Puberteit Puberteit

Puberteit

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Zonnebloem

Zonnebloem

27-07-2009 om 06:07

Wat voor straf?

Een uur geleden werden wij uit ons bed gebeld door de politie. Onze zoon van 15 is vannacht opgepakt wegens het in brand steken van een heg en zit nu op het politiebureau. En blijkbaar was dat niet de eerste keer dat ze iets in de brand hebben gestoken.
Gisteravond is er een vriendje blijven slapen en samen zijn ze vannacht dus op pad gegaan. Ik ben verdrietig en teleurgesteld, maar vooral ontzettend boos. En zit nu allerlei straffen te bedenken. Maar de meeste daarvan zijn niet erg reeël.
Hoe straf ik dit? We gaan over een paar dagen op vakantie, laat ik de straf doorlopen in de vakantie?
Ik had juist gisteren bedacht dat we zoon wat vrijer zouden laten in de vakantie om hem zo de kans te geven te laten zien dat hij verantwoordelijk kan zijn (maar ik denk dat ik hem nu maar vastbind aan de caravan).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Straf

Hoi Zonnebloem,

Wat moet jij geschrokken zijn; je denkt dat je zoon in zijn bed ligt, maar in plaats daarvan is hij rottigheid aan het uithalen en beland uiteindelijk op het politiebureau.

Ik heb geen suggesties over "welke straf". Helaas spreek ik ook deze keer weer uit ervaring. Mijn zoon is ooit met een aantal vrienden aangehouden wegens "baldadigheid" (het binnengaan van een niet-afgesloten sporthal). Gelukkig kwam mijn zoon het direct na thuiskomst opbiechten en hoefde ik het niet van de politie te horen. Alle jongens hebben een boete hiervoor gekregen. Mijn zoon heeft mij verteld dat één vriend huisarrest kreeg tot het moment dat de acceptgiro voor de boete op de deurmat viel. Op zich geen slecht plan, maar het lijkt me moeilijk te verwezenlijken met een jongen van (in dit geval) 17 jaar.

Welke straf je ook geeft: ik denk dat juist de vakantie een goed moment is om de straf door te voeren. Je zit er met je neus bovenop en kan in de gaten houden of hij zich aan de afspraken houdt.

Aan de andere kant betekent het voor jullie als ouders extra alertheid. En moet je ervoor waken dat je vakantie niet wordt beheerst en misschien wel verpest door de straf van je zoon.

Heel veel sterkte!

Straf

Volgens mij moet jij eerst zelf laten bezinken wat er is gebeurd. Je zit nog midden in de storm van de emoties door het telefoontje en alles daarna... Logisch!
Verder zou je kunnen bedenken dat zoon nu al bergen straf heeft: het opgepakt worden, jullie woede en teleurstelling die vast overduidelijk waren/zijn en het vooruitzicht van een HALT-straf. Want dat zit er zeer waarschijnlijk ook aan te komen.
Als jijzelf weer wat rustiger bent geworden, misschien is dat morgen pas, dan lijkt me een gesprek met zoon belangrijk. Probeer niet de vraag te stellen waarom hij het gedaan heeft of iig daar niet uren over door te praten. Ik verwacht dat er geen enkel zinnig antwoord op komt namelijk. Leg hem het probleem voor dat je hier stelt: jij verdient straf, ook van ons, wat wil jij in de vakantie doen om het voor ons weer goed te maken?!
En verder... hoort een 15-jarige niet (nooit!) zoveel vrijheid te krijgen dat hij 's nachts zolang weg is, op onbekende plekken duidelijk, terwijl zijn ouders al naar bed zijn. Daarvoor alle 15-jarigen nog veel te jong. Dat mag niet meer kunnen gebeuren en dus zijn logeerpartijtjes met vriendje tot nader order van de baan. Dat is geen straf, maar een preventiemaatregel.
Sterkte,
Onyx

Tinus_p

Tinus_p

27-07-2009 om 09:07

Opstoken

Zonnebloem:
"Gisteravond is er een vriendje blijven slapen en samen zijn ze vannacht dus op pad gegaan."
In hoeverre laat je zoon zich opstoken door vriendjes? De logische straf is dan mss: Geen vriendjes meer laten slapen.

Zonnebloem

Zonnebloem

27-07-2009 om 10:07

Tinus (e.a.)

Je kunt je natuurlijk ook afvragen in hoeverre vriendje zich laat opstoken door onze zoon!
Mijn zoon is nl. geen heilig boontje die nooit iets fout doet. Maar dit hadden we dus nooit verwacht.
Logeren is inderdaad voorlopig niet meer aan de orde de komende tijd. En zo heb ik nog wel wat meer straffen bedacht.
Gisteren heb ik gevraagd of hij vrijwilligerswerk wilde gaan doen, die keuze heeft hij nu niet meer, dat wordt een verplichting. Verder zal hij een bloemetje moeten gaan brengen bij de mevrouw bij wie hij de heg in de brand heeft gestoken.
Geen laptop, geen telefoon, geen I-pod, in ieder geval deze vakantie niet meer aan de orde.
Ik verwacht dat ik hem vanmiddag wel op zal mogen halen en dan stuur ik hem ook meteen naar z'n kamer. Ik ben zo boos dat ik nu al weet dat ik dingen ga zeggen waar ik ontzettend veel spijt van ga krijgen.

Tinus_p

Tinus_p

Wat dingen

"Je kunt je natuurlijk ook afvragen in hoeverre vriendje zich laat opstoken door onze zoon!"
Ik heb de indruk, dat het vaak een vicieuze cirkel is, waarbij twee mensen elkaar opstoken.

"Ik ben zo boos dat ik nu al weet dat ik dingen ga zeggen waar ik ontzettend veel spijt van ga krijgen."
Nouja, dan weet je nu ook al, dat je dat niet moet gaan doen.

"Geen laptop, geen telefoon, geen I-pod, in ieder geval deze vakantie niet meer aan de orde."
Die laptop en telefoon kan me nog voorstellen (geen contact met elkaar opjuttende vriendjes), maar die Ipod?

"Gisteren heb ik gevraagd of hij vrijwilligerswerk wilde gaan doen, die keuze heeft hij nu niet meer, dat wordt een verplichting."
Is dat zinvol? Wat voor vrijwilligers werk? Wie wil hem hebben?

Zonnebloem

Zonnebloem

Tinus

Het is een I-pod touch dus hij kan daarmee gewoon msn-en, hyven, etc.
Het vrijwilligerswerk is in het ziekenhuis waar ik werk: patiënten op zondagochtend ophalen om naar de kerkdienst te brengen.

Zonnebloem

Ik raad je, nogmaals, dringend aan om de tijd die je hebt voor je 'm op gaat halen te besteden aan het weer rustig worden... Het leidt tot niets, al die woede, en staat niet in verhouding tot wat hij gedaan heeft. Echt niet, hoor!
De maatregelen die je nu bedacht hebt klinken prima. Met dat vrijwilligerswerk zou ik even wachten tot je weet welke HALT-straf hij krijgt. Zou best 'ns op hetzelfde neer kunnen komen namelijk.
Onyx

Tirza G.

Tirza G.

27-07-2009 om 11:07

Vrijwiligerswerk

Zou ik niet doen. Wat hebben die mensen aan een knul die overduidelijk niet wil doen wat hij doet? Lekker is dat, zo'n ongemotiveerde slungel die jou moet helpen.
Ik zou hem naar een echt baantje laten gaan - verplicht. Daar heeft-ie in elk geval een baas die hem op zijn huid zit.

Wat zul je geschrokken zijn! En verder helemaal eens met Onyx: probeer te kalmeren. Goeie kans dat hij een tirade van je verwacht (als dat jouw normale boze gedrag is weet-ie dat heus wel) en dat een ijzige stilte veel meer indruk maakt.

Tirza

Zonnebloem

Zonnebloem

27-07-2009 om 12:07

Onyx

Je hebt helemaal gelijk, over dat rustig worden en woede die niet in verhouding staat tot wat hij gedaan heeft.
Maar voordat dit gebeurde had ik al een enorme woede in mij. De afgelopen weken heb ik de nodige zorgen en onzekerheden gehad en iets meegemaakt wat ook nog niet verwerkt is dus ik ben emotioneel zeer labiel. Om aan t geven hoe ik mij voel: ik had net de moeder van het vriendje aan de lijn: zij wil hem zien om hem te kunnen knuffelen, ik wil hem slaan.... (en geloof me dat is niet normaal in dit huishouden!)

Zonnebloem

Zonnebloem

Tirza g.

Ook jou moet ik gelijk geven. Hij kan inderdaad beter gaan werken, dan verdient hij in ieder geval geld om e.e.a. te betalen.
Ik ben inderdaad enorm geschrokken, twee agenten om 5.45 uur aan de deur die melden dat je kind in de cel zit.
Vandaag worden ze allebei verhoord. Blijkbaar zijn er de afgelopen tijd meerdere brandjes geweest. Als blijkt dat zij daarbij betrokken waren dan mogen ze nog drie dagen blijven.
Ik mag bij de verhoren zijn, maar twijfel of ik dat wel wil. Om daar nou de hele tijd te gaan zitten huilen draagt ook niets bij. En als ik niet kom geeft dat misschien wel een goed signaal af aan zoon, nl. dat hij écht te ver is gegaan. Hoewel de ijzige stilte misschien daar ook wel aan bijdraagt.

Kaaskopje

Kaaskopje

Even uitrazen

Ik vind, heel persoonlijk dus, dat als een kind iets in brand gestoken heeft hij alle woede die je hebt mag voelen. Ik bedoel dat niet letterlijk. Is hij nou helemaal gek! Dit is geen moment voor verstandig of verantwoord geneuzel. Soms moet je als ouder ook gewoon even een tirade houden om te ontladen.
Ik vind de tip om vrienden voorlopig niet uit te nodigen voor een nachtje slapen een hele goede. En misschien moet hij zijn sleutel ook maar inleveren en gaat de rest mee jullie slaapkamer in. Voor de rest maar even afwachten wat er verder nog voor straf uit de bus komt. Straf geven terwijl hij van overheidswege al een straf krijgt zou ik niet doen. Als er een geldboete uit komt zal hij daar zelf voor moeten werken.

Tinus_p

Tinus_p

27-07-2009 om 14:07

Maar

Maar ondertussne blijft een belangrijk punt buiten beeld: waarom deed hij dit en wie zat nu wie op te jutten.

Zonnebloem

Als jij niet in staat bent om bij de verhoren aanwezig te zijn, laat jouw man dan gaan. Geen ouders aanwezig is ook een te zware straf - het is en blijft een kind, al is hij al 15.
Bovendien, en let nu goed op: van alle minderjarigen die aangehouden worden gaat een melding naar de Raad voor de Kinderbescherming. Alleen als er in de thuissituatie iets scheef lijkt te zitten, op pedagogisch gebied dus, komt de Raad in actie. Als een knul van 15 jaar niet bij de verhoren bijgestaan wordt door een van zijn ouders, en daarvan gaat beslist een melding van de politie naar de Raad, dan krijgen jullie als ouders ook nog 'ns met hen te maken. En dat wil jij vast niet...
Sterkte hoor, het is een zware tijd voor jou.
Onyx

Kaaskopje

Kaaskopje

Eens met onyx

Het blijft je kind. Je hoeft het niet voor hem op te nemen, maar aanwezig zijn is het minste.

Kaaskopje

Kaaskopje

Inderdaad niet onbelangrijk

Waarom hij het gedaan heeft. Als ze bij ons de heg zouden afbranden zou het niet ondenkbaar zijn dat daarmee het huis ook risico loopt. Het is niet zomaar wat.

Tinus

Waarom hij dit deed? Verveling, sensatie, aandacht trekken, frustratie over het een en ander, fascinatie voor vuur... Het juiste antwoord zal pas over een aantal weken op zijn vroegst gegeven kunnen worden. En als het een beetje tegenzit niet door knul of zijn moeder, maar met professionele hulp.
Onyx

Ook aanwezig

Ik zou ook aanwezig willen zijn bij de verhoren. Of mijn man. Je zoon is 15 en ik zou hem niet aan zijn lot overlaten. Al moet je op de gang zitten maar ik denk dat je beter wel aanwezig kunt zijn. Wat zal je geschrokken zijn. Maar beter dat hij nu is betrapt, er zijn geen persoonlijke ongelukken gebeurt en hopelijk kan je erger voorkomen.
Dit is misschien erg confronterend voor hem en wordt hem nu duidelijk dat zijn gedrag gevolgen heeft. Opgepakt worden door de politie zal toch wel indruk maken?
Hoe moeilijk de situatie nu ook is, probeer wel je kind te accepteren. Niet zijn gedrag, maar wel de persoon. Ik ben er van overtuigd dat als je nu je handen van hem aftrekt, hem aan zijn lot overlaat, het gedrag van kwaad tot erger wordt.
Ook mijn broers hebben vroeger in de puberjaren de nodige "rottigheid" uitgehaald. Mijn ouders hebben lang gedacht dat er niets van hun terecht zou komen. Integendeel, gelukkig, het zijn al jaren zeer brave huisvaders. En laat zeker je vakantie niet door hem verpesten. Probeer toch weer wat vertrouwen in hem te herwinnen. Eens een dief is niet altijd een dief....

Tirza G.

Tirza G.

27-07-2009 om 15:07

De waarom-vraag

Dat jullie die nog stellen. Ik heb nog nooit van een kind een normaal antwoord gekregen op de vraag "waarom". Van een volwassene ook nauwelijks trouwens. Waarom? Ja eeeeeeh.......kweenie, zomaar.......
En nog meer dan wat Onyx schrijft: gewoon, omdat het kon. Omdat het op dat moment wel cool leek. Omdat ze niet nadenken, omdat ze 15 zijn. En jongens. Hier in de regio (Zeeland) zijn ook veel heg-branden, ze krijgen de daders niet te pakken, maar hebben al een paar keer van die snotkokers opgepakt die het imiteerden. Díe krijgen ze wel te pakken, maar de echte "grote" dader(s) niet.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

27-07-2009 om 16:07

Mijn dochter

heeft als heel klein kind ook eens iets gedaan wat behoorlijk wat schadekosten met zich meebracht. Bij de waarom-vraag hebben we toch aan haar verstand kunnen peuteren dat het raar was dat ze gedaan had wat ze gedaan had en dat de gevolgen heel erg waren. Zo klein als ze was begreep ze dat gesprek wel. Een 15 jarige zal dat toch ook wel begrijpen?

Tirza G.

Tirza G.

27-07-2009 om 17:07

Nou kijk

De meeste vragen zijn geen vragen. Je wilt ergens niet eens weten waaróm ze iets deed (welke reden zou goed genoeg zijn?); je wilt gewoon dat ze weten dat ze dat noooooit meer moeten doen.
Wat schoot je op met het antwoord op de waarom-vraag? Goed, dan weet je waarom ze iets gedaan heeft. En dan? Dan ga je vervolgens uitleggen dat ze het nooit meer moet doen, óók niet als ze meer denkt/voelt/meent dat ze ...... en dan het antwoord dat ze gaf. Ach, kun je dat stuk eigenlijk ook wel overslaan en meteen uitleggen dat ze het nooit meer moet doen.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

27-07-2009 om 17:07

Ach ja,

maar je kunt het mooi gebruiken als opening.

Zonnebloem

Zonnebloem

27-07-2009 om 20:07

Bezoek

Weer een ervaring rijker: we zijn net op bezoek geweest bij onze zoon. We mochten hem een half uurtje bezoeken.
We zaten samen met hem in een klein kamertje en we hebben hem eerst z'n verhaal laten doen. En gevraagd naar het waarom, zonder daar echt een bevredigend antwoord te krijgen. Zoon moest nog een paar keer huilen, en voelde zich rot.
En hoewel ik vanmiddag nog tegen mijn man riep dat ze hem een nachtje mochten houden, viel het afscheidnemen zwaar en moest ik wel even een traantje wegpinken.
Maar het is toch goed om hem even gezien te hebben.

Niet naar huis?

Mocht je zoon niet mee naar huis? Hoe is vanmiddag het verhoor verlopen? Wat vreselijk dat je moest afscheidnemen. Nog een nachtje op het politiebureau voor je zoon? Heftig hoor....Wat was de reactie van de politie naar jullie? Ik zit nog vol met vragen...
Ik zie de hele tijd zo`n eenzame puber in een klein hokje voor me, met een matrasje op de grond. En waar is de vriend van je zoon? Ook nog op het bureau?

Wil en zonnebloem

@ Wil:
Alsjeblieft zeg, maak het drama niet nog groter dan het voor Zonnebloem al is... Er is geen sprake van 'een matrasje op de grond'. Hij kan gewoon slapen, hij krijgt eten en drinken, en er wordt regelmatig gecheckt hoe het met hem is.
De politie zal zich vriendelijk doch afstandelijk gedragen hebben. Dat is hun rol in deze situatie.
Zoon en vriend worden verdacht van meerdere brandstichtingen, dus de politie heeft tijd nodig om alles uit te zoeken. Dus beiden moeten nog een nachtje blijven.
@ Zonnebloem:
Hartstikke goed dat jullie samen op bezoek zijn geweest, petje af hoor!
Onyx

Onyx

Zonnebloem schreef: Blijkbaar zijn er de afgelopen tijd meerdere brandjes geweest.Als blijkt dat zij daarbij betrokken waren dan mogen ze nog 3 dagen blijven."

En vanmiddag was het verhoor. Zonnebloem heeft haar zoon vanmiddag een half uurtje mogen zien en in haar laatste posting staat niets over het verloop van het verhoor.
Alleen dat zoon moet blijven en dat het afscheid toch wel tegenviel.
Iedereen leest het anders, maar als het mijn zoon was zou ik inderdaad de komende nacht geen oog dichtdoen en voor mij zou het inderdaad een drama zijn. Ik zie geen enkele aanleiding om de jongen daar te laten overnachten. Zijn ze bang dat hij morgenvroeg het vliegtuig naar de andere kant van de wereld neemt? Ze kunnen morgen fijn verder gaan met hun onderzoek en zoon kan zich gewoon weer melden op het bureau. Of gaan de verhoren tot middernacht door?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.