Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Mother
18-05-2015 om 16:05
Waterpijp
Mijn zoon van bijna 17 kwam met de vraag of hij niet af en toe samen met wat vrienden in onze tuin, maar het liefst op zijn kamer want stinkt niet volgens hem,gezellig mag chillen met een waterpijp. Hij zegt dat het gaat om een waterpijp waarbij een nieuw soort steentjes gebruikt worden die niet schadelijk zouden zijn. Hij heeft ooit al eens eerder dat gevraagd maar wij bleven bij ons standpunt namelijk dat wij waterpijp roken ook roken vinden en dat het allemaal op het zelfde neer komt, ookal is het een ander soort roken..het is toch een chemische verdamping waarbij schadelijke stoffen vrijkomen. Het heeft iedere keer een nieuwe naam blijkbaar waardoor het als niet schadelijk word gebracht bij de jeugd.Wij willen hierin bij ons standpunt blijven maar dat roept wel wat weerstand op. Zoonlief beweert dat het anders niet gezellig is om gewoon een beetje droog hier in de tuin of op zijn kamer te zitten en ergens anders mag het wel dus waarom bij ons niet. Hij voelt zich dus het buitenbeentje daarin. Of zoonlief zelf het moeilijk vind om op deze manier kenbaar te maken bij zijn vrienden dat het hier niet mag of dat zijn vrienden daar afwijzend op reageren is me niet duidelijk. Daar wilt hij niet op doorgaan ook als ik daar een beetje probeer achter te komen. Daarbij hebben wij ook een jongere dochter en vinden het ook voor haar geen goed voorbeeld om dat toe te laten. Hoe denken jullie hierover?

swaen
18-05-2015 om 17:05
Volgens de site van de GGD is waterpijp roken schadelijk. Dus als ik jou was zou ik het simpelweg verbieden. Ik geloof ook bijna niet dat veel andere ouders iets anders zouden doen? Of is dat naief? Als het hem helpt zou ik zijn vrienden zelf informeren over je overwegingen, mocht dat je zoon helpen.
Wat is droog in de tuin zitten? Willen ze iets te doen hebben tijdens het hangen? Rond die leeftijd deden wij vooral kaartspellen. Hartenjagen, toepen, pokeren etc.

AnneJ
18-05-2015 om 18:05
In het park
Het wordt steeds mooier weer ik zou ze naar het park sturen met zijn allen. Frisdrank en wat lekkers mee. Hier gaan ook de gitaren mee en de skateboarden. Als ze dat willen uitproberen doen ze dat maar gezellig elders.
Ik heb het overigens wel goed gevonden dat ze dit op mijn balkon kwamen doen. Het heeft ook wel wat gezelligs zo'n horde pubers. Ik mis het nog weleens.
Maar zoon gaat tegenwoordig zelf veel liever op stap.

Mother
18-05-2015 om 19:05
andere tijd
Ja dat zou ik natuurlijk ook het liefst zien..Een gezellig potje kaarten of iets dergelijks. Naar buiten gaan doen ze ook wel hoor..ergens "hangen" maar ergens binnen zitten of in de tuin met een drankje erbij is blijkbaar leuker voor hen. Wat betreft die waterpijp..het gaat hier niet om tabak wat er in gaat..al is de stap daarna toe natuurlijk wel kleiner als je toch al bezig bent zeg maar. Het gaat om een soort steentjes die een bepaalde damp met smaak verspreid maar ook daarover is genoeg te vinden. Net zoals de sisha-pen ook rotzooi. Dat roep ik al heel lang, onderzoek heeft dat nu ook uitgewezen,maar de fabrikanten verzinnen steeds nieuwe namen voor deze troep om de jeugd, en ook ouders,in te palmen. Het vervelende is dat ik mijn zoon het juist heel erg gun om gezellig met zijn vrienden een keer hier te zitten maar ik ga niet onze grenzen verlagen in iets waar wij totaal niet achter staan zodat hij dat dan kan. Ik laat hem ook weten dat ik het heel zonde zou vinden als hij het ergens anders wel doet..Hij mag best voelen als hij dat doet dat hij verkeerd met zijn gezondheid omgaat. Die taak heb je als ouder vind ik.

swaen
18-05-2015 om 21:05
gunnen
Je misgunt hem het hangen met zn vrienden bij jullie thuis toch niet? Je trekt een grens bij die waterpijp. Uit of thuis! Er zijn echt 100.000 andere dingen te verzinnen tijdens het hangen, die ook leuk zijn.

Janeway
18-05-2015 om 23:05
vaag doen
Is bij mijn puber meestal het punt waarbij ze staat te liegen over dat het bij een ander wel mag enzo.. Als ik dan doorvraag naar details heeft ze geen antwoorden, kortom gelul in de ruimte.. Dan mag daar dus ook niet.
Waterpijp, roken en alcohol zijn no go's bij ons. Ze mogen hier chillen maar zonder die rotzooi. Wij zijn zo niet cool.

Pieter
19-05-2015 om 08:05
steentjes
Laat je zoon het systeem opzoeken op Internet in vaag doen zodat je kunt zien of het veilig is.

Charlie vo
19-05-2015 om 10:05
Samenwonen
Als je samenwoont, krijg je te maken met dingen die een ander niet graag heeft. En dan moet je je daar respect voor hebben. Of je nu met je ouders samenwoont, je partner of vrienden, het komt altijd op hetzelfde neer.
"Zoonlief beweert dat het anders niet gezellig is om gewoon een beetje droog hier in de tuin of op zijn kamer te zitten en ergens anders mag het wel dus waarom bij ons niet. Hij voelt zich dus het buitenbeentje daarin. Of zoonlief zelf het moeilijk vind om op deze manier kenbaar te maken bij zijn vrienden dat het hier niet mag of dat zijn vrienden daar afwijzend op reageren is me niet duidelijk."
--> Mag het ergens anders effectief wel? Doet hij het regelmatig ergens anders en waar de ouders het weten? Ik zou hem deze vragen toch eens stellen. Hij hoeft er niet op te antwoorden maar ik zou hem eens stof tot nadenken geven (om eerlijk voor zichzelf te zijn).
Ik heb het ooit eens toegelaten. Uiteindelijk zaten al die anderen bij ons omdat ze het thuis zelf niet mochten. Vrienden die tegen je liegen (om hun zin ergens te kunnen doen), zijn geen goede vrienden. Dat wil ik je duidelijk maken. Die groepsdruk voel je heel dikwijls ook in je gezinsleven.
Veel succes!

Mother
19-05-2015 om 16:05
Geen controle
De vrienden waar mijn zoon zo nu en dan zit daar is weinig tot geen controle vanwege afwezigheid van ouders. Ouders zijn zelf op stap dan of werken op dat moment. Ook word er beweerd dat het van sommige ouders gewoon mag...van sommige sta ik daar ook niet van te kijken eerlijk gezegd. Sommige ouders ken ik niet en ik wil ook niet naar ze bellen of iets omdat onze mening niet moet afhangen van een ander. Wij willen ook niet dat er hier vrienden zijn als wij er niet zijn b.v. Bij sommige anderen schijnt dat niet uit te maken. Daar word dan ook naar uitgeweken. Ik heb ook uitgelegd dat wij onze regels hebben en dat we idd met meerdere mensen onder 1 dak wonen en dat er ook nog een zus is om rekening mee te houden. Het is niet zo dat hij dat niet accepteert maar is wel even teleurgesteld en doet dan nors. Ik baal dan gewoon van de grote verschillen in waarden en normen die er tussen hem en sommige jongens zijn. Ik probeer soms al voorzichtig erop aan te sturen dat als die jongens het hier niet oké vinden zonder die troep hij zich misschien en af moet gaan vragen wat voor een vrienden het zijn. Maar daar wil hij dan niet op Door..daar stopt het gesprek meestal. Maakt ook niet uit..Ik heb het dan bij hem neergelegd..met de beste bedoelingen ook en daar gaat het om. Het zaadje is gezaaid en wij blijven gewoon bij ons standpunt.

Ippel
19-05-2015 om 22:05
mee eens
Gedogen dat hij rookt is iets anders dan het faciliteren. Ik zou het ook niet goed vinden. Maar moeilijk is dat wel, je wilt graag dat je zoon het leuk heeft en dat hij, of jij, geen spelbreker is.
Maar toch. als je ergens over twijfelt kun je nog wel eens toegeven. Vind je iets echt niet goed, heeft je zoon gewoon pech. Of geluk... Ouders die je welzijn bewaken en heldere kaders stellen is veel waard!

Violetta
20-05-2015 om 08:05
Herkenbaar
'Ik baal dan gewoon van de grote verschillen in waarden en normen die er tussen hem en sommige jongens zijn'. Ik herken je frustratie, onze pubers zijn inmiddels jonge volwassenen maar wij waren hier ook altijd de strenge ouders. Mijn dochter ging op haar vijftiende voor het eerst zonder ouders op vakantie, met vier vriendinnen in een huisje. Een van de ouders stopten hen bij vertrek twee flessen sterke drank toe. Ik heb gezegd dat als die twee flessen mee op vakantie gingen mijn dochter thuis kon blijven. Waren ze nou helemaal besodemiederd? Het is best een rel geworden maar toch hebben wij onze poot stijf gehouden en nu ze wat ouder zijn kunnen ze dat opeens wel waarderen.

Mother
20-05-2015 om 09:05
waarden en normen
Ja het is idd best frustrerend dat grote verschil. Snap best dat niet iedereen hetzelfde is maar denk dat ook veel ouders toegeven vanuit aardig gevonden willen worden en ruzie/ discussies/ confrontaties willen vermijden. En verbieden met dat soort jongens om te gaan dat is Ook niet de bedoeling. Hij moet er zelf wijzer van worden en tot die tijd zijn wij die spiegel. Net zoals drank.. sinds een maand of twee mag hij zo nu en dan een alcoholisch drankje drinken, als wij op de hoogte zijn dus en hij die grens niet overschrijd. Maar het is natuurlijk best denkbaar dat er bij die jongens waar niemand thuis is of waar amper er opgelet word er meer dan een drankje gedronken word. Van 1 ouder weet ik het al dat die dat gewoon toestaat..Heeft hij zelf gezegd. En dan? Ik kan daar dus niks tegen doen behalve hem goed duidelijk te maken wat wij van hem verwachten en dat hij zich daaraan houd. Hij weet ook heel goed dat als ik zou merken dat hij dronken of aangeschoten thuiskomt het dan goed mis is. Hij heeft ook meldplicht als hij ergens laat vandaan komt en wij al op bed liggen. Zo probeer je toch te voorkomen dat hij zich zou laten gaan. Een jongere vakantie hier in Nederland heb ik om die reden ook niet toegestaan dit jaar. Volgend jaar zijn we weer een jaar verder en is 18 jaar bereikt..ligt het ook weer anders en dat weet hij ook.

AnneJ
20-05-2015 om 14:05
Zelfstandig
Het zal ook met je eigen achtergrond te maken hebben.
En of je kind goed reageert op de door jou gestelde beperkingen. Veel kinderen gaan dat dan elders uitproberen en jou niet meer op de hoogte houden. Dat vind ik geen gewenste situatie.
Ik vind dat de stemgerechtigde leeftijd naar 16 jaar zou kunnen. Zelf was ik op die leeftijd al zelfstandig elders, en ik ben er niet voor om kinderen nog lang onmondig te houden. Al heb ik natuurlijk mijn eigen beperkingen zolang de kinderen bij mij in huis wonen. Je houdt wel rekening met elkaar.
En uiteraard zal ik er alles aan doen om een kind te motiveren om zich niet bezig te houden met ongezonde zaken die het het zakgeld kosten.
Maar er is een grens aan wat je fysiek blijft afdwingen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.