Puberteit
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

MoedertjeLief
02-12-2013 om 00:12
Wat moet ik doen???
Beste wie dan ook,
Ik weet het niet meer, zit met tranen in mijn ogen boven mijn laptop. Mezelf wanhopig af te vragen waar we de mist in zijn gegaan met de opvoeding van onze kinderen.
Mijn man en ik hebben samen met onze drie kinderen een druk gezin. Onze oudste zoon Jasper is 13 jaar, de middelste Tobias is 9 jaar en onze dochter Demi is 5 jaar. Ons leven bestaat uit veel werken, veel leuke uitstapjes met zijn allen en vaak in voor gezellige dingen.
In onze opvoeding zijn we heel streng, maar rechtvaardig. Er valt altijd te praten en we zijn ook altijd in voor een geintje als er goed geluisterd wordt.
Dat laatste is het grootste probleem. Luisteren kunnen onze kinderen niet. Als je ze vraagt hun kamer op te ruimen, dan zeggen ze ja maar er gebeurt helemaal niets. Tobias maakt het dan zelfs zo bont dat hij blijft volhouden klaar te zijn met opruimen en als je dan in zijn kamer gaat kijken, vind je nog van alles.
Er speelt op het moment zoveel dat ik geen flauw idee heb waar te beginnen om mijn probleem duidelijk te maken. Misschien dat het helpt als ik het per kind vertel. Excuses voor als ik van de hak op de tak spring, maar ik weet het anders ook niet.
Jasper is net 13 jaar geworden, 2e klas Atheneum en hij maakt er een puinzooi van. Haalt de ene onvoldoende na de ander en is nergens voor te porren. Zijn opa heeft hem een tweedehands laptop beloofd als hij met kerst voldoende staat voor alles, maar dat gaat hem echt niet lukken. Hij schrijft zijn huiswerk niet in zijn agenda en ook de toetsen worden niet genoteerd. Elke dag vraag ik hem of hij nog een toets heeft en ’s middags hoe het was gegaan en of hij nog cijfers terug heeft gekregen. Hij reageert dan als een echte puber, nonchalant dus. Toetsen, die kun je toch lezen op de ouderwebsite? Die hoef ik niet te vertellen. Laatst had hij een 1 gehaald, maar dat vertellen thuis doet hij niet. Als we er naar vragen dan antwoordt hij dat hij dat was vergeten. Vanmiddag vroeg ik hem naar de schoolfoto’s. Oh die lagen al een week in zijn la. Zijn zakgeld hebben we ingetrokken. Hij krijgt nu elke week geld voor de cijfers die hij haalt. Voor elke voldoende een euro en voor een 8 of 9 twee euro. Het is niet zo dat hij moeite heeft met school, hij kan het echt op zijn sloffen maar hij doet er geen barst aan. Elke dag moet hij van ons tweeënhalf uur aan zijn huiswerk. Dan moeten we hem steeds controleren want het liefst doet hij andere dingen. Als hij ’s avonds naar bed gaat, blijft hij ook nog rommelen. Stiekem spelen op de Nintendo van zijn zusje of op de Ipod. Laatst maakte hij het zo bont dat hij, toen ik kwam kijken of hij al sliep, zei dat hij niets aan het doen was. Hij moest van mij zijn dekbed aan de kant doen en dat vond hij de grootste onzin. Je vertrouwt me toch wel mam? Onder zijn dekbed lag inderdaad niets, maar toen ik vroeg om zijn kussen op te tillen, lag daar de nintendo. Hij liegt glashard in mijn gezicht. Over zijn brood wat hij mee moet nemen naar school (dan vraag ik of hij mij zijn broodtrommel wil laten zien en dan zwaait hij met een lege broodtrommel. Hij valt dan dus door de mand want ik vroeg hem zijn broodtrommel open te maken…..)Twee weken geleden kwamen we er achter dat hij op een paar centen na al zijn geld al had meegenomen naar school. Op de fiets naar school komt hij langs Albert Heijn en daar was hij een vaste klant geworden. Hij stond te springen in de woonkamer en ik hoorde wat in zijn zak rinkelen. Ik vroeg hem wat dat was. 10 cent was zijn antwoord. Laat eens zien zei ik en hij haalde 30 cent uit zijn broekzak. Ik wilde toen ook nog even voelen en dat vond hij belachelijk, ik moest hem maar vertrouwen. Ik heb toch wel even in zijn broekzak gevoeld. Er kwam ruim 6 euro uit zijn zak.
Tobias is een driftig mannetje die zich af en toe met zijn frustraties geen raad weet. Hij kan net als zijn vader niet tegen onrecht. Als er iets gebeurt wat in zijn ogen niet terecht is, dan maakt het hem niet uit waar hij is of met wie, maar hij maait alles omver als een dolle stier. Laatst kreeg hij van mij zijn zin niet en toen stak hij zijn middelvinger naar me op! (hier heeft hij uiteraard een straf voor gehad) In de herfstvakantie waren we in een Duits warenhuis en daar hebben Tobias en Jasper op een tafel getekend. Tenminste, dat is wat de eigenaar van de winkel zei. Tobias bleef volhouden dat hij het niet had gedaan. En werd woest. Nu hebben wij onze kinderen zo opgevoed dat ik er eigenlijk wel mijn handen voor in het vuur durf te steken dat ze ook echt nergens op hebben getekend, maar omdat die man er van was overtuigd, moesten ze het wel van ons schoonmaken. (Als je ergens bij in de buurt komt waar je niets te zoeken hebt, kan het zijn dat je ergens van wordt beschuldigd, dus blijf overal van af en uit de buurt om dat te voorkomen) Tobias heeft te lijden onder zijn dominante broer die overal de beste, snelste enz. in wil zijn. Tobias gaat goed op school maar heeft een beroerd handschrift. Gelukkig gaat het al een stukje beter, maar hij moet nog wel eens wat thuis opnieuw doen. Die schriften verdwijnen in een la in zijn kamer en hij maakt zijn werk dus niet. Laatst pakte ik een keer zijn tas in, toen kwam er een beschimmelde boterham uit. Een klusje wat hij moet doen is dat hij zijn tassen ’s middags als we uit school komen zelf uitpakt. Hij zegt dat hij het doet, maar er gebeurt niets.
Demi is onze jongste. Pientere dame die heel hard schreeuwt om haar zin te krijgen en bij het minste of geringste er op los slaat of knijpt. Zoals meisjes doen zeg maar. Ze kan niets hebben van haar broers die haar vaak willen helpen.
We hebben al van alles geprobeerd met onze kinderen. Een streepjessysteem waarbij ze als ze zich niet aan onze regels houden een streepje krijgen en dan ’s avonds een kwartier eerder naar bed moeten, bij Jasper kunnen we spelen met zijn bedtijd, 20.30 is standaard, maar als hij goed zijn best doet, mag hij van ons om half tien naar bed. Jammer genoeg gebeurt dat de laatste tijd niet meer. Ook hebben we het positief geprobeerd, de kinderen hebben op groene kaartjes beloningen voor zichzelf mogen schrijven, en op rode kaartjes hebben wij straffen geschreven. Aan het einde van de dag mochten de kinderen een kaartje pakken. (bijvoorbeeld op een groen kaartje stond dat ze nog een half uurtje mochten spelen, zonder vragen tv kijken, bakje chips en meer van dat soort kleine dingen. Op een rood kaartje stond bijvoorbeeld een kwartier eerder naar bed, geen snoepje) De twee oudsten hebben een Ipod met spelletjes, maar die zijn ook al afgepakt. Ook gebeurt het regelmatig dat de kinderen op de trap zitten en dan het aantal minuten als dat ze oud zijn. Uit pure frustratie schreeuw ik ook wel eens dingen naar ze waar ik dan later spijt van heb.
Ik weet het niet meer, Jasper gaat helemaal de verkeerde kant op met zijn studie en zijn gepuber, Tobias en Demi doen hem na en hollen dus ook achteruit. Ik schaam me af en toe voor mijn eigen kinderen.
We praten met ze, maar het helpt allemaal niets.
Ik weet dat het een heel relaas is. Het helpt me wel om het allemaal een beetje helder te krijgen, maar we zitten met onze handen in het haar. Is er iemand die een tip heeft?????

Tygra
03-12-2013 om 09:12
Ik zou....
Over je oudste: het klinkt als een slimme jongen die erg jong is en nog wel wat steun kan gebruiken qua huiswerk en planning. Er zijn boeken over geschreven bv " Slim maar" voor jongere kinderen. Er is nu ook een puber editie van dezelfde schrijvers moet je maar even googlelen. Misschien moet je je ook eens verdiepen in het probleem van slimme kinderen die nog moeten "leren leren" op het Vo. Als je alles op je sloffen hebt gedaan gaat het op een gegeven moment mis want hoe moet je nou leren? Verder inderdaad meer loslaten en aan de andere kant meer begeleiden. Het valt niet mee he 3 kinderen met een sterke wil. Ik heb thuis hetzelfde, dus je staat er niet alleen in. Ik heb 3 kids die alledrie veel adhd kenmerken hebben en ook heel slim zijn. Eerlijk waar ik wist niet dat opvoeden zo moeilijk is. Soms hebben ze ruzie op straat en dan schelden ze elkaar uit voor alles en nog wat. Ja, dan schaam ik me ook rot. Door hun impulsiviteit vergeten ze dat de hele buurt het hoort en dan gaan ze ook nog vechten. Tja, dan denk ik ook wel eens wat heb ik verkeerd gedaan. Dus trek het je niet teveel aan. Toen mijn zoon van 8 een keer 50 euro uit mijn portemonnee had gejat en ik dit merkte. Dacht ik nee he, dit doen kinderen toch niet? Ja, hoor..... Ha,ha lach er ook eens om maak het niet te zwaar. Er zijn altijd mensen die nog veel ergere monstertjes thuis hebben rondhuppelen die nog veel meer rottigheid uithalen. Echt waar het valt nog mee..... Succes

plien
03-12-2013 om 11:12
kort en krachtig
Loslaten en vertrouwen, dat zijn de toverwoorden bij het opvoeden van pubers. En ja, ze doen dingen anders dan jij zou willen maar dat hoort bij de ontwikkeling van je kind tot zelfstandig volwassene. En ja, ze hebben ook recht op het maken van hun eigen fouten.

Dalarna
03-12-2013 om 20:12
Waarom vinden jullie die jongen van 13 in 2 VWO zo jong? Dat is heel normaal hoor, de meesten worden 14 in de tweede, sommige kinderen worden 14 in de derde en die zijn pas jong.

Yura
03-12-2013 om 20:12
Niet jong
Ik vind 13 wel jong, maar niet voor de 2e. Mijn dochter is net 14 en die zit in de derde. Maar 13 is best jong om goed te kunnen plannen dat wel.

bertje1
10-12-2013 om 12:12
reaktie
zeg, moedertjelief, het is handig als je ook eens reageert of is dit een nep-bericht??

Suze
10-12-2013 om 13:12
Bertje 1
Moedertjelief is vast druk. Ik kom er soms ook niet toe om te reageren in een door mij gestart draadje. Maar het is inderdaad wel fijn als ze reageert . DMaar afgezien daarvan ook nuttig voor andere meelezers.

Yura
11-12-2013 om 09:12
Of boos?
Ze heeft hier helemaal geen bijval gekregen, dus misschien is ze nogal geschrokken. Ik ben ook wel benieuwd hoe ze er nu in staat. Is het een eyeopener geweest misschien? Maar omdat er geen reactie komt vraag je je toch af of ze denkt dat wij allemaal knettergek zijn.

Romeo
30-12-2014 om 15:12
Herkenbaar!
Als papa van 3 dynamische en levenslustige pubermeiden herken ik best veel van dit relaas. Hoewel ik zelf andere keuzes maak, vind ik dat je best veel hebt geprobeerd en daarbij behoorlijk creatieve middelen hebt bedacht. Als je eenmaal in een negatieve spiraal van grenzenzoeken->sancties->negatieveaandacht zit, is het helaas erg lastig om dit te doorbreken. Lastig!!
Mijn suggestie: trek je vooral niks aan van bovenstaande kritiek! Staar je ook niet blind op het probleemgedrag, maar probeer vooral in contact/verbinding met je puberkids te blijven.
Pubers hebben nu eenmaal grenzen en regels nodig (ongeacht waar je die stelt) en het blijft een ondankbare taak om hen terecht te wijzen. Tegelijk hebben ze ook behoefte aan jouw begrip en je schouder om uit te huilen. Wend al je creativiteit aan om ondanks alle hectiek een positief raakvlak te vinden/creëeren waarin je als ouder/kind positieve ervaringen op doet. Je zult zien dat je hierdoor t.z.t. ook vooruitgang zult boeken bij de 'hoofdpijndossiers'.
Veel sterkte en succes!
Ps: vergeet vooral niet om ook van jouw pubers te genieten (want voor je het weet zijn ze het huis uit...)!

Ingmar
21-08-2016 om 14:08
Ze leren zelf
Hier even wat tips
1. Als je zoon zijn eten weggooit betekent dat dat hij het niet lekker vind, vraag hem wat hij wél lekker vindt. Ook niet iedereen houd van brood, er zijn andere dingen.
2. Als kinderen 's avonds tv kijken maakt dat ze onrustig en klaarwakker, stel voor een bord of kaartspel te doen. Maar maak er géén regel van, dan zien ze het als straf.
3. Is Atheneum eventueel niet te moeilijk, het lijkt me niet dat hij het leuk vind om weer een onvoldoende te halen. Havo is ook goed, en je kunt dan altijd later nog weer opstromen.
4. Als je last hebt van electronica 's avonds als ze moeten slapen, vraag ze dan om alles benden neer te leggen, op de kast of in een laatje. Zo heb je overzicht en kunnen ze het 's ochtends gewoon weer pakken.
5. Lezen voor het slapen is goed, je eord er best moe van en het is goed voor de hersenontwikkeling.
6. De bedtijd, is hij d evolgende dag moe? Zo niet dan zou je de tijd kunnen veranderen en nog even laten lezen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.