Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

sita

sita

23-08-2010 om 12:08

Weer over beltegoed heen, pfffffff, wat is nu een goede consequentie.........

Alweer over bundel heen, ging beter de laatste maanden, maar nu in de vakantie eindeloos gesmst naar vriendje in nederland, dus buiten de bundel.
In totaal 80 euro, 30 wist ik al van vorige maand, nu blijken er nog 53 bij te komen.
Ik weet niet meer wat ik moet doen om dochter, 13, duidelijk te maken dat ik het niet wil. zakgeld inhouden heb ik maanden gedaan, ze krijgt 20 en kreeg dan 10. met als gevolg veel gezeur over dingen die echt Moesten en waar ze geen geld voor had. geen kadootjes kunnen kopen.
Ze heeft een abonnement wat nog een jaar loopt omdat dit veel goedkoper is dan prepaid, maar als dit afloopt wordt het prepaid, kan nu dus nog niet, want dan is het geld weggegegooid voor dit abonnement...
Folders lopen kan niet ivm huiswerk volgens haar..
In de vakantie zei ze: je neemt niet mijn mobiel in (heb ik mee gedreigd) maar dan alleen mijn simkaart, want ik heb al mijn muziek erop staan.
Dus nu heb ik gisteren haar simkaart in laten leveren en heb gezegd dat ze hem pas eind september terugkrijgt.
Met als doel dat ze zelf het belang gaat voelen om zich wel aan de bundel te houden ipv maar in het wilde weg te smssen.
Met als gevolg dat ze helemaal overstuur naar bed ging, ik heb mijn poot stijf gehouden, maar zit nu op mijn werk en voel me toch wat naar hierover.
Ik weet het niet meer, wat is nu een goede straf waar ze wat van kan leren?
Toch maar weer maanden zakgeld inhouden terwijl ik nu al steeds hoor dat 20 euro veel te weinig is (voor alleen leuke dingen en kadootjes, verder betaal ik alles) en dat anderen veel meer krijgen.
bednakt, Sita

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

23-08-2010 om 12:08

Poot stijf houden hoor

Hoi,

Goed gedaan zo, laat haar de consequentie maar voelen. Of laat haar meedenken, hoe denkt ze aan die 80 euro te komen? In het werkelijke leven (als ze ouder is) moet ze ook gaan leren dat je geen schulden kan maken, en dat dat dus consequenties heeft. Kan jij dat abonnement niet overnemen,of heb je al een abonnement? Dan kan ze namelijk eerder over op prepaid.
Check trouwens de term "belplafond" eens. Wellicht kan je dit instellen op haar abonnement, dan kan ze niet een bepaald tegoed overschrijden.

Succes
Maxime

Goedkoop is duurkoop

ze was nog echt niet aan een abonnement toe!! Een abonnement is alleen geschikt voor mensen met voldoende inkomen (en voldoende overzicht en zelfbeheersing).

Tja, wat nu te doen.

Jammer van dat abonnement, dat bleek dus sowieso te duur met de herhaalde overschrijdingen

Terug naar een prepaid telefoon en deze telefoon in gebruik geven aan iemand die ermee om kan gaan. Familielid, vriendin, oma?

Dochter terug naar prepaid en op = op! Dan kan ze later als ze een beter betalend baantje heeft (!) wel weer een abo nemen.

Betalen

ik zou haar die 80 euro laten betalen,gewoon inhouden van haar zakgeld.Of een krantenwijk gaan lopen,of klusjes in huis laten doen tegen betaling( ramen lappen,auto wassen,schuur opruimen).
20 euro voor alleen maar leuke dingen vind ik een heel redelijk bedrag voor een 13 jarige.( 13 jarige hier krijgt 15 euro)
Overigens verbaast het me dat ze geen tijd heeft om folders te lopen.
zit ze dan elke schooldag tot ze naar bed gaat aan haar huiswerk?en de weekenden ook?
of heeft ze zoveel *leukere*dingen naast school die ze niet wil missen?
in het laatste geval is het duidelijk,dan moet ze keuzes maken,iets minder leuke dingen + een folderwijk.
het grote voordeel voor haar; ze heeft dan meteen wat meer geld om haar zakgeld aan te vullen;-)
en ik denk ook dat je dochter te jong is voor een abbo ,ze overziet niet hoe ver ze kan gaan .
In principe maakt ze schulden,en dat beseft ze duidelijk niet.
( en trek je niks aan van *anderen* ,volgens mijn dochter mogen al haar leeftijdgenoten later naar bed,krijgen ze meer zakgeld,gaan ze vaker op vakantie enzenz,oftewel,onze dochter heeft het maar slecht getroffen met ons;-)

Tirza G.

Tirza G.

23-08-2010 om 13:08

In feite steelt ze

Ze maakt gebruik van krediet bij de tel.maatschappij waarvan ze wéét dat ze het niet terug gaat betalen. Immers: ze heeft geen geld. In feite steelt ze dus gewoon. Iets doen/gebruiken/meenemen terwijl je wéét dat je het niet gaat betalen is stelen.
Misschien dat het aankomt als je dat zo zegt? Hou je poot stijf hoor, beter dat ze het van jou leert dan van een incassobureau over een paar jaar!

Tirza

Maylise

Maylise

23-08-2010 om 14:08

Terugbetalen

Ik zou haar alles terug laten betalen. Inderdaad weer een deel van haar zakgeld inhouden (20 euro is echt niet te weinig voor leuke dingen) en daarnaast zou ze eventueel folders kunnen gaan rondbrengen. Dat kost niet meer dan 2/3 uur per week dus daar heeft ze vast tijd voor. Wel is het hier zo dat er een flinke wachtlijst voor is dus kan best zijn dat ze voorlopig dat niet kan doen. Dan zou ik haar achterstallige werkzaamheden in huis uit laten voeren. Niet gewone kleine huishoudelijke klusjes maar meer dingen als de tuin helemaal onder handen nemen, de schuur opnieuw verven... Gewoon vervelende, saaie en vermoeiende klussen waar jij zelf helemaal geen zin in hebt om te doen.

Hier heb ik ook twee keer zoiets bij de hand gehad. De eerste keer was om hele begrijpelijke redenen en daar heb ik ook niks van gezegd ondanks dat dit een enorme rekening was. De tweede keer was het gewoon onzin bellen en dat heb ik mijn dochter tot op de laatste cent terug laten betalen. Ze was al wel wat ouder en babysitte toen al regelmatig dus had meer geld.

Maylise

koentje

koentje

23-08-2010 om 15:08

Maar als jij

benoemt dat je je naar voelt om dat je de simkaart hebt afgepakt is er volgens mij toch iets anders aan de hand.

Je dochter moet zich naar voelen dat ze dit zo doet. Bovendien krijg ik de indruk dat je dochter behoorlijk brutaal is door jou te vertellen dat je haar telefoon niet af mag pakken omdat er nog allerlei andere dingen opstaan.
Door daar braaf in mee te gaan en vervolgens alleen haar sim af te pakken, wat op zich heel effectief is, laat je je piepelen door haar.
Ik zou de sim afpakken tot het terugbetaald is. En als het nog eens gebeurt helemaal klaar tot ze de prepaid krijgt!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-08-2010 om 16:08

Zelf abo laten betalen?

En als je haar zakgeld nu eens ophoogt, en haar vervolgens zelf het abonnement maandelijks laat betalen? Haar belgedrag moet haar probleem zijn, en niet dat van jou.
Ik ga er echt niet aan beginnen om prepaid-kaarten of abonnementen voor mijn kinderen te betalen. Oudste (ook 13) krijgt vast bedrag per maand en daar moet hij gewoon alles van betalen. Schriften, agenda, beltegoed, kadootjes etc. Dat is echt een zeer effectieve manier om kinderen bewust te maken van kosten. Bovendien geeft het hen de vrijheid om zelf afwegingen te maken. Een dure agenda die wel heel cool is, of liever een saaiere, die maar de helft kost?

sita

sita

23-08-2010 om 16:08

Zelf abo betalen

maakt niet uit qua overschrijding van bundel toch?
En wat geef jij als bedrag voor alle kosten? Hier inderdaad ook die dure agenda...en schoolspullen moeten vd hema komen en niet van de action...beetje OT, maar speelt wel mee in het benul van geld.

Sita ,dure schoolspullen

hier werkt dat zo: een agenda krijgen ze naar keuze ,dus meestal een dure.
Voor de rest maak ik een budget(ik reken uit wat het bij de action kost om alles aan te schaffen)
Dat budget krijgen ze van me,willen ze duurdere spullen dan betalen ze dat zelf.
twee kinderen kiezen altijd voor zelf bijbetalen,en twee kiezen voor mijn budget.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

23-08-2010 om 17:08

Sita

"Zelf abo betalen maakt niet uit qua overschrijding van bundel toch?"
Nee, maar ik bedoel dus ook dat je met haar afspreekt dat ze alle rekeningen rondom haar abonnement zelf betaalt. Zij belt, dus zij betaalt.
Zoon krijgt hier 25 euro per maand, op zijn bankrekening. Hij betaalt er zijn eigen beltegoed van (gevolg: hij belt nauwelijks, vindt hij zonde van zijn geld). Schoolspullen zoals agenda, schriften, geo, kaftpapier zijn ook voor eigen rekening. Toen hij vorig jaar naar de eerste ging, heeft hij wel van ons een 'startvoorraad' gekregen. Hij koos toen voor dure agenda, coole schriften, hippe mappen etc. Voor dit schooljaar heeft hij toch maar gekozen voor een groot pak met de allergoedkoopste schriften (want de dure vindt hij zonde van zijn geld). Ook betaalt hij er zelf kadootjes van, bioscoop met vrienden etc.
Hij houdt trouwens zéér ruim geld over.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-08-2010 om 20:08

Hier van hetzelfde

Ik ben zó blij dat we bijna bij het einde van haar abonnement zijn. Het heeft me een rib uit het lijf gekost. Nóóit weer een abonnement zolang er geen blijvend contract bij een werkgever is.
De ellende is dat haar inkomsten te laag zijn om het recht te breien. Maar áls ze geld heeft moet ze inleveren.
Ik ben omgekletst omdat ze op het moment dat we eraan begonnen een baan had en mijn man vond het ook geen probleem. Ik was het er eigenlijk niet mee eens maar wilde niet de boeman zijn. Een dure les dus. Bij mijn jongste dochter speel ik vol overgave voor boeman.

Maxime.M

Maxime.M

23-08-2010 om 21:08

Belplafond

ja maar Sita check dat belplafond dan eens, ik weet niet wat haar provider is, maar als je dat kunt instellen heeft ze in ieder geval een limiet voor de rest van dat jaar (en als het werkt, kan ze gewoon dat abonnement houden)

Maxime

Jade

Jade

Waarom kinderen laten kiezen voor een abonnement en niet voor prepaid?? De kans dat er ver over de belbundel gebeld wordt is vele malen groter dan met een prepaid. De meeste kinderen verdienen nog niet zoveel geld dat ze het zelf kunnen betalen......
Ik wil niet belerend overkomen, maar ik hoor dit vaker en dan snap ik het gewoon niet:-)

Inderdaad, sim afpakken totdat alles is terug betaalt.

Mijn zoon wilde ook wel een abonnement. Niet eerder dan dat hij een vast contract heeft. Voorkomt gezeur over te hoge rekeningen......en zo nu en dan krijgt hij een prepaidkaart van mij, daar is ie ook blij mee;-)

Jade

Jade

Belplafond?

dat kun je instellen, zodat er niet over de bundel gebeld wordt?

Of begrijp ik dat verkeerd?

sita

sita

Belplafond had ik ooit al uitgezocht

Ik had al gezocht en dit gevonden op:
http://www.bellen.com/faq/mobiel/algemene-vragen-mobiel/wat-is-een-belplafond.aspx

Abonnementen met een kostenlimiet én een laag minuuttarief zijn er niet op dit moment. Telecomaanbieders verdienen behoorlijk aan abonnees die hun belbundel overschrijden.

Prepaid lijkt gemaakt voor dit soort wensen, maar dit product valt meestal af vanwege de hoge minuutkosten. Het omslagpunt waarbij een sim-only abonnement voordeliger is dan prepaid ligt momenteel al op circa 25 minuten bellen per maand (bron Belwijzer op Bellen.com).

Dus het lijkt erop dat dit niet bestaat bij een abonnement (vodafone)

En ja, ik heb ook spijt vh abonnement, maar ik had niet gedacht dat het zo zou gaan, toen was mijn dochter net 12, en heeft inmiddels een metamorfose ondergaan qua gedrag, dus ook qua belgedrag. En zo loop je vaak achter de feiten aan bij een 1e puberkind denk ik..

Puck

Puck

24-08-2010 om 08:08

Nou sita

Je laat je mening wel makkelijk door 1 site vormen. Er zijn wel degelijk providers met goedkope(re) belminuten en wel een belpafond. Maar voor Vodafone kon ik hem verder niet zo snel vinden dus of hij daar voor bestaat.
Maar net als de anderen vind ik het vrij naïef om een kind dat net begint met bellen al een abbo te geen. Het is niet voor niets dat personen onder de 18 geen abbo kunnen aanschaffen. En hoezo duur? Wat moeten ze nu allemaal bellen/sms-en. Mijn kind van 12 doet een heel jaar met zijn beltegoed van 10 euro. Nu hij naar het VO gaat zal het wel meer zijn, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om hem een abbo te geven. We hebben afgesproken dat zolang hij zijn mobiel in mijn ogen nuttig gebruikt hij zijn beltegoed van ons krijgt.
En wat ik in jouw situatie zou doen: Telefoon krijgt ze alleen als ze naar school gaat en na schooltijd levert ze hem in, net zolang tot ze het geld terug heeft betaald. En ik kan me niet voorstellen dat een kind van 13 al zo veel huiswerk heeft dat er geen tijd overblijft voor een folderwijkje. Dan zegt ze daarvoor maar leuke dingen af. Ik heb een beetje het idee dat je dochter bepaalt wat er gebeurt en dat jij daar mooi in mee gaat. Maar jij bent nog altijd de baas, niet je puberella.

Annet

Annet

24-08-2010 om 08:08

Toch vind ik ons niet naief

Dochter van 12 heeft eerst een jaar prepaid gebeld. Dat is inderdaad relatief duur.
Nu heeft ze sinds enkele maanden een abonnement bij Ben van 5 euro per maand. Dit gaat goed. Het abonnement loopt inderdaad via mij. En ja, ze moet zelf bijbetalen als ze eroverheen komt. Dat is nog niet gebeurd.
Het grote verschil met het ab. van Sita's dochter is wel dat het per maand opgezegd kan worden. Als dochters gedrag begint te veranderen (en dat kan natuurlijk gebeuren) dan kunnen we snel maatregelen nemen.
Het verbruik kijken we al elke maand na.

Simkaart

Ik zou de simkaart gewoon voor een ander gebruiken. De gegevens erop eventueel overzetten op de geheugenkaart van de tel. dan heb je ook geen gejammer over dat er van alles op staat. En haar zelf voor een prepaid laten zorgen. En zakgeld inhouden tot het is afbetaald.
groeten albana

ilsepilse

ilsepilse

24-08-2010 om 10:08

Simpel.nl

mijn vriendin heeft voor haar zoon een abo van 5euro per maand bij simpel.nl, dan kan je ook instellen dat als hij over zijn beltegoed gaat het geblokeerd wordt.

Rembrand

Rembrand

24-08-2010 om 11:08

Hier ook geen problemen.

De twee middelste mannen hebben een abo van vijf Euro. Als er erover heen gaan betalen ze zelf bij. De oudste heeft alleen de eerste maand een flinke uitglijder gemaakt en daarna nooit meer.
De jongste krijgt volgend jaar (als hij naar het VO gaat) een telefoontje. Wellicht gaan jongens minder snel over hun limiet als meisjes ?
M.

Tirza G.

Tirza G.

24-08-2010 om 15:08

Dat geloof ik wel rembrand

Volgens mij zijn mobieltjes en sociale netwerktoepassingen de enige twee technische cq computerdingen die door meisjes meer worden gebruikt dan door jongens. Mijn zoon (16) heeft een prepaid en waardeert misschien 3 keer per jaar met een tientje op. Mijn dochter heeft een abo met tig belminuten, smsjes en zoveel MB internet per maand. En dat heeft ze echt nodig, heel erg nodig.

Tirza

sita

sita

24-08-2010 om 16:08

Verschil meisjes en jongens

Een aantal vriendinnen hebben zo'n sms bundel van 1000 smsjes per maand en dat is dan nog vaak te weinig......
Dus ik bedoel maar,hoeveel sms je per dag, veel dus dezemeiden. En dat wilde zij ook graag, 1 maand zelf ook op school werd gesmst.
Ik ben absoluut niet naief van aard, zie juist te snel beren op de weg.
Deze beren kwamen toch onverwachts na afsluiten abbo. Vorige abonnement ging nl prima, maakte ze nooit haar bundel op.
En we waren op vakantie, geen internet, dus ik heb het niet eerder kunnen checken.
Toen ik het zag is gelijk de simkaart ingeleverd, maar nu zit ik me te verantwoorden wat ook weer niet nodig is denk ik.
Ze gaat me inderdaad de kosten terugbetalen van haar zakgeld en is nu bij oma aan het werk in de tuin.
Ik weet zo even niemand die de simkaart kan gebruiken dus afgesproken dat bij de eerste overschrijding (na elke dag checken, jaja) ze ook haar mobiel in kan leveren en ze dan zelf moet zorgen voor een prepaid.
Ik voel me inderdaad wel te snel schuldig waardoor zij teveel kan bepalen, en laat me soms teveel leiden doordat ik zelf zulke strenge ouders had waardoor ik juist allerlei dingen ging doen die niet goed waren.....
Middenweg is best ingewikkeld vind ik.Bedankt voor het meedenken, Sita

sita

sita

Mist stukje tekst

dit wilde zij ook graag (sms bundel van 1000), heeft ze 1 maand gehad, zelf betaald, maar heb ik weer stopgezet omdat mebrouw de hele dag door sms-te, ook op school! Het aantal maakt dus eigelijk niet uit, 2000 zou nog te weinig zijn.

Rembrand

Rembrand

Tirza ;-)

Mijn jongens bellen zelden. Ze sms-en wel. Als ze naar mij sms-en gaat het voornamelijk over het eten haha.
"hoe laat eten we" ( en wat eten we ?) of "ik eet bij Pietje".
M.

Op school

Hier heeft oudste ook een sms-bundel van 1000 smsjes, pre-paid van vodafoon (10 euro+1000 smsjes) en die heeft ze elke maand op. Maar op school sms-en daar begint ze niet aan...als leraren dat zien ben je de hele week je telefoon kwijt. Ik denk dat als de school daar over klaagt ze zelf maar beter moeten optreden. Bij oudste op school zijn ze daar zeer streng in, oudste is haar telefoon dan ook een paar keer kwijt geweest. Als leraren een telefoon zien is dat al genoeg reden. Zo is ze 'm al eens kwijt geweest toen ie (uit en al) uit haar broekzak viel....
Maar het beleid werkt wël!
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.