collega's bellen en de helft daarvan heeft niet eens een vast nummer) En over het algemeen laten we haar dan van onze mobiel naar dat mobiele nummer bellen (is goedkoper). Man houdt on-line de rekening in de gaten....
Sindsdien heeft ze opvallen veel huistelefoonnummers van vriendinnen weten te bemachtigen....Dus als het lange gesprekken worden belt ze dan maar op de huistelefoon...en dat mag van ons, 's avonds en in het weekend...want dat is bij onze telfoonprovider gratis. Wel roep ik d'r als het me te lang duurt...soms moeten wij zelf namelijk ook nog wel eens bellen.
Blokeren zou ik niet doen, ik moet zelf ook nog wel eens 06 nummers bellen...en zowiezo, ik wil gewoon dat ze het léért en doordrongen is van het feit dat mobiel bellen véél duurder is dan van vast naar vast.
groeten albana

Overigens....

maakt het mij niet uit dat zij 2 of 3 maand geen geld heeft...dat is háár probleem...niet de mijne. En ik heb gemerkt dat ze erg creatief kan zijn als er geldgebrek is. Zo bakte ze koekjes voor vaderdag omdat ze geen geld had voor een cadeau en ruilde ze met vriendin kleren om toch een beetje leuk voor de dag te komen.
Is alleen maar leerzaam voor 'slechte tijden'.
groeten albana

sita

sita

29-01-2010 om 14:01

Albana, wat herkenbaar....

Mijn dochter heeft exact dezelfde redenaties als het gaat om waarom er contact MOET zijn met vrienden en vriendinnen. Altijd is er wel iets gebeurd en moet er iemand opgevangen worden , of moeten er belangrijke zaken worden besproken.
En dit geld dus ook voor MSN, dat kan echt niet afgesloten worden als die en die net online komt, en zeker als het vriendje (ook al zoiets, de zoveelste...)
net online komt.
Ik ben gesterkt in het inderdaad inhouden van het zakgeld, ik had al bedacht om 4x 10 euro te doen, maar hoe me toch maar aan mijn 1e plan, gewoon 2 maanden geen zakgeld.
En mobiel bellen met de vaste telefoon mag alleen na toestemming hebben we nu afgesproken.
En haar mobiel houden we online in de gaten, niet meer dan 10 smsjes per dag, anders wordt het een goedkoop prepaid toestel, en dan moet ze deze hele mooie inleveren (met veel muziek etc aan mogelijkheden).
Dus, maar hopen dat hier iets van wordt geleerd...
Groeten Sita

Monique D*

Monique D*

30-01-2010 om 18:01

Hoe werkt een kinderslot?

Pelle:
"Als het een losse handset is zou die dus achter slot en grendel gaan als jij niet thuis bent. Ze kan altijd nog bellen met haar mobiel."
Een losse handset achter slot en grendel is niet zo'n goed idee in noodgevallen. Zeker als haar beltegoed op haar mobiel op is.
Maar hoe werkt een kinderslot? Kan een kinderslot ook als wachtwoord gebruikt worden? Bijvoorbeeld: als je wil bellen moet je het wachtwoord intoetsen, dat jij alleen weet. Uiteraard blijven de nummers van de politie en 112 wel bereikbaar..
Mijn zoon heeft een vriend, die hem elke dag een aantal keren belt. Zijn moeder schrok van de hoge telefoonrekening en heeft hem hiervoor straf gegeven. Helaas werkte die straf niet, hij gaat maar mee door.. wordt blijkbaar ook voor hem tijd voor een kinderslot.

eva

eva

30-01-2010 om 18:01

Herkenbaar...

Mijn dochter mag ook geen 06 bellen met de vaste telefoon. Ze mag wel van vast naar vast bellen omdat ik bij internetplus bellen een abbo heb van 10 euro per maand onbeperkt bellen naar vast. Maar natuurlijk ook hier het probleem dat er regelmatig naar 06 wordt gebeld. Ik hou dat ook op haar zakgeld in. Niet dat de kosten de pan uit rijzen maar afspraak is afspraak!! In noodgevallen mag ze 06 bellen als ze het aan mij vraagt. Ik bepaal of het echt een noodgeval is. Zelf heeft ze een prepaid maar maakt alleen in weekend daar gebruik van. Ze heeft een vodafone Z11 simkaart waarmee ze in het weekend onbeperkt naar andere vodafone kan bellen. Voorheen kon ze van 10 euro blox instellen (1000 sms per maand). Dit gebruikt ze nu niet meer. Het grote nadeel van Z11 is dat ze met de regelmaat 's nachts ligt te bellen. Enige optie zou zijn om dan telefoon in te leveren maar poeh poeh.....wat ben ik zelf al die regels beu. Loopt alleen op ruzie uit.

In de gaten houden

Die van mij moet ik wel in de gaten houden, ze heeft een mobiel met prepaid tegoed. Op is op en ik bepaal wanneer ik haar weer tegoed koop.
Vaste telefoon mag zij gebruiken als zij vaste nummers belt, die zijn gratis, mobiel mag maar kort, dus dan moet ik nog wel eens telefoon afpakken of controlleren of ze echt met vast nummer belt.

Maar het gaat goed, want anders mag ze niet bellen en verstop ik de telefoon als ik weg ben. Zij kan dan wel op haar mobiel gebeld worden maar kan zelf niet bellen.Of ik trek een bedrag van haar zakgeld af.

Prepaid

mam, mag ik 1000 gratis smsjes per maand?

Zijn ze gratis dan?

Jaaa, dan gaat er 10 euro van je beltegoed af en dan kan ik 1000 smsjes sturen.

Ook prepaid heeft dus zijn valkuilen.
De uitkomst is dat hij dat niet mag, wat moet een kind van 12 met 1000 smsjes?

Eenmalig

maar dat is dan eenmalig en als het beltegoed op is is het op.Bij en abonnement heb je de kans dat je torenhoge rekening krijgt. Nu moet zij leren ermee om te gaan en als zij dat ooit kan dan krijgt zij meer beltegoed.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2010 om 16:01

Nikus

Dat zijn Blox van Vodafone waarschijnlijk. Mijn dochter doet dat ook altijd. Ze belt nooit met haar toestel maar sms't zich suf. 10 euro voor 1000 sms'jes is in dat opzicht niet duur.

Ik denk dat ze dan ook veel goedkoper uit zijn als ze meer sms'sen ipv steeds bellen. IK ken dat niet,maar misschien iets voor die van mij, dan kan zij niet bellen maar alleen sms sturen toch?

Kaaskopje

Kaaskopje

31-01-2010 om 20:01

Klopt

Mijn dochter heeft soms ook een beetje beltegoed, maar dat gebruikt ze zo min mogelijk. Soms belt ze mij, dan laat ze de telefoon alleen maar even overgaan, zodat ik weet dat zij gebeld heeft en dan kan ik haar terugbellen. Zo druk je de belkosten ook uiteraard en ma maar dokken:-)
Die Blox zijn een uitkomst vind ik. Ik zit nu ook bij Vodafone maar ik zou die 1000 minuten er in een jaar nog niet uithalen. Ik geloof dat mijn dochter er wel langer dan een maand mee doet.

Paal

Paal

01-02-2010 om 10:02

Blox

Dag. De Blox gelden voor 30 dagen. Daarvoor krijg je 1000 smsjes. Heb je ze op binnen die 30 dagen, dan ga je verder op je gewone beltegoed. Heb je na die 30 dagen slechts 100 gebruikt dan ben je de rest kwijt. De blox zijn goedkoper vanaf 111 smsjes per 30 dagen. Als je voor 20 euro of meer opwaardeert krijg je gratis belminuten. Dat betekent in de praktijk dat je kan bellen als het even is. Je gaat er dan vanuit dat je vooral smst.
Hier doen mijn kinderen dat beide. Is echt veel goedkoper.
Helaas, kunnen ook 1000 smsjes op. (Zelfde verhaal, verdrietige vrienden en vriendinnen die alleen geholpen kunnen worden door dochterlief)
Nu dat voor de 4e keer achter elkaar is gebeurt is de telefoon voor een tijdje in mijn bezit. Nu is er dus geen contact mogelijk en dat is jammer. Ze moet even ervaren dat deze mensen zichzelf heel goed kunnen redden.
Het blijft een prepaid telefoon, dus de schade is beperkt.
Bellen met de huistelefoon naar 06 nummers is haar ondertussen ook duidelijk geworden. Dat kan niet, en gelukkig hebben de meeste van haar vrienden ook een gewoon nummer. Dat mag wel.

bertje1

bertje1

02-02-2010 om 12:02

Zelf betalen

maak afspraken over wat ze moet betalen van haar zakgeld. Als ze meer uitgeeft dan ze binnekrijgt heeft ze dus een probleem...eigen verantwoordelijkheid!

eva

eva

10-02-2010 om 11:02

Geblokkeerd

Ik heb vandaag de 06 nummers geblokkeerd. Ik ben er klaar mee!
Gaat heel gemakkelijk via internet en het kost niets.
Kan het altijd weer terugzetten

justme

justme

10-02-2010 om 19:02

Ook blox

Hier zijn die 1000 smsjes blox van Vodafone echt een uitkomst! In 3 jaar tijd is het wel een keer of 3 voorgekomen dat ze erdoorheen was binnen 3 weken (niet te filmen..) maar het torenhoge kostenprobleem is opgelost!

Kin Wei Hsien

Kin Wei Hsien

12-02-2010 om 14:02

Bij de wortels aanpakken

Luxe en rijkdom is soms één van de slechte dingen bij het opvoeden van een kind. Ik geloof niet dat gratis of goedkoop bellen/sms'en een oplossing is voor het echte probleem. Daarmee zie je de kosten als probleem, maar we moeten juist kijken welke problemen het kind heeft.
Waarschijnlijk niet genoeg discipline, weinig besef hebben dat voor het inkomen hard gewerkt moet worden, aandacht willen (kan positief, ook negatief zijn).
Je kunt het kind straffen, om haar iets duidelijk te maken. Soms kan het ook averechts werken, boosheid, denken dat de ouders haar niet begrijpen en daarom juist overmatig contact zoeken met anderen (resultaat: bellen, smsen, msnen).
Misschien is het ook een idee om jezelf te straffen samen met het kind. Dat zal haar zeker niet koud laten en ontdekt dat zo'n msn-verbod niet iets is om haar te pesten.
En nog mijn advies: ouders die met de tijd meegaan, is soms gevaarlijker voor het kind dan dat de ouder een ouderwetse 'sukkel' is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.